90 387 läst ·
414 svar
90k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Så då har du inte gjort någon egen besiktning?
Jag hade krävt få se radonbesiktningsprotokoll ,samt inte godtagit mäklarens ord om allt är nytt i huset och aldrig köpt ett hus som inte var besiktigat,det finns för mkt fusk i äldre hus
Inte direkt eftersom han sa att allt var nytt utom källarfönsterna. sen har jag alltid bott i hyresrätt och har noll koll på hus egentligen. Det enda jag visste är att man ska kolla efter mögel/fukt och det har huset inga problem med. Vilket mäklaren bekräftade. Att man borde undersöka vad som finns i väggarna (bortsett från fukt då) har jag inte tänkt på…plåtrickard skrev:
Nu vet jag bättre. Besiktning var det första jag frågade om man mäklaren sa ju då att ”allt är nytt i detta huset, det är totalrenoverat” och jag tolkade det som att det därför inte behöver besiktigas. Han intygade att allt är gjort av seriösa företag.C carl fabian skrev:
Tråkigt att du och familjen vetkar känner er lurade i ett sådant bra hus ni ändå verkar tycka om och trivas i. Om radonvärdet var uppmätt till 70 Bq/m3 av förra ägaren innan de satte in FTX system, så skulle nog de flesta känna sig väldigt trygg i att din familj knappast utsätts för något särskilt negativt i boendemiljön.
Tvärtom är det som många påpekar en ganska låg siffra. Själv hade mitt hus byggt 2011 ett mätvärde på 100 Bg/m3 och det är hälften av rekommenderad strålning vilket jag kände mig mycket trygg i.
Det finns så mycket annat som fukt och svartmögel problem som kan skapa en mycket mer allvarligt boendemiljö att vistas i som vissa hus lider av där man verkligen måste sanera ooch sätta in åtgärder genom t.ex kontinuerlig luftombyte. I ert fall borde allt vara ordnat av förra ägaren som lät installera FTX system som troligtvis sänker siffran ännu mer till en väldigt låg nivå på radonvärdet.
Tvärtom är det som många påpekar en ganska låg siffra. Själv hade mitt hus byggt 2011 ett mätvärde på 100 Bg/m3 och det är hälften av rekommenderad strålning vilket jag kände mig mycket trygg i.
Det finns så mycket annat som fukt och svartmögel problem som kan skapa en mycket mer allvarligt boendemiljö att vistas i som vissa hus lider av där man verkligen måste sanera ooch sätta in åtgärder genom t.ex kontinuerlig luftombyte. I ert fall borde allt vara ordnat av förra ägaren som lät installera FTX system som troligtvis sänker siffran ännu mer till en väldigt låg nivå på radonvärdet.
Jag förstår din oro, särskilt när man har barn, men folk kan inte rimligtvis gå runt och häva husköp hur som helst. Det skulle bli värsta huvudvärken och hela marknaden skulle stagnera. Det skulle förmodligen resultera i nya dyra försäkringar, juristkostnader och krångliga lagar.
Det jag lärt mig under alla dessa år och efter otaliga bostadsaffärer är att man får göra sin egen due diligence. Man ska varken lyssna på mäklare eller säljare. Man får helt enkelt iskallt räkna med att de skönmålar verkligheten eller rent av ljuger.
Ett vanligt exampel är när man frågar om grannar. Det kan lyda så här...
Jag; är det bra grannar?
Säljare: ja, de som bor där är helt fantastiska. Vi har bra kontakt med dom.
Jag: och det huset då?
Säljare: vi har inte så mycket kontakt med dom, men det är inga problem (svarar lite undvikande och inte alls lika entusiastiskt).
Då vet man 100% att de har bråkat 🤣
Jag frågade rakt ut och väääldigt specifikt om grannen när jag köpte ett radhus. Alltså, jag var verkligen noga med detta. Jag såg att hans kärring vred lite på sig varje gång frågan kom upp och han svarade bara "jo, men det är inga problem". Jag hade inte erfarenheten då som jag har idag, men det visade sig att det var grannen från helvetet.
Återigen, min poäng är att göra sin egen research. Jag borde skitit i vad säljaren säger och spanat lite mer själv utanför, både vardag och helg. Då hade jag vetat.
Det jag lärt mig under alla dessa år och efter otaliga bostadsaffärer är att man får göra sin egen due diligence. Man ska varken lyssna på mäklare eller säljare. Man får helt enkelt iskallt räkna med att de skönmålar verkligheten eller rent av ljuger.
Ett vanligt exampel är när man frågar om grannar. Det kan lyda så här...
Jag; är det bra grannar?
Säljare: ja, de som bor där är helt fantastiska. Vi har bra kontakt med dom.
Jag: och det huset då?
Säljare: vi har inte så mycket kontakt med dom, men det är inga problem (svarar lite undvikande och inte alls lika entusiastiskt).
Då vet man 100% att de har bråkat 🤣
Jag frågade rakt ut och väääldigt specifikt om grannen när jag köpte ett radhus. Alltså, jag var verkligen noga med detta. Jag såg att hans kärring vred lite på sig varje gång frågan kom upp och han svarade bara "jo, men det är inga problem". Jag hade inte erfarenheten då som jag har idag, men det visade sig att det var grannen från helvetet.
Återigen, min poäng är att göra sin egen research. Jag borde skitit i vad säljaren säger och spanat lite mer själv utanför, både vardag och helg. Då hade jag vetat.
Redigerat av moderator:
Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Då är det ju ännu mer uppförsbacke... många av dina funderingar hade en besiktningsman kunnat svara på..F Fiddi skrev:Inte direkt eftersom han sa att allt var nytt utom källarfönsterna. sen har jag alltid bott i hyresrätt och har noll koll på hus egentligen. Det enda jag visste är att man ska kolla efter mögel/fukt och det har huset inga problem med. Vilket mäklaren bekräftade. Att man borde undersöka vad som finns i väggarna (bortsett från fukt då) har jag inte tänkt på…
Snudd på kriminellt av mäklaren att säga så..
Ett hus renoverat för att sälja känns det som..
Du glömmer blyfärg.MickeTyr skrev:
Jösses Amalia. För att summera: Gammastrålningen från blåbetong är, i princip, ett ickeproblem. Du har även uppmätta värden som långt understiger en konservativt satt gräns. Det finns alltså inga belägg för att det finns något problem annat än att du råkade dra lite felaktiga slutsatser kopplat till vad nanometer innebär.
Varken du eller din familj kommer att ta någon skada av att boi, vad jag antar, huset som ni tyckte var fint när ni köpte det. Eller ja, du kommer säkert ta skada av huset men det är mer relaterat till att du tids nog kommer slå dig på tummen med en hammare eller liknande.
Spring en runda, lyft något tungt eller dylikt för att bli av med ångesten.
Förresten: asbest, svartmögel och myggbett är generellt inte heller något att jaga upp sig över i de flesta fall. Ta det lugnt och njut av ert nya hus.
Väldigt ovanligt idag att hus säljs utan besiktning,det är oftast säljaren som bekostar besiktningen.Jag sålde mitt hus i våras och det var inte snack om att huset inte skulle besiktigas.Mäklaren rekommenderarde Anticimex mest omfattande besiktning och det kändes bra ,kom inte en enda fråga på besiktningen från köparna .Man tog upp hål i golvet på 3 ställen och fuktkontrollerade (allt såg bra ut) och kändes tryggt för mig som säljare att inga dolda fel förelåg med senare dispyter med köparnaF Fiddi skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Som vanligt i sådana här trådar finns det noll fakta och mycket känslor. Men folk "vet" att de är drabbade.O [old rusty] skrev:
Köparen bör göra en egen besiktning.C carl fabian skrev:
Där gör du en tankevurpa!C carl fabian skrev:
"Dolt fel" är per definition ett fel som inte är synligt vid noggrann undersökning, inte är förväntad med tanke på objektets ålder/skick/'indikationer från besiktning'.
Har någonsin världshistorien något "dolt fel" uppdagats som har fått tekniska, juridiska och ekonomiska konsekvenser? Jag föreställer mig att en ihärdig advokat skulle kunna snacka bort vilket fel som helst..."det där skulle köparen ha kunant ta reda på". Husbock eller hussvamp är inte dolda, inte heller mark med rasrisk eller underdimensionerade takstolar eller... jag vet inte vad man skulle kunna hitta på. Våtrumsmattor satta med giftiga, importerade lim? Radioaktivitet är lätt detektera osv. Bara tänker högt i text. Vad säger du om det?Demmpa skrev:
Mäklarens ord är inte värt vatten,han vill ju casha in stålar så skit i han struntprat,ta dit egen besiktning om säljaren inte vill spela med öppna kort och ta in en oberoende besktning,och begär fram protokollet från radonkontrollen
Åjo, men störst chans till framgång har man nog om säljaren gjort någon felaktig utfästelse.H hovapettson skrev:
Det mest citerade rättsfallet i sammanhanget där köparen "vunnit" är nog tveklöst det s.k. motorcrossbanefallet, där köparen ville ha ersättning för att det fanns en störande motorcrossbana i närheten.
I perspektiv till diskussionen här var ironiskt nog inte motorcrossbanan inte särskilt "dold" och köparen ansågs således inte ha fullgjort sin undersökningsplikt. Säljaren hade inte heller gjort några särskilda utfästelser, och köparen hade inte heller ställt frågan om jag minns rätt. Likväl ansågs det vara ett sådant fel som säljaren måste ha känt till och borde ha upplyst om.
