A Beatak skrev:
Går det att göra en bedräglig långtidsmätning där dosorna sätts upp i träd? Eller är det mer vanligt förekommande vid korttidsmätningar?

Finns det någon chans att upptäcka sånt här som spekulant på ett hus?
Jag vet inte om jag tror att det är så enkelt att göra i praktiken. En långtidsmätning utomhus skulle troligen inte visa så höga värden som 70bq ens vid riktigt hög uranhalt i berggrunden under. Hade siffran varit 20-30 så kanske. Då ska man ha koll på i förväg var inomhus värdena är safe. Eller lägga dem nära ett öppet fönster och låta elräkningen ta smällen i flera månader ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T
Ett så lågt värde kan komma från vattnet också. Borrad brunn?
En långtidsmätning hos oss, i vår källare, visade på 40bq ±10. Det sades mig då att det ej gick att mäta tillförlitligt lägre än så med dosor, så man får inte lägre värden än så.
Vi hade däremot 1070bq i vattnet. Det löste vi med ett filter, nu är det nere på 70bq om jag minns rätt.
 
Redigerat:
F Fiddi skrev:
Tack för din utförliga förklaring! Men ang citerat ovan är väl stråldosen densamma oavsett ventilation? Strålningen är ju konstant?
Du har fått utförlliga och utmärkta svar. Strålning ger upphov till irrationell rädsla eftersom den är osynlig. Men vi kan hantera även detta, vi har lärt oss väldigt mycket sedan M Curie gick omkring med radium i fickan(!).
Biologiska effekter är komplicerade beroende på typ av strålning, intensitet (dosrat), exponeringstid och utsatt organ osv. Bara det att vi lever i denna djungel av enheter på området. Nöj dig med att man satt detta gränsvärde på goda grunder (200 sönderfall per sekund, becquerel efter vetenskapsmannen H Becquerel). Vad kan du göra? Ventilation - check! Mäta - check! Hör med miljökontoret i din kommun angående sådana där "puckar" som läggs för passiv mätning. Skaffa sådana och följ upp läget i ditt hus (sovrummen). Är huset godkänt, är luften hälsosam, så är det. Ta't lugnt och fokusera på annat. Allt gott.
 
  • Gilla
Aser och 3 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Man ska aldrig tro på vad nån säger. Undersökningsplikten är så långtgående att man måste göra egna undersökningar o anlita egna experter. Dom sa...borde vara lägre...hittade du blåbetong efter köp borde du ha hittat det även innan. Men å andra sidan har väl säljaren lämnat skriftlig info o intyget att han inte känner till felaktigheter. Dina chanser är tyvärr ganska små är min gissning.
 
  • Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Tack för din utförliga förklaring! Men ang citerat ovan är väl stråldosen densamma oavsett ventilation? Strålningen är ju konstant?
Det jag syftade på med 0,1–0,5 mSv/år är gammastrålningen från själva blåbetongen, och du har helt rätt: Den påverkas inte av ventilation. Strålningen från väggarna är konstant så länge materialet finns där.

Ventilation påverkar däremot radonhalten i luften, alltså inandad alfastrålning, som är en helt annan (och mycket större) risk. Men den dosen räknas inte in i just de 0,1–0,5 mSv jag nämnde, som alltså gäller yttre gammastrålning från byggmaterialet.

Gammastråldosen är oberoende av ventilation.
 
S steffo_b skrev:
Då har du haft tur med din.
Jag har varit med om exempel där folk gjort egna mätningar med Airthings mätare och fått skyhöga värden och blivit rejält oroade trots att en riktigt mätning senare visade värden långt under gränsvärdet.

Problemet med dom är att dom inte är kalibrerade. Dvs du kan ha tur och få tag på en som ger rätt värde men du kan också få tag på en som ger rejält missvisande värden.
Det är inte helt enkelt att göra den typen av mätare.

Det finns en anledning till att de riktiga mätningarna fortfarande utförs med tunnfilmsmätare.
Min är testad mot radondosor 3 mån långtid samt även radonfirma som mätte med något avancerat instrument och resultatet från Airthings var i princip jämförbart
 
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
70 är jätte lite.
Jag har säkert 400+ men är inte orolig alla. Vädrar (ska fixa Bättr/fungerande ventilation för att dra ner det lite men mest för att få bra ventilation överlag).
Är du inte rökare är risken minimal och helt obefintligt att något skka vara skadligt vid 70. Nog mer skadligt att ens oroa sig över det (kram).

Som många nämner; ofta kommer radon naturligt från marken. Ett bärde pp 70 är mindre/samna nivå som baturen omkring dig.

Grattis till ett bra köp och utan hälsorisk vad gäller det.
 
  • Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Biologiska effekter är komplicerade beroende på typ av strålning, intensitet (dosrat), exponeringstid och utsatt organ osv. Bara det att vi lever i denna djungel av enheter på området. Nöj dig med att man satt detta gränsvärde på goda grunder (200 sönderfall per sekund, becquerel efter vetenskapsmannen H Becquerel).
Detta är viktigt, vi har samma djungel när det kommer till lampor, vi säger fortfarande W, men det mäts i Lumen, sedan finns de Lux och Kelvin. Samma med strålning.

Becquerel (Bq) hur mycket som strålar
Mäter aktivitet, alltså hur många atomkärnor som sönderfaller per sekund.
1 Bq = 1 sönderfall per sekund.
Exempel: Om ett ämne har 1 000 Bq, betyder det att 1 000 atomer faller sönder varje sekund och avger strålning.
”Hur mycket strålning som skapas” – inte hur farlig den är.

Sievert (Sv), hur farligt det är för kroppen
Mäter stråldos,alltså hur mycket strålning kroppen tagit emot, och vilken biologisk skada den kan ge.Tar hänsyn till både strålningstyp (t.ex. alfa, gamma) och vilken vävnad i kroppen som träffas.
Används oftast i millisievert (mSv) = en tusendels sievert.
”Hur mycket skada kroppen riskerar att ta” – det är sievert som avgör hälsorisk.

Sedan har vi Gray också, som mäter hur mycket energi från strålning som absorberas i ett material – t.ex. i kroppen. Den används när man vill veta hur mycket fysisk skada strålningen potentiellt kan orsaka i vävnad, oavsett strålningstyp.

En banan innehåller Kalium-40, så det blir cirka 15Bq från en banan, men 0,1 µSv. Helt försumbart

H hovapettson skrev:
Ta't lugnt och fokusera på annat. Allt gott.
Det stämmer! Det bästa rådet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ts bör nog nu stanna upp och fundera över den information som givits i tråden utifrån sin egen kunskap inom frågeställningen. Inte illa menat men det kan vara bra ibland...
 
  • Gilla
HVAC-S och 4 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Varför vill du försöka häva köpet pga.lättbetong?
Om du utför en radonmätning som visar värden i paritet med den information du fick vid köpet fins inget "radonprblem"
Radonmätning är enkel att utföra med "puckar" som din kommun tillhandahåller.
lättbetong i sig är inte problem om radonmätning ligger under gränsvärden.
Radon fins som naturlig bakgrundsstrålning oavsett var du befinner dig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Så det är inte lika med att den är farligare? Når UV-strålningen genom kroppen som gammastrålning gör?
UVB och UVC är joniserande strålning precis som Gamma-strålning.
Det som är fördelen med gammastrålning är att den till största del går rätt genom kroppen utan att reagera med cellerna (något som de flesta missar).

Bakgrundsstrålningen är överallt, t ex finns det en dos baserad på bananer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivalent_banan-dos

För att svara på frågeställningen, nej, du kan inte häva något när du kunnat undersöka detta innan köp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Du skriver att ” de sa” att radonvärdet var 70 Bq, men var mätresultatet med i mäklardokumenten? Om det inte var med och mäklaren och/eller säljaren uppgav ett felaktigt lågt värde så är det ju en allvarlig sak som man birde kunna anmäla mäklaren för. Men om inte mätresultatet finns på pränt så är det ord mot ord.
 
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Ledsamt! Det ser ut som blåbetong, observera att radonet endast är en del av problematiken. Gammastrålningen som ger cancer den med går inte att sanera bort! Det är svårt att säga vad ni ska göra nu, tala med en jurist. Om ni har barn= bosätt er inte i huset. Om ni ska sälja och deklarerar blåbetong= iskallt!
 
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle du vilja häva? Om radonmätning är gjord innan renovering och visar 70 Bq/m3/år så finns ingen anledning alls att oroa sig. Gränsvärdet är 200 och det är extremt konservativt satt. Så länge du inte röker inomhus så är det en ickefråga och om du röker inomhus bör du sluta med det.
Är det inte så att Sverige satte 200 som gräns för att det var så mkt byggt med blåbetong. Och EU har lägre gräns.?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Det finns system som skyddar mot radon, och sådana kan installeras i samband med renoveringen.
Var ligger huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.