USA, high leg delta:
http://en.wikipedia.org/wiki/High-leg_delta

Generellt så finns det absolut en poäng att inte ha en PEN-ledare men den bra lösningen är ju att ha femledarsystem hela vägen från transformatorstation till förbrukare. Det förutsätter dock att befintliga elinstallationer görs om.

Om det fanns kraftdioder som garanterat alltid går sönder mot kortslutning och aldrig mot avbrott så skulle man kunna seriekoppla ett par (antiparalella) dioder mellan inkommande PEN och PE i ett hus, så får man ingen vagabonderande ström förrän spänningsfallet i PEN blir några volt.

Elsäkerhetsmässigt så kan man väl säga att det finns en dragkamp mellan skydd mot akuta skador och mot långsiktiga skador. De akuta skadorna skyddar man sig mot genom potentialutjämning o.s.v. men då ökar risken för magnetfält på grund av att PEN får ett lokalt jordtag i t.ex. vattenledningsrör o.s.v. och det ökar den långsiktiga skaderisken...

Kan du förklara vad som är den långsiktiga skaderisken och i samband med magnetfält i bostäder. Så vitt jag har hört kan man vetenskapligt inte påvisa nått samband.

Hmm, corner grounded...

Ja då har det hänt lite, Östen är anmäld för vilseledande reklam / bondfångeri.
Läs i lokaltidningen
http://www.vk.se/594205/anmald-for-bondfangeri.
I papperstidningen finns en bild på en installation, en sladd lindad runt fjärrvärmerören och änden ner genom källargolvet.

Protte

Det figurerar en hel del skitsnack eller ren dynga av ett antal individer i detta forum. Vilken agenda eller vems ärende ni går kan man bara spekulera i.
Efter att ha kämpat mot mitt elbolag i många år pga en onormalt ökad förbrukning av hushållsel sedan man bytte till digital avläsning, kan jag bara konstatera detta.
Normalt ligger förbrukningen av hushållsel för en villa av den storlek vi har på ca 5000-7000kw/år. Vi har sedan man bytte till digital mätning fått nästan en tredubbling av den förbrukningen. De senaste 7 åren i snitt 17500kw/år. Elbolaget har hela tiden hävdat att felet är mitt eftersom jag inte hittat felet i huset. Jag har anlitat 4 st olika elfirmor, ingen av dessa hittar något fel i koppling eller material i huset. Nu pratar vi om elingenjörer som inte hittar något fel. Ändå hävda elbolaget att ansvaret ligger på mig.
Efter att i December 2012 monterat in en HF avledare monterad av Sten Östen Johansson, sjönk den uppmätta elförbrukningen med mer äv 50% direkt. De 15 första dagarna i december låg medlet på 72kw/dygn. Dagen efter montering på 27kw/dygn.
Innan monteringen av hf avledaren hade vi vissa dagar uppmätt 100kw/dygn, alltså en vanlig arbetsdag när man bara belastar systemet på morgon och kvällen. Dessa toppar har helt försvunnit efter HF montering. Jag har beviset, svart på vitt, att denna HF avledare har effekt.
Så ni som bara rabblar dynga i detta forum, har ni något vettigt att säga i detta ärende, eller saknar ni helt enkelt kompetens?

Mycket intressant, skulle du kunna förklara "fenomenet" på ett trovärdigt sätt. Det finns ju några här på forumet som besitter en rätt hög kunskap om el och hur den fungerar. Nu kanske dom får nått att bita i :thumbup:.

Jag vill hemskt gärna ha något att bita i.
Den överförbrukning som har redovisats måste ha tagit vägen någonstans.
Att det skulle funnits så höga fält av HF störning att det förvridit elmätaren är osannolikt.
Så höga fält bör göra att lysrör lyser (glimmar) utan att vara anslutna.

Jag skulle rekommendera att sätta en elektromekanisk mätare i serie med den elektroniska och prova med och utan avledande.

Protte

Tror inte att det finns någon seriös medlem här på forumet som skulle hävda att en HF-avledare var skräp om det verkligen fanns sakliga belägg för att de fungerar. Tror inte heller att någon här skulle ha intresse av att gå något elbolags ärende om det är det som Stonevall avser i sitt inlägg.
Som Protte säger, mät med både en elektromekanisk mätare och en elektronisk och se vad resultatet blir med och utan HF-avledare.

Stonevall skrev:
... en hel del skitsnack eller ren dynga av ett antal individer i detta forum. Vilken agenda eller vems ärende ni går kan man bara spekulera i. ...

... Så ni som bara rabblar dynga i detta forum, har ni något vettigt att säga i detta ärende, eller saknar ni helt enkelt kompetens? ...
Välkommen till forumet Stonevall.

Det vore intressant med en bild på hur denna HF avledare är inkopplad.

Moderator stäng denna tråd, den "matar bara Trollen "

//Goerana

Jag ser att du bor i Västerbotten Stonevall och jag skull hemskt gärna komma och titta på avledartekniken.
Jag bränner också onödigt mycket el.

Protte

Stonewalll skriver att 5-6 tusen kWh är normalt för hans hus. Ja för hushållsel men inte för uppvärmning. Då ligger det säkert kring 20.000 utan värmepump. Vore intressant att veta hur du värmer ditt hus?

Jag har en granne som har det motsatta problemet. Han gör bara av med 1/3 av vad jag gör för motsvarande hus och familj. Elverket har bytt hans elmätare på eget initiativ tre gånger. Men de snurrar inte fortare ändå. Eftersom vi båda är ingenjörer har vi försökt slå våra kloka huvuden ihop utan att lyckas. Jag funderar snart på att köpa el av honom över vår tomtgräns. Han gör av med ca 3.000 kWh per år och själv ligger jag på strax under 10.000.

Redigerat:
http://www.elmiljonord.se/ står det om en kund som har sänkt sin energiförbrukning med en sån där mojäng.
Det stämmer rätt så bra med Stonevall här ovan, län, gammal och ny förbrukning är ungefär detsamma, installationsdatum felar lite men jag tror att Stonevall eldar med Pellets.

Någon kanske är intresserad av googles cache av elmiljönord från den 18;de April https://webcache.googleusercontent....www.elmiljonord.se/+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se , jag litar dock inte på bilderna då de verkar laddas direkt från elmiljönord men texten borde stämma med hur sidan såg ut då.

Edit : hittade en blogg med en bild som ska visa hf avledaren http://amwi.blogspot.se/2012/02/hf-avledare.html

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.