22 476 läst ·
339 svar
22k läst
339 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Nej det skriver @GlennB inte. Läs en gång till vad han faktiskt skriver och inte vad du verkar tro att han menar.L lbgu skrev:
Hur kan du få för dig det?L lbgu skrev:
Det var inte jag som lyfte frågan att är det inte olagligt är det ok. Detta var en ironisk kommentar som du inte förstod, som att du inte förstår det olämpliga att skita framför folks grind.L lbgu skrev:Krävs nog rätt mycket ondska (psykopat ?) för att man ska syssla med sådant. Du kanske tycker det verkar kul att skrämma en häst i sken. Men du kanske ångrar dig när ryttaren ligger i diket med bruten nacke. Och skulle det gå att bevisa att du medvetet skrämt hästen är jag övertygad om att du skulle kunna fällas för något brott.
Du ser här i tråden att ett flertal människor uppskattar inte skit på gatan. Att du inte hört någon säga det betyder inte att alla tycker det är ok. Jag har aldrig hört någon säga att de inte gillar hundbajs i sängen men ändå är min tro att ganska många är av den åsikten bara att det inte är nåt man bara utan anledning ventilerar på fikarasten.L lbgu skrev:Bara för att du och några andra ser detta som ett jätteproblem så innebär det inte att normalt folk blir upprörda om det ligger en hästskit på vägen.
Där jag bor är det relativt vanligt med hästar så att det ibland ligger en hästskit på vägen är inget konstigt. Men jag har aldrig hört att någon klagat på detta, så min slutsats är att det normala är att inte ha problem med att det ligger hästskit på vägen. Sen att det finns några som klagar är inte så konstigt, folk klagar på allt och skulle man bry sig om att det så skulle man knappt kunna göra någonting. Det finns folk som klagar på billjud så då skulle man ju aldrig kunna åka bil, det skulle inte gå att elda med ved eftersom någon kan klaga på röken o.s.v.. Man kan inte anpassa sig efter folk som är uppenbara gnällspikar, de hittar alltid på något att klaga på.
Finns till och med folk i denna tråd som fantiserar om att hämnas för att det ligger hästskit på vägen. Det får åtminstone mig att tro att det ses som ett jätteproblem. Men du kanske brukar hämnas för petitesser så då ser vi det kanske bara olika.Alfredo skrev:
Antagligen dras dessa personer till en sådan här tråd som flugor till hästskit.Alfredo skrev:
En fråga. Hur ofta har du hört detta dryftas av folk du pratat med? Typ att folk går och svär över hästfolk som skitar ned.
Jag har aldrig hört det från någon annan. Hade det varit ett sådant stort problem som vissa i tråden påstår borde man hört det relativt ofta. Jämför t.ex. med hur ofta man hör folk svära över EPA-traktorer som hindrar trafikflödet.
OK. Vi drar uppenbarligen helt olika slutsatser.L lbgu skrev:
Vad jag brukar eller inte brukar är helt irrelevant för min fråga.L lbgu skrev:
Väldigt ovanligt. Jag brukar heller aldrig prata med mina bekanta om andra typer av miljöproblem så det säger absolut inget.L lbgu skrev:
Det är heller inget jag hör ofta. Jag hör faktisk oftare hur bra det är för tonåringar som har möjlighet att ha en EPA. Hur det ökar deras livskvalitet, förenklar för föräldrarna och förbereder dem för en framtid som förare av andra fordon.L lbgu skrev:
Som jag skrev tidigare så drar väl denna tråd till sig hästskitshatare på samma sätt som en hästskit drar till sig flugor.J JohanLun skrev:
Jag har full förståelse att vissa kan tycka hästskit på vägen är störande. Men jag menar att det är en störning som man får acceptera likväl som man får acceptera störning när det gäller all sorts trafik. Folk blir störda av buller från bilar. Vad är värst bullerstörning eller hästskitsstörning? Du störs kanske inte av buller, men de som störs av buller tycker kanske det är lika illa som vad du tycker hästskitar är.
Med din logik så borde ingen få nöjesköra bil utanför en bullerkänslig persons hus.
Allt handlar väl om var hästskiten ligger.
En liten hög på en skogsväg eller landsväg är det nog ingen som bryr sig om men ligger det en hög i bostadsområdet (Det händer emellanåt där jag bor) förstår jag att folk kan bli irriterade.
En liten hög på en skogsväg eller landsväg är det nog ingen som bryr sig om men ligger det en hög i bostadsområdet (Det händer emellanåt där jag bor) förstår jag att folk kan bli irriterade.
Man kan väl tycka att folk ska vara konsekventa. Åtminstone jag har svårt att ta folk på allvar som kastar sten i glashus.Alfredo skrev:
Det roliga med onödigt trafikljud är att där verkar det finnas någon sorts lag, men när det gäller hästskiten så finns ingen. Så upprör man sig över hästskiten (fullt laglig) och själv ljudstör sina grannar i onödan (olagligt) så är det nästan lyteskomik på gnällspikarna.
Man kan naturligtvis tänka sig att diskutera all världens brottslighet i denna tråd. Kanske även ta med lite om naturkatastrofer, klimatförändringarna och hur dum Trump är.L lbgu skrev:
Eller så låter man en tråd om hästskit handla om just hästskit. Det är nog mitt förslag. 😉
Båda är normal trafik på vägen som av vissa kan uppfattas som störande. Så det är rätt lika fenomen vilket gör att jag tycker det är inom trådens område att diskutera varför bara den ena störningen ska anses oacceptabel..Alfredo skrev:
Vad är din uppfattning i själva grundfrågan? Eller har du ingen?
Tänk så enkelt denna fråga kunde lösas till en liten summa, tänk att få bort grogrunden till ilskan mellan hästfolk och icke hästfolk. Det åligger hästfolket att lösa det problem som oftast är grogrunden till ilskan, vilket är hästskiten. Ska det vara så svårt att visa den hänsynen till sin omgivning? När man läser i tråden finns det kommentarer som visar på total avsaknad av hänsynstagande och total avsaknad av respekt för andra människor. När man ser den typen av kommentarer så kan jag inte låta bli att undra "hur mår den människan egentligen" Lösningen är enkel och inte så kostsam det kan inte vara ett problem isig.
https://www.amazon.com/Manure-Collection-Diaper-Storage-Garden/dp/B0DXBYVF6K?th=1
https://www.amazon.com/Manure-Collection-Diaper-Storage-Garden/dp/B0DXBYVF6K?th=1
Eftersom jag ytterst sällan stöter på hästskit på en väg är det inget jag egentligen funderat på. Men är man ute och rider och hästen lämnar ett lass på olämpligt ställe kan jag nog tycka att det är lämpligt att sitta av och exempelvis sparka ner högen i diket. Sen kan jag förstå om det inte alltid är lämpligt så jag kan nog se detta från bägge sidor.L lbgu skrev:
Att bara tjata om att det minsann är lagligt och därför helt OK känns dock tämligen hänsynslöst. Det finns väldigt mycket som formellt kan anses vara lagligt men ändå är olämpligt, och visar på en bristande hänsyn till omgivningen. Här tycker jag nog en stor hög hästskit framför någons entrégrind hör hemma. På en öde skogsväg kan det däremot ses på ett annat sätt, även om lagstiftningen kanske är lika i bägge fallen.
Men som jag inledde, detta är inget jag funderat på alls innan denna tråd skapades.