Har länge tänkt att jag behöver en bordcirkelsåg till hemmapulandet. Oftast handlar det om customisering av skåp och garderober från IKEA där jag tidigare förlitat mig på sticksåg och handcirkelsåg. Så mitt behov är inte stort eller proffessionellt utan mest emotionellt - det hade varit gött att ha riktiga grejer :) Jag kommer nog att ha den i garaget för övrigt.

Budget: 6000-ish

Så kan nån rekommendera en såg ni känner varmt för? Har kollat gamla trådar men tycker det är dags för fräscha tips i ämnet.

Redigerat:
Du får nog börja med att speca en budget. Ska det vara nytt är min åsikt att det inte finns några vettiga grejer under 30K.

Såklart ska jag speca budget, fixat.

Åh, då ligger sågen jag pmade dig om långt under budget ;)

Visst ligger det en poäng i det som vectrex säger men jag tror nog att TS skulle kunna klara sig ganska långt med någon av dessa:
  • Makita 2704
  • Bosch GTS 10 XC
  • DeWalt DW745
  • Metabo TS 254

För uppgifterna du skriver (modda skåp och garderober av skivmaterial) tycker jag sänksåg låter bättre. Du får ingen bordssåg för 6k som är stor nog att hantera ex en garderobsdörr på ett smidigt sätt. Klyva skulle väl gå men kapa ser jag som väldigt klurigt.

Annars får du vänta ut ex ejca L18 med justerbord, brukar gå ner mot 8k ibland.

Tack för tipsen!

Ola C skrev:
För uppgifterna du skriver (modda skåp och garderober av skivmaterial) tycker jag sänksåg låter bättre. Du får ingen bordssåg för 6k som är stor nog att hantera ex en garderobsdörr på ett smidigt sätt. Klyva skulle väl gå men kapa ser jag som väldigt klurigt.

Annars får du vänta ut ex ejca L18 med justerbord, brukar gå ner mot 8k ibland.
Jag har krympt ett antal ikeagarderober både i höjd och djup för att passa i min källare.
Mitt val är en sänksåg för den uppgiften.
Jag köpte en billig sänksåg på Hornbach men insåg tämligen omedelbart att skenorna inte var tillräckligt bra. De finns bara 1400 mm och går inte att skarva stabilt.
Jag "slog ihop" ett sågbord av 4 45x95 reglar som jag la på bockar. Rekommenderas.
Sikta på en "bättre" sänksåg.

Nu är ju inte det bara garderober som ska sågas. Jag tänkte även göra en jigg till den och såga...allt möjligt. Jag tror vi kan läsa mellan raderna att jag VILL HA en bordssåg. 😀

Det är nog blocket och blocket-tipstråden som gäller för dig om du vill ha en bordssåg i den budgeten skulle jag säga.

Jag tycker både Boschen och Metabon som nämnts ovan verkar intressanta!

Du ska förstås köpa en bordsåg!

....men, såga några garderober eller anpassa några andra möbler i den av sådan typ kommer du inte göra. Snittet kommer inte bli tillräckligt bra.

Du får därför ställa in dig på att köpa både bordssåg och sänksåg med skena.

Bordsågen är egentligen den maskin jag använder minst här hemma.....i ett snickeri är det förstås annorlunda, men då har maskinen lite annan förmåga också...

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Jag använder bordssågen kanske mest själv, men så har jag en lite bättre såg (Rapid PK-100), den gav jag 9000:- för, justerbord och allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.