22 497 läst ·
339 svar
22k läst
339 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Du missar att det är precis lika lagligt att skita på vägen för en häst idag som det varit tidigare. Att du personligen inte gillar det är på nivå att du inte gillar att grannen grillar så du känner oset.Alfredo skrev:
Det är inte konstigare att hästen skiter på vägen än att bilen spyr ut avgaser som kan störa dina luktsinnen. Det är helt normalt.
Fast det ÄR ju inte normalt idag, hästar på vägen är nåt mycket ovanligt i dagsläget.L lbgu skrev:
Men framförallt är hästar idag en hobby för välbemedlade, inte ett transportmedel och arbetsredskap*.
..SÅ du kanske skulle fundera lite på hur din egen kommentar var innan du försöker dumförklara andra ?
* Jo jag vet att det finns några få arbetande hästar också, typ polishästar.. men dom är i extrem minoritet.
Inne i stan är det säkert ovanligt. Men ute på landet är det inte särskilt ovanligt. Sen kan det ju även vara normalt att syssla med något som inte är jättevanligt. Ingen skulle väl säga att någon är onormal bara för att han sysslar med höjdhopp. Men det finns garanterat mycket färre höjdhoppare än hästfolk i detta land.GlennB skrev:
Nu har jag inga siffror i huvudet, men det finns faktiskt väldigt många hästar i Sverige.
Precis som motorcyklar, så då tycker du det är ok att motorcyklar förbjuds bara för att några gnällspikar retar sig på dem.. Sen finns det massor med folk på landet som har en häst fast de knappast skulle räknas som rika. Du är nog rätt fördomsfullGlennB skrev:
Fel av dig! Man behöver inte vara välbemedlad för att ha häst. Det har helt och hållet med ett intresse att göra. Man väljer vad man lägger sina pengar på. Endel väljer att satsa på en havremoppe och andra vill ha en v8 under huven. Vem bestämmer vad som är mer rätt än något annat?😏GlennB skrev:
Fast det ÄR ju inte normalt idag, hästar på vägen är nåt mycket ovanligt i dagsläget.
Men framförallt är hästar idag en hobby för välbemedlade, inte ett transportmedel och arbetsredskap*.
..SÅ du kanske skulle fundera lite på hur din egen kommentar var innan du försöker dumförklara andra ?
* Jo jag vet att det finns några få arbetande hästar också, typ polishästar.. men dom är i extrem minoritet.
Du missade ju att när man skriver att något har varit normalt i hundratals år så innebär det att man anser att det är normalt även nu.Alfredo skrev:
Om jag skriver att det har varit normalt för båtar att korsa Atlanten i hundratals år så innebär det givetvis att jag fortfarande anser det normalt. Man hade givetvis inte skrivit så ifall transatlantisk båttrafik upphört för 50 år sedan.
Sen om du tycker det är onormalt att hästar skiter på vägen idag så innebär det ju att du har en åsikt i frågan
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Hästar är till allt utom nån promille ett fordon för nöje och lek inte ett primärt transportmedel som det var när vissa av dagens regler skrevs..
Mc är en bra liknelse med lite motsvarande problem, men tror mängden mc bud och polis mc och att vissa faktiskt åker mc som bil till jobbet osv medans hästen idag är försvinnande liten andel som används i tjänst eller för transport som övriga fordon... utan hästen används idag till uteslutande lek och nöje är väl några polishästar som är undantaget resten är ju egentligen bara lek och nöje och några bakåtsträvare..
Mycket av dagens regelverk är ju från tiden hästen var transportfordon och det är ju därför mycket av regelverket är så utdaterat och bakofram och ingen annan än hästfolk tycker det är rätt...
frågar du mig så passar hästen bättre som gustavskorv på mackan än ute i trafiken och vingla runt.. tänk dig att uppfinna ett fordon idag med osäker funktion på styrning och bromsar och som kan bli skrämd av lite vad fan som helst och springa i panik och sen ska det tas ut i trafiken bland andra och alla andra ska anpassa sig.. om hästen uppfanns idag så skulle så skulle den nog bara få framföras på inhägnat område likt crosshojar..
Mc är en bra liknelse med lite motsvarande problem, men tror mängden mc bud och polis mc och att vissa faktiskt åker mc som bil till jobbet osv medans hästen idag är försvinnande liten andel som används i tjänst eller för transport som övriga fordon... utan hästen används idag till uteslutande lek och nöje är väl några polishästar som är undantaget resten är ju egentligen bara lek och nöje och några bakåtsträvare..
Mycket av dagens regelverk är ju från tiden hästen var transportfordon och det är ju därför mycket av regelverket är så utdaterat och bakofram och ingen annan än hästfolk tycker det är rätt...
frågar du mig så passar hästen bättre som gustavskorv på mackan än ute i trafiken och vingla runt.. tänk dig att uppfinna ett fordon idag med osäker funktion på styrning och bromsar och som kan bli skrämd av lite vad fan som helst och springa i panik och sen ska det tas ut i trafiken bland andra och alla andra ska anpassa sig.. om hästen uppfanns idag så skulle så skulle den nog bara få framföras på inhägnat område likt crosshojar..
Men så är det inte! När man exempelvis skriver att barnaga varit normalt i hundratals år så menar man, eller de flesta i alla fall, inte att det är normalt även nu.L lbgu skrev:
Huruvida något har varit normalt i hundratals saknar ofta relevans för om det är normalt idag.
Normalt är ett lite laddat ord. Om man följer en norm är man normal.
Det är nog mer intressant att fundera på hur vanligt det är med hästtrafik på våra vägar numera.
Jag bor på landet. Granne med en bondgård och det finns ganska många bondgårdar i trakten, men hästar ser jag sällan till här.
Det finns antagligen områden i Sverige där antalet hästar per människa (eller per kvadratkilometer om man hellre vill mäta på det viset) överstiger antalet kor (med samma mått), så man behöver nog lyfta blicken lite.
Det är nog mer intressant att fundera på hur vanligt det är med hästtrafik på våra vägar numera.
Jag bor på landet. Granne med en bondgård och det finns ganska många bondgårdar i trakten, men hästar ser jag sällan till här.
Det finns antagligen områden i Sverige där antalet hästar per människa (eller per kvadratkilometer om man hellre vill mäta på det viset) överstiger antalet kor (med samma mått), så man behöver nog lyfta blicken lite.
Men eftersom lagen är som den är så är det ok för hästar att skita på vägen. Men du anser att man ska strunta i lagar som man inte råkar gilla? Är du någon sorts anarkist?P polaris78 skrev:
Jag tror inte det är någon risk att hästar kommer att förbjudas att trafikera vägar. I något inlägg ovan förekom siffran 350 000 hästar i Sverige, så du inser nog att det rent politiskt är rätt dumt att driva sådana frågor då det inte lär vinnas några röster på det. Den grupp du tillhör som har något konstigt agg mot levande hästar är nog betydligt mindre. Hade den varit större hade det nog funnits mer hästkorv i butikerna. Nu för tiden kostar det ofta pengar att skicka en häst till slakt då det inte finns någon avsättning för köttet i större volymer. Så det är nedgrävning som gäller för de flesta.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Finns mycket man kan göra som retar folk och ogillas av många ,men som ligger precis utanför straffbart likt att låta hästskiten ligga där den inte bör vara...L lbgu skrev:Men eftersom lagen är som den är så är det ok för hästar att skita på vägen. Men du anser att man ska strunta i lagar som man inte råkar gilla? Är du någon sorts anarkist?
Jag tror inte det är någon risk att hästar kommer att förbjudas att trafikera vägar. I något inlägg ovan förekom siffran 350 000 hästar i Sverige, så du inser nog att det rent politiskt är rätt dumt att driva sådana frågor då det inte lär vinnas några röster på det. Den grupp du tillhör som har något konstigt agg mot levande hästar är nog betydligt mindre. Hade den varit större hade det nog funnits mer hästkorv i butikerna. Nu för tiden kostar det ofta pengar att skicka en häst till slakt då det inte finns någon avsättning för köttet i större volymer. Så det är nedgrävning som gäller för de flesta.
och ju mer sånt som händer desto större är risken att man själv utsätts för diverse sätt att återgälda denna brist på respekt..
Och ju fler folk hästfolk med din världsbild som delar sin åsikt överallt desto fler tröttnar ur på att städa hästskit efter andra som inte förstår bättre och desto fler funderar på vad man kan göra åt det och vart man kan göra det mindre kul att rida och troligen så är det inte rätt väg att få mer respekt som hästägare
Och det finns ingen lag som säger att du får lämna din hästskit på vägen hur som helst.. utan det är en gråzon som inte ännu är belagd med nåt straff / påföljd..eller klargörande åt varken ena eller andra hållet..
Ska vi ta upp fler såna gråzoner som folk som går till eller in i folks hästhage och matar och klappar .. inte heller straffbart men uppskattas sällan