Laddströmmen bestäms av batteriets intre motstånd men oftast så laddar man ju med ett antal förbrukar igång och då är spänningsfallet ett faktum ändå, vilket betyder att batteriet inte ens blir fulladdat (lite beroende av batterityp).Ingper skrev:Rätt, men ändå lite fel.
Spänningsfallet är ju beroende av strömmen, och när strömmen sjunker (och det gör den väldigt fort, det bestämmer blybatteriet själv) så sjunker spänningsfallet. Så fulladdat blir det nästan lika fort oavsett kabeldimension, om de inte är extremklena och extremt feldimensionerade..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om man inför ett lokalt jordtag så kommer det att orsaka vagabonderande strömmar, lätt att mäta, en med hörapparat tom hör det.
Protte
Protte
Hade en sån här hjälpt problemet med störningar in? Man borde ju kunna ha den direkt efter huvudsäkringaran:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-633-74&toc=20372

Nja, batteriets emk är inblandat också. Och en hel del annat. Höll för några år sedan på och utvecklade "tankmätare för batterier", och det finns hur mycket som helst att gräva i. Men vi kan väl vara överens om att vi är nästan överensMathiasS skrev:
Till Stonevall: Skulle också vara intresserad av en bild på hela, och inte minst hur den kan kopplas in utan att göra några ingrepp i elsystemet överhuvudtaget.....
Micke64: Liknande filter som det du visar har vi när elsystemet skall dras in i HF-täta kammare där det utförs radiotester och elen måste vara absolut RF-fri. De bästa dämpar allt över några 100 kHz och uppåt med minst 90dB. HF-avledaren är dock minst lika dyr, men enligt Österman löser den ju inte bara jordproblem nästan ner till likström utan förbättrar också luften i rummet. Det skulle vi behöva....
En sån kombinerad med 3-fas åskskydd verkar ju vettigt för alla nybyggna hus, eller hur? Typ 5000kr för båda är väl som hittat om de skyddar som de ska?Ingper skrev:Micke64: Liknande filter som det du visar har vi när elsystemet skall dras in i HF-täta kammare där det utförs radiotester och elen måste vara absolut RF-fri. De bästa dämpar allt över några 100 kHz och uppåt med minst 90dB. HF-avledaren är dock minst lika dyr, men enligt Österman löser den ju inte bara jordproblem nästan ner till likström utan förbättrar också luften i rummet. Det skulle vi behöva....![]()
Lägg isf hela summan på överspänning/åskskydd, filtret du länkade till fyller ingen funktion i försörjningen av en villa e.dyl. Det används för att tex viss kraftelektronik som genererar störningar inte ska "läcka" bakvägen ut på nätet eller omvänt som Ingper nämnde se till att nätet in i ett avgränsat välordnat utrymme är "ren". Första fallet mycket vanligt vid industriella anläggningar och ställer då många krav på utförandet av det hela om det ska funka som tänkt och andra fallet laboratorier osv.Micke64 skrev:
Menar du el-motorer, tex när granner kör igång sin vedsåg eller elkap och lamporna blinkar i taktGK100 skrev:Lägg isf hela summan på överspänning/åskskydd, filtret du länkade till fyller ingen funktion i försörjningen av en villa e.dyl. Det används för att tex viss kraftelektronik som genererar störningar inte ska "läcka" bakvägen ut på nätet eller omvänt som Ingper nämnde se till att nätet in i ett avgränsat välordnat utrymme är "ren". Första fallet mycket vanligt vid industriella anläggningar och ställer då många krav på utförandet av det hela om det ska funka som tänkt och andra fallet laboratorier osv.
Redigerat av moderator:
Rätt onödig kommentar. Det finns gått om folk med problem med störningar från element, lysrör, lågenergilampor, mm: http://www.google.se/search?client=...rceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest
Redigerat av moderator:
Den typen av störningar är något helt annat än denna trådens huvudtema, de är enkla att åtgärda på olika sätt och har inget att göra med den sk HF-avledaren. Om du är intresserad av detta kan du kanske skapa en tråd så kan det tas upp lite mer seriöst, då får du säkert svar på ev frågeställningar som har normala förklaringsmodeller.Micke64 skrev:
Om kommentaren ovan var onödig så ber jag om ursäkt för det, inte meningen att trampa på någon men i mina ögon är såna anordningar komplett och fullständigt trams som tyvärr drabbar utsatta människor med andra problem.
"...försöka bygga bort de störningar från högfrekventa signaler som strömmar in till tv, radio och mobiltelefoner."
Han syftar alltså på de svaga signaler som radiomottagarna i ovanstående apparater skall fånga upp. Men de kommer ju via respektive apparats antenner och inte via elnätet ? Eller är det så att hans HF-käpp "snor" signalen från omgivningen via luften också, och s.a.s. rensar luften på radiosignaler. Eller kanske så är det dessa radiosignaler som han filtrerar bort från elnätet så att de inte skall dumma sig där utan bara gå i luften.
Undrar i så fall hur de kom in i elnätet med sådana nivåer att de stör saker och människor, när de flesta ju har svårt nog att få in dem med tillräcklig signalnivå med en riktig och för ändamålet anpassad antenn, kopplad rakt in i apparaten. Nej, bondfångeri är nog rätta namnet.
Stonevall: kan du titta på TV, lyssna på radio eller använda mobiltelefonen i huset efter att käppavledaren installerats ? Kan du det, fungerar den uppenbarligen inte
.
Edit: De signaler han talar om i artikeln är mycket högfrekventa, många hundratals MHz och uppåt (snarare UHF/SHF än HF). De dämpas tämligen snabbt i vanliga elledningar och överlever inte många meter - om de nu ens skulle lyckas komma in där. Även hans HF-avledare ser ut att vara av sådana dimensioner att den bör vara i princip ett avbrott för dessa höga frekvenser.
Han syftar alltså på de svaga signaler som radiomottagarna i ovanstående apparater skall fånga upp. Men de kommer ju via respektive apparats antenner och inte via elnätet ? Eller är det så att hans HF-käpp "snor" signalen från omgivningen via luften också, och s.a.s. rensar luften på radiosignaler. Eller kanske så är det dessa radiosignaler som han filtrerar bort från elnätet så att de inte skall dumma sig där utan bara gå i luften.
Undrar i så fall hur de kom in i elnätet med sådana nivåer att de stör saker och människor, när de flesta ju har svårt nog att få in dem med tillräcklig signalnivå med en riktig och för ändamålet anpassad antenn, kopplad rakt in i apparaten. Nej, bondfångeri är nog rätta namnet.
Stonevall: kan du titta på TV, lyssna på radio eller använda mobiltelefonen i huset efter att käppavledaren installerats ? Kan du det, fungerar den uppenbarligen inte
Edit: De signaler han talar om i artikeln är mycket högfrekventa, många hundratals MHz och uppåt (snarare UHF/SHF än HF). De dämpas tämligen snabbt i vanliga elledningar och överlever inte många meter - om de nu ens skulle lyckas komma in där. Även hans HF-avledare ser ut att vara av sådana dimensioner att den bör vara i princip ett avbrott för dessa höga frekvenser.
Redigerat:
