Tomture61
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Det kan väl inte stämma med 971 kwh.
Är ju otroligt lite
Har en Homewizard kopplad till min elmätare som visar min elförbrukning .
För 1:a till 26:e Dec 2025 är den 971 kwh = all el till hus / garage .
Vattenfall har förbrukningssiffror fram till 24 Dec = 914 kwh .

I Jan 2019 hittade jag förbrukningssiffror på över 100 kwh / dygn .
Måste varit kallt då .
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Foliehatten3
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Homewizard kopplad till min elmätare som visar min elförbrukning .
För 1:a till 26:e Dec 2025 är den 971 kwh = all el till hus / garage .
Vattenfall har förbrukningssiffror fram till 24 Dec = 914 kwh .

I Jan 2019 hittade jag förbrukningssiffror på över 100 kwh / dygn .
Måste varit kallt då .
2506 kwh har vi gjort av med i år. Vi bor i en lägenhet på 65 kvm. Med en Nibe f370
 
Foliehatten3
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Homewizard kopplad till min elmätare som visar min elförbrukning .
För 1:a till 26:e Dec 2025 är den 971 kwh = all el till hus / garage .
Vattenfall har förbrukningssiffror fram till 24 Dec = 914 kwh .

I Jan 2019 hittade jag förbrukningssiffror på över 100 kwh / dygn .
Måste varit kallt då .
Men nu skriver du ju att 971 kwh är för bara december
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Men nu skriver du ju att 971 kwh är för bara december
Har ändrat , ska vara December i år .
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ändrat , ska vara December i år .
Då är det mer förståeligt 🙂
 
R robbieswe skrev:
Japp kompressorn jobbar och går på då och då…
Kan du se hur länge kompressorn går innan den stoppar?
 
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Det kan väl inte stämma med 971 kwh.
Är ju otroligt lite
Ligger på 669 kWh hittills denna månad. 7028 på helåret. FLVP i Gbg-regionen
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
R robbieswe skrev:
Hej,

Har flyttat in i en 2 plans villa, byggd 2009 på Finja prefab betongelement, 155kvm, 2st vuxna, inga barn. Bor i syd i Skåne. Thermia Ventec FLVP, vattenburen golvvärme nedanvåning och radiatorer på ovanvåning.

Flyttade in i våras och precis innan vi flyttade in då installerade förra ägarna en Thermia Ventec eftersom det var dags att byta ut den förra då den gjort sitt. Vi bor som sagt i skåne och nu när det är ett par minus, cirka -3 ute så pumpar den ofta på med elatroner och liknande.

Har en förbrukning på 80-100kwh per dygn och tycker det känns så otroligt högt och det mesta är på uppvärmningen, dvs hushållselen drar inte iväg något ovanligt känns det som. Vi har ca 21,5 - 22 grader som inomhusvärme och även satt på rumstermostaterna.

Vi har även en luftluft pump mitsubishi ln25 som tidigare ägare installerade samtidigt förra året när dom satte in den nya Thermia Ventec. Denna är på nedanvåningen där hi är mest.

Då vi kommer ifrån ett hus (dock mindre) med fjärrvärme som kändes så billigt. Är denna nuvarande drift normal? När man kollar Tibber appen blir man ju mörkrädd när man är dubbelt så dyr i drift ”jämfört med andra i liknande hem”

Ni proffs och kunniga kan ni ge lite tips? 🙏🏼 Är driften normal? Undrar också om ni hade stöttat denna kallare period med LLVP igång dygnet runt? Förbrukningen går ner något när vi stöttar med denna men det blir ju kallt på golvet t.ex i hall osv på klinker för golvvärmen försvinner då termostaterna i rummet slår ifrån 😂

Väldigt tacksam för lite svar i dessa juletider ☺️ 🙏🏼 🎅🏽 #värme #thermia #flvp #llvp
Ventec drabbas ofta av kompressorras.
Men sen ska man också veta att en frånluftare är en elpanna med en liten kompressorspets.
Kompressorn ger 0,8-1,1 kw.
Inte mycket.
Frånluftare tar energi från ett rum som den ska värma upp.
Men kolla att kompressorn verkligen går.
Går inte den så värms varmvattnet endast med elpatron.
 
DonPablo DonPablo skrev:
2,12kw den går nog med elpatron hela dagarna, mata fullt med mitsubishin istället
Precis min tanke också.

Effekten känns för mig väldigt underdimensionerad? Kan det ha med det sydliga läget att göra? Räknar man med så hög årsmedeltemperatur att det anses ett rimligt val?
I huset jag hade tidigare med FLVP så var kompressoreffekten nästan 3x det TS har o det var en bra bit söder om Sthlm.

Med så klen kompressor så lär pumpen stötta med elpatronen stora delar av dygnet när det börjar bli minusgrader.

Att köra LLVP ihop med FLVP är i teorin ett otroligt energieffektivt koncept, men det är inte utan utmaningar att få ihop "balansen" och får det hela att fungera bra i praktiken.
Hur som helst så skulle jag i TS fall blåsa på så mycket det bara går med LLVPn när det är "kallt" ute, det lär alla dagar i veckan vara billigare att göra värmeenergi med den än elpatronen i FLVPn hur man än vrider o vänder på det.
 
även om llvp bara har ett cop på 2, så är det dubbelt så bra som elpatron har cop 1
en flvp med mindre än 5kw kompressoreffekt är dömd att gå med elpatron.
Kasta dina termostater till golvvärmen eller ställ dom på max, och ställ ner värmekurvan, låt sedan mitsubishin dra tyngsta lasset.
FYI
totalförbrukning i dec 25. 1270 kwh iofs bvp till 125kvm hus byggt 78, men värmer även ett garage på 50 kvm med dålig isolering till 18 grader med en mitsubishi llvp.
 
  • Gilla
robbieswe och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
J johanmodin skrev:
Ventec drabbas ofta av kompressorras.
Men sen ska man också veta att en frånluftare är en elpanna med en liten kompressorspets.
Kompressorn ger 0,8-1,1 kw.
Inte mycket.
Frånluftare tar energi från ett rum som den ska värma upp.
Men kolla att kompressorn verkligen går.
Går inte den så värms varmvattnet endast med elpatron.
Kompressorn ger 1,8 - 2,12 kw värmeenergi .
https://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Ventec_datablad_20250221.pdf
 
  • Gilla
robbieswe
  • Laddar…
R robbieswe skrev:
Hej,

Har flyttat in i en 2 plans villa, byggd 2009 på Finja prefab betongelement, 155kvm, 2st vuxna, inga barn. Bor i syd i Skåne. Thermia Ventec FLVP, vattenburen golvvärme nedanvåning och radiatorer på ovanvåning.

Flyttade in i våras och precis innan vi flyttade in då installerade förra ägarna en Thermia Ventec eftersom det var dags att byta ut den förra då den gjort sitt. Vi bor som sagt i skåne och nu när det är ett par minus, cirka -3 ute så pumpar den ofta på med elatroner och liknande.

Har en förbrukning på 80-100kwh per dygn och tycker det känns så otroligt högt och det mesta är på uppvärmningen, dvs hushållselen drar inte iväg något ovanligt känns det som. Vi har ca 21,5 - 22 grader som inomhusvärme och även satt på rumstermostaterna.

Vi har även en luftluft pump mitsubishi ln25 som tidigare ägare installerade samtidigt förra året när dom satte in den nya Thermia Ventec. Denna är på nedanvåningen där hi är mest.

Då vi kommer ifrån ett hus (dock mindre) med fjärrvärme som kändes så billigt. Är denna nuvarande drift normal? När man kollar Tibber appen blir man ju mörkrädd när man är dubbelt så dyr i drift ”jämfört med andra i liknande hem”

Ni proffs och kunniga kan ni ge lite tips? 🙏🏼 Är driften normal? Undrar också om ni hade stöttat denna kallare period med LLVP igång dygnet runt? Förbrukningen går ner något när vi stöttar med denna men det blir ju kallt på golvet t.ex i hall osv på klinker för golvvärmen försvinner då termostaterna i rummet slår ifrån 😂

Väldigt tacksam för lite svar i dessa juletider ☺️ 🙏🏼 🎅🏽 #värme #thermia #flvp #llvp
Gör ni rent filtret. Om filtret är igensatt eller om fläkten är för lågt ställd så blir det avfrostning ofta. Kan ju även vara skitiga frånluftskanaler.
Tar du en pappersbit framför frånluftsventilerna ska de fastna.
 
  • Gilla
robbieswe
  • Laddar…
Tex Nibe 370 brukar sänka frånluftstempen med ca 19-20 grader med runt 60% hastighet på fläkten och ca 21grader inne.
 
Foliehatten3
E Emanuel01 skrev:
Tex Nibe 370 brukar sänka frånluftstempen med ca 19-20 grader med runt 60% hastighet på fläkten och ca 21grader inne.
Jag har en 370. Normal fläkthastighet är 65 %. Men hur menar du ?
 
Supertacksam för alla tips och förklaringar som inkommit till en okunnig som mig 🙏🏼
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.