Har ni varit med om att era ytterkranar börjar spruta vatten helt plötsligt nån gång å det inte gått att stänga av? Det hände precis oss nu ikväll. Vi hörde hur det börja låta föööör fullt i rören och tänkte va fasiken är det. Titta ut på altanen och såg det forsa vatten från kranen. Sprang ut men fick inte av den. Sprang in och stängde av allt vatten till huset. Sen ute skriva loss och skruva på och sen sluta det.. MEEEEn nå vågar jag knappt lägga mig eller åka till jobbet ju..om det är en packning, ventil, frysning whatever.. vet inte.. men konstigt alltihopa..

Tips och råd tack ..
Å jag är kass men vad händer med allt om vattnet står å rinner..eller om vi måste stänga av.. tänker på tex bergvärmen osv. Så inget kan gå sönder..

• Ytterkran på tegelvägg, potentiell vattenläcka beskriven i forumtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
A Alwaysandforever2012 skrev:
Har ni varit med om att era ytterkranar börjar spruta vatten helt plötsligt nån gång å det inte gått att stänga av? Det hände precis oss nu ikväll. Vi hörde hur det börja låta föööör fullt i rören och tänkte va fasiken är det. Titta ut på altanen och såg det forsa vatten från kranen. Sprang ut men fick inte av den. Sprang in och stängde av allt vatten till huset. Sen ute skriva loss och skruva på och sen sluta det.. MEEEEn nå vågar jag knappt lägga mig eller åka till jobbet ju..om det är en packning, ventil, frysning whatever.. vet inte.. men konstigt alltihopa..

Tips och råd tack ..
Å jag är kass men vad händer med allt om vattnet står å rinner..eller om vi måste stänga av.. tänker på tex bergvärmen osv. Så inget kan gå sönder..
Du har en vattenutkastare från Gustavsberg.

Har du någon separat avstängningsventil till bara vattenutkastaren som du missat att kunna nyttja i detta läget??

Hur ser det ut på insidan?
Har bakstycket (90º kromade böjen) "glidit" bakåt?
Lägg upp en bild på installationen invändigt.

Invändig installation av Gustavsberg vattenutkastare med synlig kromad böj som kan ha glidit bakåt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har en vattenutkastare från Gustavsberg.

Har du någon separat avstängningsventil till bara vattenutkastaren som du missat att kunna nyttja i detta läget??

Hur ser det ut på insidan?
Har bakstycket (90º kromade böjen) "glidit" bakåt?
Lägg upp en bild på installationen invändigt.

[bild]
Hej, tack för svaret. Detta v bilden vi lyckades ta mellan bergvärmen och väggen..
Vad vi ser är det inget att stänga av. Hade behövt ha det. Har en till sådan här också på andra sidan huset..

• Rör och ventil mellan bergvärmesystem och vägg i ett hus.
    Skapa konto
Krilleman
Hej, tack för svaret. Detta v bilden vi lyckades ta mellan bergvärmen och väggen..
Vad vi ser är det inget att stänga av. Hade behövt ha det. Har en till sådan här också på andra sidan huset..
Är det en synvilla att bakstycket glidit lite utåt?
Olika färg på kopparröret...

Går det att komma in och släppa på muttern för att bekräfta insticket på 18mm röret?

Kopparrör instucket i vägganslutning med synlig mutter och röd markering som indikerar möjlig glidning.
Skapa konto

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Är det en synvilla att bakstycket glidit lite utåt?
Olika färg på kopparröret...

Går det att komma in och släppa på muttern för att bekräfta insticket på 18mm röret?

[bild]
Jag lyckades ta en närmare bild. Ser mer smutsigt ut tror jag...

• Närbild på ett metallrör med gängad koppling och smuts ackumulerad på ytan.
    Skapa konto
  • Närbild av ett smutsigt rör i ett hörn, med spindelväv och damm på metallbeslagen.
    Skapa konto
Krilleman
Jag lyckades ta en närmare bild. Ser mer smutsigt ut tror jag...
Här har du problemet.
Tydlig skarv i smutsen till "rent" kopparrör.

Bakstycket har glidit bakåt. Då tätar inte vattenutkastaren ordentligt.
För själva "avstängningen" sker på insidan av huset.

Går det att komma i när och lossa 18mm muttern på bilden?
Det är det som måste göras!! - Givetvis även återdras när den är korrekt i botten.

Denna operation ska göras med vattenutkastaren utskruvad i öppet läge på utsidan.

Och när du har bakstycket avskruvat gå ut och blås i utloppet, är det stopp (kanske ispropp) eller går det enkelt att blåsa i vattenutkastaren?

Kopparrör med skarv och mutter, omgiven av smuts. Bakstycket syns glida bakåt vilket påverkar vattenutkastarens tätning.
Skapa konto

• Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Här har du problemet.
Tydlig skarv i smutsen till "rent" kopparrör.

Bakstycket har glidit bakåt. Då tätar inte vattenutkastaren ordentligt.
För själva "avstängningen" sker på insidan av huset.

Går det att komma i när och lossa 18mm muttern på bilden?
Det är det som måste göras!! - Givetvis även återdras när den är korrekt i botten.

Denna operation ska göras med vattenutkastaren utskruvad i öppet läge på utsidan.

[bild]
Aha. Men hur fasiken kan det ha flyttat sig? Och varför kom detta så plötsligt?

Tror du vi vågar vänta till imorgon? Är så nervös att vi gör något så det blir problem nu när det är den kväll .. men vill ju hellre inte riskera något händer i natt..

Krilleman
Aha. Men hur fasiken kan det ha flyttat sig?
Dåligt åtdragen från första början eller dåligt åtdragen i kombination att det droppat lite, med ispropp i vattenutkastaren som konsekvens.

Någon av dom två orsakerna.

Tror du vi vågar vänta till imorgon? Är så nervös att vi gör något så det blir problem nu när det är den kväll .. men vill ju hellre inte riskera något händer i natt..
Tycker du det är säkrare imorgon så gör du den avvägningen själv. 👍

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Dåligt åtdragen från första början eller ispropp i vattenutkastaren.

Vet du varför detta har skett? Allt är ju så konstigt .. för en som inte fattar. För inne visar det ju inget som läckt. Å nu då bara börja så helt plötsligt och sen sluta när vi skruva så öppna kranen till max och sen tillbaka å sen starta vattnet i huvudkranen å då tätt

Vet du varför detta har skett? Allt är ju så konstigt .. för en som inte fattar. För inne visar det ju inget som läckt. Å nu då bara börja så helt plötsligt och sen sluta när vi skruva så öppna kranen till max och sen tillbaka å sen starta vattnet i huvudkranen å då tätt
Aha. Vi skriver visst om varann ☺️

Krilleman
Själva insticket på en 18mm koppling är ca 10mm. (Bakom klämringen så är det en snutt rör alltså)

Men vattenutkastaren slutar täta efter ca 5mm beroende på hur spindeln är kapad.

Är det tätt nu så låt det vara så.
Men det är läge att positionera om backstycket och montera en avstängningsventil till vattenutkastaren! 👍

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Dåligt åtdragen från första början eller dåligt åtdragen i kombination att det droppat lite, med ispropp i vattenutkastaren som konsekvens.

Okej. Vad gör man om det är ispropp i 🤔

Krilleman
Okej. Vad gör man om det är ispropp i 🤔
Fast det flödade ju vatten förresten.
Då är det ju ingen ispropp just nu.

Själva insticket på en 18mm koppling är ca 10mm. (Bakom klämringen så är det en snutt rör alltså)

Men vattenutkastaren slutar täta efter ca 5mm beroende på hur spindeln är kapad.

Är det tätt nu så låt det vara så.
Men det är läge att positionera om backstycket och montera en avstängningsventil till vattenutkastaren! 👍
Toppen. Tack! Ska ha hit rörmokaren om nån vecka för renovering så då ska jag be honom fixa det på båda kranarna.

Krilleman
Toppen. Tack! Ska ha hit rörmokaren om nån vecka för renovering så då ska jag be honom fixa det på båda kranarna.
Kalasbra! 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.