Min fick samma problem för några dagar sedan. Den har funkat i tio år och klart lägre temperaturer, men nu frös den och klämringen gled på röret. Lite oklart om det satt slang på eller inte, men den ska ju tömma sig själv oavsett enligt tillverkaren.
Man får glädjas åt att följdskadorna blev begränsade och att en ny kostar 500 kr och byts enkelt till våren.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Låta trädgårdsslangen sitta kvar över vintern 😮
Näää , det ska man inte göra .
1. Slangen utsätts för väder och vind + sol = åldras fortare
2. Vatten i slangen fryser på vintern + en modern vattenutkastare har då vatten i sig som också fryser .
3. Skruva även bort slanganslutningen på vattenutkastaren , risken att vatten blir stående i röret som går genom väggen är hög , med frysrisk som följd .

Fråga Anticimex igen om de verkligen ger detta råd .
Håller med Tomture61. Jag bor i Malmö och här har vi sällan temperaturer under –10 grader. Trots det kopplar jag alltid loss slangen, blåser ur kvarvarande vatten och har dessutom en separat avstängnings-/låsventil enbart till utkastaren för trädgårdsslangen. Detta efter att en granne råkat ut för exakt det du beskriver – och det vid endast runt –5 grader. För dem som bor längre norrut borde detta egentligen vara obligatoriskt, annars är det bara en tidsfråga innan det händer.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.