Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, jag håller helt med om det, bara så att ingen trodde något annat. Men effekten kan som sagt vara verklig ändå, av något helt annat skäl. (Farligt eller inte låter jag vara osagt, jag vågar inte ha någon uppfattning såhär på distans, men det bör kollas på plats av någon som kan...)hempularen skrev:
Men jag orkar vara tillräckligt mycket "våt" skeptiker för att ändå erbjuda att hjälpa till med att gå till botten av det här, givet de förbrukningsdata som presenteras (som jag inte heller vet mycket om).
Utan riktiga loggningar av elförbrukningen över tid före och efter installation är och kommer att vara rena gissningar....
Att mäta är att veta......
Att mäta är att veta......
Nu känner jag mig lite korkad som frågar, men är detta HF filter egentligen bara en sugtransformator?
kolla denna länk: http://www.emicon.se/kasta/products2.htm
kolla denna länk: http://www.emicon.se/kasta/products2.htm
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Precis. Men om den går att koppla bort så går det ganska snabbt att göra ett vetenskapligt hållbart experiment för att se om den har någon som helst effekt eller inte.Enk Projektet skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Det är en intressant teori. Frågan är hur en vagabonderade ström skulle påverka en elmätare? Det känns ju lite som om konstruktören inte gjort sitt jobb om den skulle sättas så fullständigt ur spel för ett så relativt vanligt fenomen.mr.Ola skrev:
Det där med elmätaren låter jag bli att dra in i diskussionen men jag tänkte att om jag hade för lite att göra å ville sälja något lättinstallerat dyrt så skulle jag nog göra ungefär så, kalla sugtrafon för HF skydd och sedan dra lite vida svängar om hur magnetfält å huvudvärk hänger ihop, att sedan med placeboeffekt även påstå att elräkningen minskar är ju en bonus!
men en självuppfyllande profetia är ju att kunden omedvetet sparar lite el för att sedan må bättre av en lite lägre förbrukning är ju inte fel!
jag är medveten om att jag sticker ut hakan lite nu!
God natt allihopa!
Hittade en bild på denna underbara skapelse....
http://amwi.blogspot.se/2012/02/hf-avledare.html
Ber om ursäkt ifall någon redan länkat till den!
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden...
http://amwi.blogspot.se/2012/02/hf-avledare.html
Ber om ursäkt ifall någon redan länkat till den!
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden...
Är det Östen på fotot? http://amwi.blogspot.se/2012/02/slagruta.html?m=0 isåfall gillar han slagrutor också.
Jag är också radioamatör, arbetar dessutom dagligen med EMC-frågorPatrick E skrev:Pratade med en kollega på jobbet i dag som är sändaramatör. HF-avledare, eller mer korrekt HF-filter, är om de är rätt utförda inte bara humbug. Om man har en kraftig radiosändare som i hans fall på KV-bandet och luftledningar i närheten av huset så kommer dessa ledningar att fungera som en antenn och plocka upp radiosignalen. Dessa vill man inte ha in i huset utan monterar ett HF-filter på inkommande el.
Vad sedan störningarna kan orska för problem är ju en annan fråga. Har svårt att tro att en elmätare inte är testad enligt de krav som gäller för immunitet (påstrålad och ledningsburna störningar).
Det är rätt som kollegan säger, men vi pratar då om kraftiga radiosändare i närhet och inducerade spänningar i elnätet som är inte bara tiopotenser utan hundra eller t.o.m. många miljoner i nivå mot ett vanligt hus. Precis som han säger kan man få en hel del fenomen - det får jag med - om jag sänder med ett par hundra watt i antennen som är monterad på hustaket. Konstiga ljud i apparater och märkliga hopp i bilden på TV:n....
Men för att de "vanliga" icke-nördarna i denna tråd skall förstå vilka fältstyrkor vi talar om så kan jag få ett lysrör som hänger i luften bredvid antennen att blinka i takt med sändningen :wow:. Något helt annat än vad som finns i vanliga hus alltså.
Dock är apparater som elmätare testade och godkända för alla rimliga störnivåer (även om det kan bli fel även på sådana apparaters störtålighet). Och aldrig, aldrig att någon av mina fyra jordfelsbrytare har löst ut. Att 16A säkringar skulle lösa p.g.a. HF som Stonevall råkat ut för finns inte ens i den teoretiska kartan, det finns liksom ingen teori som ger stöd för sådana strömmar p.g.a. HF. Glöm det !! Det berodde på något annat.
Jag säger inte emot att Stonevalls avlästa förbrukning nu är annorlunda. I samband med att mojängen monterats har ju ett ingrepp i husets elsystem gjorts. Vad är det som säger att det inte är något annat som "råkat" rättas till i samband med det ? Några skruvar som dragits åt ? Utlösande JFB och annat tyder ju på att det fanns andra fel i det husets elsystem.
I båtvärlden finns ett företag som heter Skyllermarks. De har lyckats att slå in i folk att de kan få dubbel laddning om man byter till monsterkablar mellan generator och batteri. (Att skruvarna på generatorn riskerar att gå av och orsaka kortslutning på sikt är inte deras problem). I samband med dessa kablar - som är kontakterade och klara - säljer de oftast med hela "kit" med nya kopplingsplintar o.s.v. Folk byter, och vips - många får just dubbel laddning ! "Vilken skillnad det blev med monsterkabeln !"
I själva verket gör den mycket liten skillnad, om elsystemet i övrigt är ok. Men i en båt brukar elen se ut som katastrof, och det är snarare tack vare allmän översyn och utbyte av alla dåliga kopplingspunkter som gjorde att man fick sin "dubbla laddning". Fast folk ser bara den där grova, fina kabeln, och Skyllermarks fortsätter leva gott på sitt budskap.
En annan parallell är en bekant som är skyddsingenjör. Han har ofta varit på arbetsplatser där någon blir irriterad i ögonen av "strålningen från bildskärmen". När personen byter arbetsuppgifter och kommer bort från skärmen försvinner problemen, för att komma tillbaka när bildskärmsarbetet återupptas.
I nästan samtliga fall har han kunna konstatera ett den egentliga orsaken varit allt från felaktig belysning till t.o.m. allergi mot blommorna i fönstret vid datorn. Problemen var alltså kopplade till platsen, inte bildskärmen i sig.
Man har lätt att hitta argument och saker som passar in och bekräftar det man vill tro på.....
Redigerat:
Absolut inget har förändrats i elsystemet i samband med montering av HF avledaren. Nu kontrollmätar elbolaget med en Kamstrup mätare som skall vara 100% hf avstörd. 7!dagar med och 7 dagar utan hf avledaren. Om den samtidigt funkar som en sugtransformator vet jag ej, jag är inte elutbildad, kolla detta med Östen. Intressant att de med Gedigen elutbildning som varit här och testat, sett ut som levande frågetecken, medans andra här på forumet tycker att de borde hittat orsaken ganska enkelt. Borde inte elbolaget då ha löst problemet för länge sedan? Visst har vårat vattenburna system varit strömförande, en typ av induserad ström, känns som i ett gammalt telefonjack men ger samtigt en kraftigt värmeökande känsla, man bränner sig helt enkel. Detta har jag påtalat gör elbolaget och elkunniga, de har inte trott mig, egentligen känns det som att de tror att jag innbillar mig. Som tur är har fler känt på dessa strömmar. Visst har vi hört toner i huset och de i släkten som har hörapparat måste stänga av den när de kommit på besök. Alla dessa problem har helt försvunnit efter mont av HF avledaren. Våra frysboxar har varit strömförande i säkert 15-20 år, man känner det på foliot på insidan. Ingen Elektriker och ingen på Elbolaget har kunnat lösa detta problem åt oss. Gissa om detta varit frustrerande. Anonyma i Elbolaget hävdar att problemet beror på dåligt jordat nät, induserad ström från intilliggande fjärrvärmenät som leds över i vårt vattenledningsrör, men som sagt, de är belagda med munkavle. Östen hade redan misstänkt detta och löst problemet med sin hf / sugtransfo eller vad det nu är. Kommer att hålla er uppdaterade.
Denna kritik kändes kanske lite missriktad. Skyllermarks tillverkar kopplingsplintar, polplintar etc av mycket hög kvalitet. Ja, dom använder sig av en slogan "dubbel laddning" men är ju väldigt tydlig med hur laddning fungerar och inte. Följer man deras tips blir det bra och det handlar som du säger inte om något annat än rätt dimensionerade kablar och kontakter, rena kontakter med god kontakt osv. Det är ju också precis vad Skyllermarks säger. Dvs, detta lilla företag har inget gemensamt med de andra skojare som diskuteras i denna tråd. Eftersom de flesta generatorer av standardtyp mäter batterispänningen på generatorn och inte på batteriet är det helt avgörande att spänningsfallet mellan generator och batteri är nära noll vilket inte är självklart i de flesta 12v installationer.Ingper skrev:I båtvärlden finns ett företag som heter Skyllermarks. De har lyckats att slå in i folk att de kan få dubbel laddning om man byter till monsterkablar mellan generator och batteri. (Att skruvarna på generatorn riskerar att gå av och orsaka kortslutning på sikt är inte deras problem). I samband med dessa kablar - som är kontakterade och klara - säljer de oftast med hela "kit" med nya kopplingsplintar o.s.v. Folk byter, och vips - många får just dubbel laddning ! "Vilken skillnad det blev med monsterkabeln !"
I själva verket gör den mycket liten skillnad, om elsystemet i övrigt är ok. Men i en båt brukar elen se ut som katastrof, och det är snarare tack vare allmän översyn och utbyte av alla dåliga kopplingspunkter som gjorde att man fick sin "dubbla laddning". Fast folk ser bara den där grova, fina kabeln, och Skyllermarks fortsätter leva gott på sitt budskap.
Redigerat:
Stonevall kan du inte lägga in någon bild på din HF-avledare här, om den påminner om det som länkades till tidigare har du med största säkerhet blivit lurad. Skulle vara mycket intressant att få se din variant. I övrigt kan jag inte säga annat än de som tidigare sagt att det borde vara relativt enkelt för en kompetent person att finna de verkliga orakerna till dina problem. Det mesta Östen skriver om på sin sida är i grunden felaktigt och det bådar inte gott för att han skulle kunna ha hjälpt till annat än att medvetet/omedvetet fixat ett lokalt jordtag hos dig.
Det är en likadan som du sett på bilden. Som jag förstår det på Östen är en del transformator och själva avledaren en patenterad uppfinning. Du påstår att jag blivit lurad, då undrar jag om Patentverket också blivit lurade. Mig veterligen, är det svårt att söka patent på humbug. Har du tittat igenom Östens patent? Det känns märkligt att den ende som kunnat hjälpa oss, återkommande förlöjligas i detta forum.
Nej, det är rätt. Skyllermarks är inga skojare och har mycket hög kvalitet på sina saker. Till skillnad från produkten i denna tråden.MathiasS skrev:Denna kritik kändes kanske lite missriktad. Skyllermarks tillverkar kopplingsplintar, polplintar etc av mycket hög kvalitet. Ja, dom använder sig av en slogan "dubbel laddning" men är ju väldigt tydlig med hur laddning fungerar och inte. Följer man deras tips blir det bra och det handlar som du säger inte om något annat än rätt dimensionerade kablar och kontakter, rena kontakter med god kontakt osv. Det är ju också precis vad Skyllermarks säger. Dvs, detta lilla företag har inget gemensamt med de andra skojare som diskuteras i denna tråd. Eftersom de flesta generatorer av standardtyp mäter batterispänningen på generatorn och inte på batteriet är det helt avgörande att spänningsfallet mellan generator och batteri är nära noll vilket inte är självklart i de flesta 12v installationer.
Däremot är deras marknadsföring med de hysteriska kabeldimensionerna på gränsen. Skall inte utveckla det här - blir för OT - men är man bara över en viss dimension och har bra anslutningar så är ytterligare ökad kabeldimension och minskning av spänningsfallet tämligen marginellt för laddningen.