B Byggdjuret skrev:
Vad skrev då köparen under för papper hos mäklaren? Varför skulle mäklaren ge säljaren ett så dåligt råd?
Jag förstår hur du tänker. Men jag tror att det har gått rätt till. Annars bör man anmäla mäklaren
Se det så här diskutera själva sakfrågan. Inte hur det gick till.
Alltså har ts rätt till ersättning för mäklararvodet och andra utgifter
Förstår.
Min reflektion var bara generell - att man ska vara mycket försiktig med att bryta avtal. Låt hellre den andra parten göra det.
Men det är inte det TS frågar om här.

P
H hemix skrev:
En seriös mäklare skall säkerställa köparens (varje slutgiltiga budgivares) betalningsförmåga innan kontraktsskrivning. Detta arbete kan vara väldigt omfattande och besvärligt men bra mäklare sorterar alltså bort de som inte kan betala.
Vänligen lista tre bra mäklare i Stockholmsregionen... Jag har inte träffat någon sådan som du beskriver dem - och förväntar mig inte heller att göra det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja avtalet var dåligt, och då får man spela så smart det går utifrån det. Säljaren borde alltså INTE häva avtalet...
Der är klart att säljaren var tvungen att häva köpet! Alternativet var ju att ge bort huset gratis.

K klimt skrev:
Jordabalken. När en köpare avbryter en affär har säljaren rätt till skadestånd om säljaren lider skada av köparens avhopp, till exempel för lägre försäljningskostnad i en ersättningsförsäljnjng, dubbla mäklararvoden och andra kostnader pga förseningen. Ersättningsaffären hänger ihop med den avbrutna försäljningen. I detta fall blev det så tursamt för båda parter att ersättningsaffären gav ett högre pris, då har Inge skada skett och det finns inte grund för skadestånd.
En del frågor som uppstår då är om köparen avbryter affären men sedan förblir huset osålt av en eller annan anledning. (försäljning drar ut på tiden av marknadsointresse eller säljaren ångrar sig om försäljning eller..)

Hur lång tid kan/får det gå innan handpenning/mäklararvode regleras? Kan den avhoppade köparen vänta på försäljning för att slippa att betala mäklararvodet hur länge som helst?

Och när/om handpenning/mäklararvode reglerats, får säljaren återbetala mäklararvode till den avhoppade köparen vid en senare vinstförsäljning?

Efter hur lång tid? Låt säga huset säljs efter två år med vinst.

Hur länge är affären "öppen" för reglering av ev. skada?

A arkTecko skrev:
Der är klart att säljaren var tvungen att häva köpet! Alternativet var ju att ge bort huset gratis.
Tvungen? Ge bort?
Finns minst ett alternativ till, att låta köparen häva

S Sir Duke skrev:
Tvungen? Ge bort?
Nu vet vi ju inte detta, men det kan ju funnits en bestämmelse i avtalet som reglerade konsekvenserna av att köparen drog sig ur. Att då kalla det hävning från endera sidan blir missvisande.

Herr Herr skrev:
En del frågor som uppstår då är om köparen avbryter affären men sedan förblir huset osålt av en eller annan anledning. (försäljning drar ut på tiden av marknadsointresse eller säljaren ångrar sig om försäljning eller..)

Hur lång tid kan/får det gå innan handpenning/mäklararvode regleras? Kan den avhoppade köparen vänta på försäljning för att slippa att betala mäklararvodet hur länge som helst?

Och när/om handpenning/mäklararvode reglerats, får säljaren återbetala mäklararvode till den avhoppade köparen vid en senare vinstförsäljning?

Efter hur lång tid? Låt säga huset säljs efter två år med vinst.

Hur länge är affären "öppen" för reglering av ev. skada?
En intressant fundering. Eftersom handpenningen redan är betald så blir det i ditt exempel att köparen kan få vänta på det av handpenningen som ev. Är kvar efter arvode och andra utgifter. Så köparen kan sitta i ovisshet. Eftersom tolkningen är svår så... Men min tolkning är att det är 2 olika affärer där köparen kan få betala mellanskillnaden mellan nya och fsg pris. Oavsett kommer köparen vara i den sämsta positionen.

D DDD80 skrev:
Nu vet vi ju inte detta, men det kan ju funnits en bestämmelse i avtalet som reglerade konsekvenserna av att köparen drog sig ur. Att då kalla det hävning från endera sidan blir missvisande.
Ja det kan fattas information här.
TS kan ha slarvat lite med formuleringen i första inlägget.
Men bara för det kan vi inte fylla i en massa.
Ni verkar vara rätt många som river kontrakt när ni nås av rykten om att motparten inte kommer fullfölja. Allt jag säger är att det är bra om motparten får chans att fullfölja eller bryta, och att du tar en onödig risk om du själv avbryter.
Utifrån informationen vi har i tråden skulle köparen i TS' fall teoretiskt sett på överlåtelsedagen kunna säga "Nå, var är mitt hus?" Muntlig info från mäklaren om att affären är i fara räcker inte. Avser köparen att bryta så måste det skrivas. I annat fall gäller avtalet och säljaren är skyldig att fullfölja, oavsett rykten.
Finns andra trådar om detta, en säljare som för allt i världen ville bryta i förväg för är hen inte trodde att köparen skulle kunna fullfölja.
Lär er sitta lugnt i båten och låta den andre agera!

harry73
S Sir Duke skrev:
Nej, enligt jordabalk 4 kap 25§, kan avtalet hävas om köparen inte erlagt hela köpeskillingen. Det är för mig självklart att det är säljaren som ska häva avtalet och inte köparen. Om avtalet hävs av denna anledning är köparen ersättningsskyldig för säljarens skada.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, enligt jordabalk 4 kap 25§, kan avtalet hävas om köparen inte erlagt hela köpeskillingen. Det är för mig självklart att det är säljaren som ska häva avtalet och inte köparen. Om avtalet hävs av denna anledning är köparen ersättningsskyldig för säljarens skada.
Finns väl ingen som betalar hela köpeskillingen före tillträde.
Det var ju 2 veckor före tillträde i TS' fall.
Konstig grund att häva.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S Sara Nyman skrev:
Hej!

Vi sålde vårt hus i april, två veckor innan tillträde ringer köparen till mäklaren och har inte längre finansiering att genomföra köpet. Vi ville därför häva köpet pga kontraktsbrott vilket köparen skrev under på på tänka tillträdesdagen.

Vi sålde sedan huset och fick mer för det än vi fick betalt vid första försäljningen och har därför inget skadeståndsanspråk. Frågan är dock vem som ska stå för mäklarens provision för den första försäljningen.

I avtalet står det så här: ”Vid köparens kontraktsbrott, som leder till hävning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning. Överstiger säljarens skada handpenningen ska köparen snarast betala mellanskillnaden. Är säljarens skada mindre än handpenningen ska säljaren snarast återbetala mellanskillnaden till köparen. Vid köparens kontraktsbrott ska ersättningen till säljaren även innefatta säljarens kostnad för mäklarprovision i samband med försäljningen av Fastigheten”

Vem ska stå för mäklarprovisionen, vi eller köparen?
Kanske fel ute, men som redan sagts tidigare, mäklarprovisionen är betald via handpenningen så resten av handpenning måste väl då tillfalla köpare som drog sig ur i just detta avtal. Ny försäljning och nytt avtal så det kan man inte blanda i detta

harry73
S Sir Duke skrev:
Finns väl ingen som betalar hela köpeskillingen före tillträde.
Det var ju 2 veckor före tillträde i TS' fall.
Konstig grund att häva.
Då tar vi 26§
i annat fall funnits vara på sådant obestånd att han måste antagas icke kunna fullgöra sin betalningsskyldighet mot säljaren,
har säljaren rätt att häva köpet, om ej utan oskäligt uppehåll efter tillsägelse betryggande säkerhet ställes för köpeskillingen. Häves köpet, skall köparen ersätta säljaren dennes skada.
Om köparen 2 veckor innan tillträdet säger att hen inte lyckas få finansiering för köpet, måste man som säljare anta att köparen inte kan fullgöra sin betalningsskyldighet mot säljaren.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då tar vi 26§

Om köparen 2 veckor innan tillträdet säger att hen inte lyckas få finansiering för köpet, måste man som säljare anta att köparen inte kan fullgöra sin betalningsskyldighet mot säljaren.
Bra Harry, vet att du brukar ha koll
Men räcker det verkligen att mäklaren nämner det muntligen? Det är hela min poäng.

harry73 harry73 skrev:
Då tar vi 26§

Fast den bestämmelsen är ju dispositiv.

harry73
D DDD80 skrev:
dispositiv.
Nu får vi anta att mäklaren använder standardavtal och att man kräver ett köpebrev (som gör att köpet först går igenom när köpeskillingen betalas.

S Sir Duke skrev:
Bra Harry, vet att du brukar ha koll
Men räcker det verkligen att mäklaren nämner det muntligen? Det är hela min poäng.
För övrigt trodde jag att TS skrev att det inte blev en hävning i lagens mening, men att man skrev ett avtal om köpets återgång med rätten till ersättning för säljaren, men nu jag nu läser igenom TS inlägg, hittar jag inte igen den formuleringen. Men man får i alla fall anta att hävningen diskuterades med köparen, att allting gjordes på skrift och att köparen inte motsätter sig själva hävningen.
Köparen kanske sitter hemma och bävar av fruktan för ett jättestort skadestånd och blir bara glad när han får tillbaka en stor del av handpenningen med meddelandet att säljaren inte kommer att kräva mer ersättning än bara mäklararvodet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.