22 478 läst ·
339 svar
22k läst
339 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Den lite bredare svarta tolkar jag som en väg. Alltså inte en stig. Stigarna torde vara de prickade linjerna, och den som dessutom är överstruken med gult torde vara en ridstig. Från början populära promenadstråk, skrev Kvackatore.Nötegårdsgubben skrev:
(Hur vi bör koppla kartan till beskrivningen är inte helt glasklart, men ovanstående är min tolkning).
"Ett antal populära större stigar har tagits i anspråk och skyltar enligt nedan satts upp".Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle ärligt talat inte kunnat uppbåda något intresse för om den ena varit reserverad för gående och den andra för blandtrafik och kan det inte heller nu bry mig om den ena är för ridning och den andra för blandtrafik. Men om den ena verkligen är anlagd av ridklubbarna så är det väl rimligen deras sak att avgöra i alla fall.
Jag förstår om lokalbefolkningen som har promenerat där under (gissningsvis) lång tid blir irriterad, och till och med upprörd, av "ur spår"-ropen. Skylten på bilden säger ju att det är tillåtet att gå där.
Det är väl en generalisering av trådens ursprungliga ämne, skulle jag tro. Sånt händer ibland här.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Bara delvis tror jag. Familjemedlemmar bruka man inte förvisa till en stallbox. Familjemedlemmar brukar få vara med i vardagsrummet och köket (där det kan vankas godbitar). Kanske t.o.m. få vara i mattes/husses/mammas/pappas säng på nätterna.Alfredo skrev:
Så en häst kan nog vara en familjemedlem, men sällan på samma nivå som en hund eller ett barn.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 256 inlägg
Det tror jag med, men den går av allt att döma till/förbi en handfull gårdar och fortsätter sedan som stig. Jag gissar att det är en synnerligen lantlig vägstandard där det är klassat som väg.P pmd skrev:
Nej, det är det inte, det är en direkt motsats till trådens ämne som bara knyts till det av en gemensam motvilja mot att hästar tillåts ta plats.P pmd skrev:
Att hävda att det är en generalisering är lika fel som om vi skulle tycka det om vore en generalisering om någon i en tråd där någon annan klagar på cyklister på villagator hoppar in och säger ”Jag vet! Det är precis som när cyklistjävlarna plingar och skriker på en när man råkar gå i en cykelbana”. De må förenas i sin aversion mot cyklister, men inte mer än så.
Det är helt enkelt något annat, även om det förstås är vanligt att folk försöker haka på sina egna problem på saker som egentligen är väsensskilda.
Ja absolut, men det är fortfarande ovanligt med hästar på vägarna.L lbgu skrev:Inne i stan är det säkert ovanligt. Men ute på landet är det inte särskilt ovanligt. Sen kan det ju även vara normalt att syssla med något som inte är jättevanligt. Ingen skulle väl säga att någon är onormal bara för att han sysslar med höjdhopp. Men det finns garanterat mycket färre höjdhoppare än hästfolk i detta land.
Ja, relativt många har det som hobby.. men dom rids sällan på våra vägar av flera skäl.L lbgu skrev:
Ja, det är lite liknande motorcyklar, en gång var det ett transportmedel, nu är det mestadels ett hobbyfordon.L lbgu skrev:
Jag kör MC själv, men jag har full förståelse för dom som ogillar motorcyklar utan ljuddämpare och liknande, precis som jag och de flesta andra ogillar om hästar skiter på vägen..
Jag bor dessutom på landet, jag har flera grannar som har hästar, det finns till och med ett stuteri längre in på "min" väg.. Jag har dessutom haft flera kollegor som varit hästtokiga.
Och jo, det är absolut en hobby för välbemedlade, so what ? min poäng är framförallt att det är en hobby.
..Fundera en gång till på vem som är fördomsful, och läs gärna dina gamla inlägg en gång till..
Redigerat:
Jag kritiserar inte DET, jag har massor av "tokiga" hobbys jag lagt massor av pengar på, men det är fortfarande en hobby som kostar pengar, och framförallt är det en HOBBY, vilket var min poäng.M Mrs November skrev:
En gång i tiden var häst ett arbetsredskap och ett transportmedel, idag är det en hobby.
Stigarna har funnits sen hedenhös tidNötegårdsgubben skrev:
Gulmarkerad prickad är stigen som är utsedd till hästled. Fetmarkerat är vanlig väg "blandtrafik".Nötegårdsgubben skrev:
Bilden han sen exemplifierar frågan med visar två parallella vägar/stigar som jag bedömer ligger något hundratal meter från varandra varav den ena då får antas vara reserverad för ridning.
Jag skulle ärligt talat inte kunnat uppbåda något intresse för om den ena varit reserverad för gående och den andra för blandtrafik och kan det inte heller nu bry mig om den ena är för ridning och den andra för blandtrafik. Men om den ena verkligen är anlagd av ridklubbarna så är det väl rimligen deras sak att avgöra i alla fall.
[bild]
Om du läser kartan så ser du att du inte kan ta dig från "häststigens" början till andra ändan utan att just gå på stigen. Den lilla prickade stigen till höger ansluter inte till någon av vägarna söder om "häststigen", den går nära några fastigheter som har anslutning men kräver då att man går rakt över någons trädgård.
Korrekt tolkning.P pmd skrev:Den lite bredare svarta tolkar jag som en väg. Alltså inte en stig. Stigarna torde vara de prickade linjerna, och den som dessutom är överstruken med gult torde vara en ridstig. Från början populära promenadstråk, skrev Kvackatore.
(Hur vi bör koppla kartan till beskrivningen är inte helt glasklart, men ovanstående är min tolkning).
Kartan är ett exempel, det finns många fler då hästleden går genom hela kommunen som är många mil lång. Ibland går den på lantliga grusvägar, ibland på mindre lokalgator, ibland på nybyggda stigar och ibland som i detta fall på befintliga stigar som tagits i anspråk.
Samma sak som att säga att man inte ska grilla ifall röken kan nå grannen, eller att barnen inte får leka utomhus för att de stör grannen. Det gör dig bara till en Ove-typ. Låt folk göra saker som de har rätt att göra.P polaris78 skrev:
Blir inte så mycket bättre ifall du ska hämnas på vuxna kvinnor. Män som ger sig på kvinnor som inte ens gjort något olagligt har inte min respekt. Skulle din hämnd leda till att du åker i fängelse är risken stor att du får problem då det inte heller där är det poppis med män som ger sig på kvinnor.P polaris78 skrev:
Varför hämnas på folk som inte gör något fel.
Du verkar ha lite konstig rättsuppfattning. Tolkar jag dig rätt så anser du att man inte får göra något om det inte står i lagen att man får göra det. Lagstiftningen funkar inte så- Du kan ju leta i lagen efter var det står att du har rätt att andas eller äta t.ex. Om du tror det är olagligt så kan du ju anmäla dig själv för dessa brottP polaris78 skrev:
Du kanske tycker att du ber vänligt. Men de flesta som utsätts för ditt bemötande lär tycka att du är en jobbig gnällspik som kräver saker du inte har rätt att kräva. Sen är de kanske onödigt artiga mot dig och ler och gör som du säger, men innerst inne kallar de dig nog Ove.F fribygg skrev:
Kanske beror på var man bor. I Stockholm dör du verkar bo är det garanterat ovanligt med hästar på vägarna om man undantar högvakten. Men de flesta hästar bor på landet och där rids det väldigt ofta på vägar. Kanske inte på de mest trafikerade, men det finns gott om mindre vägar.GlennB skrev:
Fast skillnaden är att det är olagligt att köra MC utan ljuddämpare, men det är inte olagligt för hästen att skita på vägen. Så det är snarare i nivå med att folk skulle ogilla det' vanliga' ljudet från en MC och av den anledningen vilja att de t.ex. inte fick köra fortare än någon viss hastighet för att minska det störande ljudet.GlennB skrev:
Vad är egentligen problemet att det är en hobby. Normalt gäller ju att det ställs högre krav på kommersiella aktiviteter än på vad folk gör på fritiden. Typ du får klättra på stegen när du ska spika vindskivor, men en anlitad snickare får inte använda stege.GlennB skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Hur ogärna du än vill acceptera det så är det ett problem att det ligger hästskit i större mängder än gemene man accepterar på platser med många hästar och få småvägar som då ofta blir hårt belastade och mängden hästskit på vägen blir mer än nån vill ha där man själv bor..L lbgu skrev:Samma sak som att säga att man inte ska grilla ifall röken kan nå grannen, eller att barnen inte får leka utomhus för att de stör grannen. Det gör dig bara till en Ove-typ. Låt folk göra saker som de har rätt att göra.
Blir inte så mycket bättre ifall du ska hämnas på vuxna kvinnor. Män som ger sig på kvinnor som inte ens gjort något olagligt har inte min respekt. Skulle din hämnd leda till att du åker i fängelse är risken stor att du får problem då det inte heller där är det poppis med män som ger sig på kvinnor.
Varför hämnas på folk som inte gör något fel.
Du verkar ha lite konstig rättsuppfattning. Tolkar jag dig rätt så anser du att man inte får göra något om det inte står i lagen att man får göra det. Lagstiftningen funkar inte så- Du kan ju leta i lagen efter var det står att du har rätt att andas eller äta t.ex. Om du tror det är olagligt så kan du ju anmäla dig själv för dessa brott![]()
Nej hästägaren gör inget straffbart i svensk lag och kommer inte få böter , ens om polisen ser händelsen..
Men sök runt lite i olika medier på nätet och olika tidningar så inser du kanske hur många artiklar och noticer och insändare det finns där folk tycker det är mer hästskit än acceptabelt..
Dom enda som tycker att hästskit är acceptabelt och en naturlig del av vardagen att klafsa runt i är vissa av hästfolket själva.. dom flesta även av dom vill inte ha skiten där dom själv bor..
Så oavsett hur det varit historiskt osv osv så är det allt fler som tycker att hästskiten bör tas bort där folk rider om den ligger på vägar där den riskerar att nån stör sig på det.. 3 hästskitar på 3 km grusväg i skogen struntar dom flesta i men när vägen utanför där man själv bor är mer hästskit än vägbeläggning och sen lite annan trafik som sprider ut det så blir det inte "skit" bra.. nej det är inte trevligt..
Frågar man random folk som bor i närheten av stall med mycket hästar så är det allt vanligare att det är ett vanligt klagomål och ett irritationsmoment som inte är till hästfolkets fördel. Därför står det ofta även i olika hästorganisationers rekommendationer att man bör om det inte går att stanna och kliva av så kan man åka dit sen efter ridturen och skotta ner skiten i diket.
så enkelt är det..ta bort skiten eller så får man fiender som på olika vis kommer mer eller mindre ställa till med "skit" tillbaka. Sen är det väldigt olika vad folk hittar på och om folk själva bryr sig om vad som är moraliskt rätt elelr om folk går ända till det som är straffbart men retar man på sig folk så leder som regel till tråkigheter..
kör man vid tillsägelser om att man bör ta bort skiten efter sin häst med attityden likt några här i tråden som bara tycker det är ove gnäll och alla tänkbara varianter så ja det kommer drabba dom i förlängningen..
Saknar man respekt för sin omgivning så är det stor risk att man själv kommer bemötas med noll respekt och det är väl bitvis det vi ser i press och annat när hästfolk tycker det konstigt att ingen ger dom nån respekt, det kan finnas vissa samband där.. ger man fulfingret vid varje möte med sin omgivning så besvaras det av många med samma eller motsvarande mynt och det läggs gärna på lite också
Sen finns det mänga saker man kan göra som är moraliskt fel man inte straffbart likt hästskiten... gå till hästägarens hage och är den utanför hemfridszon så är det faktiskt tillåtet att gå genom hästhagen. kanske har man med lite godsaker och matar och klappar hästen .. inte poppis kan lova men saknar också nåt tydligt förbud i lagen och är inte straffbart..Så länge man inte uppnåt vad som krävs i form av nån skada på hästarna så är det inte straffbart.. men moraliskt jäkligt olämpligt. nu kanske du förstår att lagar inte är det enda som styr vad som känns rätt moraliskt..
Sen är det bättre folk lyssnar på varandra och försöker lösa konflikter utan sånt trams men det är svårt om folk bara ska ha alt på sitt vis
Den allmänna uppfattningen går allt mer mot att hästskit inte ska vara på vägar där folk bor och rör sig
Jag har mycket hästfolk bland mina vänner och vissa av dom behöver en kurs i hur man uppför sig mot sin omgivning om man vill ha fungarande relationer med sin omgivning..
Det finns också mycket hästfolk som sköter sig utmärkt men även dom får också ta skit eller när man på olika vis gör platser oåtkomliga för ridning ibland för att några hästfolk har lite svårt med att inse att man bör bygga relationer inte skapa konflikter
Det är väl inte olagligt att ha en tuta eller högtalare som tjongar när en häst passerar, men troligen olämpligt då hästen kan bli skrämd?
Varför man inte kan visa respekt för andra förstår jag inte. Får man ständigt hästskit utanför är väl risken stor man till slut gör något annat lagligt men olämpligt för att göra det mindre attraktivt rida där. Vilket drabbar även de hästägare som städar bort skiten.
Honk the horn, hästar är en onödig relik och en lyxhobby. Jag har inget mot dem utan tycker snarare de är kul att se. På rätt plats.
Varför man inte kan visa respekt för andra förstår jag inte. Får man ständigt hästskit utanför är väl risken stor man till slut gör något annat lagligt men olämpligt för att göra det mindre attraktivt rida där. Vilket drabbar även de hästägare som städar bort skiten.
Honk the horn, hästar är en onödig relik och en lyxhobby. Jag har inget mot dem utan tycker snarare de är kul att se. På rätt plats.
Så därför anpassar man sig givetvis för att minimera störningar. Man ställer inte upp grillen precis vid gränsen när grannen har en stor fest i sin trädgård, utan man försöker utöva sina aktiviteter så att man stör så lite som möjligt inom rimliga gränser. På samma sätt ger grannen f-n i att trimma gräset när man själv har dukat upp till midsommarfest. Det kallas normalt hyfs och fungerar oftast utmärkt!L lbgu skrev:
Det är ett väldigt stort spann mellan vad man får göra och vad normalt funtade människor gör. Jag får exempelvis klippa gräset nästan när jag vill, dagtid i alla fall, men jag ger givetvis f-n i det om jag kan vänta utan problem och vet att tidpunkten är olycklig för en granne.L lbgu skrev:
Vilket trams!L lbgu skrev:
Jag har hitills det här årtusendet inte behövt be någon plocka upp efter sin häst, drygt 99,9% procent av ryttarna är nog vanliga hänsynsfulla människor som inte stör eller förstör för sina medmänniskor.L lbgu skrev:
Här verkar faktiskt alla som rider vara trevliga och vettiga plockar upp eller sparkar undan efter sina djur om och när det behövs och de som rider på min mark hör till och med efter att det är ok innan de rider på min skogsväg i tjällossningstider.
Jag tror att det finns några få som inte är hänsynsfulla, är det kanske rentav du @lbgu som lämnat hästskit på TS väg?
Redigerat:
Självklart gör man inget för att medvetet reta någon. Det du inte verkar förstå är att färdas med häst längs en väg är lika ok som att åka bil eller moped längs vägen. Att hästen skiter är lika naturligt som att bilen/mopeden låter och spyr ut avgaser. Allt detta är saker som kan irritera folk. Själv tror jag att det är betydligt fler människor som stör sig på avgaser/billjud än vad som stör sig på hästskit på vägen. Rent hälsomässigt är det också garanterat värre med avgaser och ljudstörningar än vad det är med hästskit på vägen.Alfredo skrev:
Så därför anpassar man sig givetvis för att minimera störningar. Man ställer inte upp grillen precis vid gränsen när grannen har en stor fest i sin trädgård, utan man försöker utöva sina aktiviteter så att man stör så lite som möjligt inom rimliga gränser. På samma sätt ger grannen f-n i att trimma gräset när man själv har dukat upp till midsommarfest. Det kallas normalt hyfs och fungerar oftast utmärkt!
Så är då alla dessa bilister/mopedister hänsynslösa ifall de inte anpassar sig så att de inte stör folk?
Givetvis är det trams. Om du hade bemödat dig till att läsa det jag svarade på så borde du kunna förstå varför jag skrev det.Alfredo skrev:
Den jag svarade på verkade ha någon konstig rättsuppfattning som går ut på att något måste vara specifikt tillåtet i lagen för att det ska vara lagligt att göra. Men du kanske också tycker det?