UV-strålning i svensk dos ökar din risk för hudcancer. Hur stor riskökningen är beror på din hudtyp, hur mycket du solar osv. Gammastrålningen går genom kroppen och förekommer överallt, hela tiden och benämns bakgrundsstrålning. Utsätts du för mer gammastrålning än normalt ökar risken för diverse cancrar. Exempel på sådana riskökningar är i kärnkraftverk, atombomber, strålbehandling, att genom gå väldigt många röntgenundersökningar eller att vistas i rymden. Lättbetong i hus bidrar med alldeles för lite gammastrålning för att det ska ge någon riskökning att räkna med.

• Gilla
  • Arg
Joakim654 och 22 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
UV-strålning i svensk dos ökar din risk för hudcancer. Hur stor riskökningen är beror på din hudtyp, hur mycket du solar osv. Gammastrålningen går genom kroppen och förekommer överallt, hela tiden och benämns bakgrundsstrålning. Utsätts du för mer gammastrålning än normalt ökar risken för diverse cancrar. Exempel på sådana riskökningar är i kärnkraftverk, atombomber, strålbehandling, att genom gå väldigt många röntgenundersökningar eller att vistas i rymden. Lättbetong i hus bidrar med alldeles för lite gammastrålning för att det ska ge någon riskökning att räkna med.
Så om jag förstår det rätt så förbjöds blåbetongen endast pga gasen som ökar och inte pga strålningen? Varför är det ens ett problem/avskräckande med blåbetonghus numera när det finns så fina ventilationssystem?

• Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Så om jag förstår det rätt så förbjöds blåbetongen endast pga gasen som ökar och inte pga strålningen? Varför är det ens ett problem/avskräckande med blåbetonghus numera när det finns så fina ventilationssystem?
Precis! Det är ju det tråden har försökt övertyga dig om, verkar som vi lyckats?
Radonproblem går i de allra flesta fall att lösa på ett bra vis som ger acceptabla och säkra värden.

• Gilla
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Ok det låter ju väldigt bra! Men har du kollat ganmastrålningen i väggarna, att den inte överskrider gränsvärdet? Det kan väl knappast vara bra att vistas i gammastrålning konstant även om den är låg? Tänker på lång sikt alltså. Vet du varifrån din blåbetong kommer?
Ja, jag lånade hem en mätare från jobbet, bakgrundsstrålningen utomhus var typ ungefär samma som när jag mätte direkt på blåbetongen.
Edit: Om jag mins rätt, det är ca 15 år sedan jag mätte. Men det var/är inget som oroade mig.

Det finns många yrkesgrupper som får betydligt högre strålning på årsbasis än vad man får av blåbetongen.
Personer som jobbar på radioaktiv sida på kärnkraftverk får ta max 20 mSv (millisievert) per år utöver det man får till vardags.
För att komma upp i 20 mSv så måste personen vara inte på riktigt "skitiga" ställen.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Om radonvärdet före renovering var så lågt som 70 bq/m3 så låter det ju utmärkt. 200 är gränsvärdet, som dessutom är konservativt - som många påpekar är dessutom riskerna för tex lungcancer i samband med radon som högst om du är rökare.

Det värdet är ju MED de byggnadsmaterial som huset är byggt med, dvs inklusive ev. blåbetong. Oftast kommer mest radon från marken dock och ev blåbetong ger mindre bidrag, men det kan vara lite olika.

Gammastrålning, som också finns som bakgrundsstrålning, kan förekomma från blåbetong, men de nivåerna är så låga att radongasen ansetts vara det överliggande problemet.

Det finns olika typer av joniserande strålning, gammastrålning kan tränga igenom det mesta, stoppas bäst med tex vatten, betong eller bly, men är å andra sidan inte så energirik. Alfastrålningdäremot, som är partiklar, är energirika, men stoppas av tex papper eller huden.
Problemet med radon är i första hand att alfastrålande partiklar kan komma ned i lungorna, där man löper ökad risk för canser, det är därför man mäter och följer upp radonvärden.

Men har du så lågt som 70 Bq/m3 så behöver du inte oroa dig för det. Det är ju inte ens säkert att det är blåbetong !?

Och vad gäller gammastrålning så får du helt enkelt släppa det då du hela tiden utsätts för bakgrundsstrålning, och på vissa ställen i Sverige kan denna vara högre än på andra ställen, och den är genrellt hög i Sverige (pga geologin) jämfört med många andra länder. I tex Göteborgstrakten är den uppåt 0,2 uSv/h (microsievert/h). På vissa ställen har man uppmätt 1 uSv/h. Gränsvärdet för nya byggnader är 0,3 uSv/h.

https://karttjanst.ssm.se/gammastationer

Du kan ju utföra en mätning, men du kan nog inte häva köpet beroende på vad den visar, eftersom hus från 60-talet ofta innehåller lättbetong och kan innehålla blåbetong.
https://www.byggahus.se/juridik/fra...byggt-av-blabetong-med-hoeg-stralning.392532/

Gränsvärdet per år är 1 mSv/år (dvs typ 1/3 av tiden i rum som avger 0,3 uSv/h) - men även om man skulle övseskrida det något så är det inte farligt. Det finns många olika rön om långtidsexponering av låga nivåer, där viss forskning pekar på förhöjda risker, medans andra inte alls gör det. Vad man VET om gammastrålning är om man exponeras för väldigt höga nivåer: det gör man inte genom byggnadsmaterial utan då är det helt andra nivåer man talar om (en engångsdos på 20 mSv uppskattas öka risken för cancer med 0,1 %). Som jämförelse ger en flygtur på 10 timmar (till tex Thailand) ca 0,1 mSv, och flygpersonal ligger ofta på uppåt 2-3 mSv/år.

Här finns mycket bra info om blåbetong
https://radonmätning.se/blabetong/

• Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Vad är riktigt problemet? Om du har bra värden i bostaden spelar det väl ingen roll att du eventuellt har blåbetong på vinden? Jag jobbar i en fastighet med betongväggar och gavelspetsar av blåbetong, på vinden. Vi har mätt i lokalen och har låga värden. Har inte ägnat det en tanke efter det.

Om det är gjort mätningar hade det ju varit smart att åtminstone titta i rapporten som en del av undersökningen innan köpet gick igenom. Förhoppningsvis stämmer uppgifterna om mätning, då är det ju bara att gå vidare och fokusera på annat.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
En mätning på 70 Bq utan FTX betyder antingen att blåbetongen inte avger någon strålning/radongas eller att mätningen är utförd på ett bedrägligt sätt.

Jag gissar på det sistnämnda eftersom Skövdebetong har en viss strålning. Ett självdragshus med låg andel markradon(=tät grund) men med blåbetong (Alunskiffer) i ytter och innerväggar har minst 200 bq.

En bedräglig utförd mätning, dosorna sätts upp i ett träd på tomten istället för i huset tex är inte ovanligt.

Radonvärdena i huset är en sammanställning av markradon och ev byggnadsradon.

Markradon kan ge extremt höga värden upp till ca 20 - 30 000 bq.

En rätt dimensionerad och injusterad FTX kan sänka värdena från byggnadsradon till under 100bq och med kombon byggnads och markradon till under 200bq men då bör inte grunden vara otät tex otäta golvbrunnar och rörgenomföringar mm.

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
En mätning på 70 Bq utan FTX betyder antingen att blåbetongen inte avger någon strålning/radongas eller att mätningen är utförd på ett bedrägligt sätt.

Jag gissar på det sistnämnda eftersom Skövdebetong har en viss strålning. Ett självdragshus med låg andel markradon(=tät grund) men med blåbetong (Alunskiffer) i ytter/innerväggar har minst 200 bq.

En bedräglig utförd mätning, dosorna sätts upp i ett träd på tomten istället för i huset tex är inte ovanligt.

Radonvärdena i huset är en sammanställning av markradon och ev byggnadsradon.

Markradon kan ge extremt höga värden upp till ca 20 - 30 000 bq.

En rätt dimensionerad och injusterad FTX kan sänka värdena från byggnadsradon till under 100bq och med kombon byggnads och markradon till under 200bq men då bör inte grunden vara otät tex otäta golvbrunnar och rörgenomföringar mm.
Tack för svar! Men får man göra mätningen på ett bedrägligt sätt och sen lura köparen? Om det framkommer att det är ett bedrägeri då måste jag väl ändå ha något att säga till om?

F Fiddi skrev:
Tack för svar! Men får man göra mätningen på ett bedrägligt sätt och sen lura köparen? Om det framkommer att det är ett bedrägeri då måste jag väl ändå ha något att säga till om?
Det är nästintill omöjligt att bevisa att en tidigare mätning medvetet är utförd bedrägligt.

Visst om en ny korttidsmätning utförs med instrument och den visar typ 10 ggr uppgivet värde så har man kanske ett case vid en ev stämning av säljaren.

Byggnadsradon från ytterväggar avger högre värden vintertid vid låga utomhustemperaturer, minusgrader, eftersom gasen tenderar att gå inåt bostadsdelen. Det går att motverka med en FTX ventilation

• Gilla
missflamy och 3 till
  • Laddar…
Bor i ett hus med blåbetong i alla innerväggar i källaren.
Ett 60-talshus med en Östberg FTX-anläggning från 80-talet, där återvinningen inte funkar.
Så mer en FT-ventilation....som jag stänger av när det är minusgrader.

Har gjort långtidsmätning med spårfilm, nu under vintern.
300Bq i källaren
220Bq på övervåningen.

Eftersom vi planerar att byta FTX:en så har jag köpt en Airthings radonmätare för att se om det ändrar sig.
Nu på sommaren när man har öppna fönster om nätterna ligger vi på 100Bq i snitt.
Med toppar på 400Bq men även dalar på 30Bq.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
svesse84 svesse84 skrev:
Bor i ett hus med blåbetong i alla innerväggar i källaren.
Ett 60-talshus med en Östberg FTX-anläggning från 80-talet, där återvinningen inte funkar.
Så mer en FT-ventilation....som jag stänger av när det är minusgrader.

Har gjort långtidsmätning med spårfilm, nu under vintern.
300Bq i källaren
220Bq på övervåningen.

Eftersom vi planerar att byta FTX:en så har jag köpt en Airthings radonmätare för att se om det ändrar sig.
Nu på sommaren när man har öppna fönster om nätterna ligger vi på 100Bq i snitt.
Med toppar på 400Bq men även dalar på 30Bq.
Men kan det skilja sig så mycket som mellan 30-400? Då känns ju en mätning väldigt osäker?

• Gilla
RobinHH
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Helt rätt! Radongas är i huvudsak en alfa-strålare. När radon sönderfaller skickar den alltså ut en alfa-partikel (= en heliumkärna). Partikeln är i sammanhanget stor och tung men har liten energi och kan inte penetrera ens papper och ännu mindre hud. Den minimalt förhöjda risken kan komma om man får ned radon i lungan och radonet sönderfaller där. Så undvik radon i lungorna bara och ännu mer om din lungvävnad är försvagad av rökning. Det kan skötas med ventilation men det kommer ingen strålning från väggarna bara för att det är blåbetong där.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Helt rätt! Radongas är i huvudsak en alfa-strålare. När radon sönderfaller skickar den alltså ut en alfa-partikel (= en heliumkärna). Partikeln är i sammanhanget stor och tung men har liten energi och kan inte penetrera ens papper och ännu mindre hud. Den minimalt förhöjda risken kan komma om man får ned radon i lungan och radonet sönderfaller där. Så undvik radon i lungorna bara och ännu mer om din lungvävnad är försvagad av rökning. Det kan skötas med ventilation men det kommer ingen strålning från väggarna bara för att det är blåbetong där.
Men man kan ju mäta gammastrålning i väggar för att hitta blåbetong. Så då finns ju även den typen av strålning?

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men man kan ju mäta gammastrålning i väggar för att hitta blåbetong. Så då finns ju även den typen av strålning?
Jo det är så man lokaliserar själva blåbetongen för det avges också lite gammastrålning vid radioaktivt sönderfall, men du får inte lungcancer av den gammastrålningen och lungcancer är den risk man förknippar med just blåbetong. Gammastrålning finns i princip överallt.

• Gilla
  • Arg
Josefin Lundgren och 5 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Gammastrålning är ytterst penetrerande och därmed den farligaste strålningen. Men - dosen från blåbetong är så låg att den är insignifikant. Dessutom har du blåbetong på vinden som ligger långt bort.

Radongasen transporteras runt med luften i huset så du andas in den. Väl i lungorna sönderfaller den till andra ämnen vilka strålar mer intensiv, det är detta som är problemet.

Men allting handlar alltså om dosering. Har du bara 70 Bq är det helt ofarligt. Kom ihåg att många hus som i sig inte innehåller blåbetong är placerade på radonmark så den totala strålningen blir hög.

Det finns bara en metod för att vara säker och det är att mäta själv. Vilket du verkar göra. Fram tills att du har resultat finns det ingen anledning till oro. 200 Bq gränsvärde för befintlig bebyggelse är konservativt. Samt att en väl intrimmad FTX gör mycket.

Så vänta med oron tills du har mätvärden.

• Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.