Cruzze Cruzze skrev:
Fast nu var det ju 20000 timmar per år som behövdes för att komma upp i 20 mSv. Så många timmar finns det inte på ett år.
Men 20mSv är väl inte att rekommendera för en 1-åring?

• Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men 20mSv är väl inte att rekommendera för en 1-åring?
Det ligger i paritet med den naturliga bakgrundsstrålningen som vi aldrig kommer undan.

• Gilla
  • Arg
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Återigen, dessa 20 mSv/år som personal på kärnteknisk verksamhet (där ingår delar av sjukvården) är utöver den vanliga stråldoserna personerna får utanför stråldoszonerna.

Personalen på flygplan får betydligt högre stråldoser än medelsvensson.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Du utsätts nog för andra saker som är betydligt farligare än dessa låga nivåer strålning. Visst kan du göra en verifierande mätning men om den visar liknande värden så är det nog betydligt vettigare att lägga tid, pengar och energi på annat.

• Gilla
Josefin Lundgren och 3 till
  • Laddar…
En långtidsmätning på minst 2 månader under eldningssäsongen, med värden under 150 bq är lugnande.

Då bör dosor i samtliga sovrum som används permanent placeras ca 30 cm från vägg (så nära kan ett huvud befinna sig ca 8h per natt) och inte i närheten av tilluftsdon.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
Hur lovvärt det än är så förstår jag inte varför ni fortsätter att diskutera med någon som uppenbart är resistent mot fakta och vars stora problem uppenbart är psykologiskt.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 27 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men kan det skilja sig så mycket som mellan 30-400? Då känns ju en mätning väldigt osäker?
Vad jag har sett på grafen följer det om vi varit hemma (fönstren öppna) eller borta.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
Kolla även om mätning är gjord efter installation av FTX. Kan ju ändra värdena om man har undertryck. Då får man ändra lite inställningar.
Oavsett, sätt upp egna mätare för att få ro. Det gjorde vi när vi flytta in.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
I en artikel från 2004 (Radon in homes and risk of lung cancer: collaborative analysis of
individual data from 13 European case-control studies
) kan man läsa att risken för att ha drabbats av lungcancer vid 75 års ålder vid radonkoncentrationerna 0, 100 och 400 Bq/m3 är ungefär 0,4%, 0,5% respektive 0,7%. För rökare är sannolikheten 10%, 12% och 16%.

Det är alltså inte speciellt stor risk om man inte har väldigt höga radonkoncentrationer och är rökare. Innan 2004 var gränsvärdet 400 Bq/m3 och nu är det 200 Bq/m3 för nya byggnader.

• Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Inget att oroa sig för eller att ta en strid för. Det som gäller är uppmätt radonhalt och värdet ni har är mer än väl lågt. Du kan kontrollera mätvärdet med att göra en egen mätning under kommande vinter för att öka trygghetskänslan och kontrollera om uppgivet värde är rätt. Dessutom är det relativt lätt att täta lättbetongen eller mark för att hindra utfall av radon. För att stoppa radon är enkelt med en radontapet och godkänt tätningsmedel.

• Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Fast var du inte uppe på vinden när du köpte huset? Då borde du ju sett det redan då att betongen såg blå ut?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Inget att oroa sig för eller att ta en strid för. Det som gäller är uppmätt radonhalt och värdet ni har är mer än väl lågt. Du kan kontrollera mätvärdet med att göra en egen mätning under kommande vinter för att öka trygghetskänslan och kontrollera om uppgivet värde är rätt. Dessutom är det relativt lätt att täta lättbetongen eller mark för att hindra utfall av radon. För att stoppa radon är enkelt med en radontapet och godkänt tätningsmedel.
Jag har nu fått veta att medelvärdet på 70 Bq var efter FTX men att de sedan uppdaterat med nya filter och don så att det bör vara än lägre nu. Men före renovering vet jag inte vilka värden, troligen väldigt höga eftersom det klassats som ett ”radonhus” så sannolikt högstrålande blåbetong från Skövde i väggarna. Det har ju en gammastrålning på 0,5-1,2 som då finns i väggarna och det kan väl inte vara hälsosamt om gränsvärdet är 0,3? Kan någon förklara hur detta funkar?

• Haha
Sommarbygg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Fiddi skrev:
Att gammastrålning är ”starkare” än UV-strålning. Alltså är det väl snarare värre att ha gammastrålning i hemmet än att vistas i solen?
Bilden visar ingenting som har med ”styrka” att göra. Den visar frekvenser. Lägre frekvenser (högst upp på bilden) går igenom materia bättre än höga frekvenser (längst ned i bilden).

• Gilla
espace
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Du tror att du hittat, väldigt stor skillnad på att tro och är

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jösses Amalia. För att summera: Gammastrålningen från blåbetong är, i princip, ett ickeproblem. Du har även uppmätta värden som långt understiger en konservativt satt gräns. Det finns alltså inga belägg för att det finns något problem annat än att du råkade dra lite felaktiga slutsatser kopplat till vad nanometer innebär.

Varken du eller din familj kommer att ta någon skada av att boi, vad jag antar, huset som ni tyckte var fint när ni köpte det. Eller ja, du kommer säkert ta skada av huset men det är mer relaterat till att du tids nog kommer slå dig på tummen med en hammare eller liknande.

Spring en runda, lyft något tungt eller dylikt för att bli av med ångesten.

Förresten: asbest, svartmögel och myggbett är generellt inte heller något att jaga upp sig över i de flesta fall. Ta det lugnt och njut av ert nya hus.

• Gilla
Dilato och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.