90 390 läst ·
414 svar
90k läst
414 svar
Häva husköp pga radon?
Tack för ditt svar! Som sagt värdet på 70 var efter FTX och var en mätning 18 april-1 maj 2023 (då det var sommarväder). Så det räknas väl ändå inte som medelvärde som mäklaren påstod?J Jari Kaivola skrev:Vill börja med att berätta att jag jobbat med radon i 20 år och är utbildat i det.
Många råd i tråden är bra och många är helt åt skogen, med din kunskap har du ingen möjlighet och veta vad som är sant och vad som inte är det. Därför finns det ingen anledning att försöka förklara det hela för dig.
En FTX ventilation är det bästa man kan ha i ett hus, både för luftkvalite och radon och det har du.
I närtid (ca 10 år) behöver du inte vara minsta orolig oavsett vilka värden som finns i huset.
Vad du ska göra för att döva din oro är...
1. Be om mätprotokollet från säljaren
Då får du mätningen bekräftat.
2. Gör en egen mätning kommande eldningsäsong.
Då ser du om det gamla mätningen stämmer, så du slipper oroa dig för att ha blivit lurad.
Är du mycket orolig vilket jag upplever.
3. Kontakta en radonfirma för en radonutredning, då får du allt förklarat för dig av en sakkunnig.
Dom mäter både gammastrålning i byggmaterial och radon i huset och du får både protokoll och åtgärdsförslag
på vad du kan göra åt "problemet", fast min bedömning av allt du skriver är att det finns inga problem utan ni har köpt ett bra hus där ni kan bo så länge ni själva önskar.
Lycka till 😀
Jag rek dig att läsa föregående svar och därefter jobba med att lägga din oro på hyllan.
Jag skulle vilja påstå att din oro i detta fallet (du borde kanske bekräfta nivån med egen mätning) skapar större skada för dig än själva radonet. Oro skapar något långsiktigt som förstör och är svårare och svårare att komma ur.
Jag skulle vilja påstå att din oro i detta fallet (du borde kanske bekräfta nivån med egen mätning) skapar större skada för dig än själva radonet. Oro skapar något långsiktigt som förstör och är svårare och svårare att komma ur.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jo för det är det bästa värde du har. Om du misstänker att detta värde inte är korrekt så gör du en ny mätning. Men innan du har ett bättre mätvärde kan du inte göra utfästelser av typen att ditt hus är farligt att bo i.F Fiddi skrev:
Jovisst, det kan du, men då har du lämnat vetenskapens värld och gått in i politisk eller religiös agitation.
Läs nu Jaris utmärkta inlägg och gå åstad och skaffa en bättre mätning. Litar du inte på de kit du kan beställa från kommunen eller de mätare som finns hos Classe får du väl kontakta en kompetent firma som mäter åt dig.
Varför man vill mäta under eldningsäsong är att det finns så många olika ventilationssystem och dom flesta fungerar inte under sommaren, ditt hus tex. Har haft självdrag och troligen inga tilluftventiler.F Fiddi skrev:
Du har det bästa man kan ha ftx, och den fungerar alltid 😀
Det man har gjort i ert hus är en korttidsmätning och du har rätt, det enda som räknas är långtidsmätning under eldningsäsong.
Korttidsmätning gör man oftast för att få en fingervisning om radonhalten i fastigheten och framförallt för att bekräfta om värdena är höga eller låga vilket i ert fall är lågt.
Jag tror att i ert fall har man gjort en mätning för att säkerställa att åtgärden med ftx fungerar.
Så gör en egen mätning 😀
Har du något att säga om detta?
Myndigheterna har bestämt att högsta tillåtna gammastrålning i nya byggnader i rum där personer vistas mer än tillfälligt inte får vara högre än 0,3 µSv/h (mikrosievert per timme). Detta för att förhindra att nya byggnader uppförs av material med hög gammastrålning. (Boverkets Byggregler BFS 2006:12).
Vid en jordbalksbesiktning bör mätning av gammastrålning normalt ingå för att fastställa om det förekommer radon i byggmaterialet.
Det genomsnittliga medelvärdet av gammastrålningen i utomhusluften i Sverige är 0,1 µSv/h. I områden med uranrik granit kan värdet uppgå till 0,3 µSv/h. Medelvärdet av gammastrålningen i bostäder i Sverige är 0,12 µSv/h.
Ju högre uranhalt byggmaterialet har desto högre blir gammastrålningen och radonhalten.
Nedan följer några tillverkningsplatser för lättbetong och deras förväntade värden av gammastrålning.
Myndigheterna har bestämt att högsta tillåtna gammastrålning i nya byggnader i rum där personer vistas mer än tillfälligt inte får vara högre än 0,3 µSv/h (mikrosievert per timme). Detta för att förhindra att nya byggnader uppförs av material med hög gammastrålning. (Boverkets Byggregler BFS 2006:12).
Vid en jordbalksbesiktning bör mätning av gammastrålning normalt ingå för att fastställa om det förekommer radon i byggmaterialet.
Det genomsnittliga medelvärdet av gammastrålningen i utomhusluften i Sverige är 0,1 µSv/h. I områden med uranrik granit kan värdet uppgå till 0,3 µSv/h. Medelvärdet av gammastrålningen i bostäder i Sverige är 0,12 µSv/h.
Ju högre uranhalt byggmaterialet har desto högre blir gammastrålningen och radonhalten.
Nedan följer några tillverkningsplatser för lättbetong och deras förväntade värden av gammastrålning.
| Förväntade gammavärden | |||
|---|---|---|---|
| Fabrik | Driftsperiod | Produkter | Gammastrålning |
| Borensberg | 1936-68 | väggelement | 0,4-0,5 µSv/h |
| Yxhult Norra | 1929-59 | bjälklag, takelement, armerade element, block | 0,4-0,6 µSv/h |
| Yxhult Södra | 1947-75 | armerade element, block | 0,4-0,6 µSv/h |
| Falköping | 1930-74 | oarmerade produkter | 0,5-1,0 µSv/h |
| Uddagården | 1955-74 | oarmerade produkter | 0,5-1,0 µSv/h |
| Skövde, Durox | 1929-68 | alla typer | 0,5-0,7 µSv/h |
| Granhögen, Öland | 1943-72 | oarmerade produkter | 0,25-0,35 µSv/h |
| Olika tillverkare | 1975- | sandbaserad lättbetong | < 0,1 µSv/h |
| tegel | 0,1-0,3 µSv/h |
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Ok, då ser jag inte att vi har något problem. Produkterna du räknar upp ligger bara 2-3 ggr gränsvärdet och troligen är inte hela huset byggt av dem. Så sätt nu igång med din långtidsmätning så ser vi vad resultatet blir.F Fiddi skrev:Har du något att säga om detta?
Myndigheterna har bestämt att högsta tillåtna gammastrålning i nya byggnader i rum där personer vistas mer än tillfälligt inte får vara högre än 0,3 µSv/h (mikrosievert per timme). Detta för att förhindra att nya byggnader uppförs av material med hög gammastrålning. (Boverkets Byggregler BFS 2006:12).
Vid en jordbalksbesiktning bör mätning av gammastrålning normalt ingå för att fastställa om det förekommer radon i byggmaterialet.
Det genomsnittliga medelvärdet av gammastrålningen i utomhusluften i Sverige är 0,1 µSv/h. I områden med uranrik granit kan värdet uppgå till 0,3 µSv/h. Medelvärdet av gammastrålningen i bostäder i Sverige är 0,12 µSv/h.
Ju högre uranhalt byggmaterialet har desto högre blir gammastrålningen och radonhalten.
Nedan följer några tillverkningsplatser för lättbetong och deras förväntade värden av gammastrålning.
Förväntade gammavärden Fabrik Driftsperiod Produkter Gammastrålning Borensberg 1936-68 väggelement 0,4-0,5 µSv/h Yxhult Norra 1929-59 bjälklag, takelement, armerade element, block 0,4-0,6 µSv/h Yxhult Södra 1947-75 armerade element, block 0,4-0,6 µSv/h Falköping 1930-74 oarmerade produkter 0,5-1,0 µSv/h Uddagården 1955-74 oarmerade produkter 0,5-1,0 µSv/h Skövde, Durox 1929-68 alla typer 0,5-0,7 µSv/h Granhögen, Öland 1943-72 oarmerade produkter 0,25-0,35 µSv/h Olika tillverkare 1975- sandbaserad lättbetong < 0,1 µSv/h tegel 0,1-0,3 µSv/h
Att det inte kan vara sunt för en 1-åring att sova intill högstrålande betong en hel barndom och på så vis utsättas för mer strålning än normalt.B Bernt Ö97 skrev:
Problemet är ju just att det är 2-3 ggr gränsvärdet. Huset består av blå lättbetong i väggar och bjälklag… vad resultatet blir spelar ju ingen roll eftersom det är efter ventilation, alltså är strålningen egentligen högre och konstant (gammastrålningen alltså)…A Anders_Nilsson skrev:
Antar att du är förstagångsförälder. Vi blir lätt överbeskyddande då och ser faror överallt. Du måste verkligen försöka slappna av. Du har fått mängder av utmärkta svar i tråden. Håll ventilationen i skick och gör en mätning!F Fiddi skrev:
Det existerar inget hus eller plats i världen fri från joniserande strålning och det är därför vi är anpassade för denna miljö med reparationsenzym i kroppen osv. Svaret på din ursprungliga fråga är NEJ enligt alla här (varav några kunniga i radonmätning, byggande, juridik, geologi...).
Hög strålning?F Fiddi skrev:
Gör en riktig långtidsmätning och se till att din bostad generellt är väl ventilerad.
Din fråga om att "häva köp" har entydigt besvarats med NEJ av många tråddeltagare, dock kanske något ovetenskapligt av oss lekmän, dock har du ingen påvisbar hög radonhalt. Enbart misstanke om hög radonhalt är inte skäl att häva köp.
Gällande gränsvärden är satta med utgångspunkt från forskning och vetenskap
Din oro för "hög strålning" är förståelig men att undvika radon helt går inte. Släpp detta eller sök ny "radonfri" bostad.
Det är inte bra att leva ett liv med oro och ångest, kanske mer skadligt än risker vid liten exponering av radon.
Enkelt sagt så kan du bortse från strålningen, jag mäter strålningen enbart för att kunna identifiera varifrån radonet kommer för att kunna åtgärda på rätt sätt.F Fiddi skrev:Har du något att säga om detta?
Myndigheterna har bestämt att högsta tillåtna gammastrålning i nya byggnader i rum där personer vistas mer än tillfälligt inte får vara högre än 0,3 µSv/h (mikrosievert per timme). Detta för att förhindra att nya byggnader uppförs av material med hög gammastrålning. (Boverkets Byggregler BFS 2006:12).
Vid en jordbalksbesiktning bör mätning av gammastrålning normalt ingå för att fastställa om det förekommer radon i byggmaterialet.
Det genomsnittliga medelvärdet av gammastrålningen i utomhusluften i Sverige är 0,1 µSv/h. I områden med uranrik granit kan värdet uppgå till 0,3 µSv/h. Medelvärdet av gammastrålningen i bostäder i Sverige är 0,12 µSv/h.
Ju högre uranhalt byggmaterialet har desto högre blir gammastrålningen och radonhalten.
Nedan följer några tillverkningsplatser för lättbetong och deras förväntade värden av gammastrålning.
Förväntade gammavärden Fabrik Driftsperiod Produkter Gammastrålning Borensberg 1936-68 väggelement 0,4-0,5 µSv/h Yxhult Norra 1929-59 bjälklag, takelement, armerade element, block 0,4-0,6 µSv/h Yxhult Södra 1947-75 armerade element, block 0,4-0,6 µSv/h Falköping 1930-74 oarmerade produkter 0,5-1,0 µSv/h Uddagården 1955-74 oarmerade produkter 0,5-1,0 µSv/h Skövde, Durox 1929-68 alla typer 0,5-0,7 µSv/h Granhögen, Öland 1943-72 oarmerade produkter 0,25-0,35 µSv/h Olika tillverkare 1975- sandbaserad lättbetong < 0,1 µSv/h tegel 0,1-0,3 µSv/h
Tabellen visar bara ca värden från materialet
Mätningen görs i rums mitt efter man kalibrering för all annan bakgrundssttålning.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
"Högstrålande" var en rejäl överdrift.F Fiddi skrev:
Men betänk att de värden du listade i tabellen på gammastrålning antagligen är precis invid materialet.
Ta det värsta: Skövde, durox som kan ha uppåt 0,7 uSv/h.
Lägg en gipsskiva på 12mm så kommer du komma ca 10ggr längre bort, och då elektromagnetisk strålning minskar med kvadraten på avståndet så blir det en 100 dels så stor dos, dvs 0,07uSv/h
Om du sätter på dubbla skivor så halverar du det igen: 0,0035 uSv/h osv...
Jag skulle säga att bakgrundsstrålningen utomhus eller i en källare är mycket högre än det du får från blåbetong.
Det är bla därför gamamstrålningen inte anses vara det farliga utan partiklar som kan följa med ned i lungorna från radongasen och där emittera alfapartiklar inuti kroppen, som på sikt kan ge ökad risk för lungcancer.
Nu antar jag lite om hur man mäter vrädena (fysiken kan jag), Jari verkar kunnig han kanske vet mer hur man brukar mäta dock och vad en blåbetongvägg kan ge för gammavärden mitt i ett rum.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Lyssna till vad du just skrev. ”vad resultatet blir spelar ju ingen roll”. Du måste släppa det här perspektivet. Givetvis går det att mäta gammastrålningen om så önskas.F Fiddi skrev: