M Mackey skrev:
om köparen inte besvarar mailet med att hen vist varit på plats och gjort en undersökning och det lär hen inte göra när hen inte varit på plats.
Inget är fastlagt bara för att köparen agerar klokt... Det finns inga skyldigheter att i detta läge bemöta det man anser felaktigt.

Du skriver "det lär hen inte göra när hen inte varit på plats" men det ska du inte vara säker på. Finns gott om kräk som kan ljuga ihop både det ena och det andra... Men visst, jag håller med om att det är rätt osannolikt.

• Gilla
Tranan1717
  • Laddar…
M Mackey skrev:
Så sant.

Ändå bra att vid en ev. juridisk tvist kunna visa att säljaren inte visade något intresse att undersöka lgh före köpet tänker jag, men som Alfredo skriver kan det ju vara onödigt att visa alla kort i det första svaret.
Det är inte bara onödigt. Det är direkt kontraproduktivt och ett skolexempel på hur man inte bör agera. Spara argumenten till när de mot förmodan eventuellt behövs istället gör att mata motståndaren med kunskap.

• Gilla
Tranan1717 och 2 till
  • Laddar…
T Tranan1717 skrev:
Tusen tack för dittsvar🙏

Såhär står det i kontraktet:
Bostadsrätten överlåts i befintligt skick. Köparen har före köpet uppmanats att undersöka lägenheten. Befintligt skick förklaras mer detaljerat i den skriftliga information om Köparens undersökningsplikt som köparen fick före köpet.
Strålande! Det är bra att det står. Badrummet är det viktigaste att undersöka och då är det svårt för köparen att hävda ett fel enligt Köplagen. Om köparen återkommer bör du avvisa kraven. Jag tillhör dem som tycker att du bör skriva kort, typ ”jag avvisar kraven”. Möjligen kan du hänvisa till kontraktet där köparen uppmanats till undersökning. Om du skriver en lång uppsats så innebär det att köparen får dina argument i förtid och det kan bli någon marginell felskrivning som används mot dig.

• Gilla
Tranan1717 och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Strålande! Det är bra att det står. Badrummet är det viktigaste att undersöka och då är det svårt för köparen att hävda ett fel enligt Köplagen. Om köparen återkommer bör du avvisa kraven. Jag tillhör dem som tycker att du bör skriva kort, typ ”jag avvisar kraven”. Möjligen kan du hänvisa till kontraktet där köparen uppmanats till undersökning. Om du skriver en lång uppsats så innebär det att köparen får dina argument i förtid och det kan bli någon marginell felskrivning som används mot dig.
Tusen tack för tips, svar och engagemang🙏

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
I en enkel undersökning av badrummet ifråga så tittar man ju i golvbrunnen.
Ser man då att "hinken" är svår eller omöjlig att lyfta upp för att göra en vanlig besiktning så ser man ju sett det kräver en fördjupad undersökning.
En sådan undersökning hade såklart visat att det kan finnas problem eller behov av renovering.
Inget är dolt.

Bakfall syns ju enkelt, det är inte dolt.

Det finns inga dolda fel här, bara ett normalt äldre badrum som är uppsnyggat med nytt ytskikt.

Jag hade inte backat en millimeter mot köparen.
Tack för ditt svar och engagemang🙏🏻

T Tranan1717 skrev:
Tips på hur jag skall bemöta detta tas tacksamt emot.
Jag skulle svara "See you in court"

Han bluffar.

• Gilla
Tranan1717 och 1 till
  • Laddar…
T Tranan1717 skrev:
Tack för ditt svar och engagemang🙏🏻
Hej!
Hur har det gått?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var mer för den psykiska hälsan. Ett osakligt email man aldrig har sett kostar ju ingen energi. Samma email som man har sett kan förstöra en natt. För den som är lagd åt det hållet.
Alfredo föreslog att ignorera ebrev från köparen, men spara dem. TS behöver inte läsa dem och äventyra sin psykiska hälsa.

P
M Mackey skrev:
Sedan fastlägger man i skrift att det är lätt att konstatera att golvbrunnen är lite krånglig att öppna och även bakfallet är lätt att upptäcka om man bryr sig det minsta om att undersöka lgh före köpet.
Nej, det är olämpligt. Det kan (miss)tolkas som att säljaren erkänner döljande av ett fel.

• Gilla
Tranan1717 och 1 till
  • Laddar…
P
M Mackey skrev:
ett svar är lämpligt att ge även om man inte har för avsikt att backa en millimeter.
Varför är det lämpligt?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej!
Hur har det gått?
Inte hört ngt mer ännu fr Köparen.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.