Har man otur fylls väggen med vatten.

Krilleman Krilleman skrev:
Hur har det gått för er?
Kom röris under förmiddagen?
Han kom och gick inom 10min. Var det som ni sa. Skruva åt osv. Så när de kommer tillbaka om någon vecka för renovering ska jag passa på att byta ut en äldre modell ute och sätta till så man kan stänga av båda inne.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Alwaysandforever2012 skrev:
Har ni varit med om att era ytterkranar börjar spruta vatten helt plötsligt nån gång å det inte gått att stänga av? Det hände precis oss nu ikväll. Vi hörde hur det börja låta föööör fullt i rören och tänkte va fasiken är det. Titta ut på altanen och såg det forsa vatten från kranen. Sprang ut men fick inte av den. Sprang in och stängde av allt vatten till huset. Sen ute skriva loss och skruva på och sen sluta det.. MEEEEn nå vågar jag knappt lägga mig eller åka till jobbet ju..om det är en packning, ventil, frysning whatever.. vet inte.. men konstigt alltihopa..

Tips och råd tack ..
Å jag är kass men vad händer med allt om vattnet står å rinner..eller om vi måste stänga av.. tänker på tex bergvärmen osv. Så inget kan gå sönder..
Akut kan man sätta på en slang och stänga av munstycket i andra änden och sen ringa rörmokaren.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har ni varit med om att era ytterkranar börjar spruta vatten helt plötsligt nån gång å det inte gått att stänga av? Det hände precis oss nu ikväll. Vi hörde hur det börja låta föööör fullt i rören och tänkte va fasiken är det. Titta ut på altanen och såg det forsa vatten från kranen. Sprang ut men fick inte av den. Sprang in och stängde av allt vatten till huset. Sen ute skriva loss och skruva på och sen sluta det.. MEEEEn nå vågar jag knappt lägga mig eller åka till jobbet ju..om det är en packning, ventil, frysning whatever.. vet inte.. men konstigt alltihopa..

Tips och råd tack ..
Å jag är kass men vad händer med allt om vattnet står å rinner..eller om vi måste stänga av.. tänker på tex bergvärmen osv. Så inget kan gå sönder..
Samma problem för ett par vintrar sen. Stängde också av inkommande vatten. Tillkallade rörmokare som pluggade röret till husfabrikantens rörmokare behagade komma, det tog några dagar… Det var fortfarande garanti på huset.
Vi blev beskyllda för att haft slang kopplad vilket medfört att kranen skadats när det blev väderomslag till flera minusgrader.
Nu hade vi inte våra slangrullar framme, de hade plockats undan någon månad tidigare.
Rörmokaren bytte missmodigt kranen men menade att risken var stor för att vi skulle få betala reparationen själva.
Några dagar senare fick vi besked om att det var ett känt fabrikationsfel på kranen. Husföretaget betalade (givetvis) allt inkl den akut tillkallade rörmokaren som pluggade röret.
Minns inte märket nu men kanske lönt att googla om din kran har dylikt fel?

hsd
Jag har själv dränerande utkastare, tömer röret även om slang är inkopplad
Enda problemet är att man lär sig att stänga sakta sista biten, om det ligger tryck kvar i slangen sprutar vatten rejält tills trycket från slangen är tömt

H Hybro skrev:
Det jag ville poängtera är att när hösten kommer, så skruvar man bort slanganslutningar på vattenutkastens utedel.
Måste du göra det ? När Anticimex gjorde en teygghetsbesiktning av huset, sa de att vi skulle låta slangen sitta kvar. 🤔

Tomture61
U ullak40 skrev:
Måste du göra det ? När Anticimex gjorde en teygghetsbesiktning av huset, sa de att vi skulle låta slangen sitta kvar. 🤔
Låta trädgårdsslangen sitta kvar över vintern 😮
Näää , det ska man inte göra .
1. Slangen utsätts för väder och vind + sol = åldras fortare
2. Vatten i slangen fryser på vintern + en modern vattenutkastare har då vatten i sig som också fryser .
3. Skruva även bort slanganslutningen på vattenutkastaren , risken att vatten blir stående i röret som går genom väggen är hög , med frysrisk som följd .

Fråga Anticimex igen om de verkligen ger detta råd .

• Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
Senn

Tips och råd tack ..
Jag hade det problemet, utkasteren var 40 år gammal - kontaktade en rörmokare och byta till ny. Nu fungerar det helt klockrent!

Tips och råd tack ..
Samma
model och monterad i somras av röris som började spruta efter en nätter med -20 och sedan varmare

Vi har gemensamt vatten med grannen som fick brunt vatten och började undersöka. Vi har en extra avstängning på insida , vilket kan rekommenderas.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Låta trädgårdsslangen sitta kvar över vintern 😮
Näää , det ska man inte göra .
1. Slangen utsätts för väder och vind + sol = åldras fortare
2. Vatten i slangen fryser på vintern + en modern vattenutkastare har då vatten i sig som också fryser .
3. Skruva även bort slanganslutningen på vattenutkastaren , risken att vatten blir stående i röret som går genom väggen är hög , med frysrisk som följd .

Fråga Anticimex igen om de verkligen ger detta råd .
Affärsmän. De vill väl ha jobb😉

• Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…

Tips och råd tack ..
Jag har monterat en ballofix på min ytterkran om det blir mycket kallt utomhus så den inte fryser och spricker

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av vatten utkast. Om genomföring vägg är för stor,ökar risken för frost sprängning. Slang bort kopplad vintertid.
När man stänger kranen,drag inte för hårt,kopparröret kan börja krypa ur vinkelkopplingen på insidan vägg

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tomture61
S snickar_lasse skrev:
Min erfarenhet av vatten utkast. Om genomföring vägg är för stor,ökar risken för frost sprängning. Slang bort kopplad vintertid.
När man stänger kranen,drag inte för hårt,kopparröret kan börja krypa ur vinkelkopplingen på insidan vägg
Vattenutkastaren , den som man ser på utsidan , sitter med 2 skruvar .
Det är den delen som håller fast hela vattenutkastaren , med röret till insidan + kopplingen på insidan .
Så om infästningen är mycket dålig kan man ta sig en funderare på vart man ska bo lite senare 😁

Sen är det också viktigt, att röret genom väggen lutar lite svagt neråt mot utsidan.

• Gilla
Senn
  • Laddar…
K Keld skrev:
Sen är det också viktigt, att röret genom väggen lutar lite svagt neråt mot utsidan.
Helt riktigt,plattan utsidan skall vara i lod ,då är det lutning på röret. Lutning från fabrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.