TS tror hen kommer förvandlas till Hulken?

• Haha
  • Gilla
NizzeBygg och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Gammastrålning är ytterst penetrerande och därmed den farligaste strålningen. Men - dosen från blåbetong är så låg att den är insignifikant. Dessutom har du blåbetong på vinden som ligger långt bort.

Radongasen transporteras runt med luften i huset så du andas in den. Väl i lungorna sönderfaller den till andra ämnen vilka strålar mer intensiv, det är detta som är problemet.

Men allting handlar alltså om dosering. Har du bara 70 Bq är det helt ofarligt. Kom ihåg att många hus som i sig inte innehåller blåbetong är placerade på radonmark så den totala strålningen blir hög.

Det finns bara en metod för att vara säker och det är att mäta själv. Vilket du verkar göra. Fram tills att du har resultat finns det ingen anledning till oro. 200 Bq gränsvärde för befintlig bebyggelse är konservativt. Samt att en väl intrimmad FTX gör mycket.

Så vänta med oron tills du har mätvärden.
Men om gränsvärdet för gammastrålning är 0,3 och väggarna strålar 0,5 eller mer? Då är det väl skadligt? Läste att Skövdes betong strålar 0,5-1,2 (enheten har jag glömt).

Som svar på ursprungsfrågan, huruvida TS kan häva köp pga radon så ser jag några utmaningar.

1. Det ska vara ett faktiskt fel i avtalsmässigt hänseende.
2. Din tes för att få häva är att säljaren visste om eventuellt fel. Du ska kunna bevisa att säljaren faktiskt vetat om det och därigenom utelämnat vital information som påvisar felet i punkt 1.
3. Köparens undersökningsplikt är långtgående och uppenbarligen har du inte kollat efter saker som är viktiga för dig i ett hus från 60-talet. Det ser inte som att det krävdes förstörande inspektion för att se det du säger är blåbetong på vinden.

Rimligtvis var du på vinden för att kolla taket och klimatet på vinden som minst innan köp så har svårt att se hur du skulle kunna snacka dig ur det. Det är alltid köparen som värderar vad som är viktigt för denne att genomföra en affär och mer eller mindre omöjligt för en säljare att tänka upp för alla infall.

Lyssna på råden du fått i tråden och gå vidare därifrån. Sälj vidare om du inte kan leva med det fel du anser finns eller utgå från att leva livet är en stor risk, varje dag.

• Gilla
brolzzon och 6 till
  • Laddar…
Dock så har ju säljaren gjort en ganska talande utfästelse om tidigare radonmätning vilket kan ge minskad undersökningsplikt i just radonfallet.

Nu är väl det bästa att göra en ny radonmätning för att se att allt är OK.

• Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men om gränsvärdet för gammastrålning är 0,3 och väggarna strålar 0,5 eller mer? Då är det väl skadligt? Läste att Skövdes betong strålar 0,5-1,2 (enheten har jag glömt).
Nej. Det skall göras en mätning i de utrymmen där människor normalt vistas, och så skall man göra en avvägning hur lång tid folk vistas i utrymmena. Och du vistas normal inte på vinden.

Du måste göra en korrekt mätning. Och det där med att du glömt enheten låter inte så bra om du skall hävda fel. Se nu till att få kompetens i frågan och följ instruktionerna så kan vi diskutera saken när du har mätvärden.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Dock så har ju säljaren gjort en ganska talande utfästelse om tidigare radonmätning vilket kan ge minskad undersökningsplikt i just radonfallet.

Nu är väl det bästa att göra en ny radonmätning för att se att allt är OK.
Den mätningen mäter väl gasen radon och inte strålningen i sig?

Om radon var viktigt gissar jag TS även använt andra källor för att ge ledning om det är byggnadsmaterial eller omgivning som ger radongasutsöndring. Många kommuner har den informationen publikt tillgänglig.

• Gilla
Hobbyjuristen och 1 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
(Nu är det tydligen två parallella spår i den här tråden)
Du blandar äpplen och päron då det är helt olika saker som inte kan jämföras. Enligt strålsäkerhetsmyndigheten är gränsvärdet för gammastrålning i ett utrymme där man dagligen vistas 0,3 µSv/h, alltså mikro-Sievert per timme. Gränsvärdet för byggmaterial är 1,0 mSv/år, alltså milli-Sievert per år. Det går inte alls att jämföra dessa värden utan då använder man istället Bq/m3 alltså bequerel per kubikmeter som ett mått i ett hus och det är det du får från en radonmätning och ett accepterat gränsvärde är 200.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hittade följande i en annan tråd,
"Granhögen är den blåbetong som har lägst uranhalt och ger typiskt värden på 0,25-0,35 uSv/h, högst brukar man hitta i bla. Skövdes Durox, som kan ligga på typiska 0,5-1 uSv/h."

uSv/h betyder mikrosivert per timme alltså 0,001 mSv/h, alltså för att komma upp i en samlad dos av 1 mSv så måste man bestrålas/utsättas för strålningen i minst 1000 timmar.
De som arbetar på kärnteknisk verksamhet får utsättas för 20 mSv under ett enskilt år,
https://www.stralsakerhetsmyndighet...erar-och-granskar-vi/stralskydd-for-personal/

För att komma upp i en stråldos på 20 mSv utav blåbetong så behöver man stå nära blåbetongen under minst 20'000 timmar eller minst 833 dygn.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Den mätningen mäter väl gasen radon och inte strålningen i sig?

Om radon var viktigt gissar jag TS även använt andra källor för att ge ledning om det är byggnadsmaterial eller omgivning som ger radongasutsöndring. Många kommuner har den informationen publikt tillgänglig.
Den mäter väl strålningen från radon? D v s alfastrålning
Åtminstone får jag för mig det då det mäts i bequerel per kubikmeter.
det är ju en strålningsenhet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hittade följande i en annan tråd,
"Granhögen är den blåbetong som har lägst uranhalt och ger typiskt värden på 0,25-0,35 uSv/h, högst brukar man hitta i bla. Skövdes Durox, som kan ligga på typiska 0,5-1 uSv/h."

uSv/h betyder mikrosivert per timme alltså 0,001 mSv/h, alltså för att komma upp i en samlad dos av 1 mSv så måste man bestrålas/utsättas för strålningen i minst 1000 timmar.
De som arbetar på kärnteknisk verksamhet får utsättas för 20 mSv under ett enskilt år,
[länk]

För att komma upp i en stråldos på 20 mSv utav blåbetong så behöver man stå nära blåbetongen under minst 20'000 timmar eller minst 833 dygn.
Men om man sover intill en sån vägg och sitter intill en sån vägg när man äter/sitter i en soffa, säg total vistelse 18h/dygn. Det är ju fler än 1000 h/år…?

• Gilla
  • Wow
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men om man sover intill en sån vägg och sitter intill en sån vägg när man äter/sitter i en soffa, säg total vistelse 18h/dygn. Det är ju fler än 1000 h/år…?
Tillbringar du 18h/dygn intill dina innerväggar har du missat mycket av livet..

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej. Det skall göras en mätning i de utrymmen där människor normalt vistas, och så skall man göra en avvägning hur lång tid folk vistas i utrymmena. Och du vistas normal inte på vinden.

Du måste göra en korrekt mätning. Och det där med att du glömt enheten låter inte så bra om du skall hävda fel. Se nu till att få kompetens i frågan och följ instruktionerna så kan vi diskutera saken när du har mätvärden.
Men om det finns i väggarna så är det ju nära en hela tiden tex när man sover

S Simonstahl skrev:
Tillbringar du 18h/dygn intill dina innerväggar har du missat mycket av livet..
tänker inte på mig utan barnen, det blir många timmar inomhus under en hel barndom, vill ju bo här tills de vuxit upp, yngsta knappt 1 år…

• Älska
Pecka Langer
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men om det finns i väggarna så är det ju nära en hela tiden tex när man sover
Fast nu var det ju 20000 timmar per år som behövdes för att komma upp i 20 mSv. Så många timmar finns det inte på ett år.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
tänker inte på mig utan barnen, det blir många timmar inomhus under en hel barndom, vill ju bo här tills de vuxit upp, yngsta knappt 1 år…
Jag tycker det verkar som du är orolig i onödan , dels har du bra ventilation och tidigare ägare har gett dig information om tidigare värden som var låga.

Om detta var ett så stort problem , skulle du avstått köpet och valt ett hus av modernare standard och byggt i trä. Jag är ledsen , hävning har jag oerhört svårt att tro att det ska vara möjligt.

• Gilla
Josefin Lundgren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.