Krilleman Krilleman skrev:
Fast det flödade ju vatten förresten.
Då är det ju ingen ispropp just nu.
Nä just det. Va ju - 20 i två dagar nu och idag 0... Kanske kan ha nåt med det att göra?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Dåligt åtdragen från första början eller dåligt åtdragen i kombination att det droppat lite, med ispropp i vattenutkastaren som konsekvens.

Någon av dom två orsakerna.

Tycker du det är säkrare imorgon så gör du den avvägningen själv. 👍
Ta en ordentlig närbild på utsidan av utkastet och lägg upp.

H Hybro skrev:
Ta en ordentlig närbild på utsidan av utkastet och lägg upp.

• Utvändig vattenkran med nyckel monterad på en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vågar man stänga av vattnet i huset när jag jobbar, utan att något händer med typ bergvärmepumpen eller så

Såg inte tidigare.
Men du har skruvat bort slanganslutningen.

H Hybro skrev:
Såg inte tidigare.
Men du har skruvat bort slanganslutningen.
Skruvades bort för att se om det blivit nån spricka

A Alwaysandforever2012 skrev:
Vågar man stänga av vattnet i huset när jag jobbar, utan att något händer med typ bergvärmepumpen eller så
De har vanligtvis inte någon automatisk påfyllning så det är en bra idé.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har varit med om att just slanganslutningen gjort att vatten blivit stående i utkastaren.
Och att detta sen frusit.

Beror på att ansluten slanganslutning har mindre innerdiameter och då kan inte vatten och luft mötas. Har ned vattnets ytspänning att göra. Vatten blir stående kvar

Troligt scenario hos dig. Samma att vatten frusit, kranen har väl läkt tillräckligt för att det skulle bygga upp ett tryck, såpass stort att röret glidit ut, så som syns på bilderna (ljusa kopparen).
Och så har kranen börjat läcka än mer...

Stäng av vattnet med nån huvudkran. Släpp ut trycket genom att öppna kallvatten kran på toans hndfat. Lossa på muttern och skjuv in röret helt och hållet. Dra åt ordentligt.

Klart. Sätt på vattnet igen. Håll koll på att inget läcker. Röret kan ju vara sprucket inne i väggen.

• Gilla
Alwaysandforever2012 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ja, värmesystemet använder inte tappvattnet kontinuerligt, endast vid påfyllning (installation och underhåll). Jag stänger alltid av vattnet när jag reser bort, men inte värmen (på vintern).

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har varit med om att just slanganslutningen gjort att vatten blivit stående i utkastaren.
Och att detta sen frusit.

Beror på att ansluten slanganslutning har mindre innerdiameter och då kan inte vatten och luft mötas. Har ned vattnets ytspänning att göra. Vatten blir stående kvar

Troligt scenario hos dig. Samma att vatten frusit, kranen har väl läkt tillräckligt för att det skulle bygga upp ett tryck, såpass stort att röret glidit ut, så som syns på bilderna (ljusa kopparen).
Och så har kranen börjat läcka än mer...

Stäng av vattnet med nån huvudkran. Släpp ut trycket genom att öppna kallvatten kran på toans hndfat. Lossa på muttern och skjuv in röret helt och hållet. Dra åt ordentligt.

Klart. Sätt på vattnet igen. Håll koll på att inget läcker. Röret kan ju vara sprucket inne i väggen.
Vi har kollat mätaren och inget tyder på läcka i nuläget

• Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har ni varit med om att era ytterkranar börjar spruta vatten helt plötsligt nån gång å det inte gått att stänga av? Det hände precis oss nu ikväll. Vi hörde hur det börja låta föööör fullt i rören och tänkte va fasiken är det. Titta ut på altanen och såg det forsa vatten från kranen. Sprang ut men fick inte av den. Sprang in och stängde av allt vatten till huset. Sen ute skriva loss och skruva på och sen sluta det.. MEEEEn nå vågar jag knappt lägga mig eller åka till jobbet ju..om det är en packning, ventil, frysning whatever.. vet inte.. men konstigt alltihopa..

Tips och råd tack ..
Å jag är kass men vad händer med allt om vattnet står å rinner..eller om vi måste stänga av.. tänker på tex bergvärmen osv. Så inget kan gå sönder..
Kan du koppla på en slang så att vattnet leds bort från huset om det börjar läcka igen? Den måste vara tom så den inte fryser (blås om du är osäker).

Du kan även plugga utkastet men risken finns då att du får vatten som fryser i den, normalt har dessa utkast automatisk tömning så att det inte står vatten i dem som kan frysa.

Jag skulle ringa en rörmokare men tror inte det är så brådskande att i behöver jour förutsatt att ni har lite koll.

Man får byta själv, men är man osäker är det bättre att låta det göras av proffs.

Du kan ju även stänga av vattnet helt när du åker till jobbet om ni inte har tvätt, disk osv igång

G g.kraft skrev:
Kan du koppla på en slang så att vattnet leds bort från huset om det börjar läcka igen? Den måste vara tom så den inte fryser (blås om du är osäker).

Du kan även plugga utkastet men risken finns då att du får vatten som fryser i den, normalt har dessa utkast automatisk tömning så att det inte står vatten i dem som kan frysa.

Jag skulle ringa en rörmokare men tror inte det är så brådskande att i behöver jour förutsatt att ni har lite koll.

Man får byta själv, men är man osäker är det bättre att låta det göras av proffs.

Du kan ju även stänga av vattnet helt när du åker till jobbet om ni inte har tvätt, disk osv igång
Ja vi stängde av i natt och rörmokaren kommer nu på föemiddag

• Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Det jag ville poängtera är att när hösten kommer, så skruvar man bort slanganslutningar på vattenutkastens utedel.

• Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Ja vi stängde av i natt och rörmokaren kommer nu på föemiddag
Hur har det gått för er?
Kom röris under förmiddagen?

Snailman
Jag har råkat ut för att blandaren frusit och det har sprutat vatten, men grannen kunde stänga av med sin nyckel, såvitt jag minns satt slangen kvar på kranen och det var trycklufts snabbkopplingar, var då två ute kranar som var olika..

Nuvarande hus har separata kranar på insidan av ute kranarna också

Går vattnet via vattenmätaren (det gör det hos mig) så lär den mäta även när det blir fel och vatten kostar ju pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.