M
F fribygg skrev:
Det är ryttare som lämnar hästskit på vägen fast man vänligt ber dem plocka bort som är problemet, 99,9% (eller mer) av hästfolket försöker ju hålla sej på god fot med folk och markägare även om det innebär att man får gå av och ta upp eller sparka undan efter sin häst ibland.
W Werter skrev:
Tänk så enkelt denna fråga kunde lösas till en liten summa, tänk att få bort grogrunden till ilskan mellan hästfolk och icke hästfolk. Det åligger hästfolket att lösa det problem som oftast är grogrunden till ilskan, vilket är hästskiten. Ska det vara så svårt att visa den hänsynen till sin omgivning? När man läser i tråden finns det kommentarer som visar på total avsaknad av hänsynstagande och total avsaknad av respekt för andra människor. När man ser den typen av kommentarer så kan jag inte låta bli att undra "hur mår den människan egentligen" Lösningen är enkel och inte så kostsam det kan inte vara ett problem isig.
[länk]
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom jag ytterst sällan stöter på hästskit på en väg är det inget jag egentligen funderat på. Men är man ute och rider och hästen lämnar ett lass på olämpligt ställe kan jag nog tycka att det är lämpligt att sitta av och exempelvis sparka ner högen i diket. Sen kan jag förstå om det inte alltid är lämpligt så jag kan nog se detta från bägge sidor.

Att bara tjata om att det minsann är lagligt och därför helt OK känns dock tämligen hänsynslöst. Det finns väldigt mycket som formellt kan anses vara lagligt men ändå är olämpligt, och visar på en bristande hänsyn till omgivningen. Här tycker jag nog en stor hög hästskit framför någons entrégrind hör hemma. På en öde skogsväg kan det däremot ses på ett annat sätt, även om lagstiftningen kanske är lika i bägge fallen.

Men som jag inledde, detta är inget jag funderat på alls innan denna tråd skapades.
Egentligen borde inte det här vara något problem. Den som tycker sig ha ett problem varför inte ta kontakt med närbelägna stall eller om det är verksamheter. Förklara problemet och hitta en lösning. Hur svårt kan det vara🤔 De flesta människor är vettiga och går att tala med. Det är i alla fall min erfarenhet. 🙂

M Mrs November skrev:
Egentligen borde inte det här vara något problem.
Vet inte riktigt varför du kommenterar mig då jag skriver "Eftersom jag ytterst sällan stöter på hästskit på en väg är det inget jag egentligen funderat på." Jag har som sagt inga problem med hästskit. Jag försökte endast svara på en direkt fråga från @lbgu.

M
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte riktigt varför du kommenterar mig då jag skriver "Eftersom jag ytterst sällan stöter på hästskit på en väg är det inget jag egentligen funderat på." Jag har som sagt inga problem med hästskit. Jag försökte endast svara på en direkt fråga från @lbgu.
Det var inte min tanke att citera dig. Det var tänkt som ett allmänt svar men blev fel. Sorry!😉 Men jag tycker att man bör kunna tala med varandra om problem finns😏

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Egentligen borde inte det här vara något problem. Den som tycker sig ha ett problem varför inte ta kontakt med närbelägna stall eller om det är verksamheter. Förklara problemet och hitta en lösning. Hur svårt kan det vara🤔 De flesta människor är vettiga och går att tala med. Det är i alla fall min erfarenhet. 🙂
Ett litet märkligt svar, liksom Alfredo så undrar jag varför du kommenterar mig och skriver "egentligen borde inte det vara något problem" sedan så skriver du " Den som tycker sig ha ett problem, varför inte ta kontakt med närbelägna stall" osv. Du lägger alltså ansvaret på den som upplever problem i stället för den som skapar problem, varför? Jag anser att om hästfolket sköter sig med hänsyn och respekterar andra så blir det inga problem att lösa! Det förslag på lösning som du presenterar visar på att du inte riktigt förstod mitt inlägg!

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
M
W Werter skrev:
Ett litet märkligt svar, liksom Alfredo så undrar jag varför du kommenterar mig och skriver "egentligen borde inte det vara något problem" sedan så skriver du " Den som tycker sig ha ett problem, varför inte ta kontakt med närbelägna stall" osv. Du lägger alltså ansvaret på den som upplever problem i stället för den som skapar problem, varför? Jag anser att om hästfolket sköter sig med hänsyn och respekterar andra så blir det inga problem att lösa! Det förslag på lösning som du presenterar visar på att du inte riktigt förstod mitt inlägg!
Något blev helt fel då jag skulle lägga ett allmänt inlägg. Sorry om du blev kränkt på något sätt. Inte min mening. Tänk om det är som så att hästfolket inte vet att dom orsakar problem för att ingen har talat om för dom att man upplever ett problem. Det är svårt att göra något åt ett problem man inte vet om🤔 Om jag själv har fått problem med någon granne så har vi talat om problemet och löst det. Förstår verkligen inte hur svårt det ska vara.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Det var inte min tanke att citera dig. Det var tänkt som ett allmänt svar men blev fel. Sorry!😉 Men jag tycker att man bör kunna tala med varandra om problem finns😏
Helt OK. Och visst kan vi prata om saker. Det är väl bara det att just hästskit är inget jag har någon större erfarenhet av och absolut inga problem med. Och man kan ju fråga sig varför jag överhuvudtaget är med i tråden och svaret började nog runt inlägg #64 då jag tycker den juridiska aspekten på detta är intressant.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
J
Jag tänker så här, en skit är inte ett problem. Men om ett stall använder en väg så det skits mer eller mindre varje vecka så är det troligtvis ett ganska stort problem.

Sen är det så att det är inte den som släpper skiten som ska avgöra hur mycket den stör.

Om jag spelar musik i en lägenhet kl 1 på natten och JAG tycker volymen är skön och musiken bra, och att timmen inte är så sen... Så kanske grannen nedanför tycker det är oljud, vaknade av den och ska stiga upp och jobba morgonen efter. På nåt sätt måste man börja utgå från grannen. Sen finns de som tycker man stör om man går och kissar kl 11 på kvällen.

Vissa saker som är svåra att styra och händer relativt sällan tycker jag också man får acceptera. Eller saker som faktiskt är omöjliga att kontrollera men händer ofta.

Men om en ridskola skiter i ett återkommande problem tycker jag faktiskt inte det är ok. De kan prata med villaägarna och säga "vi hoppas det är ok att vi rider på denna vägen, om ni upplever att vi skräpar ned så dra ett SMS till detta nummer så ska vi fara ut och städa bort så fort vi har möjlighet". Några kommer borsta ned skiten själva, några skiter i det och nån kanske ringer och ber dem fixa.

Observera att jag inte har någon synpukt att hästar rider på vägen och ibland bajsar på densamma. Det jag tycker är att man ska försöka erbjuda sig att fixa till det man ställer till. För vissa är det en skitsak och man behöver inte göra nåt. För andra är det ett stort problem. Om någon har ett jätteproblem kan man faktiskt ta en annan väg. Men OM detta är enda vägen och hästen ibland bajsar så får man väl städa så gott det går, jag tycker fortfarande man ska få rida där.

• Gilla
Byggastallochbo
  • Laddar…
P
W Werter skrev:
Enligt allemansrättens skyldigheter som infördes i grundlagen 1992 står som punkt tre följande att läsa
"Ta bort hästspillning: När du rider på vägar är det bra att kliva av och ta bort hästens bajs för att undvika olägenheter för andra som vistas i området" [bild] Detta står alltså i grundlagen och är med andra ord en lag.
I vilken av våra fyra grundlagar hittade du det?

P pmd skrev:
I vilken av våra fyra grundlagar hittade du det?
Allemansrätten nämns faktiskt numera i regeringsformen men delen om hästspillning har nog ännu inte riktigt införts. Jag gissar att @Werter planerar för en karriär i riksdagen där en betydelsefull insats kommer att bli en anpassning av RF till att hantera nutidens allvarliga problem. 😂

• Gilla
  • Haha
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Tänk om det är som så att hästfolket inte vet att dom orsakar problem för att ingen har talat om för dom att man upplever ett problem. Det är svårt att göra något åt ett problem man inte vet om🤔
Givetvis säger man ju till om någon upprepade ggr underlåter att plocka upp efter sitt djur, det kan ju vara så att personen inte märkt att det kommit bajs på ett oönskat eller olämpligt ställe eller som skribenten @lbgu helt enkelt inte förstår att många störs av kvarlämnade skithögar precis utanför tomten.

• Gilla
Byggastallochbo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast just när det gäller hästar så har de skitit på vägen i hundratals år. Eller menar du att folk förr plockade upp hästskiten. Jag tror inte heller att de ansågs hänsynslösa för att de inte gjorde det.

Skillnaden är att nu finns det en massa folk som aldrig borde lämna staden för kommer de utanför så förfasas de över saker som aldrig varit ett problem förut.
Förr var det faktiskt förbjudet att t upp gödsel på vägen. Gödsel var hårdvaluta och tillhörde markägaren där den droppats ut. Inte hästägaren vars häst bajsade alltså. Tror Tom den lagen kanske är giltig för jag skulle inte tro att någon nyare lag har stiftats för ämnet.

M Mrs November skrev:
Något blev helt fel då jag skulle lägga ett allmänt inlägg. Sorry om du blev kränkt på något sätt. Inte min mening. Tänk om det är som så att hästfolket inte vet att dom orsakar problem för att ingen har talat om för dom att man upplever ett problem. Det är svårt att göra något åt ett problem man inte vet om🤔 Om jag själv har fått problem med någon granne så har vi talat om problemet och löst det. Förstår verkligen inte hur svårt det ska vara.
Nej ingen människa kan kränka mig, det är upp till mig att bli kränkt och det tillåter inte jag! Om man inte förstår att folk kan tycka illa om att man lämnar hästdynga efter sig så är det något som är allvarligt fel hos den personen. Inget man behöver tala om för någon, det är en självklarhet att förstå. Om inte så har man inte en förståelse för att andra kan ha synpunkter eller så struntar man i andra för lagen inte kräver det! Jag ser det som ett symtom om att inte ha medkänsla för andra. Ett ego som andra ska anpassa sig efter, vilket jag tycker är vidrigt. Det hade varit bra om du skrev vad du menade med ditt inlägg istället för att skriva att det blev fel, det är så man kommer framåt så att vi kan förstå vad du egentligen ville ha sagt! Tolka inte in att jag skulle ha blivit kränkt! Utgå från det som jag skriver, förhåll dig till det.
Alfredo Alfredo skrev:
Allemansrätten nämns faktiskt numera i regeringsformen men delen om hästspillning har nog ännu inte riktigt införts. Jag gissar att @Werter planerar för en karriär i riksdagen där en betydelsefull insats kommer att bli en anpassning av RF till att hantera nutidens allvarliga problem. 😂
Killgissningar brukar aldrig bli rätt!😄

M
Jag tyckte jag var fullständigt klar med vad jag menade🤷 Var det kanske om att tala med varandra som blev svårt. Om en part inte är medveten om ett problem som den andre parten går och retar sig på så är det svårt att åtgärda ett problem. Då är enda sättet att tala om att problemet upplevs och utifrån det komma överens. Men det kanske är en allt för enkel lösning? Jag är en enkel människa som gillar enkla lösningar och framför allt gör jag det jag kan för att inte orsaka problem för någon annan. Varför krångla till saker🤔

W Werter skrev:
Enligt allemansrättens skyldigheter som infördes i grundlagen 1992 står som punkt tre följande att läsa
"Ta bort hästspillning: När du rider på vägar är det bra att kliva av och ta bort hästens bajs för att undvika olägenheter för andra som vistas i området" [bild] Detta står alltså i grundlagen och är med andra ord en lag.
Nej. Det som faktiskt står är det här (2 kap. 15 § fjärde stycket regeringsformen):
”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan.”

Häpnadsväckande i mina ögon att man inte redan på formen ser skillnad på lagtext och kommunikatörsprosa.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Om du läser kartan så ser du att du inte kan ta dig från "häststigens" början till andra ändan utan att just gå på stigen. Den lilla prickade stigen till höger ansluter inte till någon av vägarna söder om "häststigen",
Jag läste kartan och noterade det, ja. Men vad jag kan se ser det ut som ansamlingar av hus av gårdskaraktär. Jag utgår faktiskt från att det går att gå där.
Kvackatore Kvackatore skrev:
den går nära några fastigheter som har anslutning men kräver då att man går rakt över någons trädgård.
Det tror jag inte på. Möjligen någons gårdsplan, men det är en annan sak och mark som normalt är allemansrättsligt tillgänglig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.