31 831 läst ·
128 svar
32k läst
128 svar
Hemmapulare och knivlagen
Man måste förstå, innan man vräker ut sitt polishat på ett forum för att man har blivit kränkt eller nått, att det är knappast den enskilde polismannen som beslutar om att man ska ha fartbevakning eller blåskontroller istället för att lösa inbrott.
Jag är svenne och det är gott och väl 5 år sedan jag hade med polisen att göra. Då i samband med en olycka. Jag har aldrig blivit trakasserad av polisen för jag har alltid haft respekt för polisen, lika mycket respekt som för alla andra medmänniskor.
Jag är svenne och det är gott och väl 5 år sedan jag hade med polisen att göra. Då i samband med en olycka. Jag har aldrig blivit trakasserad av polisen för jag har alltid haft respekt för polisen, lika mycket respekt som för alla andra medmänniskor.
Det beror på politikerna som sitter i Regeringen och rikspolischefen som är tillsatt av Regeringen. Resten av Polisen måste följa rikspolischefens direktiv.Jehu skrev:Poliser liksom politiker jobbar för att det ska se bra ut på pappret
politiker kastar pengar på problem och hävdar att de gjort en insats
poliser försöker få statistiken att se bra ut
således utreda enkla brott (sätta dit Svensson) och raskt lägga ner svåra
(inbrott, stöld, mordbrand, internetbedrägerier, åldringsrån etc etc)
I många år använde man trafiktförseelser för att förbättra sin statistik
andel uppklarade brott
För de som har förtroende för polisen hoppas jag att ni inte blir utsatta för brott och då tror att en polisanmälan kommer att innebära någonting positivt, statistiskt är det 80-90% sannolikhet att ni blir besvikna.
Det står mycket illa till med polisen i vårt land.
Rikspolischefen styr organisationen och om detta sköts illa så blir Polisens arbete besvärligt och resultatet blir dålig service. Regeringen styr hur mycket pengar Polisen ska få för att kunna sköta sina uppgifter och sätter upp mål som rikspolischefen ska uppnå. Räcker pengarna inte till att uppnå målen så kommer rikspolischefen fula sig med statistiken och presentera en falsk bild, allt för att uppnå målen.
Det är uppenbart att det inte finns pengar till att ha en fungerande Polis i Sverige, precis som det ser ut inom sjukvården, skolan med mera. Detta är priset för en oansvarig politik som förts i Sverige i över 30 år.
Ni får vara glada om ni får gå i pension vid 70 års ålder...
Intressant att denna tråden landade här... men allt är sammankopplat. Ekonomin i Sverige är jämförbar med en hushållskassa. Man måste budgetera så att alla viktiga kostnader har täckning, men om frugan spelar bort 10.000kr på poker i månaden så kommer hela familjens ekonomi påverkas.
Däremot är det enklare att sköta sin egen familjs ekonomi eftersom den ger en direkt påverkan på ens liv. Men när man har en fet lön och ska sköta "andras" pengar så är det lätt att missköta hur dessa används och speciellt om man har egna motiv så som att behålla sin maktposition alternativt framstå som bättre i vissa kretsar.
Redigerat:
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Jag hade en liten fällkniv med mig när jag arbetade med att rulla barnvagn och frågade då en polis om det var ok att ha med en liten kniv till frukten (en Victorinox, mindre än Angus McGyvers men inte den minsta) han så att det inte var några problem med den saken.jonmo skrev:Det är iofs helt sjukt att man inte får ha kniv med sig i bilen hur som helst. Det är INTE bara "bus" som åker dit med nuvarande knivlagen.
Får jag har med mig en kniv i barnvagnen? Väldigt praktiskt för att kunna dela på frukt och liknande, men frågan är om jag antagligen inte bryter mot den där skitlagen.
Det är ju bra att du inte blivit trakasserad. Jag har också klarat mig bra, mestadels.knipo skrev:
Men du kan googla lika bra som jag, och läsa nyheterna. T ex
http://www.dagensjuridik.se/2013/06/antalet-brott-som-begas-med-stulna-legala
Men en Victorinox är ju en kass kniv för sånt, svår att få ren om den blir kladdig. Jag vill ha med (och har faktiskt alltid ändå, oavsett vad lagen säger) en mindre förskärare som ju är tydligt ämnad att preppa frukt och grönt med.Manganbangan skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Knivlagen kommer säkert till användning när behov uppstår, som tex de som skulle besöka Expressen och råkade ha en kniv liggandes i bilen, som de inte hade på sig alltså, rubriken blev att de bar kniv. Vilket ju låter ganska illa jämfört med verkligheten.
Det finns massor med lagar
de behöver tillämpas med förnuft
hur tänkte de som formulerade lagen?
vad var avsikten - vilka ville man komma åt?
Vad som händer är att lagen inte används som det var tänkt
Polis och åklagare läser lagen som fan läser bibeln
Stifta t ex en lag mot barnpornografi
Vem blir den första att åka dit? Jo en konstnär som inte har något med porr att göra.
Stifta en lag mot vapen vem åker dit? Jo Svensson som aldrig gjort nåt ont
Den kriminelle är betydligt svårare att sätta dit
Stifta en lag mot mobiletelefon vid bilkörning vem åker dit?
Helt i onödan dessutom, det finns redan lagar om oaktsamhet och vårdslöshet i trafik
använd de lagar som finns, och använd dom korrekt
Problemet är liksom med knivlagen att polisen inte använder lagen som det var tänkt
Här kommer politiker in - hur utövar politiker sin makt, förutom att fördela pengar hit och dit om de sitter i regering?
Jo, genom att stifta lagar.
de behöver tillämpas med förnuft
hur tänkte de som formulerade lagen?
vad var avsikten - vilka ville man komma åt?
Vad som händer är att lagen inte används som det var tänkt
Polis och åklagare läser lagen som fan läser bibeln
Stifta t ex en lag mot barnpornografi
Vem blir den första att åka dit? Jo en konstnär som inte har något med porr att göra.
Stifta en lag mot vapen vem åker dit? Jo Svensson som aldrig gjort nåt ont
Den kriminelle är betydligt svårare att sätta dit
Stifta en lag mot mobiletelefon vid bilkörning vem åker dit?
Helt i onödan dessutom, det finns redan lagar om oaktsamhet och vårdslöshet i trafik
använd de lagar som finns, och använd dom korrekt
Problemet är liksom med knivlagen att polisen inte använder lagen som det var tänkt
Här kommer politiker in - hur utövar politiker sin makt, förutom att fördela pengar hit och dit om de sitter i regering?
Jo, genom att stifta lagar.
Ca 7,5 cm (3") blandlängd ger en liten och smidig allround fällkniv som funkar bra till det mesta, perfekt att bära med sig i byxfickan varje dag. Men om polisen hittar den kan man nog kallt räkna med att bli åtalad som om man vore kriminell...
Det beror ju helt på tid, plats och anledning.
Och givetvis anledningen till varför Polisen skulle hitta den på dig. För de hittar inte den om de inte har någon giltig anledning att visitera dig.
Såvida du inte går omkring på stan med den i handen, men då är det ju en helt annan sak.
Och givetvis anledningen till varför Polisen skulle hitta den på dig. För de hittar inte den om de inte har någon giltig anledning att visitera dig.
Såvida du inte går omkring på stan med den i handen, men då är det ju en helt annan sak.
Redigerat:
Problemet med nyheter är att det som anses värt att skriva en nyhet om är det som går utanför det vardagliga, för att det ska anses vara intressant för läsaren. Därför är det lätt att få en skev bild av samhället om man skapar sin världsbild utifrån enskild nyhetsrapportering om brottshändelser.Jehu skrev:Polis och åklagare läser lagen som fan läser bibeln
Stifta t ex en lag mot barnpornografi
Vem blir den första att åka dit? Jo en konstnär som inte har något med porr att göra.
Stifta en lag mot vapen vem åker dit? Jo Svensson som aldrig gjort nåt ont
Den kriminelle är betydligt svårare att sätta dit
Det faller ett hundratal domar om barnpornografi om året. Detta ska då jämföras med något enstaka fall där en konstnär dömts för barnpornografibrott. Det är alltså knappast ett systemproblem, liksom inte heller vapenlagarna. I stort sett alla domar gäller traditionellt kriminella, och sedan förekommer det enstaka ovanliga undantag då vanlig Svensson åker dit. Som givetvis uppmärksammas desto mer i kvällspressen.
Visst har du rätt i att så länge det hamnar i tidningen är risken att man själv drabbas liten.f91jsw skrev:Problemet med nyheter är att det som anses värt att skriva en nyhet om är det som går utanför det vardagliga, för att det ska anses vara intressant för läsaren. Därför är det lätt att få en skev bild av samhället om man skapar sin världsbild utifrån enskild nyhetsrapportering om brottshändelser.
Det faller ett hundratal domar om barnpornografi om året. Detta ska då jämföras med något enstaka fall där en konstnär dömts för barnpornografibrott. Det är alltså knappast ett systemproblem, liksom inte heller vapenlagarna. I stort sett alla domar gäller traditionellt kriminella, och sedan förekommer det enstaka ovanliga undantag då vanlig Svensson åker dit. Som givetvis uppmärksammas desto mer i kvällspressen.
Problemet här är att när dessa enstaka fall tas upp i rätten blir det lätt vägvisande domar (även om de inte når hela vägen till HD)
Fälls en serietecknare för barnpornografibrott är man ett steg närmare att förbjuda Hentai.
Fälls thePirateBay grundare för medhjälp till fildelning är man ett steg närmare att förbjuda andra sökmotorer på internet osw
Och blir tant Agda dömt för att hon har med sig ett kökskniv efter att hon lagade mat hos en kompis blir knivlagen lite striktare igen.
Där har du rätt i såklart
Rättssystemet fungerar ibland.
Men då tar vi drönaredomen, där i princip all verksamhet med drönare (privat och yrkesmässigt) blev omöjligt.
Här tyckte i för sig politiken att det gick för långt så nu kommer lagen att ändras, men ändå.
Men då tar vi drönaredomen, där i princip all verksamhet med drönare (privat och yrkesmässigt) blev omöjligt.
Här tyckte i för sig politiken att det gick för långt så nu kommer lagen att ändras, men ändå.
Det udda i sammanhanget är att kniv med blad upp till 6 cm inte är förbjudet på flyget enligt reglerna (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R1998&from=SV sid. L 299/20). Har dock själv fått betydligt mindre "knivar" konfiskerade, så det är uppenbarligen si och så med regeltolkningen från personalens sida.Prosit skrev:
