M
F fribygg skrev:
Hästarna far inte illa av att ryttarna plockar upp hästskiten utanför min kåk.
Klarar inte ryttaren att sitta av och fixa bort skiten från vägbanan får han/ hon väl sätta blöja på kusen i fortsättningen eller återkomma efter ridturen och plocka upp.
Nu blandar du korten. Jag svarade dig angående medecinering av hästar och hästkött i livsmedelsproduktionen och inget annat. Klarar du inte av att ha två tankar i huvudet samtidigt så ska du inte heller påbörja stickspår du inte klarar av. 😏

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Klarar du inte av att ha två tankar i huvudet samtidigt så ska du inte heller påbörja stickspår du inte klarar av. 😏
Klarar du inte att jag koncentrerar mej på problemet med hästskiten?

• Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Alfredo Alfredo skrev:
Fast så stor marknadsandel har faktiskt inte hästkött.
Det har nog gått bakåt för på 80-talet var den vanligare med hästkött som pålägg vad jag minns.

M
F fribygg skrev:
Klarar du inte att jag koncentrerar mej på problemet med hästskiten?
Koncentrera dig på skiten. Det verkar vara vad du klarar av. Själv har jag lämnat skiten. Hej då😄

M Mrs November skrev:
Själv har jag lämnat skiten.
Det är ryttare som lämnar hästskit på vägen fast man vänligt ber dem plocka bort som är problemet, 99,9% (eller mer) av hästfolket försöker ju hålla sej på god fot med folk och markägare även om det innebär att man får gå av och ta upp eller sparka undan efter sin häst ibland.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Problemet är att det inte finns alternativa vägar om man inte vill gå någon kilometer åt sidan, det finns inga parallella stigar.
Ok. Det hade kanske kunnat illustreras bättre än med en bild på just två parallella vägar, men jag får väl tro på det du säger.
Sen skall naturligtvis gående kunna samsas med hästekipage - skylt eller ej.
Varför då? Det är väl inget konstigt i sig att separera trafikslag.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Få hästar är för övrigt utrustade med ringklockor, så att ropa är väl skäligt, eller?
Går det inte att montera ett kompressorhorn på betslet …?
😎

• Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Hästfolket o hundfolket är ganska lika på så sätt att pälsklingarna går först.
Det är nog ändå en viss skillnad. Hundar brukar av väldigt många betraktas som familjemedlemmar, vilket sällan gäller för hästar. Det går helt enkelt ganska dåligt att ha en häst i en lägenhet eller i en villa (såvida man inte heter Pippi, förstås).
M Mrs November skrev:
Dyra försäkringar gör att man behandlar sina ögonstenar till dess att inget mer finns att göra. Sedan går kroppen till förbränning med hjälp av hemslakt vilket även det har ökat. Hästkött i någon större mängd i matproduktionen ser inte jag som en möjlighet utifrån detta.
Jag ser inte heller hundkött i någon större mängd som en möjlighet …

P
P polaris78 skrev:
Det finns fortfarande ingen lag som ger dig rätten att lämna hästskit där den hamnar i vilken omfattning som helst
Nötegårdsgubben påpekade i inlägg #242 hur principen för lagstiftning i Sverige är, och för att travestera dig så är det bättre ju snabbare du förstår det.

Att det kan uppstå konflikter där det pågår mycket hästtrafik är måhända oundvikligt. Lämpligen pratar folk som är parter i konflikterna lite mer med varandra och löser konflikterna utan att blanda in rättsväsendet.

Jag skulle tro att det också är så det går till för det mesta.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl inget konstigt i sig att separera trafikslag.
Inte ett dugg konstigt, men i det här fallet tycks gamla gångstråk ha blivit omvandlade till ridvägar av kommunen, utan att kommunen har gjort något för att ersätta gångstråken.
Det framgår nog inte av kartan, men av Kvackatores beskrivning.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hundar brukar av väldigt många betraktas som familjemedlemmar, vilket sällan gäller för hästar.
Du har kanske ingen större erfarenhet av hästar, hästägare och relationen dem emellan, om jag får gissa?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Du har kanske ingen större erfarenhet av hästar, hästägare och relationen dem emellan, om jag får gissa?
Vi har tre hundar, och har haft hundar i flera decennier. Som mest fyra.
Min fru hade två hästar under 00-talet. En i taget, dock. Jag var ofta med i stallet och på ridturerna.

P pmd skrev:
Min fru hade två hästar under 00-talet. En i taget, dock.
Och ändå är du främmande för att en häst kan vara lika mycket familjemedlem som en hund? Min erfarenhet är att de absolut kan vara det och att det inte är lokalen som djuret bor i som är det avgörande. Men visst, en häst kan också ses som vilket boskap som helst, vilket för övrigt även en hund kan. Alla varianter förekommer säkert.

P pmd skrev:
i det här fallet tycks gamla gångstråk ha blivit omvandlade till ridvägar av kommunen, utan att kommunen har gjort något för att ersätta gångstråken.
Det vet jag inget om. I beskrivningen av saken står att ridklubbarna anger att de etablerat ridvägarna. Vem som har rätt kan jag inte avgöra utifrån informationen vi har.
XXX har byggt och ansvarar för de markerade och speciellt byggda ridlederna.
Kvackatore själv säger förvisso att:
Ett antal populära större stigar har tagits i anspråk
Men huruvida han har en uttrycklig uppfattning om vem som faktiskt anlagt dem framgår inte.

Bilden han sen exemplifierar frågan med visar två parallella vägar/stigar som jag bedömer ligger något hundratal meter från varandra varav den ena då får antas vara reserverad för ridning.

Jag skulle ärligt talat inte kunnat uppbåda något intresse för om den ena varit reserverad för gående och den andra för blandtrafik och kan det inte heller nu bry mig om den ena är för ridning och den andra för blandtrafik. Men om den ena verkligen är anlagd av ridklubbarna så är det väl rimligen deras sak att avgöra i alla fall.

1780425893456.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur nu den här frågan gick från hur hästar får föras i blandtrafik till om det är ok med ridvägar.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Och ändå är du främmande för att en häst kan vara lika mycket familjemedlem som en hund?
Jag skrev "sällan gäller för hästar" vilket kanske inte bör tolkas som att jag är främmande för den idén.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.