88 328 läst ·
414 svar
88k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
Jag tror faktiskt att inte någon av dom har överlevt. 😉Krilleman skrev:
Dom fanns däremot inte på 1800-talet. 😉Krilleman skrev:
Ska man verkligen dra ifrån bakgrundsstrålningen? Det borde väl vara den sammanlagda strålningen som man utsätts för som är avgörande?J Jari Kaivola skrev:Som jag upplever den så mäter den över tid och inte direkt på väggen
Mätning(Measure)Standardvy -Visar aktuell doshastighet (2), genomsnittligdoshastighet (3) och total detekterad dos sedanmätningen startade (4).
Lägg den mitt i rummet och låt den ligga över natten påslagen så får de se.
Sedan borde du låta den vara påslagen ute för att få bakgrundsstrålningen och dra ifrån dina mätvärden inne
Skillnaden är att rökning är ett beroende, som de flesta finner det omöjligt att bli av med. Radon i hemmet är oftast lätt att bli av med och definitivt inget beroende.S Sommarbygg skrev:Man måste ändå sätta saker i relation till något. Det dör 3 500 per år i lungcancer, 450 av dem anses vara pga radon kombinerat med rökning och 50 enbart pga radon och ingen rökning. Summa summarum är det riktiga problemet rökning och passiv rökning inte 50 dödsfall som inträffar generellt sett sent i livet. Snittåldern för dödsfall i lungcancer är ungefär 70 år, och för varje år man blir äldre så tycker jag att det känns mindre skrämmande att dö, vi kommer ju allihop att dö någon gång och konstigt nog blir det oavsett om man bott i ett betonghus eller inte mer troligt att man snart dör om man är äldre. Jämför det med dödsfall i trafiken där yngre är överrepresenterade vilket är avsevärt värre.
Hur många dog av utslitning kontra utsläpp?Nissens skrev:
Utslitning idag är väl "tik-tok-tumme"?
(Ej att förväxla med 8-bitars tumme. Det var skills på riktigt!)
Nej men industrialismen spydde ut betydligt mera... 🙄Nissens skrev:
Det verkar som ditt största intresse är tekniken kring mätmetoder.F Fiddi skrev:Ni har säkert rätt. Men jag vill ha saker svart på vitt. Nu har min gammamätare kommit så hur ska jag nu tänka när jag använder den?
Hoppas den ska funka trots att det är en enkel variant. Erfarenheter någon?
[länk] [Omnichannel experiment]&utm_id=22588662433&gad_source=1&gad_campaignid=22588662433&gbraid=0AAAAADvHbiXzipQ4qV7oud67XKB3Q9rqR&gclid=EAIaIQobChMI_vzL4MT7jgMVYUeRBR0fEyPwEAQYAiABEgKMjvD_BwE
Mitt råd, om du är orolig för radon på allvar, är att kontakta någon som har förvärvat kunskapen. "Köp" tjänsten och lita på utfallet.
Det fins säkert många i detta forum som har goda kunskaper, men.......
Du vet inte vilka vi är och du har därför svårt att utvärdera hur kloka råd får.
Du ställer frågor som kräver professionella kunskaper för att besvara. Vem av tråddeltagarna besitter den kunskapen du söker?
Vi vet av fakta.Alfredo skrev:
Dåligt ställt, sjukdommar och överarbetning.
Strålning är inte med på kartan...
I mitten på 1800 -talet var medellivslängden i Sverige runt 44 år för män och 47 år för kvinnor.
https://www.medicin.lu.se/forskning/vad-forskar-du-om/da-nu/da-nu-aldre-och-aldrande