10 863 läst ·
85 svar
11k läst
85 svar
Hjälp! Dolt fel i Bostadsrätt - Badrum
Tusen tack för dittsvar🙏K klimt skrev:Som tillägg till utmärkta inlägg från Claes och andra.
Jordabalken gäller fastigheter inte bostadsrätter. Det finns snarlika möjligheter till ersättning för fel, men det kan knappast gälla i ert fall. Det är praxis att mäklare för in en skrivning i kontraktet att bostadsrätten säljs i befintligt skick och att köparen getts möjlighet till undersökning. Se vad som står i ert kontrakt. Badrum är troligen det viktigaste att undersöka då kostnaden för skador kan bli stor.
Om köparen, mot förmodan, får rätt till ersättning baseras den på skillnaden mellan ett försäljningsbelopp med känd skada och utan skada. Ersättningen måste vara betydande i förhållande till köpebeloppet, i nivån 5 procent eller mer. Ofta görs dock en jämförelse med kostnader. Om kostnaden för ett badrum är 300.000 kr (grov schablon) så är det i ert fall kanske 150-200 tkr efter avskrivning. Om försäljningsbeloppet är mer än 3 Mkr kommer det troligen att avvisas som allt för obetydande.
Advokatkostnader och liknande kommer att betalas av förlorande part i tingsrätten. Det kan bli dyrt och är troligen ett skäl för er köpare att inte gå till rätten med en trolig förlust. Det kan vara därför köparen använder så starka ord egentligen utan täckning. Andra kostnader är inte ersättningsgrundande även om köparen vinner en tvist så det är osakligt att ta upp.
Såhär står det i kontraktet:
Bostadsrätten överlåts i befintligt skick. Köparen har före köpet uppmanats att undersöka lägenheten. Befintligt skick förklaras mer detaljerat i den skriftliga information om Köparens undersökningsplikt som köparen fick före köpet.
Det hade inte jag heller gjort, men det är lätt att säga när man inte själv är inblandad, typ som när man drabbas av någon firma som gjort ett undermåligt jobb men hävdar att de gjort allt fackmannamässigt.G gaidin skrev:
Frågan är vad säljaren ska skriva till köparen, för ett svar är lämpligt att ge även om man inte har för avsikt att backa en millimeter.
Ett förslag från en lekman med viss erfarenhet av entreprenadjuridik!
Ämne: Angående påstådda fel i badrummet – bestridande av krav
Hej [Köparens namn],
Jag har tagit del av dina synpunkter gällande badrummet i bostadsrätten på [adress], särskilt vad gäller golvbrunnen och det påstådda bakfallet.
Jag vill med detta mail vänligen men bestämt klargöra att jag motsätter mig samtliga krav du framfört.
Eftersom bostadsrätten sålts enligt köplagen, och då du inte genomfört någon besiktning före köpet, anser jag att du som köpare inte kan göra gällande ansvar för sådana fel som borde ha upptäckts vid en undersökning av lägenheten. Förhållanden som bakfall eller brunnens åtkomlighet är sådant som med lätthet går att observera vid en enkel undersökning eller med hjälp av fackman.
Utifrån detta, och med förbehåll för vad som eventuellt reglerats särskilt i köpekontraktet, anser jag inte att något fel föreligger som kan medföra ansvar från min sida.
Skulle du ändå avse att gå vidare med detta ärende förutsätter jag att du i så fall kan presentera konkret och väl underbyggd dokumentation som tydligt visar att ett fel i köprättslig mening föreligger, och att det inte kunnat upptäckas vid en undersökning. I nuläget ser jag inga sådana omständigheter.
Med vänlig hälsning,
[Förnamn Efternamn]
Jag skulle kunna svara ordagrant samma sak. Dock skulle jag stryka några stycken i ditt förslag. Alltså:
M Mackey skrev:
Tack snälla för dina svar och input🙏M Mackey skrev:Det är bostadsrättsföreningen som ansvarar för byggnadens konstruktion om det inte uppenbart är så att det nya ytskiktet är orsak till bakfallet vilket jag har svårt att tro.
Som sagt, SVARA INGET ALLS innan du har ett komplett svar.
Varken bakfall eller en kärv golvbrunn kan vad jag kan förstå anses vara ett dolt fel eftersom båda sakerna är otroligt lätta att kontrollera.
Tack för ditt engagemang och bra tips! 🙏M Mackey skrev:Det hade inte jag heller gjort, men det är lätt att säga när man inte själv är inblandad, typ som när man drabbas av någon firma som gjort ett undermåligt jobb men hävdar att de gjort allt fackmannamässigt.
Frågan är vad säljaren ska skriva till köparen, för ett svar är lämpligt att ge även om man inte har för avsikt att backa en millimeter.
Ett förslag från en lekman med viss erfarenhet av entreprenadjuridik!
Hej [Köparens namn],
Jag har tagit del av dina synpunkter gällande badrummet i bostadsrätten på [adress], särskilt vad gäller golvbrunnen och det påstådda bakfallet.
Jag vill med detta mail vänligen men bestämt klargöra att jag motsätter mig samtliga krav du framfört.
Eftersom bostadsrätten sålts enligt köplagen, och då du inte genomfört någon besiktning före köpet, anser jag att du som köpare inte kan göra gällande ansvar för sådana fel som borde ha upptäckts vid en undersökning av lägenheten. Förhållanden som bakfall eller brunnens åtkomlighet är sådant som med lätthet går att observera vid en enkel undersökning eller med hjälp av fackman.
Utifrån detta, och med förbehåll för vad som eventuellt reglerats särskilt i köpekontraktet, anser jag inte att något fel föreligger som kan medföra ansvar från min sida.
Skulle du ändå avse att gå vidare med detta ärende förutsätter jag att du i så fall kan presentera konkret och väl underbyggd dokumentation som tydligt visar att ett fel i köprättslig mening föreligger, och att det inte kunnat upptäckas vid en undersökning. I nuläget ser jag inga sådana omständigheter.
Med vänlig hälsning,
[Förnamn Efternamn]
Tusen tack🙏M Mackey skrev:Jag ser några alternativ, utan inbördes ordning, för att syna köparens, som jag tror bluffar.
Du kan ju också börja med att kontakta mäklaren och be hen reda ut vad som gäller och ge dig råd om hur du bör gå vidare. Detta är säkert skåpmat som hen eller mäklarkontoret hanterat flera gånger tidigare. Tänk på att mäklaren är skyldig att företräda både dig och köparen, så här gäller det också att inte säga för mycket. Du kan ju tex. stanna vid att skicka över de mail säljaren skrivit till dig och fråga vad mäklaren tycker du ska göra.
- Be om telefonnummer till köparens jurist så att du kan reda ut med hen vad som är problemet.
Det kan vara svårt att inte bli lurad att säga mer än man bör säga, särskilt om man själv är uppriven.- Be att få en mailadress till köparens jurist så att du kan reda ut med hen vad som är problemet.
- Anlita en jurist för att få lugn och ro och slippa vara rädd för att säga fel saker.
För det första kommer du att få betydligt mera korrekt information än på ett forum, om det inte är någon som verkligen är jurist som svarar.
För det andra är detta sannolikt lättlöst för en jurist, så det lär inte bli några enorma kostnader. Det är högst ett par timmars arbete att sätta sig in i frågan och ge dig ett klart och tydligt besked.
Räkna med 5 000:- kronor så bör det bli pengar över.
Vissa jurister ger gratis rådgivning i 30 minuter och kan de sin sak så behöver det inte ta mycket längre tid än så.
Målet kan vara att juristen skriver ett brev till köparen eller till köparens jurist.
Pkt 1 och 2 kommer att vara jobbigare för dig än pkt 3 eller 4.
Man kan stryka en del, eller rätt mycket om man vill.Alfredo skrev:
Fördelen med att påpeka att köparen inte undersökt lägenheten före köpet är att det iom. mailet är fastlagt i skrift att köparen faktiskt inte undersökt lgh. Det kan ha betydelse om köparen väljer att gå vidare.
Sedan fastlägger man i skrift att det är lätt att konstatera att golvbrunnen är lite krånglig att öppna och även bakfallet är lätt att upptäcka om man bryr sig det minsta om att undersöka lgh före köpet.
Till sist ser man till att skicka över bollen till köparen samtidigt som man röjer undan risken att köparen sätter igång en egen reparation och sedan plötsligt via något slipat juridiskt ombud kräver ersättning för denna reparation.
Jag tycker det är dumt att visa sina vapen i förtid. Det är onödigt att avslöja hur man avser att argumentera innan det behövs. Gör man det underlättar man för motparten att genomföra ett framgångsrikt angrepp.M Mackey skrev:
Bollen skickas tillbaka med båda svaren men minskar verkligen risken för att köparen "kräver ersättning för denna reparation." genom ditt mer utförliga svar? 🤔M Mackey skrev:
Om man gjort en besiktning eller inte har ju inget att göra med någon form av rätt att reklamera.M Mackey skrev:och då du inte genomfört någon besiktning före köpet, anser jag att du som köpare inte kan göra gällande ansvar för sådana fel som borde ha upptäckts vid en undersökning av lägenheten. Förhållanden som bakfall eller brunnens åtkomlighet är sådant som med lätthet går att observera vid en enkel undersökning eller med hjälp av fackman.
Med vänlig hälsning,
[Förnamn Efternamn]
Ett dolt fel kan ju ändå inte upptäckas vid en besiktning.
Jo, om köparen inte besvarar mailet med att hen vist varit på plats och gjort en undersökning och det lär hen inte göra när hen inte varit på plats.Alfredo skrev:
Samma sak med golvbrunnen och bakfallet. Om köparen inte uttryckligen skriver att det var jättesvårt att undersöka just dessa saker. Samma där, eftersom köparen inte varit på plats så kan hen inte uttala sig om att det var jättesvårt att undersöka dessa saker.
Jag kan hålla med dig, det är kanske bäst att vara väldigt kort i det första svaret och se vad som händer. Kanske får man mera "avslöjanden" från köparen.Alfredo skrev:
Jag tycker det är dumt att visa sina vapen i förtid. Det är onödigt att avslöja hur man avser att argumentera innan det behövs. Gör man det underlättar man för motparten att genomföra ett framgångsrikt angrepp.
Bollen skickas tillbaka med båda svaren men minskar verkligen risken för att köparen "kräver ersättning för denna reparation." genom ditt mer utförliga svar? 🤔
Hej [Köparens namn],
Jag vill med detta mail vänligen men bestämt klargöra att jag motsätter mig samtliga krav du framfört..
Med vänlig hälsning.
Så sant.G gaidin skrev:
Ändå bra att vid en ev. juridisk tvist kunna visa att säljaren inte visade något intresse att undersöka lgh före köpet tänker jag, men som Alfredo skriver kan det ju vara onödigt att visa alla kort i det första svaret.