Hela resonemanget bygger på att alla poliser är styrda uppifrån att trakassera 'vanliga hederliga' medborgare för att kunna uppvisa en bra statistik.
Jag känner några poliser och kan meddela att det inte är så dom jobbar. Den som bara läser kvällstidningarna kan dock säkert få den uppfattningen.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
useless skrev:
Hela resonemanget bygger på att alla poliser är styrda uppifrån att trakassera 'vanliga hederliga' medborgare för att kunna uppvisa en bra statistik.
Jag känner några poliser och kan meddela att det inte är så dom jobbar. Den som bara läser kvällstidningarna kan dock säkert få den uppfattningen.
Ja, fast det stöds ju knappast av artikeln. Iaf inte fullt ut. Eller menar du att "vanliga hederliga medborgare" ofta håller på med narkotikabrott och bedrägerier? (Trafikbrotten har väl, iaf i många fall, en liten särställning.)

Iaf i de kretsar jag rör mig i så betraktas det som brott, och att iaf bedrägeri bara är något som utförs av de vi kallar kriminella. Just bedrägeri torde ju vara själva antitesen av att vara "hederlig", eller?

Den som vill torgföra att just knivlagen tillämpas till höger och vänster för att bättra på "pinnstatistiken" får väl i så fall åtminstone visa på en snabb och klar ökning av dessa brott där tidigare ostraffade nu helt plötsligt figurerar.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
Hela resonemanget bygger på att alla poliser är styrda uppifrån att trakassera 'vanliga hederliga' medborgare för att kunna uppvisa en bra statistik.
Jag känner några poliser och kan meddela att det inte är så dom jobbar. Den som bara läser kvällstidningarna kan dock säkert få den uppfattningen.
Nej det gör det inte, det du påstår är en halmdocka!
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast det stöds ju knappast av artikeln. Iaf inte fullt ut. Eller menar du att "vanliga hederliga medborgare" ofta håller på med narkotikabrott och bedrägerier? (Trafikbrotten har väl, iaf i många fall, en liten särställning.)
Jag refererade inte direkt till artikeln. Flera inlägg tidigare i tråden antyder att polisen lagför vanliga 'Svensson' för olaga knivinnehav bara för att det är enkelt och dom vill bättra på sin statistik och kanske för att poliser tycker om att djävlas med folk.
Som sagt var, har man en kniv i fickan så kan man i princip inte åka dit för det om man inte misstänks för något annat brott som gör att polisen kollar vad man har i fickorna.

Det skulle vara intressant om nån här på forumet hade åkt dit för knivinnehav på allmän plats och kunde berätta om omständigheterna.
 
useless skrev:
Det skulle vara intressant om nån här på forumet hade åkt dit för knivinnehav på allmän plats och kunde berätta om omständigheterna.
Ja altshå det kenns nästan lite pinnsamt att erkäna men det hände mej för föra somaren typ. Jag fatta int vafför grisarna skulle lägga sig i men jag anntar att de jagade prikkar eler nåt. Så här gick det till.

Det var en lörda ettemidag och jag satt på min vannliga parkbänk och mös. Had väl klämt en tio-femton pillsner men var absolut inte ful, knappt påverkad fachtiskt. Jag skulle presis sprätta en ny pillsner när jag såg lite skit under en naggel. Pinsamt var ett milt ord för hur obekvämt det kändes. Mann kan ju inte sita på ofentlig plass och se ovårdad ut, tänkte jag.

Nej detta måste fixas så jag togg up min trogna följeslaggare lilla betttan och började petta naglarna.

Hand håller en stor kniv med blankt blad och svart handtag mot en kakelbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hellt plöttsligt somm från ingenstanns dök ett par snuttar upp och yrade nåt omm knivlagen. Jagg försökte förklarra att jag var snikare och fick ha kniv (inte hellt sannt då jagg fick sparken för tre årr sen) men de gikk int att prat med. Sluttade med en massa bötter och bettan har jag int set senn des. :(:(:(


Sorry, fredag... :p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
"That's not a knife. This is a knife." ;)
 
Mikael_L skrev:
"That's not a knife. This is a knife." ;)
Indiana Jones?
 
Alfredo skrev:
Indiana Jones?
Crocodile Dundee 😉
 
Dub361 skrev:
Crocodile Dundee 😉
Hjärnsläpp... :o
 
Precis.
Och polisen jobbar mot vissa mål, ett av dom är att få bra statistik på brottsuppklarning.
Och då trillar Svensson lätt dit.
Försök att anmäla brott som kräver en del jobb och se hur snabbt det blir nerlagt "i brist på spaningsuppslag".
Inbrott, bedrägeri, stöld, mordbrand, för att ta några exempel.
Och i de fallen är Svensson offer inte gärningsman.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jehu skrev:
Precis.
Och polisen jobbar mot vissa mål, ett av dom är att få bra statistik på brottsuppklarning.
Pinnjakt kallades det förr.
 
Polisen brukar vanligtvis inte skyddsvisitera vanligt folk som handlar på stan och har då aldrig hört talas om husrannsakan i någon bil om nu inte bilföraren har misstänkts för något brottsligt uppsåt.
Blir man stoppad för körkort och nykterhet så går dom inte igenom bilen automatiskt då dom inte får det.
Så att ha med sig en arbetskniv i bilen eller i kläderna som används i jobbet eller i hemmet är i princip riskfritt.
Däremot brukar dom veta vilka som utmärker sig på stan och hålla extra koll på dessa personer.
 
wow denna tråd har verkligen slagit rekord i korkade inlägg.
Många av inläggen bevisar varför knivlagen behövs.
 
fixarpelle skrev:
Domstolen tar upp ett fall om brott mot knivlagen ikväll, ni som tror att det endast är skummisar som polisen kontrollerar får själva bedöma hur skum kvinnan är.
[länk]
Just det fallet är ju det som gick till HD och redovisas tidigare i tråden. Kvinnan vann i HD, och HD satte hämsko på tillämpningen av knivlagen, se den refererade artikeln.

Och i det fallet blev hon intressant för polisen eftersom hon blev inblandad i bråk genom egen förskyllan, hon "gick emellan" och när polisen kom så var hon så upprörd och berusad att polisen omhändertog henne. Vid varje omhändertagande så blir man visiterad. Så det handlar inte om "skum" här, dvs det var inte "bängen som trålade." Det handlade om "kunde inte uppföra sig som folk".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.