Alfredo Alfredo skrev:
Bra inlägg och ett gott råd!

Välkommen till forumet!
Tack
Brukar ofta läsa men inte kommentera
Nu tyckte jag de var lite på sin plats eftersom fidde håller på och ångra sitt köp av deras drömhus😀
 
  • Gilla
Coolman och 6 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Antar att du är förstagångsförälder. Vi blir lätt överbeskyddande då och ser faror överallt. Du måste verkligen försöka slappna av. Du har fått mängder av utmärkta svar i tråden. Håll ventilationen i skick och gör en mätning!
Det existerar inget hus eller plats i världen fri från joniserande strålning och det är därför vi är anpassade för denna miljö med reparationsenzym i kroppen osv. Svaret på din ursprungliga fråga är NEJ enligt alla här (varav några kunniga i radonmätning, byggande, juridik, geologi...).
A Anders_Nilsson skrev:
Lyssna till vad du just skrev. ”vad resultatet blir spelar ju ingen roll”. Du måste släppa det här perspektivet. Givetvis går det att mäta gammastrålningen om så önskas.
Menar att radonmätningen inte spelar någon roll vad den är efter ventilation eftersom gammastrålningen är ju konstant och lika hög oavsett vad radonvärdet är efter sanering

Det är alltså gammastrålningen som bekymrar mig som ni kanske förstått
 
F Fiddi skrev:
Men gammastrålning är väl elektromagnetisk?
Du kommer aldrig få ro i detta hus med din kunskap och läggning. Sälj och köp ett trähus - glöm inte att kolla mögel.

Det är livsfarligt att leva.

/o
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Du och dina barn skall väl inte ligga och sova 24 timmar om dygnet med blåbetong dikt an mot era kroppar från alla håll?
Sover man mer än några centimeter från betongen blir det ju knappt något kvar av strålningen.
 
  • Gilla
Fiddi och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar säga att det finns ingen forskning och vetenskap i världen som kan trumfa en medelålders, hetrosexuell, vit mans magkänsla. Tror det går att applicera även på husägare oroliga för asbest och radon.

Till TS: Du har alltså ingen aning om vilka värden du bott i tidigare när du bott i lägenhet men nu när du köpt ett hus med låga värden så nojjar du till max. Vad ger detta dig? Hur får du ihop den logiken?
(Min fråga är seriöst ställd då jag inte förstår mig på sånt här beteende.)
 
  • Gilla
Karin Svensson5 och 6 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Det är alltså gammastrålningen som bekymrar mig som ni kanske förstått
Det är nog dags att sälja då.
Och inför nästa köp, undvik att läsa saker på nätet själv, tror inte du har rätt läggning för det.

Utan lej in en sakkunnig och beställ "jag vill ha ett hus som uppfyller alla gällande normer, jag vill inte ha någon info annat än ok/nok"

Och sen klipper du internetuppkopplingen. För det finns många kaninhål av farligheter.
 
  • Gilla
  • Haha
Coolman och 3 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Det är alltså gammastrålningen som bekymrar mig som ni kanske förstått
Vi förstår bara inte varför.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag brukar säga att det finns ingen forskning och vetenskap i världen som kan trumfa en medelålders, hetrosexuell, vit mans magkänsla.
Min erfarenhet är att 99% av all magkänsleproblematik kommer från gruppen som inte faller under den du nämner..
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag brukar säga att det finns ingen forskning och vetenskap i världen som kan trumfa en medelålders, hetrosexuell, vit mans magkänsla. Tror det går att applicera även på husägare oroliga för asbest och radon.

Till TS: Du har alltså ingen aning om vilka värden du bott i tidigare när du bott i lägenhet men nu när du köpt ett hus med låga värden så nojjar du till max. Vad ger detta dig? Hur får du ihop den logiken?
(Min fråga är seriöst ställd då jag inte förstår mig på sånt här beteende.)
Jag har inte tänkt på radon tidigare eller förlitat mig på att hyresvärden har koll på allt nödvändigt dumt nog
 
J jonte0 skrev:
Du kommer aldrig få ro i detta hus med din kunskap och läggning. Sälj och köp ett trähus - glöm inte att kolla mögel.

Det är livsfarligt att leva.

/o
Helt sant, han kan ju dock köpa ett trähus som står på en tomt med berg så strålar det lika mycket ändå från marken 😅
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Gissar på att
F Fiddi skrev:
Jag har inte tänkt på radon tidigare eller förlitat mig på att hyresvärden har koll på allt nödvändigt dumt nog
Ett sätt är att du fördjupar dig i den fakta som finns utifrån forskning och inte bara letar förutsättningslöst efter det som stöder din oro.
Men nu hamnar vi inom området beteendevetenskap.😉
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
E Emma Gunnarsson skrev:
Helt sant, han kan ju dock köpa ett trähus som står på en tomt med berg så strålar det lika mycket ändå från marken 😅
Men den strålningen är ju åtminstone långt borta jämfört med väggarna
 
F Fiddi skrev:
Jag har inte tänkt på radon tidigare eller förlitat mig på att hyresvärden har koll på allt nödvändigt dumt nog
När jag läser dina inlägg som gång på gång försöker slingra sig förbi alla råd enkom för att kunna behålla skräcken. -"Jo, men", "Nähä, inte Radon, men Gammastrålning då. Det är åtminstone farligt". När inget hjälper drar du till med "barnkortet". Nu djävlar!

Din vanvettigt oro påminner mig om David Nivens rollfigur i den utmärkta filmen "Bron över floden Kwai"

-Vad har jag gjort!

 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Men den strålningen är ju åtminstone långt borta jämfört med väggarna
Är verkligen marken långt borta 😁
 
  • Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är verkligen marken långt borta 😁
Ja eftersom källaren är under
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.