90 387 läst ·
414 svar
90k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
200 är inte extremt konservativt satt. För den som vill stämma av just det är det bara att göra ett par googlingar. Visst är det lite långsökt med att häva köpet. Även om varken säljare eller mäklare nämnt ordet radon så står det väl troligen angivet i informationen som gavs inför köpet? Då finns ju informationen därtommib skrev:
Informationen fanns ju på vinden om inte annat. TS har ju till och med visat det på bild.heisiandiishe skrev:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Som jag skrivit tidigare krävs det en aktuell mätning för att fastställa korrekt strålning. Men inte ens det räcker för att häva köpet för det är oftast så att Radon går att fixa med lämpliga åtgärder. Så TS sitter med sitt hus och bör försöka koncentrera sig på rimliga förbättringsåtgärder.
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Enklaste lösningen är att sälja😐 Hade personligen aldrig flyttat in i ett radonhus. Finns inget värre än att agera på känsla och sedan börja kolla upp sådant man egentligen tycker är viktigt efter man köpt. Sälj om, kanske får du tillbaka pengarna, oavsett så får du tillbaka lugnet. Är det barn inblandat i detta? Sälj.. Men det är min personliga åsikt, har lite svårt för de här saneringsgrejerna, fläktar osv osv. 500 döda om året varav 10% ickerökare. Ja, det är ju ingen superstor chans att man drar hem storvinsten. Men chansen finnsA Anders_Nilsson skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Japp min gamla ftx dog i våras hjälper till med 2st frånlufts agrregat nere tills ny kommer på plats..och även som extra för stt gå ut radoner nere så der inte kommer upp o önödiga mängder. Men airthing mäter allt mellan 70 och 1200 men oftast ligger det på 450-600 nere över tid och 40 på sommar när inte det dras upp nerifrån till 300 uppe där man är. Enligt radon mätning 1995 medwl vörde på 565 och då man köpte huset var gränsen 400 och ingen som mätte radon.svesse84 skrev:
Bor i ett hus med blåbetong i alla innerväggar i källaren.
Ett 60-talshus med en Östberg FTX-anläggning från 80-talet, där återvinningen inte funkar.
Så mer en FT-ventilation....som jag stänger av när det är minusgrader.
Har gjort långtidsmätning med spårfilm, nu under vintern.
300Bq i källaren
220Bq på övervåningen.
Eftersom vi planerar att byta FTX:en så har jag köpt en Airthings radonmätare för att se om det ändrar sig.
Nu på sommaren när man har öppna fönster om nätterna ligger vi på 100Bq i snitt.
Med toppar på 400Bq men även dalar på 30Bq.
Men ventilation är a och o samt rätt väg den tar ut snabbaste.
Lätt att lösa när man kan sitt hus men det svåra är få någon värme kvar då mycket luft måste ut vilket gör att lika mycket måste in vilket är svårt nog ändå.
Hade man ftx med bara detta in ut så hade jag grävt ett så långt inloppseör man kanunder backen grunden im man kan tagit in luften 50 meter bort så kmjag fick in 5-6 c varm luft i ftx istället för -20grader på vintern. Då kan man blåsa på mera utan att elbolaget och alla skatter och nytt påhitt skall gå 4000 % plus.. elen som kosta 1/3 del.
Björn
Nu har kanske någon redan svarat just detta (orkar inte läsa alla 10 sidor), men det bröts alunskiffer på många ställen, och det är långt ifrån alla ställen som hade höga halter av radium. Du kan ha ett blåbetonghus utan att ha högre värden än ett hus utan blåbetong. Har det gjorts en mätning hade jag varit helt lugn. Ber som sagt om ursäkt om jag upprepar.F Fiddi skrev:Har inte detaljer om säljarens mätning men gissar på korttidsmätning och en sån gör jag just nu så den borde väl bli lägre än säljarens då om han talat sanning? Marken är ett låg/medelriskområde.
Har beställt en gammamätare då det är strålningen jag är orolig över.
Vad borde värdet vara om det är radon i alla väggar både yttre och innerväggar? Över 70?
Radon, Rn. Inte radium, Ra. Radioaktiv isotop av ädelgasen finns i vissa bergarter. Ventilera bort gasen så finns inget problem. Man kan inte oroa sig för allt, den oron är hälsofarlig på riktigt.T Tornhuset skrev:Nu har kanske någon redan svarat just detta (orkar inte läsa alla 10 sidor), men det bröts alunskiffer på många ställen, och det är långt ifrån alla ställen som hade höga halter av radium. Du kan ha ett blåbetonghus utan att ha högre värden än ett hus utan blåbetong. Har det gjorts en mätning hade jag varit helt lugn. Ber som sagt om ursäkt om jag upprepar.
Radon bildas då radium, som finns i alunskiffret, sönderfaller. Med tanke på att radon har en halveringtid på 3.8 dagar får du ha byggt ditt hus djävligt snabbt om något radon från det brutna alunskiffret vid någon tidpunkt skulle funnits kvar.H hovapettson skrev:
Så är det, ja. Tack för påminnelsen (det är några decennier sedan man studerade...)T Tornhuset skrev:
Om du kan bevisa att du blivit vilseledd kan köpet absolut hävas.F Fiddi skrev:Vi köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Det kräver dock många dyra juristtimmar att bygga ett starkt case som du inte nödvändigtvis vinner.
Istället för att ödsla tid och dyra pengar på det, lägg pengarna på förbättrad ventilation istället.
Nu skulle du ju beställa en gammamätare.. tänk på att det kommer att förändra ditt liv helt, när du mäter strålningen på kött, fisk och frukten du köper i butiken. Du äter nämligen massor som avger mer strålning än vad din innervägg utsätter dig för när du sitter i soffan. Gammastrålningen avtar nämligen exponentiellt med avståndet så på en halvmeters avstånd kommer inte väggen att ge något utslag. Men bananen du stoppar i dig ger utslag i magen...
Det är bekräftat att det är ett radonhus.O [old rusty] skrev:
Jag vill tacka alla som skrivit i denna tråden, jag har läst allt.
Min allra första fråga till mäklaren var om fastigheten var besiktigad, jag berättade att jag hade tittat på ett annat gammalt hus med blåmögel och att jag ville undvika sånt som hör gamla hus till.
Han svarade då att detta huset är minsann totalrenoverat och det finns därför ingen anledning att besiktiga det. Allt har utförts av seriösa lokala företag i kommunen. Det enda som återstår är att byta källarfönster om man så vill man inget måste. Jag uppfattade det hela som att jag fick ett ”nytt” hus som saknar de klassiska problemen som jag ju inledde med att jag inte vill ha. Det är svårt att inte känna sig lurad. Jag kände inte till blåbetong överhuvudtaget så det är ju synd förstås men jag var naiv och trodde jag skulle informeras om sånt som kan vara relevant. De visste att jag kände oro för radon i och med alla barn jag har. Känns som man utnyttjat min okunskap så jag kommer definitivt inte lita på någon säljare igen. Mäklaren kändes dock väldigt ärlig och professionell så jag kände inte att jag behövde ifrågasätta något utan var trygg med att detta var ett bra hus för en barnfamilj. Kanske ligger felet ändå hos mig som inte bad om dokument mm. Jag var helt klart en typisk ung okunnig spekulant som bara tittade på det ytliga och där fanns ju inga som helst brister…