4 925 läst ·
81 svar
5k läst
81 svar
Hjälp - FLVP hög förbrukning?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Har en Homewizard kopplad till min elmätare som visar min elförbrukning .Solhemsgatan skrev:
För 1:a till 26:e Dec 2025 är den 971 kwh = all el till hus / garage .
Vattenfall har förbrukningssiffror fram till 24 Dec = 914 kwh .
I Jan 2019 hittade jag förbrukningssiffror på över 100 kwh / dygn .
Måste varit kallt då .
2506 kwh har vi gjort av med i år. Vi bor i en lägenhet på 65 kvm. Med en Nibe f370Tomture61 skrev:
Men nu skriver du ju att 971 kwh är för bara decemberTomture61 skrev:
Ventec drabbas ofta av kompressorras.R robbieswe skrev:Hej,
Har flyttat in i en 2 plans villa, byggd 2009 på Finja prefab betongelement, 155kvm, 2st vuxna, inga barn. Bor i syd i Skåne. Thermia Ventec FLVP, vattenburen golvvärme nedanvåning och radiatorer på ovanvåning.
Flyttade in i våras och precis innan vi flyttade in då installerade förra ägarna en Thermia Ventec eftersom det var dags att byta ut den förra då den gjort sitt. Vi bor som sagt i skåne och nu när det är ett par minus, cirka -3 ute så pumpar den ofta på med elatroner och liknande.
Har en förbrukning på 80-100kwh per dygn och tycker det känns så otroligt högt och det mesta är på uppvärmningen, dvs hushållselen drar inte iväg något ovanligt känns det som. Vi har ca 21,5 - 22 grader som inomhusvärme och även satt på rumstermostaterna.
Vi har även en luftluft pump mitsubishi ln25 som tidigare ägare installerade samtidigt förra året när dom satte in den nya Thermia Ventec. Denna är på nedanvåningen där hi är mest.
Då vi kommer ifrån ett hus (dock mindre) med fjärrvärme som kändes så billigt. Är denna nuvarande drift normal? När man kollar Tibber appen blir man ju mörkrädd när man är dubbelt så dyr i drift ”jämfört med andra i liknande hem”
Ni proffs och kunniga kan ni ge lite tips? 🙏🏼 Är driften normal? Undrar också om ni hade stöttat denna kallare period med LLVP igång dygnet runt? Förbrukningen går ner något när vi stöttar med denna men det blir ju kallt på golvet t.ex i hall osv på klinker för golvvärmen försvinner då termostaterna i rummet slår ifrån 😂
Väldigt tacksam för lite svar i dessa juletider ☺️ 🙏🏼 🎅🏽 #värme #thermia #flvp #llvp
Men sen ska man också veta att en frånluftare är en elpanna med en liten kompressorspets.
Kompressorn ger 0,8-1,1 kw.
Inte mycket.
Frånluftare tar energi från ett rum som den ska värma upp.
Men kolla att kompressorn verkligen går.
Går inte den så värms varmvattnet endast med elpatron.
Precis min tanke också.DonPablo skrev:
Effekten känns för mig väldigt underdimensionerad? Kan det ha med det sydliga läget att göra? Räknar man med så hög årsmedeltemperatur att det anses ett rimligt val?
I huset jag hade tidigare med FLVP så var kompressoreffekten nästan 3x det TS har o det var en bra bit söder om Sthlm.
Med så klen kompressor så lär pumpen stötta med elpatronen stora delar av dygnet när det börjar bli minusgrader.
Att köra LLVP ihop med FLVP är i teorin ett otroligt energieffektivt koncept, men det är inte utan utmaningar att få ihop "balansen" och får det hela att fungera bra i praktiken.
Hur som helst så skulle jag i TS fall blåsa på så mycket det bara går med LLVPn när det är "kallt" ute, det lär alla dagar i veckan vara billigare att göra värmeenergi med den än elpatronen i FLVPn hur man än vrider o vänder på det.
även om llvp bara har ett cop på 2, så är det dubbelt så bra som elpatron har cop 1
en flvp med mindre än 5kw kompressoreffekt är dömd att gå med elpatron.
Kasta dina termostater till golvvärmen eller ställ dom på max, och ställ ner värmekurvan, låt sedan mitsubishin dra tyngsta lasset.
FYI
totalförbrukning i dec 25. 1270 kwh iofs bvp till 125kvm hus byggt 78, men värmer även ett garage på 50 kvm med dålig isolering till 18 grader med en mitsubishi llvp.
en flvp med mindre än 5kw kompressoreffekt är dömd att gå med elpatron.
Kasta dina termostater till golvvärmen eller ställ dom på max, och ställ ner värmekurvan, låt sedan mitsubishin dra tyngsta lasset.
FYI
totalförbrukning i dec 25. 1270 kwh iofs bvp till 125kvm hus byggt 78, men värmer även ett garage på 50 kvm med dålig isolering till 18 grader med en mitsubishi llvp.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Kompressorn ger 1,8 - 2,12 kw värmeenergi .J johanmodin skrev:Ventec drabbas ofta av kompressorras.
Men sen ska man också veta att en frånluftare är en elpanna med en liten kompressorspets.
Kompressorn ger 0,8-1,1 kw.
Inte mycket.
Frånluftare tar energi från ett rum som den ska värma upp.
Men kolla att kompressorn verkligen går.
Går inte den så värms varmvattnet endast med elpatron.
https://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Ventec_datablad_20250221.pdf
Gör ni rent filtret. Om filtret är igensatt eller om fläkten är för lågt ställd så blir det avfrostning ofta. Kan ju även vara skitiga frånluftskanaler.R robbieswe skrev:Hej,
Har flyttat in i en 2 plans villa, byggd 2009 på Finja prefab betongelement, 155kvm, 2st vuxna, inga barn. Bor i syd i Skåne. Thermia Ventec FLVP, vattenburen golvvärme nedanvåning och radiatorer på ovanvåning.
Flyttade in i våras och precis innan vi flyttade in då installerade förra ägarna en Thermia Ventec eftersom det var dags att byta ut den förra då den gjort sitt. Vi bor som sagt i skåne och nu när det är ett par minus, cirka -3 ute så pumpar den ofta på med elatroner och liknande.
Har en förbrukning på 80-100kwh per dygn och tycker det känns så otroligt högt och det mesta är på uppvärmningen, dvs hushållselen drar inte iväg något ovanligt känns det som. Vi har ca 21,5 - 22 grader som inomhusvärme och även satt på rumstermostaterna.
Vi har även en luftluft pump mitsubishi ln25 som tidigare ägare installerade samtidigt förra året när dom satte in den nya Thermia Ventec. Denna är på nedanvåningen där hi är mest.
Då vi kommer ifrån ett hus (dock mindre) med fjärrvärme som kändes så billigt. Är denna nuvarande drift normal? När man kollar Tibber appen blir man ju mörkrädd när man är dubbelt så dyr i drift ”jämfört med andra i liknande hem”
Ni proffs och kunniga kan ni ge lite tips? 🙏🏼 Är driften normal? Undrar också om ni hade stöttat denna kallare period med LLVP igång dygnet runt? Förbrukningen går ner något när vi stöttar med denna men det blir ju kallt på golvet t.ex i hall osv på klinker för golvvärmen försvinner då termostaterna i rummet slår ifrån 😂
Väldigt tacksam för lite svar i dessa juletider ☺️ 🙏🏼 🎅🏽 #värme #thermia #flvp #llvp
Tar du en pappersbit framför frånluftsventilerna ska de fastna.