13 231 läst ·
46 svar
13k läst
46 svar
Helt plötsligt startade utekranen och gick inte att stänga av...
Har ni varit med om att era ytterkranar börjar spruta vatten helt plötsligt nån gång å det inte gått att stänga av? Det hände precis oss nu ikväll. Vi hörde hur det börja låta föööör fullt i rören och tänkte va fasiken är det. Titta ut på altanen och såg det forsa vatten från kranen. Sprang ut men fick inte av den. Sprang in och stängde av allt vatten till huset. Sen ute skriva loss och skruva på och sen sluta det.. MEEEEn nå vågar jag knappt lägga mig eller åka till jobbet ju..om det är en packning, ventil, frysning whatever.. vet inte.. men konstigt alltihopa..
Tips och råd tack ..
Å jag är kass men vad händer med allt om vattnet står å rinner..eller om vi måste stänga av.. tänker på tex bergvärmen osv. Så inget kan gå sönder..
Tips och råd tack ..
Å jag är kass men vad händer med allt om vattnet står å rinner..eller om vi måste stänga av.. tänker på tex bergvärmen osv. Så inget kan gå sönder..
Du har en vattenutkastare från Gustavsberg.A Alwaysandforever2012 skrev:Har ni varit med om att era ytterkranar börjar spruta vatten helt plötsligt nån gång å det inte gått att stänga av? Det hände precis oss nu ikväll. Vi hörde hur det börja låta föööör fullt i rören och tänkte va fasiken är det. Titta ut på altanen och såg det forsa vatten från kranen. Sprang ut men fick inte av den. Sprang in och stängde av allt vatten till huset. Sen ute skriva loss och skruva på och sen sluta det.. MEEEEn nå vågar jag knappt lägga mig eller åka till jobbet ju..om det är en packning, ventil, frysning whatever.. vet inte.. men konstigt alltihopa..
Tips och råd tack ..
Har du någon separat avstängningsventil till bara vattenutkastaren som du missat att kunna nyttja i detta läget??
Hur ser det ut på insidan?
Har bakstycket (90º kromade böjen) "glidit" bakåt?
Lägg upp en bild på installationen invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej, tack för svaret. Detta v bilden vi lyckades ta mellan bergvärmen och väggen..Krilleman skrev:
Vad vi ser är det inget att stänga av. Hade behövt ha det. Har en till sådan här också på andra sidan huset..
Jag lyckades ta en närmare bild. Ser mer smutsigt ut tror jag...Krilleman skrev:
Här har du problemet.A Alwaysandforever2012 skrev:
Tydlig skarv i smutsen till "rent" kopparrör.
Bakstycket har glidit bakåt. Då tätar inte vattenutkastaren ordentligt.
För själva "avstängningen" sker på insidan av huset.
Går det att komma i när och lossa 18mm muttern på bilden?
Det är det som måste göras!! - Givetvis även återdras när den är korrekt i botten.
Denna operation ska göras med vattenutkastaren utskruvad i öppet läge på utsidan.
Och när du har bakstycket avskruvat gå ut och blås i utloppet, är det stopp (kanske ispropp) eller går det enkelt att blåsa i vattenutkastaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. Men hur fasiken kan det ha flyttat sig? Och varför kom detta så plötsligt?Krilleman skrev:
Här har du problemet.
Tydlig skarv i smutsen till "rent" kopparrör.
Bakstycket har glidit bakåt. Då tätar inte vattenutkastaren ordentligt.
För själva "avstängningen" sker på insidan av huset.
Går det att komma i när och lossa 18mm muttern på bilden?
Det är det som måste göras!! - Givetvis även återdras när den är korrekt i botten.
Denna operation ska göras med vattenutkastaren utskruvad i öppet läge på utsidan.
[bild]
Tror du vi vågar vänta till imorgon? Är så nervös att vi gör något så det blir problem nu när det är den kväll .. men vill ju hellre inte riskera något händer i natt..
Dåligt åtdragen från första början eller dåligt åtdragen i kombination att det droppat lite, med ispropp i vattenutkastaren som konsekvens.A Alwaysandforever2012 skrev:
Någon av dom två orsakerna.
Tycker du det är säkrare imorgon så gör du den avvägningen själv. 👍A Alwaysandforever2012 skrev:
Vet du varför detta har skett? Allt är ju så konstigt .. för en som inte fattar. För inne visar det ju inget som läckt. Å nu då bara börja så helt plötsligt och sen sluta när vi skruva så öppna kranen till max och sen tillbaka å sen starta vattnet i huvudkranen å då tättKrilleman skrev:
Aha. Vi skriver visst om varann ☺️A Alwaysandforever2012 skrev:
Själva insticket på en 18mm koppling är ca 10mm. (Bakom klämringen så är det en snutt rör alltså)A Alwaysandforever2012 skrev:
Men vattenutkastaren slutar täta efter ca 5mm beroende på hur spindeln är kapad.
Är det tätt nu så låt det vara så.
Men det är läge att positionera om backstycket och montera en avstängningsventil till vattenutkastaren! 👍
Toppen. Tack! Ska ha hit rörmokaren om nån vecka för renovering så då ska jag be honom fixa det på båda kranarna.Krilleman skrev:
Själva insticket på en 18mm koppling är ca 10mm. (Bakom klämringen så är det en snutt rör alltså)
Men vattenutkastaren slutar täta efter ca 5mm beroende på hur spindeln är kapad.
Är det tätt nu så låt det vara så.
Men det är läge att positionera om backstycket och montera en avstängningsventil till vattenutkastaren! 👍