88 386 läst ·
414 svar
88k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
Medlem
· Stockholm
· 53 inlägg
Som jag ser det så har ditt hus inga problem med radon och när det gäller strålningen så är den försumbar som flera personer redan påpekat. Det handlar således om din egen rädsla. Med tanke på att du redan låst fast dig vid att det är livsfarligt att bo i huset och att du troligtvis inte kommer släppa den tanken så är nog det bästa alternativet att sälja huset. Jag har svårt att se att du kan häva köpet pga detta.
Du bör läsa på lite om Radon innan du jagar upp dig allt för mycket och tror du ska dö i morgon om du bor kvar.F Fiddi skrev:
Till att börja med så är radon flyktigt dvs det ändras över tid. Beroende på väder, ventilation och hur du använder byggnaden. Samt var du plaserar mätutrustningen. Alltså att du får samma värde är osannolikt.
Högst troligt är det inget problem i ditt hus.
Det är i vart fall ingen orsak till att häva köpet.
Ni har säkert rätt. Men jag vill ha saker svart på vitt. Nu har min gammamätare kommit så hur ska jag nu tänka när jag använder den?M Mikael Ströms skrev:Du bör läsa på lite om Radon innan du jagar upp dig allt för mycket och tror du ska dö i morgon om du bor kvar.
Till att börja med så är radon flyktigt dvs det ändras över tid. Beroende på väder, ventilation och hur du använder byggnaden. Samt var du plaserar mätutrustningen. Alltså att du får samma värde är osannolikt.
Högst troligt är det inget problem i ditt hus.
Det är i vart fall ingen orsak till att häva köpet.
Docno skrev:
Som jag ser det så har ditt hus inga problem med radon och när det gäller strålningen så är den försumbar som flera personer redan påpekat. Det handlar således om din egen rädsla. Med tanke på att du redan låst fast dig vid att det är livsfarligt att bo i huset och att du troligtvis inte kommer släppa den tanken så är nog det bästa alternativet att sälja huset. Jag har svårt att se att du kan häva köpet pga detta.
Hoppas den ska funka trots att det är en enkel variant. Erfarenheter någon?
https://www.clasohlson.com/se/UNI-T-UT334A-digital-dosimeter,-laddbar/p/36-9727?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-high-Hardware [Omnichannel experiment]&utm_id=22588662433&gad_source=1&gad_campaignid=22588662433&gbraid=0AAAAADvHbiXzipQ4qV7oud67XKB3Q9rqR&gclid=EAIaIQobChMI_vzL4MT7jgMVYUeRBR0fEyPwEAQYAiABEgKMjvD_BwE
Snart dyker TS upp i en ny tråd: "För barnens skull så bygger jag nu en bunker under vatten och omgärdad av 90cm bly, bruten och smält före första provsprängninen av atomvapen. Tror ni jag har asbest i källaren?" 
Som jag upplever den så mäter den över tid och inte direkt på väggenF Fiddi skrev:
Mätning(Measure)Standardvy -Visar aktuell doshastighet (2), genomsnittligdoshastighet (3) och total detekterad dos sedanmätningen startade (4).
Lägg den mitt i rummet och låt den ligga över natten påslagen så får de se.
Sedan borde du låta den vara påslagen ute för att få bakgrundsstrålningen och dra ifrån dina mätvärden inne
Slappna av.F Fiddi skrev:
Hur kan de komma sig att denna strålning funnit sedan urminnes tider?
Det fanns inga mätare på 1800-talet.
Men dom överlevde endå.
Vad har näst?
Hur mycket vidriga avgaser släpper en vanlig gräsklippare ut?
Eller varför inte din dieselvärmare som gör rutorna isfria?
Jag har ingen egen erfarenhet men tror att du bör placera den någonstans där du (eller dina barn) tillbringar mycket tid. Låt den ligga några timmar och kolla sedan mittersta displayen. Det ska inte spela någon roll hur du placerar den.F Fiddi skrev:Ni har säkert rätt. Men jag vill ha saker svart på vitt. Nu har min gammamätare kommit så hur ska jag nu tänka när jag använder den?
Hoppas den ska funka trots att det är en enkel variant. Erfarenheter någon?
[länk] [Omnichannel experiment]&utm_id=22588662433&gad_source=1&gad_campaignid=22588662433&gbraid=0AAAAADvHbiXzipQ4qV7oud67XKB3Q9rqR&gclid=EAIaIQobChMI_vzL4MT7jgMVYUeRBR0fEyPwEAQYAiABEgKMjvD_BwE