Som innehavare av flera patent så tror jag att jag kan svara.Stonevall skrev:Det är en likadan som du sett på bilden. Som jag förstår det på Östen är en del transformator och själva avledaren en patenterad uppfinning. Du påstår att jag blivit lurad, då undrar jag om Patentverket också blivit lurade. Mig veterligen, är det svårt att söka patent på humbug. Har du tittat igenom Östens patent? Det känns märkligt att den ende som kunnat hjälpa oss, återkommande förlöjligas i detta forum.
Man kan faktiskt söka patent på vad som helst, bara man är först och ingen annan presenterat något liknande innan. En princip, en idé, och den behöver inte fungera. Om du bara visste vilka spännande fantasisaker det finns patent på !
Om du har SÅ häftiga HF-strömmar att det bränns när du tar i metall har du en våldsamt kraftig radiosändare i närheten, som använder vattenrören som antenn. Troligen borde ni varit döda för länge sedan i det huset.Stonevall skrev:Visst har vårat vattenburna system varit strömförande, en typ av induserad ström, känns som i ett gammalt telefonjack men ger samtigt en kraftigt värmeökande känsla, man bränner sig helt enkel. Detta har jag påtalat gör elbolaget och elkunniga, de har inte trott mig, egentligen känns det som att de tror att jag innbillar mig. Som tur är har fler känt på dessa strömmar. Visst har vi hört toner i huset och de i släkten som har hörapparat måste stänga av den när de kommit på besök. Alla dessa problem har helt försvunnit efter mont av HF avledaren. Våra frysboxar har varit strömförande i säkert 15-20 år, man känner det på foliot på insidan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Jag kan bara instämma. Jag har t ex patent på ett säkerhetsprotkoll som inte fungerar(!)Ingper skrev:
Hur hjälper ett lokaltjordtag?GK100 skrev:Stonevall kan du inte lägga in någon bild på din HF-avledare här, om den påminner om det som länkades till tidigare har du med största säkerhet blivit lurad. Skulle vara mycket intressant att få se din variant. I övrigt kan jag inte säga annat än de som tidigare sagt att det borde vara relativt enkelt för en kompetent person att finna de verkliga orakerna till dina problem. Det mesta Östen skriver om på sin sida är i grunden felaktigt och det bådar inte gott för att han skulle kunna ha hjälpt till annat än att medvetet/omedvetet fixat ett lokalt jordtag hos dig.
Stonevall själv nämner ju vid flera tillfällen ev problem i elnätet, dålig jordning osv om det ligger något i det vilket det mycket väl kan göra kommer ett jordtag "hjälpa" men inte bota rotorsaken. Men jag tycker det är märkligt att inte de som varit på plats undersökt och åtgärdat på korrekt sätt i så fall.
Jag skulle vilja se en ordentlig bild på HF avledaren som Stonevall har köpt...
Hur den är inkopplad.
Om inte Stonevall är köpt av "östen" så kan han utan att tveka ta dessa foton.
Så kanske folk kan förklara vad som är gjort....
Hur den är inkopplad.
Om inte Stonevall är köpt av "östen" så kan han utan att tveka ta dessa foton.
Så kanske folk kan förklara vad som är gjort....
Vi ska inte gå för OT här och du har helt rätt i att över en viss gräns är det ingen poäng med grövre kablage. Dock, lite beroend epå batterityp, räcker det med tiondels volts spänningsfall för att tappa tiotals procent i kapacitet. Batteriet blir helt enkelt inte fulladdat.Ingper skrev:Nej, det är rätt. Skyllermarks är inga skojare och har mycket hög kvalitet på sina saker. Till skillnad från produkten i denna tråden.
Däremot är deras marknadsföring med de hysteriska kabeldimensionerna på gränsen. Skall inte utveckla det här - blir för OT - men är man bara över en viss dimension och har bra anslutningar så är ytterligare ökad kabeldimension och minskning av spänningsfallet tämligen marginellt för laddningen.
Det är mycket enkelt. Antingen är Stonevall identisk med den där gubben som säljer HF-avledarna. Eller så är Stonevall köpt av honom alt släkt eller kompis med honom. Eller så behöver han få kvalificerad vård. Det är de alternativen som finns.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om du har en glappande PEN ledare (problem med jord i nätet). Då får du en massa intressanta fenomen, flera av dem har nämnts i inläggen från Stonewell.Micke64 skrev:
Du får en flytande jord. Det visar sig dels som en slumpartad spänning i alla uttag i huset, 0 - 400V i uttagen. Vilket i sin tur bränner elektronik, lampor i massor. Överslag i elektronik löser ut säkringar. Och vad som är värre: det kan orsaka brand.
Flytande jord innebär dessutom att allt jordat blir spänningsförande med allt från 0 - 230V, iförhållande till äkta jord. Dvs- du får en stöt som ev. känns som brännande, ellersom dödar, om du tar i ex. spisen och diskbänken samtidigt. Detta fel löser inte ut en jordfelsbrytare.
Om du då inför ett lokalt jordtag (som jag misstänker är en del av "HF avledaren") så återställer du den dåliga jordningen från elverket. Det är mycket möjligt att det är det som är felet i den här historien.
Men om det finns ett jordtag i den här prylen så är den ev. inte utförd som ett korrekt jordtag. Det ger då en falsk säkerhet, som kan bli farlig.
Bra förklarat. Tack.hempularen skrev:Om du har en glappande PEN ledare (problem med jord i nätet). Då får du en massa intressanta fenomen, flera av dem har nämnts i inläggen från Stonewell.
Du får en flytande jord. Det visar sig dels som en slumpartad spänning i alla uttag i huset, 0 - 400V i uttagen. Vilket i sin tur bränner elektronik, lampor i massor. Överslag i elektronik löser ut säkringar. Och vad som är värre: det kan orsaka brand.
Flytande jord innebär dessutom att allt jordat blir spänningsförande med allt från 0 - 230V, iförhållande till äkta jord. Dvs- du får en stöt som ev. känns som brännande, ellersom dödar, om du tar i ex. spisen och diskbänken samtidigt. Detta fel löser inte ut en jordfelsbrytare.
Om du då inför ett lokalt jordtag (som jag misstänker är en del av "HF avledaren") så återställer du den dåliga jordningen från elverket. Det är mycket möjligt att det är det som är felet i den här historien.
Men om det finns ett jordtag i den här prylen så är den ev. inte utförd som ett korrekt jordtag. Det ger då en falsk säkerhet, som kan bli farlig.
OM det beror på dålig PEN från nätägaren så skulle dom fixat det omg.....gissar att dom som jobbar på nätsidan kollar upp det bland det första dom kollar.....
Rätt, men ändå lite fel.MathiasS skrev:
Spänningsfallet är ju beroende av strömmen, och när strömmen sjunker (och det gör den väldigt fort, det bestämmer blybatteriet själv) så sjunker spänningsfallet. Så fulladdat blir det nästan lika fort oavsett kabeldimension, om de inte är extremklena och extremt feldimensionerade. Det är istället hur snabbt man får i de första 20-25% i ett mycket urladdat batteri som kan styras med kabeldimensionen. Sedan minskar skillnaden och blir faktiskt bara marginell.
Problemet med reklamen är att man i sina argument blandar ihop äpplen och päron; likställer laddströmmen med det antal ampere en generator kan ge och inte minst använder värsta spänningsfallet i laddningens initialfas som argument för slutspänningen, då strömmen (och därmed spänningsfallet) är en helt annan och mycket låg.
Resten får vi nog ta via PM, annars får vi OT-bassning av moderatorerna....
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Om nu problemet beror på "dålig jord" så behöver vi fortfarande förklara hur det får elmätaren att skena.