J JohanLun skrev:
Det är väl inte olagligt att ha en tuta eller högtalare som tjongar när en häst passerar, men troligen olämpligt då hästen kan bli skrämd?
Krävs nog rätt mycket ondska (psykopat ?) för att man ska syssla med sådant. Du kanske tycker det verkar kul att skrämma en häst i sken. Men du kanske ångrar dig när ryttaren ligger i diket med bruten nacke. Och skulle det gå att bevisa att du medvetet skrämt hästen är jag övertygad om att du skulle kunna fällas för något brott.

L lbgu skrev:
Själv har jag aldrig gått och plockat skit på vägen efter de hästar jag hanterat, skulle aldrig ens komma på tanken.
Använder du TS väg kan det vara förklaringen..

De flesta ( nästan alla?) med häst försöker ju visa sina medmänniskor respekt och tar upp eller sparkar undan om det hamnar gödsel på nått ställe som kan störa.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det du inte verkar förstå är att färdas med häst längs en väg är lika ok som att åka bil eller moped längs vägen.
Jag frågar dig en andra gång: ”Var har jag skrivit ett enda ord om vad jag tycker i denna fråga?”

L lbgu skrev:
Kanske beror på var man bor. I Stockholm dör du verkar bo är det garanterat ovanligt med hästar på vägarna om man undantar högvakten. Men de flesta hästar bor på landet och där rids det väldigt ofta på vägar. Kanske inte på de mest trafikerade, men det finns gott om mindre vägar.
Din okunskap om stockholm är graverande, jag bor i stockholms län, men långt ifrån stockholms stad, jag bor vid en grusväg, det går typ 4 bussar om dagen här, grannen två hus bort har två hästar i eget stall, lite längre bort på vägen ligger det ett stuteri..

Det är fortfarande ovanligt med hästar på våra vägar, inte bara här, utan överallt i landet.

L lbgu skrev:
Fast skillnaden är att det är olagligt att köra MC utan ljuddämpare, men det är inte olagligt för hästen att skita på vägen. Så det är snarare i nivå med att folk skulle ogilla det' vanliga' ljudet från en MC och av den anledningen vilja att de t.ex. inte fick köra fortare än någon viss hastighet för att minska det störande ljudet.
Enm äldre MC får faktiskt låta tämligen högt lagligt sett, men det betyder ju inte att det är en bra ide att stå och tokvarva där folk försöker sova osv..

..Eller varva precis när man kör om en ryttare..

Du förstår mycket väl var jag vill komma.

L lbgu skrev:
Vad är egentligen problemet att det är en hobby. Normalt gäller ju att det ställs högre krav på kommersiella aktiviteter än på vad folk gör på fritiden. Typ du får klättra på stegen när du ska spika vindskivor, men en anlitad snickare får inte använda stege.
Poängen är att våra lagar skrevs när hästar var ett nyttodjur och inte leksaker för välbemedlade, om hästägarna orsakar problem, exempelvis att gatorna fylls av skit, kommer det förstås att bli ändringar på detta.

Lyckligtvis är de flesta av dina "kollegor" hänsynsfulla, även om du inte är det.

• Gilla
Ymer och 1 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Frågar man random folk som bor i närheten av stall med mycket hästar så är det allt vanligare att det är ett vanligt klagomål och ett irritationsmoment som inte är till hästfolkets fördel.
Var kan jag hitta dessa opinionsundersökningar?
P polaris78 skrev:
Den allmänna uppfattningen går allt mer mot att hästskit inte ska vara på vägar där folk bor och rör sig
Även denna opinionsundersökning vore intressant att ta del av.
P polaris78 skrev:
Jag har mycket hästfolk bland mina vänner
Kentaurer?

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Att hästen skiter är lika naturligt som att bilen/mopeden låter och spyr ut avgaser.
Allt som är naturligt är inte bra. Det beror mycket på sammanhanget om det är bra eller dåligt …

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Även denna opinionsundersökning vore intressant att ta del av.
Jag tror i och för sig att detta är ganska riskfritt att sätta pengarna på att de flesta föredrar att vägen de använder är fri från hästskit jämfört med om den är belamrad med nämnd avföring. Någon opinionsundersökning i ämnet tvivlar jag dock på att det finns, men vem vet...

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror i och för sig att detta är ganska riskfritt att sätta pengarna på att de flesta föredrar att vägen de använder är fri från hästskit jämfört med om den är belamrad med nämnd avföring.
Det är förstås fullt möjligt, men om man hävdar att den "allmänna uppfattningen" är på ett visst sätt så tycker jag att man bör backa upp det med lämpliga referenser. Annars kan man gärna uttrycka sig med att man tror att det är på ett visst sätt.

L lbgu skrev:
Krävs nog rätt mycket ondska (psykopat ?) för att man ska syssla med sådant. Du kanske tycker det verkar kul att skrämma en häst i sken. Men du kanske ångrar dig när ryttaren ligger i diket med bruten nacke. Och skulle det gå att bevisa att du medvetet skrämt hästen är jag övertygad om att du skulle kunna fällas för något brott.
L lbgu skrev:
Självklart gör man inget för att medvetet reta någon. Det du inte verkar förstå är att färdas med häst längs en väg är lika ok som att åka bil eller moped längs vägen. Att hästen skiter är lika naturligt som att bilen/mopeden låter och spyr ut avgaser. Allt detta är saker som kan irritera folk. Själv tror jag att det är betydligt fler människor som stör sig på avgaser/billjud än vad som stör sig på hästskit på vägen. Rent hälsomässigt är det också garanterat värre med avgaser och ljudstörningar än vad det är med hästskit på vägen.
Så är då alla dessa bilister/mopedister hänsynslösa ifall de inte anpassar sig så att de inte stör folk?
L lbgu skrev:
Du kanske tycker att du ber vänligt. Men de flesta som utsätts för ditt bemötande lär tycka att du är en jobbig gnällspik som kräver saker du inte har rätt att kräva. Sen är de kanske onödigt artiga mot dig och ler och gör som du säger, men innerst inne kallar de dig n
L lbgu skrev:
Du kanske tycker att du ber vänligt. Men de flesta som utsätts för ditt bemötande lär tycka att du är en jobbig gnällspik som kräver saker du inte har rätt att kräva. Sen är de kanske onödigt artiga mot dig och ler och gör som du säger, men innerst inne kallar de dig nog Ove.
Enligt allemansrättens skyldigheter som infördes i grundlagen 1992 står som punkt tre följande att läsa
"Ta bort hästspillning: När du rider på vägar är det bra att kliva av och ta bort hästens bajs för att undvika olägenheter för andra som vistas i området" th.png Detta står alltså i grundlagen och är med andra ord en lag.

• Gilla
  • Haha
Ymer och 4 till
  • Laddar…
W Werter skrev:
Detta står alltså i grundlagen och är med andra ord en lag.
Var står det?

M Morgonskiftet skrev:
Hästskit på vägen är tekniskt sett att jämställa med avgaser från ett fordon. I detta fall ett fordon med 1 hästkraft 😇Det är bara att gilla läget
Nej, det är inga avgaser.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Använder du TS väg kan det vara förklaringen..

De flesta ( nästan alla?) med häst försöker ju visa sina medmänniskor respekt och tar upp eller sparkar undan om det hamnar gödsel på nått ställe som kan störa.
Bara för att du och några andra ser detta som ett jätteproblem så innebär det inte att normalt folk blir upprörda om det ligger en hästskit på vägen.
Där jag bor är det relativt vanligt med hästar så att det ibland ligger en hästskit på vägen är inget konstigt. Men jag har aldrig hört att någon klagat på detta, så min slutsats är att det normala är att inte ha problem med att det ligger hästskit på vägen. Sen att det finns några som klagar är inte så konstigt, folk klagar på allt och skulle man bry sig om att det så skulle man knappt kunna göra någonting. Det finns folk som klagar på billjud så då skulle man ju aldrig kunna åka bil, det skulle inte gå att elda med ved eftersom någon kan klaga på röken o.s.v.. Man kan inte anpassa sig efter folk som är uppenbara gnällspikar, de hittar alltid på något att klaga på.

GlennB GlennB skrev:
Det är fortfarande ovanligt med hästar på våra vägar, inte bara här, utan överallt i landet.
GlennB GlennB skrev:
Poängen är att våra lagar skrevs när hästar var ett nyttodjur och inte leksaker för välbemedlade, om hästägarna orsakar problem, exempelvis att gatorna fylls av skit, kommer det förstås att bli ändringar på detta.
Jag får inte ihop detta. Först gör du allt för att beskriva hur ovanligt det är med hästar, sen börjar du skriva om att våra gator fylls av skit. Du menar på allvar att dessa ovanliga hästar orsakar att vägarna fylls med skit. Ibland blir det uppenbarligen helt fel när man försöker argumentera för en förlorad sak ;)

Trots att jag anser att det är relativt vanligt med hästar där jag bor har jag aldrig fått uppfattningen att vägarna fyllts av skit. Ytterst ovanligt att man hittar två hästskitar inom säg 50 meter. Sen försvinner de rätt fort. Regn, fåglar/skalbaggar + bilar ser till att de inte är kvar särskilt länge.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W Werter skrev:
"Ta bort hästspillning: När du rider på vägar är det bra att kliva av och ta bort hästens bajs för att undvika olägenheter för andra som vistas i området" [bild] Detta står alltså i grundlagen och är med andra ord en lag.
Låt mig gissa att du fått detta från någon AI. Med tanke på hur värdelösa dessa AI som ska svara på folks frågor så är jag inte förvånad. Det roliga är att man måste vara okunnig för att uppskatta denna AI, vet man inget är det givetvis lätt att tro på svamlet. Men har man bara lite kunskap så inser man att denna AI är rena lotteriet när det gäller om saker stämmer eller ej.

Men du tror alltså att det står i grundlagen att man måste plocka upp hästskit. Är det fängelse i straffskalan? Brott mot grundlagen låter ju lite allvarligt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Bara för att du och några andra ser detta som ett jätteproblem
Var har någon framfört att de ser detta som ett jätteproblem?

L lbgu skrev:
Men jag har aldrig hört att någon klagat på detta, så min slutsats är att det normala är att inte ha problem med att det ligger hästskit på vägen.
Efter att jag läst denna tråd är min slutsats att de flesta tycker att hästskit på vägen bör undanröjas av den som ansvarar för att den hamnat på vägen. Alltså normalt ryttaren som satt på hästen när den sket.

Är din eller min slutsats mest korrekt? Vem avgör det?

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.