Varning!! Detta inlägg är dold reklam från företaget som säljer "HF avledaren. Oseriöst!
/moderator
Birka Energi som äger eldistributionsnätet i Västsverige har via elkonsult Gerard Carlsson tidigare i år fått kännedom om den filtertransformator som Östen Johansson sökte patent på redan 1995. Under sommaren anlitades de båda konsulterna av Birka Energi för att åtgärda mobiltelefonmasten i Fjällbacka. Filtertransformatorn monterades för att galvaniskt skilja jordningen på masten från jordningen på eldistributionsnätet. Denna åtgärd hindrar både lågfrekventa och högfrekventa störningar som masten skapar att sprida sig till vanliga konsumenters elnät. Störningarna tar annars vägen genom jordkabeln in i bostäder och till arbetsplatser och påverkar där både människor och elektronik. Mätningar gjorda efter installationen visade att störfrekvenserna är i stort sett borta. Mer om Fjällbackamasten finns att läsa i Bohuslänningen från den 2 juli i år. Umeå Energi har på liknande sätt använt filtertransformatorn för att avstöra en bredbandsmast och fått samma goda resultat.
Östens teorier har stöd i Ljusglimten
I tidigare nummer av Ljusglimten tar man upp tankegångar som överensstämmer med några av de teorier Östen Johansson för fram i sin bok. I artiklarna, Stoppa elbruset... nr 3/2000 samt Att störa ... nr 1/2001, beskrivs att skärrnade kablar kan sprida störningar och att man kan eliminera oönskade frekvenser på elnätet med en transformator.
Elmiljön kan förbättras
Själv fick jag boken sänd till mig genom Gerald Carlssons försorg efter att han sanerat hemma hos mig förra hösten. Elmiljön i min lägenhet har märkbart förbättrats genom att all ström för belysning nu tas från en fas istället för tre, som är standard. Detta är en av de olika möjligheter att minska störningar från elnätet som beskrivs i boken. En relativt enkel och billig åtgärd som för mig medförde att åtstramningen runt huvudet försvann, liksom ansträngningen i ögonen och stickningarna i kroppen. Värt att pröva!
* * *
Jag har indirekt kontakt (dvs. ständig kontakt med personer som har kontakt och distribuerar hans uppfinningar) med honom och han han mycket på gång, senast något som kallas för "Maritajordtaget" en manick som helt enkelt "suger" strålning ur luften och förbättrar elmiljön omkring där man vistas, har prövats på flera elöverkänsliga med gott resultat!
Tilläggas bör också att det dyker i dessa sammanhang upp andra namn, T ex Clas Tegenfeldt (författare till boken "Tål du El?") och Ragnar Forshufvud (författare till boken "Bostad och Hälsa") Också mycket läsvärda. Östen får man dock betrakta som allra mest kontroversiell...
Postat den: 2008-03-11 10:46
/moderator
Filter för farliga frekvenserIngper skrev:Läs själv resten av svaren och teorierna i denna tråden, dock tror jag inte det räcker med 10 eller 100ggr för att det skall sjunka in. "Bättre luft i huset och gladare i sinnet", undrar om den kan minska bränsleförbrukningen på min bil också om jag monterade in kvastskaftet där....
Ursäkta mitt raljerande, men på detta forumet finns en stor samlad kompetens inom ämnet. Själv t ex föreläser jag och utbildar inom detsamma, och det finns ett antal saker som gör att din sak inte kan göra det du påstår den kunna. Helt enkelt för att fysikens lagar sätter stopp. Och visst har nobelpristagarna och de stora tänkarna som kommit på dessa haft fel förr, men i detta fallet tror jag faktiskt mer på dem än på dig.
I synnerhet när du börjar tala om alla spännande positiva bieffekter, som dessutom är av de mest skilda och synnerligen ovetenskapliga slag.....
Birka Energi som äger eldistributionsnätet i Västsverige har via elkonsult Gerard Carlsson tidigare i år fått kännedom om den filtertransformator som Östen Johansson sökte patent på redan 1995. Under sommaren anlitades de båda konsulterna av Birka Energi för att åtgärda mobiltelefonmasten i Fjällbacka. Filtertransformatorn monterades för att galvaniskt skilja jordningen på masten från jordningen på eldistributionsnätet. Denna åtgärd hindrar både lågfrekventa och högfrekventa störningar som masten skapar att sprida sig till vanliga konsumenters elnät. Störningarna tar annars vägen genom jordkabeln in i bostäder och till arbetsplatser och påverkar där både människor och elektronik. Mätningar gjorda efter installationen visade att störfrekvenserna är i stort sett borta. Mer om Fjällbackamasten finns att läsa i Bohuslänningen från den 2 juli i år. Umeå Energi har på liknande sätt använt filtertransformatorn för att avstöra en bredbandsmast och fått samma goda resultat.
Östens teorier har stöd i Ljusglimten
I tidigare nummer av Ljusglimten tar man upp tankegångar som överensstämmer med några av de teorier Östen Johansson för fram i sin bok. I artiklarna, Stoppa elbruset... nr 3/2000 samt Att störa ... nr 1/2001, beskrivs att skärrnade kablar kan sprida störningar och att man kan eliminera oönskade frekvenser på elnätet med en transformator.
Elmiljön kan förbättras
Själv fick jag boken sänd till mig genom Gerald Carlssons försorg efter att han sanerat hemma hos mig förra hösten. Elmiljön i min lägenhet har märkbart förbättrats genom att all ström för belysning nu tas från en fas istället för tre, som är standard. Detta är en av de olika möjligheter att minska störningar från elnätet som beskrivs i boken. En relativt enkel och billig åtgärd som för mig medförde att åtstramningen runt huvudet försvann, liksom ansträngningen i ögonen och stickningarna i kroppen. Värt att pröva!
* * *
Jag har indirekt kontakt (dvs. ständig kontakt med personer som har kontakt och distribuerar hans uppfinningar) med honom och han han mycket på gång, senast något som kallas för "Maritajordtaget" en manick som helt enkelt "suger" strålning ur luften och förbättrar elmiljön omkring där man vistas, har prövats på flera elöverkänsliga med gott resultat!
Tilläggas bör också att det dyker i dessa sammanhang upp andra namn, T ex Clas Tegenfeldt (författare till boken "Tål du El?") och Ragnar Forshufvud (författare till boken "Bostad och Hälsa") Också mycket läsvärda. Östen får man dock betrakta som allra mest kontroversiell...
Postat den: 2008-03-11 10:46
Redigerat av moderator:
Förstår f.ö. inte riktigt vilket som är dina ord och vilket som är citat i ditt inlägg.elisas skrev:
Hursomhelst köptes Birka Energi och gick vad jag vet upp i Fortum för över 10 år sedan, dessutom äger och driver väl normalt mobilnätsföretagen mobilmasterna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Birka_Energi
Med lite googlande inser man också att denne Gerard, Östen, bokförfattarna m.fl. är kompisar, så referenser till varandra gör det knappast mer trovärdigt.
Många av de nämnda samt tidskrifterna är uppenbarligen mycket aktiva inom föreningar för bl.a. elöverkänsliga. Tyvärr tenderar det att bli precis som inom andra områden - miljörörelsen inte minst - att allt blir så extremt, svart och vitt och alla sanningar man tror sig hitta är absoluta.
Jag är faktiskt inte så skeptisk till att det kan ligga något i mycket av de symptom som nämns som folk säger sig ha, och råkar faktiskt ha sett lidande p.g.a. amalgamförgiftning och de galvaniska effekter de olika metallerna i munnen kan göra på en människa (min mor). Jag har därför genom åren varit i nära kontakt med dessa förbund, föreningar och s.k. experter. Jag förstår mycket väl att dessa människor kan vara så desperata att de köper varje liten förklaring och i synnerhet greppar varje halmstrå till lösning.
Men det gör mig extra förbaskad. Jag håller med om symptombilden, däremot inte alltid orsaken och ännu mindre de åtgärder som ofta föreslås. Att som Östen m.fl. utnyttja dessa stackars människors desperation är rent ut sagt oförskämt och tragiskt !
I min mors fall fördröjdes den enda långsiktiga lösningen och mycket pengar slösades p.g.a. dessa "experter" och deras "uppfinningar". I ett annat fall (har en bekant som är skyddsingenjör) så visade sig den "bildskärmsöverkänsliga" istället vara allergisk mot blommorna i kontorsfönstret hon satt vid, och hade lidit under en lång tid fullständigt i onödan, tillsagd av "experter" att hon var elöverkänslig....
Sedan finns det naturligtvis sådant vi ännu inte har grepp om. Men om vi i alla fall håller oss till de teorier och fysikaliska lagar som vetenskapen faktiskt känner till och har dem i bakhuvudet när man forskar vidare, så kan man ta sig an det okända på ett sunt sätt. Vetenskapen säger inte att man kan förklara allt. Men Östens apparat är ungefär lika fel som att säga att jorden är platt, och det hjälper ingen.
Redigerat:
Lägg av nu..elisas skrev:* * *
:x:what::screwy:
:banghead::banghead::banghead:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nu skall vi inte vara sådana. Det kan ju funka. Fast förstås, eftersom den uppfanns redan 1836, så blir det ju svårt att få patent... (http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage)mycke_nu skrev:
Frågan är fungerar HF-avledaren eller inte?MathiasS skrev:Det intressanta här är ju inte "HF-avledaren". Vi vet ju att det inte är ett hf-filter som löst problemen i detta hus. Frågan är ju, tycker jag, hur skulle den icke okulta tekniklösningen sett ut och hur drar man slutsatsen att DET är lösningen - uppenbarligen har ju flera försökt men misslyckats. Hur borde mätningarna vid felsökning av dålig jord etc se ut?
Är mätningarna på elmiljö nords hemsida tagna från Stonevall?
Då är det stor skillnad.!
Menar du dom här mätningarna..
.. där man jämför två olika fastigheter med två olika uppvärmingssystem?
Det säger absolut INGENTING.
ÄVEN om man skulle få lägre avläsningar med HF-avstörning på SAMMA objekt under SAMMA tidsperiod, så är det absolut garanterat INTE förbrukningen som har minskat utan mätningen som eventuellt blivit mer exakt.
Avstörningsfilter har funnits sedan Marconi uppfann gnistsändaren. Big Deal.
.. där man jämför två olika fastigheter med två olika uppvärmingssystem?
ÄVEN om man skulle få lägre avläsningar med HF-avstörning på SAMMA objekt under SAMMA tidsperiod, så är det absolut garanterat INTE förbrukningen som har minskat utan mätningen som eventuellt blivit mer exakt.
Avstörningsfilter har funnits sedan Marconi uppfann gnistsändaren. Big Deal.
Lägg ner nu.elisas skrev:
Elmiljö Nords sida är numera väldigt tunn och ur vetenskapligt perspektiv ger den ingenting. Man kan se den som en blogg, möjligen.
Svaret på din fråga är: Det är inte "HF-avledaren" som gjort skillnaden, för inte ens den har ens teoretiska möjligheter att utföra underverk. Det är något annat, vilket just är vad MathiasS fiskar efter.
Men eftersom inblandade parter vill tro att det är just HF-avledarens förtjänst, har andra åtgärder eller felsökningar ringa värde i deras ögon. Kanske t.o.m. så de själva faktiskt glömt bort vad övrigt som gjorts.....
Vi har ingen som helst koll på vad som orsakat avläsningarna. Kanske har någon elradiator stått på, kanske elmätaren var kass, vad vet jag. Inte ens om man jämfört SAMMA fastighet under olika år hade det sagt någonting.
Det finns endast ETT sätt att jämföra och det är att använda SAMMA installation, SAMMA belastning och SAMMA tidperiod.
Allt annat är fullständigt meningslöst och säger inte ett skvatt förutom att den som publicerat mätningarna inte vet något om mätteknik.
Vi har ingen som helst koll på vad som orsakat avläsningarna. Kanske har någon elradiator stått på, kanske elmätaren var kass, vad vet jag. Inte ens om man jämfört SAMMA fastighet under olika år hade det sagt någonting.
Det finns endast ETT sätt att jämföra och det är att använda SAMMA installation, SAMMA belastning och SAMMA tidperiod.
Allt annat är fullständigt meningslöst och säger inte ett skvatt förutom att den som publicerat mätningarna inte vet något om mätteknik.