klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och i detta fallet är det ju tvärtom. Hemnet har nästinitll monopol så det behövs fler spelare !
Det betyder noll i saken. Alltså hur marknadssituationen ser ut idag.
Har nån duktig lyckats sig skaffa snudd på monopol genom lagliga medel kan inte staten gå in med doping.

MEN JA, det behövs fler spelare men inte nån som e dopad å på så sätt försvårar för ”riktiga” konkurrenter som vill in

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det betyder noll i saken. Alltså hur marknadssituationen ser ut idag.
Har nån duktig lyckats sig skaffa snudd på monopol genom lagliga medel kan inte staten gå in med doping.

MEN JA, det behövs fler spelare men inte nån som e dopad å på så sätt försvårar för ”riktiga” konkurrenter som vill in
Maj. Tidigare i historien så har satten gått in, bla med SBAB, för att gynna konkurrens då man ansett att de, fåtal, kommersiella spelarna som fanns inte gjorde tillräckligt.

• Gilla
polloq och 2 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Episkt! Hemnet är väl ändå 1000% större eller nåt
Hur räknar du ut 1000% ?
Allt som finns på Hemnet, finns ju även på Booli + nästan alla annonser från fristående mäklare.

• Gilla
Moonphase och 1 till
  • Laddar…
Saken är väl lätt att lösa genom att Booli har ett API som går att dammsuga för andra aktörer så att Hemnet har möjligheten att visa annonser som ligger på Booli. Detta går ju dock rakt emot deras intressen. Men tycker det är svårt att hävda att bara för att staten tillhandahåller en tjänst som någon kan suga ut pengar ur så ska det vara fel. Vinner de detta undrar man ju vad annat som ska tas bort. Ska kommuner inte få anlägga allmänna fotbollsplaner för att privata aktörer förlorar på att inte vi föräldrar måste betala för att barnen ska spela?

• Gilla
electropura och 13 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Hemnet är den absolut största (mest besökta) webbplatsen för personer som letar bostad att köpa.
Ja, med tillägget - än så länge.

T TypRätt skrev:
Ska kommuner inte få anlägga allmänna fotbollsplaner för att privata aktörer förlorar på att inte vi föräldrar måste betala för att barnen ska spela?
Intressant fundering. Men Booli-caset är ganska unikt. Dom lägger stora pengar på att locka personer från en privat aktör, utan att på något vis kapitalisera på det. Pengar som skulle kunna gå tillbaka till välfärden. Enda målet verkar vara att sabba för Hemnet?
Och för att spinna vidare på din fundering, varför bara bostadsannonser? Låt staten starta en matbutik med 0% i vinstmål. Regeringen har ju uppenbarligen varit sura på matjättarna för att dom höjer priserna för mycket. Eller starta en statlig IT-konsultbyrå som är mycket billigare konkurrenterna, bara för att dumpa priserna. En statlig mäklarfirma vore trevligt tycker jag, 50K för att hålla en visning och ta emot bud...
(Ditt exempel med fotbollsplaner är ju lite lurigt, men jag fattar vad du menar)

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
En komponent för om en indirekt statligt ägd sökmotor skulle vara konkurrenshämmande är väl om man har låga marginaler, eller som Hemnet påstår, är förlustdrivande.

Att Booli gör det svårare för Hemnet att kräma ur 50 papp (takbeloppet för Hemnet-annaons) är ju en sak, men vad kostar det egentligen att driva en sida som Booli? En sökmotor och serverhyra? Skulle gissa att självkostnadspriset skulle vara några hundralappar per annons, sen 8% vinstmarginal på det.

Sen blir ju jämförelsen med Google ofrånkomlig. Om jag googlar på "Hus säljes Dalarna" så får jag snyggt uppradat alla mäklares sidor med annonser enligt min sökning. Så utifrån det så kan man hävda att marknadspriset är noll kronor, och Booli missbrukar därför inte sin position som indirekt statligt finansierad.

Det hela handlar om att Hemnet har en obsolet affärsmodell som man vill klamra sig fast vid. Det enda man egentligen levererar är att man har flest besökare - men hur länge till är det så?

• Gilla
electropura och 9 till
  • Laddar…
Och som sagt ... motsvarigheten till Hemnet i Norge, Hjem.no tycker att även om både Hemnet och Booli finns så kan de etablera sig och ta marknadsandelar.
Bara det faktum att de är på väg in på Svenska marknaden gör att jag har väldigt svårt att se att Hemnet kan vinna detta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Eriksson1 skrev:
En komponent för om en indirekt statligt ägd sökmotor skulle vara konkurrenshämmande är väl om man har låga marginaler, eller som Hemnet påstår, är förlustdrivande.

Att Booli gör det svårare för Hemnet att kräma ur 50 papp (takbeloppet för Hemnet-annaons) är ju en sak, men vad kostar det egentligen att driva en sida som Booli? En sökmotor och serverhyra? Skulle gissa att självkostnadspriset skulle vara några hundralappar per annons, sen 8% vinstmarginal på det.

Sen blir ju jämförelsen med Google ofrånkomlig. Om jag googlar på "Hus säljes Dalarna" så får jag snyggt uppradat alla mäklares sidor med annonser enligt min sökning. Så utifrån det så kan man hävda att marknadspriset är noll kronor, och Booli missbrukar därför inte sin position som indirekt statligt finansierad.

Det hela handlar om att Hemnet har en obsolet affärsmodell som man vill klamra sig fast vid. Det enda man egentligen levererar är att man har flest besökare - men hur länge till är det så?
Nja, Booli hade 51 anställda 2024. Omsatte 64 miljoner och gick minus med 18.
Deras externa kostnader har tidigare år legat på 30-50 miljoner. Jag är inte förvånad om det är mycket mer för 2025, med tanke på all marknadsföring dom gör.

Jag skiter i Hemnet, men jag ser hellre att förlusten som Booli gör läggs på skolan istället.

Allt som har en början har också ett slut.
Hemnet genom att anmäla Booli till Konkurrensverket har i princip kapitulerat sig. Man behöver inte vara värsta civilekonom för att förstå vissa handlingar.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Men varför just bolån? Varför har staten inte bensinstationer, matvarubutiker och snabbmatskedjor?
Antagligen för att bankerna ansågs ha för höga marginaler. Bara att se på vad bankernas tjänar på bolån så inser man att de uppenbarligen behöver lite extra konkurrens. Hemnet är väl annars ett företag som har en rätt monopollik marknadssituation, så att de utsätts för lite prispress är det väl ingen som borde ogilla förutom de som äger Hemnet..Hemnets prissättning skulle jag säga är ocker. Deras kostnad för att lägga ut en annons måste vara minimal jämfört med vad kunden betalar. Är lite som ifall en matvarukedja totalt dominerade marknaden och sålde mjölk för 500 kr. litern.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Nja, Booli hade 51 anställda 2024. Omsatte 64 miljoner och gick minus med 18.
Deras externa kostnader har tidigare år legat på 30-50 miljoner. Jag är inte förvånad om det är mycket mer för 2025, med tanke på all marknadsföring dom gör.

Jag skiter i Hemnet, men jag ser hellre att förlusten som Booli gör läggs på skolan istället.
Då var ju min gissning på ett par hundra kronor per annons förvånansvärt bra. Enligt länken nedan publicerades 302 000 annonser på Booli under 2024. Med en omsättning på 64 Mkr så blir driftkostnaden 211 kr per annons. Om vi då räknar med 8% vinstmarginal så går det att argumentera för att marknadspriset är runt 230 kr.

Dock är det ju så att Booli gör mer än bara "scrapar" annonser, man inhämtar och bearbetar också slutpriser och lagfarter. Den delen får vi nog kategorisera som konsumentupplysning och konkurrerar inte med Hemnets annonsförsäljning.

Sen får vi inte veta hur stor andel av omsättning som är direkt kopplad till att söka annonser, men förmodligen är kostnaden ännu lägre.

https://www.booli.se/kunskap/drombo...u-ser-det-ny-trend-skakar-om-bostadsmarknaden

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Hemnet har ju inte direkt dragit sig för att utnyttja sin dominerande ställning, hutlösa priser...
Senaste åren har ju folk endast annonserat där för att de känt sig tvugna för att inte missa spekulanter, inte för att de vill.

Blocket bostad gjorde ett tappert försök att utmana, men föll på att deras tjänst är användarfientlig och ofungerande i grunden.

Nu när det äntligen kommit in ytterligare en spelare med en vettig produkt och lyckats få lite luft under vingarna så är det garanterat dödsstöten för Hemnet, skiftet kommer gå blixt fort, om mindre än 12mån kommer Booli vara dominerande, hemnet kommer ses som något extra man kan använda också om man vill, men Booli är "där man köper o säljer bostad".

Jag kan behöver inte gå längre än till min egen förening, där jag är med i styrelsen och bla har som uppdrag att hålla lite koll på vad som är på g att byta ägare.... Senaste åren har vi i genomsnitt haft kanske 15-20 överlåtelser om året.
Fram till bara nått år sen så låg 95% av alla lägenheter som såldes på Hemnet, vissa sålde utan annonsering.
Av dem som låg på hemnet så låg vissa även dubbelt även på Booli, i början kanske 1-2 om året. För nått år sen slog det över och för första gången kunde jag notera att det låg flera på Booli som inte låg på hemnet....

I dagläget ligger det 7 annonser på Booli, men ingen på hemnet.....

Skiftet har gått otroligt fort, idag säljs allt genom Booli och hemnet är "stendött".

Sist jag bytte lägnehet så fick jag punga upp runt 8000:- för annonsen på Hemnet, så jag kan inte påstå att jag är speciellt ledsen över att de nu sjunker som en gråsten och förmodligen inte kommer finnas kvar som bolag inom överskådlig tid.

Bara hoppas att Booli förvaltar den dominerande ställningen på ett mer respektabelt sätt som inte göder folkets förakt.

• Gilla
Moonphase och 14 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Haha! Från sajten som haft 100% monopol 🤔😂

• Gilla
  • Älska
Moonphase och 7 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Bostad (boende?) skulle möjligen kunna rymmas inom välfärd. Men bostadsförsäljning gör väl knappast det?
Oavsett vad man tycker om Hemnet och deras position på marknaden.
Sverige och staten har en lång tradition att hjälpa till på den privata bostadsmarknaden, t ex egnahemsrörelsen, bostadslån och tillhandahållande av standardritningar.

• Gilla
polloq och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.