Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Östen säger emot sig själv, i trefassystemet så tar alla strömmar ut varandra och då även magnetfälten MEN kraftledningen, där plötsligt så adderas magnetfälten. På lite avstånd så tar de tre magnetfälten ut varandra.
Vad vi ska göra för vinster med att köra transformatorerna i Delta koppling är också lite svårt att förstå, Norge har haft det länge men bygger nu bort det. Norge kommer också att hamna i elträsket.
sedan svamlar han också om att huvudspänningen inte borde vara 400 volt när det är en lindning på transformatorn för 230. Sanningen är att huvudspänningen är summan av två vektorer med 120 graders förskjutning.
vad man ger olika saker för namn är egentligen oväsentligt.
Att 60 volt skulle "försvinna"..... Tja det har han väl själv förklarat IOM att spänningen har 120 graders förskjutning.
sedan är det något konstigt med 1,4 kHz att det skulle vara 28 ggr nätfrekvensen, 1,4 kHz är hörbart, T.ex med en hörapparat men det är inte någon som har klagat. Förstår inte vad det skulle bevisa.
sedan att dra lite trådar till olika saker ( liknar en PUS) gör absolut ingen skillnad vid T.ex 900 MHz som mobilerna arbetar med.
på min västerbottns bonnscka skull ja säj att han dravel en hel del.
Jag skrev tidigare om bondfångeri och till dess jag är överbevisad kommer jag att betrakta det som så.
Sedan får vi se om hen Stonevall kommer med fler inlägg, att vräka ur sig som i hens första inlägg om hur ruttna vi övriga är och dessutom dra upp en gammal tråd luktar lite unket.
Det finns en annan person med stort självförtroende och det är allas vår ljudnisse Svalander.
Nej och fy att jag kommer med så mycket skitsnack och dynga.
Protte
Vad vi ska göra för vinster med att köra transformatorerna i Delta koppling är också lite svårt att förstå, Norge har haft det länge men bygger nu bort det. Norge kommer också att hamna i elträsket.
sedan svamlar han också om att huvudspänningen inte borde vara 400 volt när det är en lindning på transformatorn för 230. Sanningen är att huvudspänningen är summan av två vektorer med 120 graders förskjutning.
vad man ger olika saker för namn är egentligen oväsentligt.
Att 60 volt skulle "försvinna"..... Tja det har han väl själv förklarat IOM att spänningen har 120 graders förskjutning.
sedan är det något konstigt med 1,4 kHz att det skulle vara 28 ggr nätfrekvensen, 1,4 kHz är hörbart, T.ex med en hörapparat men det är inte någon som har klagat. Förstår inte vad det skulle bevisa.
sedan att dra lite trådar till olika saker ( liknar en PUS) gör absolut ingen skillnad vid T.ex 900 MHz som mobilerna arbetar med.
på min västerbottns bonnscka skull ja säj att han dravel en hel del.
Jag skrev tidigare om bondfångeri och till dess jag är överbevisad kommer jag att betrakta det som så.
Sedan får vi se om hen Stonevall kommer med fler inlägg, att vräka ur sig som i hens första inlägg om hur ruttna vi övriga är och dessutom dra upp en gammal tråd luktar lite unket.
Det finns en annan person med stort självförtroende och det är allas vår ljudnisse Svalander.
Nej och fy att jag kommer med så mycket skitsnack och dynga.
Protte
Jag eldar med Pellets, gör av med ca 32000kw pellets/år, dvs ca 6-7 ton.
Innan montering av HF avledaren hade vi stora problem med att elektronik som lampor och trådlöst material gick sönder. 16A huvudsäkringar bytte vi ca 5 st /vecka. Jordfelsbrytaren löste ut flera ggr/vecka ibland trots att inget mer än ky/frys förbrukade ström. De mätresultat ni ser på elmiljö nords hemsida är mina och tagna direkt från elbolagets egna mätningar.
Nåja HF avledaren monterades inte in 20121212 som det står på den hemsidan utan kl 20:00 den 20121216. Alla problem med ex elutrustning, säkringar och jordfelsbrytare har helt försvunnit sedan montering och den uppmätta elförbrukningen har reducerats kraftigt. Detta råder det ingen tvekan om, det är ren kall fakta. Ett dåligt jordat elnät är förmodligen orsaken till grundproblemet. Laddar upp en bild för april 2013 jämfört med april 2012. Ingen förändring av vår elkonsumtion har gjorts mellan dessa år. Att något inte stämmer, med den uppmätta elförbrukning, behöver man inte vara raketforskare för att förstå. 2012 ingen HF, 2013 med HF avledare. Känns det som något att bita i?
Innan montering av HF avledaren hade vi stora problem med att elektronik som lampor och trådlöst material gick sönder. 16A huvudsäkringar bytte vi ca 5 st /vecka. Jordfelsbrytaren löste ut flera ggr/vecka ibland trots att inget mer än ky/frys förbrukade ström. De mätresultat ni ser på elmiljö nords hemsida är mina och tagna direkt från elbolagets egna mätningar.
Nåja HF avledaren monterades inte in 20121212 som det står på den hemsidan utan kl 20:00 den 20121216. Alla problem med ex elutrustning, säkringar och jordfelsbrytare har helt försvunnit sedan montering och den uppmätta elförbrukningen har reducerats kraftigt. Detta råder det ingen tvekan om, det är ren kall fakta. Ett dåligt jordat elnät är förmodligen orsaken till grundproblemet. Laddar upp en bild för april 2013 jämfört med april 2012. Ingen förändring av vår elkonsumtion har gjorts mellan dessa år. Att något inte stämmer, med den uppmätta elförbrukning, behöver man inte vara raketforskare för att förstå. 2012 ingen HF, 2013 med HF avledare. Känns det som något att bita i?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Att en elmätare skulle kunna störas av HF, är iofs. hypotetiskt möjligt. Om du har haft en dålig "inkommande" jord (PEN ledare) från elnätet är också fullt möjligt, och stämmer ganska bra med flera av de fenomen du räknar upp. Men att tillkallade elektriker inte skulle upptäckt detta när de kontrollerar din installation är långsökt.
En dålig PEN ledare är ett ovanligt men farligt fel. Det löser man inte genom att sätta in en HF avledare, det löser man genom att laga glappkontakten på PEN ledaren (felet kan dock ibland vara svårt att lokalisera), ett lokalt jordtag kan också lösa problemet, men det är lite av plåster lösning.
Det jag funderar på är om den s.k HF avledaren fungerar som lokalt jordtag. Det skulle kunna ersätta en dålig PEN ledare.
Med de (bristfälliga ) beskrivningar som finns om HF avledaren så gissar jag att den inte uppfyller kraven på ett korrekt jordat. Så om den hos dig nu kamouflerar en dålig PEN ledare så känns situationen direkt farlig, du borde se till att få det där utrett. Och då av någon som inte dillar om HF störningar.
Men att inkommade HF skulle lösa huvudsäkringar finns inte på kartan,
En dålig PEN ledare är ett ovanligt men farligt fel. Det löser man inte genom att sätta in en HF avledare, det löser man genom att laga glappkontakten på PEN ledaren (felet kan dock ibland vara svårt att lokalisera), ett lokalt jordtag kan också lösa problemet, men det är lite av plåster lösning.
Det jag funderar på är om den s.k HF avledaren fungerar som lokalt jordtag. Det skulle kunna ersätta en dålig PEN ledare.
Med de (bristfälliga ) beskrivningar som finns om HF avledaren så gissar jag att den inte uppfyller kraven på ett korrekt jordat. Så om den hos dig nu kamouflerar en dålig PEN ledare så känns situationen direkt farlig, du borde se till att få det där utrett. Och då av någon som inte dillar om HF störningar.
Men att inkommade HF skulle lösa huvudsäkringar finns inte på kartan,
Redigerat:
Jag jobbar intensivt mot nätägaren i denna fråga och har gjort så i många år. Än så länge hävdar de att felet ligger i huset och att det är mitt problem att lösa detta. Nu skall de sätta upp en kontrollmätare som inte är HF känslig. Vi får väl se vart detta bär hän. Men som sagt, vissa dagar när det enda som drar ström är två frysar en kyl och pelletspannan, har det ändå gått mellan 75-100kw/dygn. Normalt borde det ha förbrukats ca 13kw/dygn med den belastningen.
Intressant, har bolaget medgett att deras mätare "kan" vara känslig för HF?Stonevall skrev:
Det är ju rätt vanligt med högfrekvensfilter - varenda affär säljer dem numera. Vad är skillnaden i att ha ett apparatfilter som sitter på ett utag istället för att filtrera hela elanläggningen?
Att elbolaget har problem med sitt nät är ingen nyhet för de som jobbar inom bolaget. Har talat med ett antal och får detta bekräftat varje gång. Tyvärr säger samma personer att de är belagd med munkalve och skulle aldrig våga gå ut med detta offentligt. Jag känner mig som en myra under en elefant, men kommer inte att ge mig. Många fler har samma problem som vi har, detta bekräftas av anställda inom detta elbolag. Tyvärr har de inte fått vetskap om var problemet ligger, och vem som har ansvaret, ännu. Men som ni kanske förstår är detta värsta dynamiten, elbolaget kan vara skyldig hur många som helst hur mycket pengar som helst i felmätningar. Jag vet att jag har rätt, men det betyder inte att jag kommer att få rätt i slutändan. Egentligen är detta ett ämne för uppdrag Granskning, men tyvärr tror jag inte att de vågar ta i denna dynamitladdning.
Kontrollmätning sker i skrivande stund. Men åter till detta med HF Avledaren. Många har öppet dissat detta som ren humbug. Kan ni som gjort det förklara varför vi efter montering av HF avledare har mer än en 50% reducering av uppmätt förbrukning, har blivit av med säkrings och jordfelsbrytar problemen etc. Före kvarstod problemen efter montering är de borta. Detta finns dokumenterat svart på vitt. Det är ju bra om ni med hög utbildning kan reda ut detta för mig och alla andra, eller hur?
Kan du lägga upp dokumenten som styrker detta?
Finns det någon parallell energimätare som ref?
Loggad anläggning?
Finns det någon parallell energimätare som ref?
Loggad anläggning?
Pratade med en kollega på jobbet i dag som är sändaramatör. HF-avledare, eller mer korrekt HF-filter, är om de är rätt utförda inte bara humbug. Om man har en kraftig radiosändare som i hans fall på KV-bandet och luftledningar i närheten av huset så kommer dessa ledningar att fungera som en antenn och plocka upp radiosignalen. Dessa vill man inte ha in i huset utan monterar ett HF-filter på inkommande el.
Vad sedan störningarna kan orska för problem är ju en annan fråga. Har svårt att tro att en elmätare inte är testad enligt de krav som gäller för immunitet (påstrålad och ledningsburna störningar).
Vad sedan störningarna kan orska för problem är ju en annan fråga. Har svårt att tro att en elmätare inte är testad enligt de krav som gäller för immunitet (påstrålad och ledningsburna störningar).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Två frågor som spontant dyker upp utan djupare analys är 1) är det verkligen ett "äkta" HF-filter, alltså ett filter som filterar högfrekventa störningar som installerats? Det skulle man ju vilja se mätprotokoll/standarder som möts osv på innan man köper rakt av givet var det kommer ifrån, och 2) gjordes det något annat med elinstallationen vid inkopplingen? Om företaget drivs av någon med ABL så kan man tänka sig att något annat också gjordes, direkt eller indirekt, medvetet eller omedvetet som påverkade resultatet.Stonevall skrev:Kontrollmätning sker i skrivande stund. Men åter till detta med HF Avledaren. Många har öppet dissat detta som ren humbug. Kan ni som gjort det förklara varför vi efter montering av HF avledare har mer än en 50% reducering av uppmätt förbrukning, har blivit av med säkrings och jordfelsbrytar problemen etc. Före kvarstod problemen efter montering är de borta. Detta finns dokumenterat svart på vitt. Det är ju bra om ni med hög utbildning kan reda ut detta för mig och alla andra, eller hur?
Skälet till att jag tar upp 2) är inte att jag har några direkta hypoteser om vad som skulle kunnat ändrats som skulle ge den här förändringen (mer än något otroliga, en grupp som förser hela källaren med elektrisk golvvärme kopplades bort eller liknande...) utan skälet till att jag tar upp det är att det är ett vanligt fel vi forskare gör; nämligen att vi när vi experimenterar tror att vi bara påverkar den studerade faktorn/variabeln, men också utan att vi vet/tänker på det också ändrar flera andra. Dessa kan ha större inverkan på resultatet av experimentet än det vi faktiskt försöker mäta. Så det är ett vanligt och enkelt fel att göra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
En annan sak jag kommer på när jag tänkte lite till är frågan hur lätt det är att koppla bort avledaren eller sätta den ur spel?Stonevall skrev:Kontrollmätning sker i skrivande stund. Men åter till detta med HF Avledaren. Många har öppet dissat detta som ren humbug. Kan ni som gjort det förklara varför vi efter montering av HF avledare har mer än en 50% reducering av uppmätt förbrukning, har blivit av med säkrings och jordfelsbrytar problemen etc. Före kvarstod problemen efter montering är de borta. Detta finns dokumenterat svart på vitt. Det är ju bra om ni med hög utbildning kan reda ut detta för mig och alla andra, eller hur?
Om det är relativt enkelt så kan vi ganska snabbt gå till botten med det här genom att göra ett experiment, genom att du kör dels med den inkopplad och dels med den bortkopplad. Jag kan tom lova att hjälpa till med att ta fram ett experimentellt protokoll och räkna på statistiken för att säga om det är någon verklig skillnad eller inte. Om effekten är så stor som det verkar så går det tom ganska fort att avgöra om "HF-avledaren" faktiskt ändrar något eller inte, några veckor borde räcka (mellan tummen och pekfingret) utan specialutrustning. Om du dessutom kan logga din förbrukning automatiskt med relativt stor nogrannhet så blir resultatet ännu bättre och går ännu fortare, men bara att du skriver av en/två/tre gånger om dygnet skulle också räcka om det görs under inte alltför lång tid.
Hör av dig här om du är intresserad av att gå vidare.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
HF avledare är bluff/bedrägeri och värre svärord. Såsom de presenteras på firmans hemsida. Det är fullt möjligt att man kan installera ett filter som tar bort överlgrade störningar på elnätet, men det ger inte de effekter som talas om på hemsidan. Hans utläggningar om jordströmmar orkade jag inte fullt ut sätta mig in när jag tittade på sidan, men det jag läste såg ut som rena irrläror. Jag har dock inte satt mig in i det han påstår till en nivå där jag skulle kunna plocka ned argumenten i detalj. Men argumenten från firman är lite av "jorden är platt" påståenden.
En HF avledare kan heller inte påverka att huvudsäkringar löser ut, eller att elektronik går sönder osv. Inte i sin roll av att spärra bort HF från att komma in i huset.
Däremot så ser det ut som "hf avledaren" möjligen har en egen jordförbindelse (jag vet dock för lite om hur den faktiskt är uppbyggd). Den jordförbindelsen kan i så fall fungera som ett lokalt jordtag (dock farligt bristfälligt sådant) och det skulle ev. kunna förklara en hel del av fenomenen som du observerat.
Att elmätaren skulle bli störd av inkommande HF störningar låter väldigt långsökt, men teoretiskt inte omöjligt. Fast just tålighet mot störningar hör till det man testar ganska ingående i all seriös elektronikutveckling (och är en grund för CE märkning), det är olagligt att sälja en apparat som inte tål en specificerad nivå av störningar.
Min gissning, som kan vara hur fel som helst. Är att fenomenet du ser beror på att man infört en lokal jordning via "hf avledaren", det har i så fall absolut inget med HF att göra. Och OM det är så, så har du en farlig situation, dålig jordning via en felaktig PEN ledare är direkt akut livsfarligt, det nya "jordtaget" är inte att lita på om det inte utförts just som ett jordtag (typ kvadratmetrar med tjock kopparplåt nedgrävt i grundvatten nivå, jag kan inte exakt vad som krävs). Dålig PEN ledare kan ge väldigt otrevliga fenomen som att alla metallföremål i huset blir spänningsförande, man kan få brand lite här och där i huset.
En HF avledare kan heller inte påverka att huvudsäkringar löser ut, eller att elektronik går sönder osv. Inte i sin roll av att spärra bort HF från att komma in i huset.
Däremot så ser det ut som "hf avledaren" möjligen har en egen jordförbindelse (jag vet dock för lite om hur den faktiskt är uppbyggd). Den jordförbindelsen kan i så fall fungera som ett lokalt jordtag (dock farligt bristfälligt sådant) och det skulle ev. kunna förklara en hel del av fenomenen som du observerat.
Att elmätaren skulle bli störd av inkommande HF störningar låter väldigt långsökt, men teoretiskt inte omöjligt. Fast just tålighet mot störningar hör till det man testar ganska ingående i all seriös elektronikutveckling (och är en grund för CE märkning), det är olagligt att sälja en apparat som inte tål en specificerad nivå av störningar.
Min gissning, som kan vara hur fel som helst. Är att fenomenet du ser beror på att man infört en lokal jordning via "hf avledaren", det har i så fall absolut inget med HF att göra. Och OM det är så, så har du en farlig situation, dålig jordning via en felaktig PEN ledare är direkt akut livsfarligt, det nya "jordtaget" är inte att lita på om det inte utförts just som ett jordtag (typ kvadratmetrar med tjock kopparplåt nedgrävt i grundvatten nivå, jag kan inte exakt vad som krävs). Dålig PEN ledare kan ge väldigt otrevliga fenomen som att alla metallföremål i huset blir spänningsförande, man kan få brand lite här och där i huset.
Redigerat: