OK, som någon tidigare sagt så har du fått svar, och det är precis som skrivits, så är det med psykologisk oro, ungefär som att människor är rädda att dricka vattnet om rören är isolerade med asbest. Stålning skapar känslor, främst pga okunskap. vi blek kollektivt skrämda av Tjernobyl. Du har undersökningsplikt, så häva köpet är på rak svenska kört. Men, de skall inte oroa dig för radonet, om du inte röker, men då skall du som skrevs tidigare sluta med det.

Så vi tar det från början, först UV strålningen som nämnts.
När UV-strålning träffar huden kan den orsaka mutationer i hudens DNA, vilket i sin tur kan leda till hudcancer.
1. UV-strålning träffar huden
UV-ljus delas in i tre typer:
  • UVA (långvågig, djupare penetration)
  • UVB (kortvågig, mer energirik)
  • UVC (blockeras av ozonskiktet)
Främst UVB och till viss del UVA är ansvariga för hudskador.

2. DNA-skador
UVB-strålning absorberas direkt av DNA och orsakar: två "T" (tyminbaser) i DNA kedjan binds felaktigt ihop. Det här förvrider DNA-strukturen

Om kroppen inte hinner eller lyckas reparera felet=permanent mutation

3. Cellens reaktion
Kroppen har reparationssystem (t.ex. nukleotidexcision) som försöker laga DNA. Om reparationen misslyckas eller är ofullständig=mutationen består.
Upprepade mutationer i gener som styr celldelning (t.ex. tumörsuppressorgener som p53) kan leda till okontrollerad celldelning = cancer.

Vad är blåbetong?
  • Byggmaterial som användes i Sverige 1929–1975.
  • Innehåller alunskiffer, som är rikt på uran.
  • När uran sönderfaller bildas radon-222, en radioaktiv gas.
Vad händer i blåbetongen?
  1. Uran blir radon
    Uran (U-238) i alunskiffer sönderfaller via flera steg.
    Ett av mellanstegen är gasen radon-222.
  2. Radon avgår från materialet
    Radonet är en ädelgas som kan sippra ut från väggarna till inomhusluften.
  3. Radon i luften sönderfaller vidare
    När radonet har lämnat blåbetongen, fortsätter det att sönderfalla i luften:
    Bildar radondöttrar: bla. polonium-218, bly-214, vismut-214.
    Dessa fäster vid damm i luften och andas in av människor. (det är därför man kan spärra radonet, eller ventilera bort dammet)
Vilken strålning uppstår:
  • Inuti blåbetongen
    Alfastrålning: mycket energirik men stoppas i materialet.
    Betastrålning: kort räckvidd, delvis absorberas.
    Gammastrålning: kan tränga ut ur materialet – mätbar i rummet, men relativt svag.
  • I inomhusluften
    Radondöttrarna sönderfaller och avger främst alfastrålning, som är farlig vid inandning (inte utanför kroppen).
    Det är denna inandade alfastrålning som ger den största risken för lungcancer.

Du behöver inte vara rädd för gammastrålningen från blåbetong eller radon Den är mycket svag jämfört med andra strålkällor. Den ger en låg stråldos, långt under gränserna för hälsorisk i de flesta fall.

Gammastrålning minskar med avstånd och material mellan källan och kroppen. Väggar, möbler och kroppen själv dämpar strålningen. Du får mer strålning från naturlig bakgrundsstrålning (från berggrund och rymden) än från blåbetongens gamma. (som någon skrev om flygresa)
Gammastrålning från väggar ger en liten, jämn dos över lång tid. Det är inte som att stå bredvid en röntgenmaskin eller få en CT-skanning. Kroppen klarar låga, långvariga doser mycket bättre än höga korta.
Radonets alfa-strålning är den verkliga risken Gammastrålning går rakt genom dig – det kan ge dos, men inte lokala skador. Alfastrålning från radon fastnar i lungorna när du andas,det är här cancerrisken finns.

Så även om båda strålningstyperna finns, är det bara alfapartiklar från inandad radon som orsakar skada vid normala bostadsförhållanden. (sällsynt om man inte är rökare)
  • Gammastrålningen från blåbetong är svag, konstant, och inte farlig i praktiken.
  • Det är radonet i luften du ska fokusera på att mäta och eventuellt åtgärda.
  • Du får mer strålning av att flyga, bo i vissa bergsområden eller äta bananer (kalium-40).
Om du bor i ett hus med blåbetong i väggarna (utan radonventilation) får du cirka: 0,1–0,5 millisievert (mSv) per år. En flygresa Stockholm–Bangkok t/r (ca 20 h i luften):0,1 mSv.
Totalt från mark, kosmisk strålning, byggmaterial osv: ca 2–3 mSv per år. Mammografi: ca 0,4 mSv

• Rökning försämrar ciliefunktionen i luftvägarna,radondöttrar stannar kvar längre.
  • Kombinerad DNA-skada från både radon och rökning, större chans att celler utvecklas till cancer.
  • Kroppens reparationssystem är redan överbelastat av rökningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
Om jag minns rätt så är det såhär. Det farliga med Radon är dess Alfa-strålning. Den når inte långt, bara mm i kroppen, men den har energi och kan skada DNA och ge cancer. Eftersom det är en gas så kan man andas in den. Det är svårt att mäta mängden Radon, därför ska man mäta under lång tid och helst under vintern när man kanske eldar och suger in mer gas (luft) i huset. Har man markradon så kommer det sugas in i huset. Om man vill ha ett snabbt resultat så kan man mäta gammastrålningen, som också avges från Radon. Den strålningen är inte särskilt farlig i och med att den går igenom det mesta. Ska det bli farligt så måste energin absorberas i kroppen. Men om man har en extremt stark källa för gammastrålning då är det svårt att skydda sig mot den, det krävs bly, betong eller massa vatten, och den blir farlig. Men om man har en förhöjd gammanivå, eller mer än man kan förvänta sig, så kan man anta att Radon är ett problem och så får man göra en riktig mätning som tar några månader.

J Johrnak skrev:
I en artikel från 2004 (Radon in homes and risk of lung cancer: collaborative analysis of
individual data from 13 European case-control studies
) kan man läsa att risken för att ha drabbats av lungcancer vid 75 års ålder vid radonkoncentrationerna 0, 100 och 400 Bq/m3 är ungefär 0,4%, 0,5% respektive 0,7%. För rökare är sannolikheten 10%, 12% och 16%.

Det är alltså inte speciellt stor risk om man inte har väldigt höga radonkoncentrationer och är rökare. Innan 2004 var gränsvärdet 400 Bq/m3 och nu är det 200 Bq/m3 för nya byggnader.
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Sverige har ett gränsvärde på 200 Bq/m3 i alla byggnader. I Europa ligger det på 100Bq/m3 när det mäts radongas.
Anledningen är att vi har mer uran i berg i Sverige.
Sen finns det en radonkarta att titta på men anger inte värden på radon som är en gas men väl gammastrålning från uran.
Karta: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-uranstralning.html
Läs mer på: https://www.sgu.se/samhallsplanering/risker/radon-och-stralning/markradon/

Radon mäts bäst genom långtidsmätning, 60 dagar under eldningssäsong 1/10-30/4, alltså sista dag är då 28 alternativt 29 februari för start av mätning.

Det går även att göra en korttidsmätning utanför säsong men att då följa upp med en långtidsmätning och följa alla instruktioner i avstånd från tak och ventilation.

För TS så jag inte vara särskilt orolig.
Det finns väl ett mätprotokoll att tillgå också med ansvarig för mätning och hur det har gått till och gjorts?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi kanske skall gå igenom de olika sorters joniserande strålning, jag tror få lekmän vet vad det är.

Alfastrålning
Tunga partiklar: 2 protoner + 2 neutroner (som en liten heliumkärna)
  • Mycket kort räckvidd: stoppas av ett pappersark eller huden.
  • Men mycket farlig om du andas in eller sväljer den, t.ex. radon

Betastrålning
Snabba elektroner (eller positroner) som skjuts ut från en atomkärna
  • Räckvidd på några meter i luft, stoppas av t.ex. plast, glas eller tunn metall.
  • Kan tränga in i huden ytligt, så viss yttre risk finns.
Gammastrålning
Energirik elektromagnetisk strålning, som röntgen men starkare
  • Mycket genomträngande, går rakt genom kroppen.
  • Kräver tjockt bly eller betong för att dämpas.
  • Vanlig vid kärnkraft, medicin och från vissa radioaktiva ämnen
Joniserande strålning är strålning som har tillräckligt med energi för att slå bort elektroner från atomer eller molekyler Alltså skapa joner. Joniserande strålning kan skada celler och DNA i kroppen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Martinsa Martinsa skrev:
Ni diskuterar äpplen o päron
Ja skalan visar frekvens men radon är partikel strålning inte elektromagnetisk därav ingen frekvens ..det är sönderfallande instabila atomer.
Jande finns radioaktiv strålning som är elektromagnetisk men radon är inte det
Men gammastrålning är väl elektromagnetisk?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jonas Birgerson skrev:
Om jag minns rätt så är det såhär. Det farliga med Radon är dess Alfa-strålning. Den når inte långt, bara mm i kroppen, men den har energi och kan skada DNA och ge cancer. Eftersom det är en gas så kan man andas in den. Det är svårt att mäta mängden Radon, därför ska man mäta under lång tid och helst under vintern när man kanske eldar och suger in mer gas (luft) i huset. Har man markradon så kommer det sugas in i huset. Om man vill ha ett snabbt resultat så kan man mäta gammastrålningen, som också avges från Radon. Den strålningen är inte särskilt farlig i och med att den går igenom det mesta. Ska det bli farligt så måste energin absorberas i kroppen. Men om man har en extremt stark källa för gammastrålning då är det svårt att skydda sig mot den, det krävs bly, betong eller massa vatten, och den blir farlig. Men om man har en förhöjd gammanivå, eller mer än man kan förvänta sig, så kan man anta att Radon är ett problem och så får man göra en riktig mätning som tar några månader.
Med några små kommentarer
Det stämmer att radondöttrar (framför allt bly-214 och vismut-214) avger viss gammastrålning. Att mäta gammastrålning i ett hus är inte ett tillförlitligt sätt att uppskatta radonhalten i luften.
Du kan ha förhöjd gammastrålning från andra källor, t.ex. blåbetong, natursten, mark.
Radon i luft måste mätas direkt med spårfilmsdosor eller elektroniska radonmätare.
Man kan möjligen använda gammastrålning som en indikator på byggmaterial med uranhalt (t.ex. blåbetong), men inte för att uppskatta radon i luften direkt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Inte bara, även vid radioaktivt sönderfall, finns en del i uran, alltså i t.ex. kärnkraftverk kan man utsättas för gammastrålning.

F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Tyvärr du har undersökningsplikt de har ju skrivit betong vilket är sant är du orolig får du undersöka vad är de för värden nu vid mätning antar att de är över 200 bq eftersom du vill häva köpet?

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Radon i sig är en gas som sönderfaller och avger partikelstrålning, främst alfapartiklar. Den alfastrålningen är inte elektromagnetisk och har alltså ingen frekvens.

Men gammastrålning är elektromagnetisk. Den kommer inte direkt från radongasen utan från dess sönderfallsprodukter (radondöttrarna) som kan avge gammastrålning när de sönderfaller vidare.
  • Radon = alfastrålning (partikelstrålning)
  • Radondöttrar = både alfa- och gammastrålning (elektromagnetisk)
Dock är gammastrålningen från radon och dess sönderfallsprodukter i ett vanligt bostadshus mycket låg och ger en liten del av den totala stråldosen. Det är alfastrålningen från inandad radon som är hälsorisken.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vårat hus hade 250 innan vi satte in ftx. När vi mätte efter låg det på 30. Vi har blåbetong i gavlarna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har en långtidsmätare för radon AIR THINGS köpt på clas ohlsson för 1700kr som du kan få köpa för 900kr ,då jag bott i radon hus ,men flyttat efter 32 år och behöver den inte mer ,den är 100% tillförlitlig då den är jämförd med radonfirma som satte in radonsug i huset

D Dr.Mugg skrev:
Radon i sig är en gas som sönderfaller och avger partikelstrålning, främst alfapartiklar. Den alfastrålningen är inte elektromagnetisk och har alltså ingen frekvens.

Men gammastrålning är elektromagnetisk. Den kommer inte direkt från radongasen utan från dess sönderfallsprodukter (radondöttrarna) som kan avge gammastrålning när de sönderfaller vidare.
  • Radon = alfastrålning (partikelstrålning)
  • Radondöttrar = både alfa- och gammastrålning (elektromagnetisk)
Dock är gammastrålningen från radon och dess sönderfallsprodukter i ett vanligt bostadshus mycket låg och ger en liten del av den totala stråldosen. Det är alfastrålningen från inandad radon som är hälsorisken.
Bra skrivet!
Sen är det en annan sak om sönderfallet sker inne i lungan eller utanför. I normalfallet så avtar strålningen med kvadraten på avståndet till sönderfallet, men sker det i lungan så kommer partikeln garanterat att träffa lungvävnaden. Radon är också lösligt i vatten så det kan tänkas att radonet anrikas i lungans slemhinnor. Nu andas man ju samtidigt in kväve, syre och argon så vet inte hur stor förträngningseffekten på radonet blir, det har ju med partialtrycken att göra.
Men summa summarum, undvik att andas in radon/-döttrar och det kan du göra med god ventilation.

• Gilla
Dr.Mugg och 1 till
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Om du bor i ett hus med blåbetong i väggarna (utan radonventilation) får du cirka: 0,1–0,5 millisievert (mSv)
Tack för din utförliga förklaring! Men ang citerat ovan är väl stråldosen densamma oavsett ventilation? Strålningen är ju konstant?

S
F Fiddi skrev:
Fast ev flygresa gör man ju inte lika ofta som vistas i sitt hem. Så kan man verkligen jämföra så?
En flygresa till kanarieöarna ger dig troligen mycket mer strålning än den eventuella gammastrålningen från blåbetongen om det skulle vara av den typ som strålar.
Normal dos är i genomsnitt 5 millisievert om året.
Gränsvärdet för vad man får bli utsatt för på en arbetsplats under ett år är 50 millisievert.
Och inte ens på dom nivåerna finns det någon förhöjd förekomst av strålrelaterade skador. Gränsen är satt med en rejäl säkerhetsmarginal inom det område där man inte ser några effekter.

Och som referens så får du i genomsnitt inte ens 1 millisievert i tillskott även om du jobbar med radioaktiva isotoper. Och då pratar vi om betydligt mer strålande saker än blåbetong.

Jag vågar garantera att gammastrålningen från lättbetongen inte kommer någonstans ens i närheten av några gränsvärden även om det är allra sämsta sort.

Det enda du behöver fundera över om det skulle vara strålande lättbetong är radon men om det gjorts radonmätningar som är avsevärt under gränsvärdena för det så är det inte heller något att fundera över.
Men om du gör en egen mätning så ska du kunna sova lugnt sedan.

så jag skulle inte oroa mig över det. I synnerhet inte om det gjorts mätningar med 70 som resultat.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
C carl fabian skrev:
Jag har en långtidsmätare för radon AIR THINGS köpt på clas ohlsson för 1700kr som du kan få köpa för 900kr ,då jag bott i radon hus ,men flyttat efter 32 år och behöver den inte mer ,den är 100% tillförlitlig då den är jämförd med radonfirma som satte in radonsug i huset
Då har du haft tur med din.
Jag har varit med om exempel där folk gjort egna mätningar med Airthings mätare och fått skyhöga värden och blivit rejält oroade trots att en riktigt mätning senare visade värden långt under gränsvärdet.

Problemet med dom är att dom inte är kalibrerade. Dvs du kan ha tur och få tag på en som ger rätt värde men du kan också få tag på en som ger rejält missvisande värden.
Det är inte helt enkelt att göra den typen av mätare.

Det finns en anledning till att de riktiga mätningarna fortfarande utförs med tunnfilmsmätare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.