F Fiddi skrev:
Den visar ibland upp till 0,67 för att gå ner till 0,1 så håller den på typ hela tiden

Nu mitt i rummet 0,12 för stunden
Det är normalt att det varierar. Det är genomsnittsvärdet som är det viktiga. Om du låter den mäta ifred så borde värdet (alltså det mittersta värdet) stabiliseras. Du kanske kan ta ett foto på mätaren och visa?

70 bq. Du får vara väldigt nöjd med dem låga värdena!

B Bernt Ö97 skrev:
Det verkar som ditt största intresse är tekniken kring mätmetoder.
Mitt råd, om du är orolig för radon på allvar, är att kontakta någon som har förvärvat kunskapen. "Köp" tjänsten och lita på utfallet.
Det fins säkert många i detta forum som har goda kunskaper, men.......
Du vet inte vilka vi är och du har därför svårt att utvärdera hur kloka råd får.
Du ställer frågor som kräver professionella kunskaper för att besvara. Vem av tråddeltagarna besitter den kunskapen du söker?
Jag 😀

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man verkligen känna en avliden person? 😉
Absolut!
Jag har varit en hel del i Mexico. Där lärde jag mig att man kan det. Det finns en dokumentätmrfilm om det också. 😊

Här kommer trailern:

Krilleman Krilleman skrev:
I mitten på 1800 -talet var medellivslängden i Sverige runt 44 år för män och 47 år för kvinnor.
Strålningen var mycket kraftigare förr. Halveringstiden du vet.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det låter väl rimligt om man vill veta hur mycket strålning som kommer från huset.
Fast strålning specifikt från huset är väl inte relevant om man funderar på vilka nivåer som det är hälsosamt att utsättas för? Rent generellt alltså. Men jag förstår hur du menar i TS fall.

W Weimik skrev:
Fast strålning specifikt från huset är väl inte relevant om man funderar på vilka nivåer som det är hälsosamt att utsättas för? Rent generellt alltså. Men jag förstår hur du menar i TS fall.
Då kan man ju börja fundera på att flytta till Gotland, verkar vara låg bakgrundsstrålning där.. :)

O [old rusty] skrev:
Då kan man ju börja fundera på att flytta till Gotland, verkar vara låg bakgrundsstrålning där.. :)
Precis, om du bygger hus på Gotland kan du lugnt använda blåbetong eftersom den totala strålningen blir låg ändå 😊

• Gilla
Magnus-70
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men den strålningen är ju åtminstone långt borta jämfört med väggarna
Är inte enklaste lösningen att du sljer huset och flyttar, jag tror inte att några fakta biter på din oro.

Men hur hanterade du lägenheten? Var det inte betong i den? Inget du reflekterade över?
F Fiddi skrev:
Den visar ibland upp till 0,67 för att gå ner till 0,1 så håller den på typ hela tiden

Nu mitt i rummet 0,12 för stunden
Det låter allvarligt? Eller?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Är inte enklaste lösningen att du sljer huset och flyttar, jag tror inte att några fakta biter på din oro.

Men hur hanterade du lägenheten? Var det inte betong i den? Inget du reflekterade över?

Det låter allvarligt? Eller?
Blir nog svårt o sälja detta
Förstår nu varför det var svårsålt

Inte reflekterat över lägenheten alls för den var byggd 2013

Jag vet inte hur jag ska tolka resultatet från gammamätare

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Blir nog svårt o sälja detta
Förstår nu varför det var svårsålt

Inte reflekterat över lägenheten alls för den var byggd 2013

Jag vet inte hur jag ska tolka resultatet från gammamätare
Men att lägenheten var byggt 2013 säger väl inte mer om vad strålning och radon var? Varför skulle det vara svårsålt?

Jag tror inte du ska ge dig in i gammamätarvärlden.

Och ora dig för något annat. Tror knappast någon i din närhet kommer dö pga av detta (strålning/radon) .
Finns många andra risker i ett liv. Miljöförstöring, krig arbetslöshet inte hitta någon kärlek. Bli påkörd, drunkningstillbud, olyckor i hemmet.
Oro dig för något som är mer relevant.

• Gilla
Fiddi och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
A Andreas Mur skrev:
Men att lägenheten var byggt 2013 säger väl inte mer om vad strålning och radon var? Varför skulle det vara svårsålt?

Jag tror inte du ska ge dig in i gammamätarvärlden.

Och ora dig för något annat. Tror knappast någon i din närhet kommer dö pga av detta (strålning/radon) .
Finns många andra risker i ett liv. Miljöförstöring, krig arbetslöshet inte hitta någon kärlek. Bli påkörd, drunkningstillbud, olyckor i hemmet.
Oro dig för något som är mer relevant.
Precis vad jag tänkte!

F Fiddi skrev:
Ni har säkert rätt. Men jag vill ha saker svart på vitt. Nu har min gammamätare kommit så hur ska jag nu tänka när jag använder den?

Hoppas den ska funka trots att det är en enkel variant. Erfarenheter någon?

[länk] [Omnichannel experiment]&utm_id=22588662433&gad_source=1&gad_campaignid=22588662433&gbraid=0AAAAADvHbiXzipQ4qV7oud67XKB3Q9rqR&gclid=EAIaIQobChMI_vzL4MT7jgMVYUeRBR0fEyPwEAQYAiABEgKMjvD_BwE
UBI-T är ett respekterat märke bland enklare instrument så den duger troligtvis utmärkt. Här snackar vi ju bara att kolla om du har runt 70 Bq eller om det är flera hundra.

Läs manualen och kolla på nätet om hur den skall användas. Se till att mäta och för dagbok så du ser hur strålningen varierar över tid.

Det är inget konstigt att strålningen varierar, detta är inte laboratorieinstrument och dessutom är omgivningen inte stabil. En radioaktiv katt kanske sniker förbi. Som andra sagt är precis allting i din omgivning radioaktivt och grejer rör på sig, en bil som kör förbi ändrar reflektionerna osv.

Därför skall du bara mäta över dygn och längre. Du kan ju börja med att mäta hela dygn på kritiska punkter som där ni sover för att fastslå värsta stället och så mäta typ en vecka eller en månad på det stället.

Har du pengar är väl en mer avancerad modell som kan logga inte fel så ser du om strålningen varierar mycket över dygnet. Tror inte det eftersom detta är en bostad.

Att mäta är att veta och nu har du lagt grunderna så nu är det bara att systematiskt undersöka omgivningen!

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
UBI-T är ett respekterat märke bland enklare instrument så den duger troligtvis utmärkt. Här snackar vi ju bara att kolla om du har runt 70 Bq eller om det är flera hundra.

Läs manualen och kolla på nätet om hur den skall användas. Se till att mäta och för dagbok så du ser hur strålningen varierar över tid.

Det är inget konstigt att strålningen varierar, detta är inte laboratorieinstrument och dessutom är omgivningen inte stabil. En radioaktiv katt kanske sniker förbi. Som andra sagt är precis allting i din omgivning radioaktivt och grejer rör på sig, en bil som kör förbi ändrar reflektionerna osv.

Därför skall du bara mäta över dygn och längre. Du kan ju börja med att mäta hela dygn på kritiska punkter som där ni sover för att fastslå värsta stället och så mäta typ en vecka eller en månad på det stället.

Har du pengar är väl en mer avancerad modell som kan logga inte fel så ser du om strålningen varierar mycket över dygnet. Tror inte det eftersom detta är en bostad.

Att mäta är att veta och nu har du lagt grunderna så nu är det bara att systematiskt undersöka omgivningen!
Tack för att du tog dig tid att svara!

A Anders_Nilsson skrev:

Förresten vet du om mätaren ska ”nollställas” för varje nytt rum man vill mäta strålningen i? I så fall hur nollställer man den? Räcker det att radera gamla värden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.