A555 Annn555 skrev:
Respekterar allas åsikter
Gör du verkligen det?
Låter som ett helt absurt dum-snäll-dravel.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
A555 Annn555 skrev:
Vår familj drabbatde av flera olika tumörer och cancer, klart man undrar om.radon i huset bidrog i efterhand, de flesta vanliga familjer drabbas inte så i livet
Det kan finnas massor med olika faktorer som påverkar det utöver radon.
Matvanor, motionsvanor, övriga livsstilsfaktorer, ärftlighet mm.

Det man vet säkert är att alfastrålningen från Radon stoppas till närmare 100% redan av något ark papper. Dvs den kan bara skada vävnad som den kommer i direktkontakt med och den tas inte upp i lungorna utan andas ut.
Problemet är den radon som sönderfaller och avger alfastrålning medans den befinner sig i lungan. Dvs mellan inandning och utandning.
Och då kan den bara påverka lungorna.

Dvs tumörer någon annanstans i kroppen kan inte vara orsakade av Radon. Strålningen kommer inte åt de kroppsdelarna. Den tar sig inte igenom ens de yttersta lagren av huden.

Det är betraktat som en vedertagen sanning pga den stora mängd studier som säger det. Samt att det är grundläggande fysik.
Ska du påstå något annat (som att det kan orsaka bröstcancer) så får du hänvisa till den studie som påstår det. Eller artikeln i någon erkänd vetenskaplig tidsskrift.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Nissens
A555 Annn555 skrev:
Karolinskas läkare sa vid möte med oss de har full koll och läser de vetenskapliga artiklar jag hänvisar till som ofta finns i KS bibliotekets databas,Huddinge.
Det vore toppen om du postar de hänvisningarna här så att vi andra kan ta del av dom. 😊

F Fiddi skrev:
Så det är inte lika med att den är farligare? Når UV-strålningen genom kroppen som gammastrålning gör?
Radongasen är ett större problem då den är alfastrålning som stoppas av ett papper. Andas du in den gasen så absorberar din kropp detta. Gammastrålningen går rakt igenom din kropp så anses inte vara lika farlig. Såklart vill man hålla nere nivåerna av gamma också då ändå en liten del påverkat cellerna.

Vad gäller UV-strålning så är det den som skapar D vitamin i huden så en del UV-strålning vill man ha men kanske inte för mycket.

A555 Annn555 skrev:
Vår familj drabbatde av flera olika tumörer och cancer, klart man undrar om.radon i huset bidrog i efterhand, de flesta vanliga familjer drabbas inte så i livet
Det är inte konstigt att man försöker se samband i händelser. det finns tom ett begrepp som beskriver det apofeni.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Deeeee skrev:
Radongasen är ett större problem då den är alfastrålning som stoppas av ett papper. Andas du in den gasen så absorberar din kropp detta. Gammastrålningen går rakt igenom din kropp så anses inte vara lika farlig. Såklart vill man hålla nere nivåerna av gamma också då ändå en liten del påverkat cellerna.

Vad gäller UV-strålning så är det den som skapar D vitamin i huden så en del UV-strålning vill man ha men kanske inte för mycket.
Nya uppgifter visar att huset före FTX hade värden upp mot 1000 Bq i ett sovrum och årsmedelvärde på upp mot 700 Bq, så det är inget snack om att det är ett radonhus. Kan man ändå bo i ett sånt hus en hel barndom eller bör jag planera flytt framöver?

F Fiddi skrev:
Nya uppgifter visar att huset före FTX hade värden upp mot 1000 Bq i ett sovrum och årsmedelvärde på upp mot 700 Bq, så det är inget snack om att det är ett radonhus. Kan man ändå bo i ett sånt hus en hel barndom eller bör jag planera flytt framöver?
Huset är ju radonsanerat men jag tänker på strålningen (gamma) som risk

Satsuki
F Fiddi skrev:
Huset är ju radonsanerat men jag tänker på strålningen (gamma) som risk
Har du fortfarande inte förstått att gammastrålningen inte är risken med radon? Trots att så många förklarat det…

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Har du fortfarande inte förstått att gammastrålningen inte är risken med radon? Trots att så många förklarat det…
Jo men jag läste i gamla papper om huset att ”de mätt upp till 0,7 (uSv tror jag?) intill en vägg och att det är kraftigt förhöjd strålning på entréplan och blåbetong i framförallt innerväggar men även ytterväggar). Hur ska jag kunna känna mig trygg att vistas där?

F Fiddi skrev:
Jo men jag läste i gamla papper om huset att ”de mätt upp till 0,7 (uSv tror jag?) intill en vägg och att det är kraftigt förhöjd strålning på entréplan och blåbetong i framförallt innerväggar men även ytterväggar). Hur ska jag kunna känna mig trygg att vistas där?
Det var en firma som jobbade just med radon som hade undersökt fastigheten

Satsuki
Jag tror inte det finns någon som kommer kunna övertyga dig oavsett vad man säger och försöker förklara. Som jag ser det har du två val; antingen säljer ni huset eller också tar du tag i din rädsla/ångest.

Jag säger inte att den är helt ogrundad, och som förälder är det rimligt att tänka extra noga, men när en obefogad rädsla får orimliga proportioner och allvarliga konsekvenser det en fobi. Huset var perfekt fram till detta. Ska barnen behöva ryckas upp igen pga din rädsla, för något som inte är ett problem enligt alla riktlinjer och lagar.

Framför tror jag allt är problemet att du inte förstår strålningsfysik, och sådant man inte förstår skapar rädsla. Gammastrålning är inget nytt och hur läskigt det än låter med strålning är det inte det som är det farliga m radon.

Redigerat:
  • Gilla
Tamak och 9 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Jag tror inte det finns någon som kommer kunna övertyga dig oavsett vad man säger och försöker förklara. Som jag ser det har du två val; antingen säljer ni huset eller också tar du tag i din rädsla/ångest.

Jag säger inte att den är helt ogrundad, och som förälder är det rimligt att tänka extra noga, men när en obefogad rädsla får orimliga proportioner och allvarliga konsekvenser det en fobi. Huset var perfekt fram till detta. Ska barnen behöva ryckas upp igen pga din rädsla, för något som inte är ett problem enligt alla riktlinjer och lagar.

Framför tror jag allt är problemet att du inte förstår strålningsfysik, och sådant man inte förstår skapar rädsla. Gammastrålning är inget nytt och hur läskigt det än låter med strålning är det inte det som är det farliga m radon.
Tack det var klokt skrivet.

Krilleman
F Fiddi skrev:
Tack det var klokt skrivet.
Jag håller med föregående talare.

Är detta ditt drömhus så är värdena du fått till dig inte på något sätt alarmerande.

Njut av ditt köp så länge du kan!
Njut!

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Ja

J Jari Kaivola skrev:
Ja
Ja till vad? Ser att jag ställde två frågor i en :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.