10 863 läst ·
85 svar
11k läst
85 svar
Hjälp! Dolt fel i Bostadsrätt - Badrum
Var mer för den psykiska hälsan. Ett osakligt email man aldrig har sett kostar ju ingen energi. Samma email som man har sett kan förstöra en natt. För den som är lagd åt det hållet.Alfredo skrev:
Nu skriver jag som ganska välinformerad lekman som bott i bostadsrätt hela livet och suttit i ett par styrelser.
Köparens undersökningsplikt är långtgående och troligen avgörande för om hen kan nå framgång i en juridisk process. Spontant skulle jag säga att om man inte gjort någon undersökning alls före köpet så är utsikterna små att nå framgång.
Sedan ska ju felet vara dolt och inget av de fel köparen hänvisar till är dolda.
Om man går på byggbesikting förekommer det att besiktningsmannen spolar vatten över golvet och då märks ett bakfall väldigt tydligt och direkt. Om det stämmer att det är bakfall så kanske du borde ha märkt det och upplyst köparen om detta, men du kanske aldrig har tänkt på det som ett problem.
Hur som helst är felet inte dolt.
En golvbrunn kan man lätt öppna när man undersöker lgh och då hade ju köparen märkt att det är lite svårt att få upp insatsen.
Du har rätt att avhjälpa felet om du vill, men det vill säkert inte köparen i det här fallet. Köparen är en buffel som tror att hen kan få ut något av att vara stursk och ställa orimliga krav för att skrämma dig att gå med på något som du inte alls behöver gå med på.
Jag har själv träffat en förlikning i samband med att jag sålde en lgh. Då gällde det att köparen hävdade att hen blivit visad en lite större garageplats och inte den normalstora plats som jag vet att jag visade. Svårt att reda ut när ord står mot ord, så i det fallet bekostade jag en flytt av ett par rör så att längden på garaget blev lika stor som på det köparen påstod sig ha fått se vid visningen. (Det var inga väggar mellan garagen, så teoretiskt var det möjligt att missuppfatta detta.)
I ditt fall kan det ju röra sig om att låta en firma lägga om en del av golvet (eftersom tätskiktet inte är brutet i samband med att du fräschade upp badrummet) och att justera lite kring golvbrunnen så att det är lättare att göra rent vattenlåset.
Jag upprepar: SVARA INGET innan du har formulerat ett korrekt och bra svar.
Däremot tror jag du har någon sorts skyldighet att svara enligt köplagen,. men inte med vändande post.
Köparens undersökningsplikt är långtgående och troligen avgörande för om hen kan nå framgång i en juridisk process. Spontant skulle jag säga att om man inte gjort någon undersökning alls före köpet så är utsikterna små att nå framgång.
Sedan ska ju felet vara dolt och inget av de fel köparen hänvisar till är dolda.
Om man går på byggbesikting förekommer det att besiktningsmannen spolar vatten över golvet och då märks ett bakfall väldigt tydligt och direkt. Om det stämmer att det är bakfall så kanske du borde ha märkt det och upplyst köparen om detta, men du kanske aldrig har tänkt på det som ett problem.
Hur som helst är felet inte dolt.
En golvbrunn kan man lätt öppna när man undersöker lgh och då hade ju köparen märkt att det är lite svårt att få upp insatsen.
Du har rätt att avhjälpa felet om du vill, men det vill säkert inte köparen i det här fallet. Köparen är en buffel som tror att hen kan få ut något av att vara stursk och ställa orimliga krav för att skrämma dig att gå med på något som du inte alls behöver gå med på.
Jag har själv träffat en förlikning i samband med att jag sålde en lgh. Då gällde det att köparen hävdade att hen blivit visad en lite större garageplats och inte den normalstora plats som jag vet att jag visade. Svårt att reda ut när ord står mot ord, så i det fallet bekostade jag en flytt av ett par rör så att längden på garaget blev lika stor som på det köparen påstod sig ha fått se vid visningen. (Det var inga väggar mellan garagen, så teoretiskt var det möjligt att missuppfatta detta.)
I ditt fall kan det ju röra sig om att låta en firma lägga om en del av golvet (eftersom tätskiktet inte är brutet i samband med att du fräschade upp badrummet) och att justera lite kring golvbrunnen så att det är lättare att göra rent vattenlåset.
Jag upprepar: SVARA INGET innan du har formulerat ett korrekt och bra svar.
Däremot tror jag du har någon sorts skyldighet att svara enligt köplagen,. men inte med vändande post.
När köpet är genomfört, är det genomfört. Eller finns det någon karenstid, menar du.M Mackey skrev:
Återigen. Ignorera köparen fullständigt, men behåll eventuella kommande skrifter för det finns en möjlighet att den ointelligenta köparen skriver något som ligger honom i fatet. Inte helt osannolikt beaktat han nuvarande prestation som andas klantskalle som vill framstå som bildad.
Köplagen gäller vid försäljning av bostadsrätt, det kan man läsa om bla. här.Alfredo skrev:
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/fel-i-bostadsratt/
Om man inte svarar så har köparen rätt att avhjälpa felet på säljarens bekostnad, så kanske inte en skyldighet i ordets strikta bemärkelse.
Säljaren har rätt att avhjälpa felet vilket jag tror blir enklast och billigast i det här fallet, om det ens finns något dolt fel att avhjälpa.
Enligt köplagen har man två års reklamationsrätt, så det kan man väl kalla en sorts karenstid.Intet skrev:
När köpet är genomfört, är det genomfört. Eller finns det någon karenstid, menar du.
Återigen. Ignorera köparen fullständigt, men behåll eventuella kommande skrifter för det finns en möjlighet att den ointelligenta köparen skriver något som ligger honom i fatet. Inte helt osannolikt beaktat han nuvarande prestation som andas klantskalle som vill framstå som bildad.
Om man ignorerar köparen fullständigt har köparen rätt att åtgärda felet på säljarens bekostnad, om det nu finns något fel som ska åtgärdas av säljaren. Jag anser inte att det är så, men jag är lekman och kan inte juridiken. För mig föreligger inget dolt fel eftersom det inte alls är svårt att undersöka golvbrunnen och om fallet på golvet är korrekt.
Jo, det stämmer, men det är väldigt ovanligt att man gör så.Alfredo skrev:
Delar av köplagen kan vara satta ur spel lite beroende på hur mäklarens kontrakt är upprättat.
TS vet säkert om köplagen är bortförhandlad helt eller delvis. Eftersom TS inte sagt något om det tycker jag det är lämpligt att anta att köplagen gäller så länge TS inte meddelar oss något annat.
Inte så säker på det. Jag gissar att ett standardiserat avtal från mäklaren/föreningen/HSB/Riksbyggen använts, och vilka avsteg dessa brukar göra från köplagen har jag ingen aning om.M Mackey skrev:
Jag får nog erkänna att jag inte har lagt en tanke på vilka avsteg från köplagen köpeavtalet medförde då jag köpt eller sålt bostadsrätter.
I en enkel undersökning av badrummet ifråga så tittar man ju i golvbrunnen.
Ser man då att "hinken" är svår eller omöjlig att lyfta upp för att göra en vanlig besiktning så ser man ju sett det kräver en fördjupad undersökning.
En sådan undersökning hade såklart visat att det kan finnas problem eller behov av renovering.
Inget är dolt.
Bakfall syns ju enkelt, det är inte dolt.
Det finns inga dolda fel här, bara ett normalt äldre badrum som är uppsnyggat med nytt ytskikt.
Jag hade inte backat en millimeter mot köparen.
Ser man då att "hinken" är svår eller omöjlig att lyfta upp för att göra en vanlig besiktning så ser man ju sett det kräver en fördjupad undersökning.
En sådan undersökning hade såklart visat att det kan finnas problem eller behov av renovering.
Inget är dolt.
Det finns inga dolda fel här, bara ett normalt äldre badrum som är uppsnyggat med nytt ytskikt.
Jag ser några alternativ, utan inbördes ordning, för att syna köparens, som jag tror bluffar.
Pkt 1 och 2 kommer att vara jobbigare för dig än pkt 3 eller 4.
- Be om telefonnummer till köparens jurist så att du kan reda ut med hen vad som är problemet.
Det kan vara svårt att inte bli lurad att säga mer än man bör säga, särskilt om man själv är uppriven. - Be att få en mailadress till köparens jurist så att du kan reda ut med hen vad som är problemet.
- Anlita en jurist för att få lugn och ro och slippa vara rädd för att säga fel saker.
För det första kommer du att få betydligt mera korrekt information än på ett forum, om det inte är någon som verkligen är jurist som svarar.
För det andra är detta sannolikt lättlöst för en jurist, så det lär inte bli några enorma kostnader. Det är högst ett par timmars arbete att sätta sig in i frågan och ge dig ett klart och tydligt besked.
Räkna med 5 000:- kronor så bör det bli pengar över.
Vissa jurister ger gratis rådgivning i 30 minuter och kan de sin sak så behöver det inte ta mycket längre tid än så.
Målet kan vara att juristen skriver ett brev till köparen eller till köparens jurist.
Stort tack för all input, uppskattas mkt 🙏M Mackey skrev:Jag ser några alternativ, utan inbördes ordning, för att syna köparens, som jag tror bluffar.
Du kan ju också börja med att kontakta mäklaren och be hen reda ut vad som gäller och ge dig råd om hur du bör gå vidare. Detta är säkert skåpmat som hen eller mäklarkontoret hanterat flera gånger tidigare. Tänk på att mäklaren är skyldig att företräda både dig och köparen, så här gäller det också att inte säga för mycket. Du kan ju tex. stanna vid att skicka över de mail säljaren skrivit till dig och fråga vad mäklaren tycker du ska göra.
- Be om telefonnummer till köparens jurist så att du kan reda ut med hen vad som är problemet.
Det kan vara svårt att inte bli lurad att säga mer än man bör säga, särskilt om man själv är uppriven.- Be att få en mailadress till köparens jurist så att du kan reda ut med hen vad som är problemet.
- Anlita en jurist för att få lugn och ro och slippa vara rädd för att säga fel saker.
För det första kommer du att få betydligt mera korrekt information än på ett forum, om det inte är någon som verkligen är jurist som svarar.
För det andra är detta sannolikt lättlöst för en jurist, så det lär inte bli några enorma kostnader. Det är högst ett par timmars arbete att sätta sig in i frågan och ge dig ett klart och tydligt besked.
Räkna med 5 000:- kronor så bör det bli pengar över.
Vissa jurister ger gratis rådgivning i 30 minuter och kan de sin sak så behöver det inte ta mycket längre tid än så.
Målet kan vara att juristen skriver ett brev till köparen eller till köparens jurist.
Tack för ditt svar🙏G gaidin skrev:I en enkel undersökning av badrummet ifråga så tittar man ju i golvbrunnen.
Inget är dolt.