F Fiddi skrev:
Vilket mäklaren bekräftade.
F Fiddi skrev:
mäklaren sa ju då att ”allt är nytt i detta huset, det är totalrenoverat”
Till nästa gång föreslår jag att du betraktar mäklaren mer som en halvskum begagnadbilhandlare och mindre som en pålitlig gammal vän.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Till nästa gång föreslår jag att du betraktar mäklaren mer som en halvskum begagnadbilhandlare och mindre som en pålitlig gammal vän.
Tar till mig detta! Är sån som tror gott om allt o alla tills motsatsen bevisas. Tänkte ge mäklaren högsta betyg men känner helt klart annorlunda nu.
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Väldigt ovanligt idag att hus säljs utan besiktning,det är oftast säljaren som bekostar besiktningen.Jag sålde mitt hus i våras och det var inte snack om att huset inte skulle besiktigas.Mäklaren rekommenderarde Anticimex mest omfattande besiktning
så verkar det vara. Köparen får en vag hum om skicket. Är han okunnig är det mycket klokt av köparen att anlita en egen "oberoende" 😁 besiktningsman.
Att mäklaren rekommenderar den dyraste besiktningen förvånar nog ingen😁.
C carl fabian skrev:
och det kändes bra ,kom inte en enda fråga på besiktningen från köparna
C carl fabian skrev:
.Man tog upp hål i golvet på 3 ställen och fuktkontrollerade (allt såg bra ut) och kändes tryggt för mig som säljare att inga dolda fel förelåg med senare dispyter med köparna
Som sagt. Dolda fel, är dolda. Inte lättuptäckta! Det hörs nästan på namnet.
 
Radon i sig själv är en ädelgas och inte särskilt farlig och bildas naturligt när uran i marken eller vissa byggmaterial (som blåbetong) sönderfaller. Den reagerar inte kemiskt med kroppen (den är en ädelgas) och man andas oftast ut igen innan den hunnit sönderfalla. Problemet uppstår när den hinner sönderfalla inne i luftvägarna. När radon sönderfaller bildas andra radioaktiva ämnen som är metaller och blir därmed kvar. Lösningen heter bättre ventilation. 70 Bq/m³ är bra – ingen anledning till oro tycker jag.
 
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Åjo, men störst chans till framgång har man nog om säljaren gjort någon felaktig utfästelse.

Det mest citerade rättsfallet i sammanhanget där köparen "vunnit" är nog tveklöst det s.k. motorcrossbanefallet, där köparen ville ha ersättning för att det fanns en störande motorcrossbana i närheten.

I perspektiv till diskussionen här var ironiskt nog inte motorcrossbanan inte särskilt "dold" och köparen ansågs således inte ha fullgjort sin undersökningsplikt. Säljaren hade inte heller gjort några särskilda utfästelser, och köparen hade inte heller ställt frågan om jag minns rätt. Likväl ansågs det vara ett sådant fel som säljaren måste ha känt till och borde ha upplyst om.
Åååå! Tänk att ha en crossbana utanför huset - underbart! Men för de som inte uppskattar doften och sången så torde de lägga märke till banan. Hm...
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Du glömmer blyfärg.
Nej, högst farlig. Väldigt sannolikt att man upprepade gånger snavar med munnen öppen, far in i väggen där munnen agerar som någon slags grävskopa och skyfflar in tonvis av denna färg i svalget ;)

Färg som innehåller arsenik kombinerat med fuktiga klimat däremot, då snackar vi faktiskt om något som är lite läskigt på riktigt.
 
  • Gilla
Nisken och 1 till
  • Laddar…
H Hallandsbyggaren skrev:
Radon i sig själv är en ädelgas och inte särskilt farlig och bildas naturligt när uran i marken eller vissa byggmaterial (som blåbetong) sönderfaller. Den reagerar inte kemiskt med kroppen (den är en ädelgas) och man andas oftast ut igen innan den hunnit sönderfalla. Problemet uppstår när den hinner sönderfalla inne i luftvägarna. När radon sönderfaller bildas andra radioaktiva ämnen som är metaller och blir därmed kvar. Lösningen heter bättre ventilation. 70 Bq/m³ är bra – ingen anledning till oro tycker jag.
Nu har du fel, om du inte menar att de ca 500 dödsfall om året I Sverige som läkarvetenskapen tillskriver just Radon, inte "är särskilt farlig". 1 Bq är ju ett sönderfall per sekund, med en utstrålad alfa-partikel, fullt kapabel att slå sönder DNA:t i en cell den träffar, med risk för cancerogena mutationer. 70 Bq/m3 anses vara låg risk, det blir ett alfa sönderfall i lungorna per andetag. Men hittar du över 200 Bq/m3 ska du agera.
 
Krilleman
F Fiddi skrev:
Nu vet jag bättre. Besiktning var det första jag frågade om man mäklaren sa ju då att ”allt är nytt i detta huset, det är totalrenoverat” och jag tolkade det som att det därför inte behöver besiktigas. Han intygade att allt är gjort av seriösa företag.
En mäklare jobbar på provision till större delen av sin lön.

Där ligger grundproblemet.
En mäklares ord ska man aldrig någonsin ta som sanning tråkigt nog.

Till din nackdel så syns det tydligt att det är blåbetong i huset av dom bilderna du lagt upp. Så du kommer aldrig få igenom detta som dolt fel. Då detta är uppenbart synligt på vinden.

Dessutom är det oerhört svårt att få igenom "dolda fel" på alla dessa försäkringar.
Jag har tidigare sett en siffra så låg som 10%, men kan inte hitta länkar som bekräftar detta.
https://www.villaagarna.se/radgivni...ehover-veta-om-fel-i-fastighet-och-dolda-fel/

Som redan nämnts ovan så är en långtidsmätning på vinterhalvåret nödvändigt för att få facit vad du faktiskt har för värden. Tex efter googling:
https://radonmätning.se/produkt/radonmatning-i-villa/

Mitt egna hus som jag sålde för ett par år sedan (precis innan prisraset turligt nog) hade ett radonvärde på 570 i gillestugan. Men det huset ligger på en sandås med välkänt radonproblem. Dessutom hade jag en radonfläkt redan installerad. Undrar just vad värdet hade varit utan den fläkten...

Sensmoralen här är att nästa gång vara mer kritisk till mäklares ord när du köper hus.
Skaffa egen information med kunniga släktingar eller besiktningsföretag, (gärna privata företagare i dessa fallen!)

Läropengar med ett annat ord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
sen har jag alltid bott i hyresrätt och har noll koll på hus egentligen.
Har du haft någon koll på vad det varit för radonvärden i lägenheterna du bott i?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
70 Bq/m2 är ju ingenting! Gränsvärdet är löjligt låga och du ligger långs under detta, så andas ut och lev livet.
 
F Fiddi skrev:
Tar till mig detta! Är sån som tror gott om allt o alla tills motsatsen bevisas. Tänkte ge mäklaren högsta betyg men känner helt klart annorlunda nu.
Vilket radon värde har du nu? 70 fortfarande?
Alltså fortfarande inget problem vad jag kan förstå.

Själv vore jag väldigt nöjd med den nivån. Alltid skönt med ett ickeproblem- en sak man inte behöver oroa sig för alltså.
 
N Nisken skrev:
Nu har du fel, om du inte menar att de ca 500 dödsfall om året I Sverige som läkarvetenskapen tillskriver just Radon, inte "är särskilt farlig". 1 Bq är ju ett sönderfall per sekund, med en utstrålad alfa-partikel, fullt kapabel att slå sönder DNA:t i en cell den träffar, med risk för cancerogena mutationer. 70 Bq/m3 anses vara låg risk, det blir ett alfa sönderfall i lungorna per andetag. Men hittar du över 200 Bq/m3 ska du agera.
Man måste ändå sätta saker i relation till något. Det dör 3 500 per år i lungcancer, 450 av dem anses vara pga radon kombinerat med rökning och 50 enbart pga radon och ingen rökning. Summa summarum är det riktiga problemet rökning och passiv rökning inte 50 dödsfall som inträffar generellt sett sent i livet. Snittåldern för dödsfall i lungcancer är ungefär 70 år, och för varje år man blir äldre så tycker jag att det känns mindre skrämmande att dö, vi kommer ju allihop att dö någon gång och konstigt nog blir det oavsett om man bott i ett betonghus eller inte mer troligt att man snart dör om man är äldre. Jämför det med dödsfall i trafiken där yngre är överrepresenterade vilket är avsevärt värre.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Har du haft någon koll på vad det varit för radonvärden i lägenheterna du bott i?
Nej :/
 
A Andreas Mur skrev:
Vilket radon värde har du nu? 70 fortfarande?
Alltså fortfarande inget problem vad jag kan förstå.

Själv vore jag väldigt nöjd med den nivån. Alltid skönt med ett ickeproblem- en sak man inte behöver oroa sig för alltså.
70 var en korttidsmätning 18 april-1 maj… gills väl ändå inte riktigt?
 
F Fiddi skrev:
Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövderjr ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?
Vill börja med att berätta att jag jobbat med radon i 20 år och är utbildat i det.

Många råd i tråden är bra och många är helt åt skogen, med din kunskap har du ingen möjlighet och veta vad som är sant och vad som inte är det. Därför finns det ingen anledning att försöka förklara det hela för dig.
En FTX ventilation är det bästa man kan ha i ett hus, både för luftkvalite och radon och det har du.
I närtid (ca 10 år) behöver du inte vara minsta orolig oavsett vilka värden som finns i huset.
Vad du ska göra för att döva din oro är...
1. Be om mätprotokollet från säljaren
Då får du mätningen bekräftat.
2. Gör en egen mätning kommande eldningsäsong.
Då ser du om det gamla mätningen stämmer, så du slipper oroa dig för att ha blivit lurad.

Är du mycket orolig vilket jag upplever.
3. Kontakta en radonfirma för en radonutredning, då får du allt förklarat för dig av en sakkunnig.
Dom mäter både gammastrålning i byggmaterial och radon i huset och du får både protokoll och åtgärdsförslag
på vad du kan göra åt "problemet", fast min bedömning av allt du skriver är att det finns inga problem utan ni har köpt ett bra hus där ni kan bo så länge ni själva önskar.
Lycka till 😀
 
  • Gilla
Byråkrat och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.