90 182 läst ·
414 svar
90k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
Nja, det där är inte helt sant. Det faktum att gammastrålning penetrerar gör också att den inte deponerar all energi på samma ställe eller ens i kroppen utan större delen av energin bara passerar rakt igenom. Jämför det med alfa- och betastrålning som har högt tvärsnitt, dvs absorberas snabbt. Det innebär att absorberad dos blir mycket större om du utsätts för ekvivalent energimängd, men å andra sidan penetrerar den inte skinnet så det är bara om strålkällan förs in i kroppen (genom att andas, äta, eller dricka den) som det händer något farligt. Men det är sant att gamma är den som är farlig i den mening att det är den som ger strålningssjuka efter helkroppsexponering. Men då måste du råka ut för en härdsmälta, kärnvapenexplosion, eller också plocka sönder en mystisk metallcylinder du hittat på soptippen (typ så här).A Anders_Nilsson skrev:
Storheter inom strålning och biologisk effekt är väldigt komplicerade, man måste skilja på aktivitet hos en strålkälla gentemot strålning på en viss plats och sedan absorberad strålningsdos som är det som spelar roll biologiskt. Det är inte helt lätt för en lekman att hålla reda på, till och med jag som läst strålningsfysik har glömt nog att jag inte kan hålla begreppen helt rätt utan att läsa in mig igen.
Allt under 200 Bq/m3 inomhusluft är godtagbart enligt myndighetstandard. Lättbetong är inte nån särskild källa till radon. Det är blåbetong man ska akta sig för. Den hittar man ibland i 60-talshus, men då vanligen i väggarna. Där kan den rätt enkelt blockeras med en radontapet. Ventilation är annars bästa botemedlet för att sänka radonhalten i inomhusluft. FTX innehåller dessutom värmeåtervinning från luften som ventileras ut.F Fiddi skrev:Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Du kan läsa mer på min blogg www.radonbloggen.one
Oj, jag förstår din oro, radon är otrevligt. Men har de gjort långtidsmätningar under vinterhalvåret och helst då i källaren, enligt konstens alla regler - skulle iaf jag nog våga sova gott på natten. Är du riktigt orolig så köp en digital mätare för 1700 på Clas Olle och stoppa in den i ett så dåligt ventilerat utrymme som möjligt, helst i källaren, så bör du i alla fall få en slags indikation även om det egentligen är fel årstid att mäta just nu. Blåbetong på vinden skulle jag inte oroa mig lika mycket för som blåbetong i källaren, då det troligen är enklare att vädra ut lite som när man vädrar ut markradon ur en husgrund. Frågan är om de nödvändigtvis har använt samma sorts material i hela huset. Faktum är ju också att markradon ofta ger ett betydligt större bidrag till radonhalten inomhus än radon från lättbetong. Det är också lättare att göra något åt men det finns lösningar även för lättbetong. Antagligen gör er FTX-ventilation ett ganska effektivt jobb redan nu med detta, har för mig det är en av standardlösningarna för att ventilera ut radon från byggnadsmaterial.F Fiddi skrev:Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Herre gud, trollar du?
Det hela är skitenkelt.
Du gjorde inte det som ligger på ditt ansvar och ingen annan: du undersökte inte huset ordentligt innan köpet. Det ligger bara på dig och jag kan inte för mitt liv komma på hur du skall kunna häva köpet.
Det stod betong, du kollade inte upp vad för betong. De hade gjort en strålningsmätning, du kollade inte upp det vidare.
Det spelar skitliten roll vad de sagt till dig. Undersökningsplikten ligger på dig,
Antingen säljer du huset, eller så bor du kvar och gör något åt det.
Det hela är skitenkelt.
Du gjorde inte det som ligger på ditt ansvar och ingen annan: du undersökte inte huset ordentligt innan köpet. Det ligger bara på dig och jag kan inte för mitt liv komma på hur du skall kunna häva köpet.
Det stod betong, du kollade inte upp vad för betong. De hade gjort en strålningsmätning, du kollade inte upp det vidare.
Det spelar skitliten roll vad de sagt till dig. Undersökningsplikten ligger på dig,
Det centrala är ju om radondotterhalten ligger över referensvärdet eller inte. Skulle ny mätning visa över 200Bq trots full funktion på den nya FTX-ventilationen så skulle jag säga att det finns skäl att nå framgång med hävning. Om värdet istället skulle visa t ex 64 så finns ju per definition inget problem även om huset är byggt av blåbetong. Här kan man dock anse att säljaren farit med osanning om man kallar blåbetong för betong. Samtidigt så är ju blåbetongen fullt synlig om man sticker upp huvudet på vinden och då kan nog säljaren hävda ”felskrivning” samtidigt som han påminner om din undersökningsplikt. Kontenta: ligger värdet över 200; anlita bra advokat. Ligger värdet mellan 70 och 200; anlita en nästan lika bra advokat och hävda att uppgiften om 70 före åtgärd varit felaktig med innebörd att säljaren får stå kostnaden för att komma under 70. Mäter man under 70 så finns inget case anser jag. Lyck till!F Fiddi skrev:Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Tror inte folk tittar särskilt noga faktiskt, sorgligt nog, jag har varit uppe på vindar och krypgrunder och lyft på takpannor. Känns som många tittar 10 minuter och enbart kollar hur det är renoverat 🙈M maglub skrev:Herre gud, trollar du?
Det hela är skitenkelt.
Dett är inte utan att jag får lite asbestvibbar i denna TS oro.
Dessutom verkar TS inte ens stuckit upp huvudet genom vindsluckan för att inspektera den viktigaste delen av hela huset.M maglub skrev:Herre gud, trollar du?
Det hela är skitenkelt.
Hur nojig får man vara? Du utsätter dig för saker dagligen som är 1000 gånger farligare än lite radon, om du nu ens har radon. 70 är ju inget. Själv bor jag i eternithus och har radon i vattnet men är inte det minsta orolig för det då nivåerna i luften håller sig under 200 enligt min digitala mätare. Dessutom så varierar radonvärdet enormt så om du gör en mätning nu och det avviker så är det inte alls konstigt. Det beror på vilken säsong man mäter på och hur mycket man vädrar etc. Jag kan få ett värde att gå från 400 till 40 bara genom att vädra lite. På tal om strålning så har varit på guidad tur i Tjernobyl innan det blev så hypat med tv-serien. Har varit nere i källaren där brandmännens kläder slängdes. Nu är källaren stängd för besökare men var öppen då. Det knastrade rejält i guidens mätare. Tur att du inte var med där 😆
Redigerat:
70 bequrel är ingenting, tror vi har runt 400. Gränsvärdet tidigare var ännu högreF Fiddi skrev:Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Går det att göra en bedräglig långtidsmätning där dosorna sätts upp i träd? Eller är det mer vanligt förekommande vid korttidsmätningar?B Boende45 skrev:En mätning på 70 Bq utan FTX betyder antingen att blåbetongen inte avger någon strålning/radongas eller att mätningen är utförd på ett bedrägligt sätt.
Jag gissar på det sistnämnda eftersom Skövdebetong har en viss strålning. Ett självdragshus med låg andel markradon(=tät grund) men med blåbetong (Alunskiffer) i ytter och innerväggar har minst 200 bq.
En bedräglig utförd mätning, dosorna sätts upp i ett träd på tomten istället för i huset tex är inte ovanligt.
Radonvärdena i huset är en sammanställning av markradon och ev byggnadsradon.
Markradon kan ge extremt höga värden upp till ca 20 - 30 000 bq.
En rätt dimensionerad och injusterad FTX kan sänka värdena från byggnadsradon till under 100bq och med kombon byggnads och markradon till under 200bq men då bör inte grunden vara otät tex otäta golvbrunnar och rörgenomföringar mm.
Finns det någon chans att upptäcka sånt här som spekulant på ett hus?
Gör en radonmätning, och när du vet svaret kan du ju fundera på vad du vill göra. Tror inte det är så högt om dom satt in en FTX som tagit bort luft från både källare och första våningen.F Fiddi skrev:Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Ni diskuterar äpplen o päron
Ja skalan visar frekvens men radon är partikel strålning inte elektromagnetisk därav ingen frekvens ..det är sönderfallande instabila atomer.
Jande finns radioaktiv strålning som är elektromagnetisk men radon är inte det
Ja skalan visar frekvens men radon är partikel strålning inte elektromagnetisk därav ingen frekvens ..det är sönderfallande instabila atomer.
Jande finns radioaktiv strålning som är elektromagnetisk men radon är inte det
Orkar inte läsa alla inlägg, kanske har du fått svar nog. Bor i exakt ett sådant hus som du köpt. Blåbetong och markradon. Blåbetong var ett extremt vanligt material under 60-talet, du borde känt till detta. Förekomsten av ftx i ett hus från 60-talet innebär radonsanering vilket borde fått dig att tänka blåbetong.
Men skit i det! Du har inget problem! Mätningen visar att ftx fungerar perfekt. På köpet får du ett oerhört mycket bättre inneklimat och möjlighet att bygga på med pollen filter etcetera om ngn i familjen har problem med allergier. Det finns inga hälsorisker med radon om det omhändertas på rätt sätt. Om du är orolig för värdeminskning etcetera så kan du lägga det åt sidan helt och hållet. Alla hus har potentiellt ett radonproblem, i ditt fall är det åtgärdat. Njut av huset!
Men skit i det! Du har inget problem! Mätningen visar att ftx fungerar perfekt. På köpet får du ett oerhört mycket bättre inneklimat och möjlighet att bygga på med pollen filter etcetera om ngn i familjen har problem med allergier. Det finns inga hälsorisker med radon om det omhändertas på rätt sätt. Om du är orolig för värdeminskning etcetera så kan du lägga det åt sidan helt och hållet. Alla hus har potentiellt ett radonproblem, i ditt fall är det åtgärdat. Njut av huset!
Jag bor i ett hus med både markradon och blåbetong och var precis som dig orolig i början. Ett gammalt protokoll visade godkända värden men efter en egen kontroll av källaren visade det sig vara långt över gränsen.F Fiddi skrev:Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Mätningen av själva blåbetongen visade på låg strålning. Jag fick också lära mig att strålningen inte tar sig långt utan 0,5-1m bort är den närmast obefintlig.
Med tanke på att er blåbetong är på vinden känns strålningsrisken obefintlig.
Med radongasvärde på 70 skulle jag vara väldigt nöjd
Jag löste markradonet genom att köpa en begagnad radonsug och borra två hål genom plattan och suga ut radonet. Gick då från 3000+ till drygt 150 bq.