20 231 läst ·
322 svar
20k läst
322 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det verkar ungefär lika dumt att gå med barnvagn på ridvägar som på dedikerade cykelbanor eller i skidspår.Kvackatore skrev:
De är inte till för det. Med all rimlighet finns det även stigar för gående i området, jag känner i alla fall inte till områden med dedikerade ridstigar där det bara finns sådana. Sätter en tunna hästskit på att det är precis lika ovanligt som dedikerade cykelvägar utan gångbanor nära.
För ridvägar är ju till för att separera ryttare från övrig trafik i ett område. Vissa hatar uppenbarligen hästar så mycket att de varken tål dem i trafiken i blandad eller dedikerad form, men de flesta klarar nog av att tolerera att det finns plats även för andra än dem själva i samhället.
Tja, jag vet exempelvis hur cyklister beter sig om gående är i vägen på cykelbanor eller skidåkare i skidspår. Det förvånar mig inte det minsta om det finns ryttare som också är högljuda. Och oavsett vad man tycker om tonen (som alltså bara diskuteras som hörsägen) så är det ju vägar dedikerade för ridning, så att andra försöker att hålla sig ur vägen är en rimlig förväntan.P polaris78 skrev:
Få hästar är för övrigt utrustade med ringklockor, så att ropa är väl skäligt, eller?
Nåja. Det hade du nog inte.P polaris78 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det här är en extremt totalitär inställning till samhället, jag hoppas du inser det.P polaris78 skrev:
Lagar säger generellt inte vad vi får göra, utan de säger vad vi inte får göra. Det är en fundamental skillnad att grundprincipen är frihet, inte förbud.
Problemet är att det inte finns alternativa vägar om man inte vill gå någon kilometer åt sidan, det finns inga parallella stigar. Det är från början populära stigar som fungerar som genväg eller möjliggör rundslinga istället för att behöva gå tillbaka samma väg. Populära stigar får med åren ett ganska bra underlag och blir breda, dessa är 1,5-2m breda. Därefter jar ett antal ridklubbar uppvaktat kommunen som ändrat i sina ordningsföreskrifter och sedan har skylt placerats ut. Finns det en etablerad stig så fortsätter folk naturligtvis gå på stigen - skylt eller ej - man börjar inte gå ute i terrängen för att göra en ny stig.Nötegårdsgubben skrev:
Det verkar ungefär lika dumt att gå med barnvagn på ridvägar som på dedikerade cykelbanor eller i skidspår.
De är inte till för det. Med all rimlighet finns det även stigar för gående i området, jag känner i alla fall inte till områden med dedikerade ridstigar där det bara finns sådana. Sätter en tunna hästskit på att det är precis lika ovanligt som dedikerade cykelvägar utan gångbanor nära.
För ridvägar är ju till för att separera ryttare från övrig trafik i ett område. Vissa hatar uppenbarligen hästar så mycket att de varken tål dem i trafiken i blandad eller dedikerad form, men de flesta klarar nog av att tolerera att det finns plats även för andra än dem själva i samhället.
Skall säger att dessa leder är långa och på vissa sträckor har man faktiskt byggt leder från grunden eller parallellt med t.ex. trafikerad väg. Men på vissa sträckor har man valt att ta befintliga stigar i anspråk.
Sen skall naturligtvis gående kunna samsas med hästekipage - skylt eller ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att det inte ligger precis utanför straffbart. Det har aldrig varit straffbart, enbart i dina fantasier det är på gränsen till brottsligt.P polaris78 skrev:
Du skulle lika gärna kunna säga samma sak om grannens grillning. Den rök du får på dig kan du anse ligga nära något straffbart så då ska grillning i villaträdgårdar förbjudas.
Att sen hota att hämnas på ofta unga tjejer som inte gör något fel. Vilken tuffing du är. En tuffing som inte klarar av att det ligger en hästskit på vägen. Du borde skämmas. Jag hoppas att din tuffhet stannar framför datorn.P polaris78 skrev:
Eftersom hästar räknas som trafik så är det givetvis tillåtet. Av rent trafiksäkerhetsmässiga skäl vore det orimligt att tvinga ekipage att stanna/vända på ibland hårt trafikerade väger för att plocka upp något från vägen.P polaris78 skrev:
Sen det uppenbara som du inte lyckas ta till dig. Hade lagstiftaren ansett att hästskiten skulle plockas upp så hade det givetvis funnits en lag om detta. Särskilt eftersom detta har förekommit väldigt länge.
Hästkött kommer förmodligen fortsatt vara en liten del av matproduktionen. Inte för att det är fel på köttet i sig utan därför att de flesta hästar som föds upp inom trav, galopp eller ridsporten tävlas och tränas med. Uppstår skador så behandlar man dessa. Vissa substanser har lång karenstid så om hästarna måste avlivas pga skador gör medicinska behandlingar att köttet inte får gå in i livsmedelsproduktionen🙂F fribygg skrev:
Sant, men rekomendationerna om minskat köttintag gäller väl inte hästkött?M Mrs November skrev:Hästkött kommer förmodligen fortsatt vara en liten del av matproduktionen. Inte för att det är fel på köttet i sig utan därför att de flesta hästar som föds upp inom trav, galopp eller ridsporten tävlas och tränas med. Uppstår skador så behandlar man dessa. Vissa substanser har lång karenstid så om hästarna måste avlivas pga skador gör medicinska behandlingar att köttet inte får gå in i livsmedelsproduktionen🙂
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 587 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 587 inlägg
ja eller så ser man till att hästskiten hamnar där inger stör sig på den, eller så får man ta att folk ogillar ens beteende och på olika sätt visar sitt missnöjeL lbgu skrev:Problemet är att det inte ligger precis utanför straffbart. Det har aldrig varit straffbart, enbart i dina fantasier det är på gränsen till brottsligt.
Du skulle lika gärna kunna säga samma sak om grannens grillning. Den rök du får på dig kan du anse ligga nära något straffbart så då ska grillning i villaträdgårdar förbjudas.
Att sen hota att hämnas på ofta unga tjejer som inte gör något fel. Vilken tuffing du är. En tuffing som inte klarar av att det ligger en hästskit på vägen. Du borde skämmas. Jag hoppas att din tuffhet stannar framför datorn.
Eftersom hästar räknas som trafik så är det givetvis tillåtet. Av rent trafiksäkerhetsmässiga skäl vore det orimligt att tvinga ekipage att stanna/vända på ibland hårt trafikerade väger för att plocka upp något från vägen.
Sen det uppenbara som du inte lyckas ta till dig. Hade lagstiftaren ansett att hästskiten skulle plockas upp så hade det givetvis funnits en lag om detta. Särskilt eftersom detta har förekommit väldigt länge.
jag har inte sagt att man ska hämnas på några småtjejer , självklart lär du ta till det klassiska med nån liten tjej som nån stor stygg man skrämmer.. billigt argument...
Dom flesta som är som mest stöddiga och otrevliga av hästägarna är oftast inte småtjejer , troligen av naturliga orsaker
Det finns fortfarande ingen lag som ger dig rätten att lämna hästskit där den hamnar i vilken omfattning som helst, ju snabbare du inser det desto bättre.. och att det varit mer accepterad betyder inte att ingen ogillar det idag...
Ta bort hästskiten från olämpliga platser där den retar på sig folk så kommer man som hästfolk ha en trevligare dag och slippa en hel del konflikter jo fortare man inser det som hästfolk desto snabbare kommer man ha färre konflikter med sin omgivning
Jag tänker att det kan vara ide att dra ner på medicineringen till hästarna om sällskaps hästar/ hobby hästar blir svårare att hålla framöver. Köttet kanske blir den nya lösningen, att sälja av den begagnade travaren som sällskaps häst har kanske fungerat hitills men om vissa hästägare slutar att respektera sin omgivning och börjar lämna gödsel högar på vägar där folk stör sej på skiten blir nog Gustafs korv ett troligare öde för de begagnade travarna i framtidenM Mrs November skrev:
Dröm o verklighet är inte samma sak. I din dröm kanske det fungerar. Hästfolket o hundfolket är ganska lika på så sätt att pälsklingarna går först. Dyra försäkringar gör att man behandlar sina ögonstenar till dess att inget mer finns att göra. Sedan går kroppen till förbränning med hjälp av hemslakt vilket även det har ökat. Hästkött i någon större mängd i matproduktionen ser inte jag som en möjlighet utifrån detta.F fribygg skrev:Jag tänker att det kan vara ide att dra ner på medicineringen till hästarna om sällskaps hästar/ hobby hästar blir svårare att hålla framöver. Köttet kanske blir den nya lösningen, att sälja av den begagnade travaren som sällskaps häst har kanske fungerat hitills men om vissa hästägare slutar att respektera sin omgivning och börjar lämna gödsel högar på vägar där folk stör sej på skiten blir nog Gustafs korv ett troligare öde för de begagnade travarna i framtiden
Hästarna far inte illa av att ryttarna plockar upp hästskiten utanför min kåk.M Mrs November skrev:
Klarar inte ryttaren att sitta av och fixa bort skiten från vägbanan får han/ hon väl sätta blöja på kusen i fortsättningen eller återkomma efter ridturen och plocka upp.