90 391 läst ·
414 svar
90k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
H hovapettson skrev:Antar att du är förstagångsförälder. Vi blir lätt överbeskyddande då och ser faror överallt. Du måste verkligen försöka slappna av. Du har fått mängder av utmärkta svar i tråden. Håll ventilationen i skick och gör en mätning!
Det existerar inget hus eller plats i världen fri från joniserande strålning och det är därför vi är anpassade för denna miljö med reparationsenzym i kroppen osv. Svaret på din ursprungliga fråga är NEJ enligt alla här (varav några kunniga i radonmätning, byggande, juridik, geologi...).
Menar att radonmätningen inte spelar någon roll vad den är efter ventilation eftersom gammastrålningen är ju konstant och lika hög oavsett vad radonvärdet är efter saneringA Anders_Nilsson skrev:
Det är alltså gammastrålningen som bekymrar mig som ni kanske förstått
Du och dina barn skall väl inte ligga och sova 24 timmar om dygnet med blåbetong dikt an mot era kroppar från alla håll?
Sover man mer än några centimeter från betongen blir det ju knappt något kvar av strålningen.
Sover man mer än några centimeter från betongen blir det ju knappt något kvar av strålningen.
Jag brukar säga att det finns ingen forskning och vetenskap i världen som kan trumfa en medelålders, hetrosexuell, vit mans magkänsla. Tror det går att applicera även på husägare oroliga för asbest och radon.
Till TS: Du har alltså ingen aning om vilka värden du bott i tidigare när du bott i lägenhet men nu när du köpt ett hus med låga värden så nojjar du till max. Vad ger detta dig? Hur får du ihop den logiken?
(Min fråga är seriöst ställd då jag inte förstår mig på sånt här beteende.)
Till TS: Du har alltså ingen aning om vilka värden du bott i tidigare när du bott i lägenhet men nu när du köpt ett hus med låga värden så nojjar du till max. Vad ger detta dig? Hur får du ihop den logiken?
(Min fråga är seriöst ställd då jag inte förstår mig på sånt här beteende.)
Det är nog dags att sälja då.F Fiddi skrev:
Och inför nästa köp, undvik att läsa saker på nätet själv, tror inte du har rätt läggning för det.
Utan lej in en sakkunnig och beställ "jag vill ha ett hus som uppfyller alla gällande normer, jag vill inte ha någon info annat än ok/nok"
Och sen klipper du internetuppkopplingen. För det finns många kaninhål av farligheter.
Jag har inte tänkt på radon tidigare eller förlitat mig på att hyresvärden har koll på allt nödvändigt dumt nogGuzzi skrev:
Jag brukar säga att det finns ingen forskning och vetenskap i världen som kan trumfa en medelålders, hetrosexuell, vit mans magkänsla. Tror det går att applicera även på husägare oroliga för asbest och radon.
Till TS: Du har alltså ingen aning om vilka värden du bott i tidigare när du bott i lägenhet men nu när du köpt ett hus med låga värden så nojjar du till max. Vad ger detta dig? Hur får du ihop den logiken?
(Min fråga är seriöst ställd då jag inte förstår mig på sånt här beteende.)
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Gissar på att
Men nu hamnar vi inom området beteendevetenskap.😉
Ett sätt är att du fördjupar dig i den fakta som finns utifrån forskning och inte bara letar förutsättningslöst efter det som stöder din oro.F Fiddi skrev:
Men nu hamnar vi inom området beteendevetenskap.😉
När jag läser dina inlägg som gång på gång försöker slingra sig förbi alla råd enkom för att kunna behålla skräcken. -"Jo, men", "Nähä, inte Radon, men Gammastrålning då. Det är åtminstone farligt". När inget hjälper drar du till med "barnkortet". Nu djävlar!F Fiddi skrev:
Din vanvettigt oro påminner mig om David Nivens rollfigur i den utmärkta filmen "Bron över floden Kwai"
-Vad har jag gjort!