31 831 läst ·
128 svar
32k läst
128 svar
Hemmapulare och knivlagen
Hela resonemanget bygger på att alla poliser är styrda uppifrån att trakassera 'vanliga hederliga' medborgare för att kunna uppvisa en bra statistik.
Jag känner några poliser och kan meddela att det inte är så dom jobbar. Den som bara läser kvällstidningarna kan dock säkert få den uppfattningen.
Jag känner några poliser och kan meddela att det inte är så dom jobbar. Den som bara läser kvällstidningarna kan dock säkert få den uppfattningen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, fast det stöds ju knappast av artikeln. Iaf inte fullt ut. Eller menar du att "vanliga hederliga medborgare" ofta håller på med narkotikabrott och bedrägerier? (Trafikbrotten har väl, iaf i många fall, en liten särställning.)useless skrev:
Iaf i de kretsar jag rör mig i så betraktas det som brott, och att iaf bedrägeri bara är något som utförs av de vi kallar kriminella. Just bedrägeri torde ju vara själva antitesen av att vara "hederlig", eller?
Den som vill torgföra att just knivlagen tillämpas till höger och vänster för att bättra på "pinnstatistiken" får väl i så fall åtminstone visa på en snabb och klar ökning av dessa brott där tidigare ostraffade nu helt plötsligt figurerar.
Nej det gör det inte, det du påstår är en halmdocka!useless skrev:
Jag refererade inte direkt till artikeln. Flera inlägg tidigare i tråden antyder att polisen lagför vanliga 'Svensson' för olaga knivinnehav bara för att det är enkelt och dom vill bättra på sin statistik och kanske för att poliser tycker om att djävlas med folk.lars_stefan_axelsson skrev:
Som sagt var, har man en kniv i fickan så kan man i princip inte åka dit för det om man inte misstänks för något annat brott som gör att polisen kollar vad man har i fickorna.
Det skulle vara intressant om nån här på forumet hade åkt dit för knivinnehav på allmän plats och kunde berätta om omständigheterna.
Ja altshå det kenns nästan lite pinnsamt att erkäna men det hände mej för föra somaren typ. Jag fatta int vafför grisarna skulle lägga sig i men jag anntar att de jagade prikkar eler nåt. Så här gick det till.useless skrev:
Det var en lörda ettemidag och jag satt på min vannliga parkbänk och mös. Had väl klämt en tio-femton pillsner men var absolut inte ful, knappt påverkad fachtiskt. Jag skulle presis sprätta en ny pillsner när jag såg lite skit under en naggel. Pinsamt var ett milt ord för hur obekvämt det kändes. Mann kan ju inte sita på ofentlig plass och se ovårdad ut, tänkte jag.
Nej detta måste fixas så jag togg up min trogna följeslaggare lilla betttan och började petta naglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hellt plöttsligt somm från ingenstanns dök ett par snuttar upp och yrade nåt omm knivlagen. Jagg försökte förklarra att jag var snikare och fick ha kniv (inte hellt sannt då jagg fick sparken för tre årr sen) men de gikk int att prat med. Sluttade med en massa bötter och bettan har jag int set senn des.
Sorry, fredag...
Domstolen tar upp ett fall om brott mot knivlagen ikväll, ni som tror att det endast är skummisar som polisen kontrollerar får själva bedöma hur skum kvinnan är.
https://www.svtplay.se/video/13057519/domstolen/domstolen-sasong-2-avsnitt-3
https://www.svtplay.se/video/13057519/domstolen/domstolen-sasong-2-avsnitt-3
Precis.
Och polisen jobbar mot vissa mål, ett av dom är att få bra statistik på brottsuppklarning.
Och då trillar Svensson lätt dit.
Försök att anmäla brott som kräver en del jobb och se hur snabbt det blir nerlagt "i brist på spaningsuppslag".
Inbrott, bedrägeri, stöld, mordbrand, för att ta några exempel.
Och i de fallen är Svensson offer inte gärningsman.
Och polisen jobbar mot vissa mål, ett av dom är att få bra statistik på brottsuppklarning.
Och då trillar Svensson lätt dit.
Försök att anmäla brott som kräver en del jobb och se hur snabbt det blir nerlagt "i brist på spaningsuppslag".
Inbrott, bedrägeri, stöld, mordbrand, för att ta några exempel.
Och i de fallen är Svensson offer inte gärningsman.
Polisen brukar vanligtvis inte skyddsvisitera vanligt folk som handlar på stan och har då aldrig hört talas om husrannsakan i någon bil om nu inte bilföraren har misstänkts för något brottsligt uppsåt.
Blir man stoppad för körkort och nykterhet så går dom inte igenom bilen automatiskt då dom inte får det.
Så att ha med sig en arbetskniv i bilen eller i kläderna som används i jobbet eller i hemmet är i princip riskfritt.
Däremot brukar dom veta vilka som utmärker sig på stan och hålla extra koll på dessa personer.
Blir man stoppad för körkort och nykterhet så går dom inte igenom bilen automatiskt då dom inte får det.
Så att ha med sig en arbetskniv i bilen eller i kläderna som används i jobbet eller i hemmet är i princip riskfritt.
Däremot brukar dom veta vilka som utmärker sig på stan och hålla extra koll på dessa personer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Just det fallet är ju det som gick till HD och redovisas tidigare i tråden. Kvinnan vann i HD, och HD satte hämsko på tillämpningen av knivlagen, se den refererade artikeln.fixarpelle skrev:
Och i det fallet blev hon intressant för polisen eftersom hon blev inblandad i bråk genom egen förskyllan, hon "gick emellan" och när polisen kom så var hon så upprörd och berusad att polisen omhändertog henne. Vid varje omhändertagande så blir man visiterad. Så det handlar inte om "skum" här, dvs det var inte "bängen som trålade." Det handlade om "kunde inte uppföra sig som folk".