H Herrn123 skrev:
Ledsamt! Det ser ut som blåbetong, observera att radonet endast är en del av problematiken. Gammastrålningen som ger cancer den med går inte att sanera bort! Det är svårt att säga vad ni ska göra nu, tala med en jurist. Om ni har barn= bosätt er inte i huset. Om ni ska sälja och deklarerar blåbetong= iskallt!
Sprid inte masa rädsla och FUD.
Radioaktivitet är inte något att gå omkring och vara rädd för som så, läs på om hur det funkar, vi vet rätt mycket numer, även om det inte alltid är en exakt forskning vad gäller doser osv.

Gammastrålning finns överallt omkirng oss. Ja - högre doser ökar risken för bla cancer, men alfa- och betastrålning är än värre (om än lättare att stoppa). Det är därför radonvärdet är det viktiga, för dessa bryts ned och är primärt alfastrålande och detta villa man undvika att få ned i lungorna.

Men vi kan inte komma undan gammastrålningen och blåbetong ger inga höga doser av detta vanligtvis, och denna typ av strålning minskar med kvadraten på avståndet, så med andra ord räcker det med att vara 2 decimeter bort från källan för att få en fjärdedel så stor dos. Så mäter man tex men en GM-mätare upp 0,8 uSv/h mot väggen, så kommer man ngn cm ut ha 0,2 uSv/h och ytterligare en cm ut är det bara 0,05 uSv/h osv (om väggen är den enda källan)

Det är som sagt inte ett problem iom de låga värdena, alfa-strålningen och partiklar som kan sönderfalla i lungorna är det som orsakar hälosproblem och som göra att man vill hålla nere radonvärdet, där gränsvärdet i nuyläget är satt på 200 bq/m3. Har man då 70 bq/m3, så skulle jag säga att det är bra (man kanske vill bekräfta med en långtidsmätning under vintern dock).

Tabell över sönderfallserier för uran-238, med isotoper, halveringstider, huvudsaklig strålning och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här finns en utförlig skrivelse om problemen med radon och vad man kan göra, inklusive hur man skärmar av gammastrålning från berggrunden om värdena är höga.
https://www.regeringen.se/contentas...f/del-2-radon-fakta-och-lagesrapport-om-radon

Men är det så att ni tror att ni läser på ändå är oroliga så får ni antingen sälja vidare huset, eller snaera bort lättbtongen (om niu kan konstatera att det är blåbetong) - säljaren har inte något ansvar i detta och denne kan inte stå för att ni är oroliga då inte något fel föreligger (radonmätningen visade ju på låga värden) och blåbetong inte räknas som dolt fel i byggnader byggad under den tidsperioden er är eftersom det är allmänt känt.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C Crayo skrev:
Är det inte så att Sverige satte 200 som gräns för att det var så mkt byggt med blåbetong. Och EU har lägre gräns.?
Sverige har haft 200 som gräns länge.

Men många länder inom EU ville sänka gränsen, vilket Sverige inte vill pga kostnaderna och att de största riskerna är om man röker och har höga radonvärden.

I Sverige har vi en väldigt uranrik berggrund, till skillnad från många andra Europeiska länder, så dom har inte lika stora problem.
Rökande är (var?) också ett större problem nere mot kontinenten, så andelen som fick ökad risk för lungcancer var också större i vissa länder.

Men nuvarande gränsvärde i EU är 300 bq/m3 som fastställdes 2013: 2023/59/Euratom

.

Demmpa Demmpa skrev:
WHO har sedan dryga 15 år tillbaka sänkt rekommenderade gränsvärdet från 1000 Bq/m3 till 100 Bq/m3,
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Fortfarande inget radonproblem för TS.
Angiven radonmätning ligger under det rekommenderade gränsvärdet.
Även att vistas utomhus i skog och mark ger radonexponering från naturlig bakgrundsstrålning, i vissa fall högre än de gränsvärden som anges.
Slutsats: Radonexponering går inte att undvika helt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
WHO har sedan dryga 15 år tillbaka sänkt rekommenderade gränsvärdet från 1000 Bq/m3 till 100 Bq/m3,
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Hemhyra:

Varje år dör omkring 500 svenskar i lungcancer som orsakats av den radioaktiva gasen radon. 90 procent av dem är rökare. Enligt Socialstyrelsen skulle antalet dödsfall kunna minska med 200 personer per år om alla hus som har högre radonhalt än dagens riktvärde sanerades.

Med andra ord, det är rökningen som är problemet, inte radonet. Och rökningen är kraftigt på väg bort. Så man attackerar fel problem. Nu är det 16 år sedan rekommendationen och jag känner att radonfrågan är totalt borta från den politiska dagordningen, finns väl ett skäl till det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B
B Bästerortarn skrev:
Hur lovvärt det än är så förstår jag inte varför ni fortsätter att diskutera med någon som uppenbart är resistent mot fakta och vars stora problem uppenbart är psykologiskt.
Min tanke med. Såklart ett problem som är minst lika jobbigt det- men kommer knappast lösas här..

TS. Borde göra nya mätningar för att stilla sin oro… inget som någon skriver här kommer hjälpa..

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Ta en sväng förbi Kjell o Co.

https://www.clasohlson.com/se/El/Klimat-&-luftkvalitet/Radonmätare/c/1959

B
P PellesHus skrev:

[länk]
Skriver ett butiksnamn och länkar till ett annat, kul 🤔😅

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P PellesHus skrev:

[länk]
Sannolikt är TS resistent (som påpekats i tråden) mot informationom farligheter med radon vid låga värden.
Komunen tillhandahåller enkla "puckar" för mätningar av radon och har kartor med uppmätta "riskområden" i kommunen. Således inget dolt fel. Mycket lätt att undersöka.

B breakman skrev:
Skriver ett butiksnamn och länkar till ett annat, kul 🤔😅
Man är ju proffs! 😂

S
H Herrn123 skrev:
Ledsamt! Det ser ut som blåbetong, observera att radonet endast är en del av problematiken. Gammastrålningen som ger cancer den med går inte att sanera bort! Det är svårt att säga vad ni ska göra nu, tala med en jurist. Om ni har barn= bosätt er inte i huset. Om ni ska sälja och deklarerar blåbetong= iskallt!
Sprid inte skrämselpropaganda utan någon faktabas är du snäll.
Visst avger blåbetong lite gammastrålning men det är väldigt lite och du får inte några stråldoser ifrån det som ger några påvisbara hälsoeffekter.

Blåbetong som tillverkades fram till mitten av 70 talet var problematisk eftersom man använder alunskiffer i tillverkningen vilket innebär att det innehåller Uran. Uran avger primärt Alfastrålning som då inte är direkt farlig utanför kroppen. Alfastrålning utgör bara någon risk när du får in den i kroppen.
I fallet med blåbetong i form av radon som man andas in.
I de flesta fall så kan du stoppa en stor del av alfastrålningen med något enstaka ark papper.

Om om det gjorts radonmätningar som visar godkända värden så är det inte något att oroa sig för på det området heller. Våra gränsvärden är mycket konservativt satta på det här området.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det har ju uppreats många gånger nu, men radon är ju ett problem främst för rökare.
Och röker man är man per definition inte rädd för att få lite cancer, så det är ett ickeproblem.

S
O [old rusty] skrev:
Det har ju uppreats många gånger nu, men radon är ju ett problem främst för rökare.
Och röker man är man per definition inte rädd för att få lite cancer, så det är ett ickeproblem.
Det är helt sant att Radon är farligare för rökare. Av de som får lungcancer av radon är ca 90% rökare.
Men 10% är icke rökare.
Så radon innebär en risk även för en icke rökare.

Med det sagt. Har man mätvärden under gränsvärdena så är det inget man behöver oroa sig över.

TRJBerg
Många foliehattar har börjat samlas här. Förväntat.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Varför är det ens ett problem/avskräckande med blåbetonghus numera när det finns så fina ventilationssystem?
Den frågan är det nog bara du som kan svara på i den här tråden.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.