96 432 läst ·
783 svar
96k läst
783 svar
Har ni koll på era jordfelsbrytare?
Jodå, jag höll på att soppa till det, och använde forumet till stöd för att se till att jag inte tänkte fel till sist.13th Marine skrev:
Det började i alla fall med att jag tänkt fel, ty jag hade skaffat en sån där 3xPSA och tänkte dra iväg en uppdelad trefasmatning till enfas-laster.
Men det började verka konstigt medan jag kollade installationsanvisningen och till sist insåg jag att jag var tvungen att ha 3 st enfasledningar ifrån denna om det skulle fungera.
Så det slutade med att jag skaffade en ADM460C istället.
Och tråden finns här förövrigt:
https://www.byggahus.se/forum/threa...g-till-enfasgrupper-med-5-ledar-kabel.491462/
Känner ni till att det finns en variant med 2 st i en. Där den som inte är i funktion. Gör självtester. Om jag minns rätt. Testas en av de var annat dygn. Så varje dygn skiftar de mellan varandra. Klumpig formulering. Fast ni förstår nog ändå. Man kan få ut larm om självtesten inte fungerar. Kanske något för offentliga byggnader?
Gewiss har länge haft självtestande JFB i sin katalog, de var kanske först...
Dessa självtestar utan strömavbrott, en annan inbyggd JFB går in och ger fortsatt skyddad matning, medan testen sker.
Det kanske görs precis som beskriver, jag har inte detaljer om vad som händer inne i apparaten.
Italien har också en del bra elmaterial.
Dessa ser jag sätts rätt ofta vid nybyggen av förskolor, skolor och andra offentliga byggnader.
Dessa självtestar utan strömavbrott, en annan inbyggd JFB går in och ger fortsatt skyddad matning, medan testen sker.
Det kanske görs precis som beskriver, jag har inte detaljer om vad som händer inne i apparaten.
Italien har också en del bra elmaterial.
Dessa ser jag sätts rätt ofta vid nybyggen av förskolor, skolor och andra offentliga byggnader.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
Den från hager har väl en inbyggd kontaktor som jag förstår det som, som förbikopplar JFB under testet. Så under den korta tid som testet går, så har man visserligen inget JFB-skydd, men förhoppningen är att inget jordfel sker just den tiden.
Nej skyddet finns där även under den tiden den självtestar. Just den frågan besvarade de i videon Hager har på sin Youtube-kanal om jordfelsbrytare.S sebastiannielsen skrev:
Ja men det är ändå som Sebastian skriver en förbikoppling typ relä som sker vid den sk motioneringen. För de som brukar kolla laddboxtrådarna är det samma norm för dessa JFB som så ofta brukar vara med i laddningsfallen dvs här duger en reläfunktion i en alternativ krets.A avh67f skrev:
Att skyddsfunktionen finns även vid test är en konsekvens av att utvärderingskretsarna i de här fallen är i princip helt elektroniska. Man får hoppas att den tillförda komplexiteten har sitt berättigande och att den även i denna trådens tema är tålig mot supratoner.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
var hittade du den videon?A avh67f skrev:
Hittade bara denna video:
Förbikopplingen släpper bara det är inget konstigt med det. Däremot en alldeles för komplicerad lösning som har många tillkortakommanden sett till tillgänglighet på sikt. Det berör ju inte frågan att den är ok säkerhetsmässigt som de är oavsett den aspekten.S sebastiannielsen skrev:
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Och till alla som bekymrar sig över att det finns något nytt, nyss upptäckt här, så kan jag lugna.
Det är i princip gammal skåpmat, det finns hur mycket som helst att googla fram.
(Prova att sök med "2kHz 150kHz" )
Över 150 kHz så finns det standarder som sätter krav, där går vi in i EMC-frekvensområde.
Under 2kHz finns det andra standarder som är tillämpliga.
Men i området mellan 2kHz - 150kHz är det ganska oreglerat.
Och detta är en mångårig huvudvärk hos våra elektriska standardiseringsorgan, de kommer inte överens om vad som ska gälla, vilka krav och nivåer som ska gälla och sånt.
Några av mina första träffar om jag googlar
[länk]
[länk]
(här tror jag det blev flera länkar till samma arbete)
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Så det är i alla fall inget bortglömt, eller nyss hittat.
Men standardiseringens kvarnar mal ofta långsamt.
edit:
Jag har inte själv läst något av detta, inte ens kollat om de träffar denna fråga.
Jag vill bara visa på att det är inget som skulle vara okänt i omvärlden.
Det du visar, att inget hänt under mängder av år, borde verkligen inte lugna oss.
Det allvarliga för oss alla är att detta inte är något nytt men ändå står vi (samhället ) ”handfallna”.
Mängden switchelektronik ökar, genereringskällorna för switchbrus blir fler men produktnormerna som begränsar tillåten generering i de olika switchkällorna saknas.
Jag skrev första artikeln 1996 för att uppmärksamma elkraftsamhället i hela världen på problematiken.
Jag kan inte skapa de internationella produktnormer som vi alla (som hela samhället) behöver.
Men tillsammans kan vi kräva att de standardiseringsgrupper som arbetat i ett tiotal år, blir färdiga med arbetet.
För varje år det dröjer blir problematiken värre.
Hej AndersA Anders_Nilsson skrev:Jag tror du får ta fram ett realistiskt testfakta som kan inträffa hos normala konsumenter som repeterbart kan få JFB att inte lösa ut eller lösa ut med stor fördröjning för att folk skall bli intresserade. Det jag konstaterar är att vi inte verkar se det du beskriver särskilt ofta i normala konsumentinstallationer.
Jag förstår att du ställer frågan, och skulle gärna vilja att det fanns ett enkelt svar.
Men, den fråga du ställer är, rimligen, otroligt svår att svara på.
Hur stora strömmar som kan passera en jordfelsbrytare i t.ex. en villa är otroligt individuellt och varierar dessutom med tiden.
Jag hoppas att incidentrapporten nu väckt vårt samhälle, att ta itu med problematiken med avsaknad av produktnormer. Men om det faktiskt är så, det vet jag inte. Därför tar jag upp ämnet här så att vi förstår att något måste hända.
När det gäller villor, så kan det kan vara så att de med stora installationer (i effekt eller antal) av switchad kraftelektronik drabbas. T.ex. solcellsinstallationer, elbilsladdare värmepumpar etc.
Som samhällsmedborgare borde vi ha en större medvetenhet om EMC-frågorna som drabbar oss.
I tidningen Electronic Environment, finns en artikel i ämnet, ”Hur öka medvetenheten om EMC?”
https://www.electronic.se/2023/10/18/hur-oka-medvetenheten-om-emc/
I artikeln står bland annat ” En avsaknad av medvetenhet om EMC kan istället innebära att EMC-problem med produkter tolkas som något annat produktfel än som ett EMC-problem. En låg medvetenhet om EMC kan därmed leda till ett slags moment 22 där man inte förstår den verkliga orsaken till att en produkt inte fungerar som tänkt och därmed inte anmäler problemet som ett störningsproblem.”
Senare i artikeln så kan vi läsa “Den främsta orsaken som privatpersoner angav till att de inte hade hört talas om begreppet EMC-störningar var bristen på lättillgänglig information. Frågan blir samtidigt vem som ska känna ansvar för att driva sådana medvetandehöjande insatser samt hur detta kan göras för att få genomslag hos en större mängd användare än idag. Vi ser redan aktiviteter i Sverige för att öka denna medvetenhet.”
Genom att skriva här, försöker jag öka medvetenheten att EMC-frågorna gäller oss alla.
Vi bör tillsammans kräva produktnormer gällande switchbrus i frekvensområdet 2-150 kHz.
Incidentrapporten gällande jordfelsbrytarna har ställt frågan om EMC-i vardagen ”på sin spets”. Gjort problematiken tydlig.
Andra tecken på EMC-problematik för villaägare syns bl.a. i inlägg här på byggahus.
Det här inlägget ”Min bil smutsar ner elen.”, beskriver hur det kommer missljud från elpianot vid laddning av elbilen. https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/#post-5098734
Detta inlägg; ”Induktionshäll oljud vid laddning av elbil” beskriver ljud från spishällen vid laddning av elbil. https://www.byggahus.se/forum/threads/induktionshaell-oljud-vid-laddning-av-elbil.443329/
Redigerat:
Läste inlägget på hänvisningen. Läskigt!M Martin Lundmark skrev:Hej Anders
Jag förstår att du ställer frågan, och skulle gärna vilja att det fanns ett enkelt svar.
Men, den fråga du ställer är, rimligen, otroligt svår att svara på.
Hur stora strömmar som kan passera en jordfelsbrytare i t.ex. en villa är otroligt individuellt och varierar dessutom med tiden.
Jag hoppas att incidentrapporten nu väckt vårt samhälle, att ta itu med problematiken med avsaknad av produktnormer. Men om det faktiskt är så, det vet jag inte. Därför tar jag upp ämnet här så att vi förstår att något måste hända.
När det gäller villor, så kan det kan vara så att de med stora installationer (i effekt eller antal) av switchad kraftelektronik drabbas. T.ex. solcellsinstallationer, elbilsladdare värmepumpar etc.
Som samhällsmedborgare borde vi ha en större medvetenhet om EMC-frågorna som drabbar oss.
I tidningen Electronic Environment, finns en artikel i ämnet, ”Hur öka medvetenheten om EMC?”
[länk]
I artikeln står bland annat ” En avsaknad av medvetenhet om EMC kan istället innebära att EMC-problem med produkter tolkas som något annat produktfel än som ett EMC-problem. En låg medvetenhet om EMC kan därmed leda till ett slags moment 22 där man inte förstår den verkliga orsaken till att en produkt inte fungerar som tänkt och därmed inte anmäler problemet som ett störningsproblem.”
Senare i artikeln så kan vi läsa “Den främsta orsaken som privatpersoner angav till att de inte hade hört talas om begreppet EMC-störningar var bristen på lättillgänglig information. Frågan blir samtidigt vem som ska känna ansvar för att driva sådana medvetandehöjande insatser samt hur detta kan göras för att få genomslag hos en större mängd användare än idag. Vi ser redan aktiviteter i Sverige för att öka denna medvetenhet.”
Genom att skriva här, försöker jag öka medvetenheten att EMC-frågorna gäller oss alla.
Vi bör tillsammans kräva produktnormer gällande switchbrus i frekvensområdet 2-150 kHz.
Incidentrapporten gällande jordfelsbrytarna har ställt frågan om EMC-i vardagen ”på sin spets”. Gjort problematiken tydlig.
Andra tecken på EMC-problematik för villaägare syns bl.a. i inlägg här på byggahus.
Det här inlägget ”Min bil smutsar ner elen.”, beskriver hur det kommer missljud från elpianot vid laddning av elbilen. [länk]
Detta inlägg; ”Induktionshäll oljud vid laddning av elbil” beskriver ljud från spishällen vid laddning av elbil. [länk]
Går det inte att göra växelriktare och laddare bättre/säkrare. Kan man få en frekvensomformare med en bra sinusvåg. Måste det gå att göra det andra också.
Det är klart att det går, men till vilket pris? Samhället är idag beroende av billiga lösningar och klarar man inte av att lösa detta på ett enkelt och billigt sätt så blir det "risk management". Är inte konsekvenserna tillräckligt allvarliga så ignorerar man problemet.S Styrtekniker skrev:
Hej StyrteknikerS Styrtekniker skrev:
Det är en viktig fråga du tar upp.
Det finns teknik att bygga switchad kraftelektronik med mindre störningar.
När NFO-sinus, 1996, lanserade sin frekvensomriktare då användes något som heter soft switchning av kraftelektroniken. Du kan läsa om principen för soft switchning i artikeln; “Please explain hard switching and soft switching using IGBTs.” https://toshiba.semicon-storage.com/ap-en/semiconductor/knowledge/faq/mosfet_igbt/igbt-012.html
Jag hade då, 1996, just presenterat min första artikel som handlade om switchbrus ”Increased pollution in protective earth” http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1011266/FULLTEXT01.pdf. Jag kontaktade då NFO-sinus uppfinnare, Ragnar Jönsson och beklagade att jag inte hade fått höra om hans ”störningsfria” frekvensomriktare tidigare, för då hade jag kunnat haft med detta i min artikel. Se vidare; ”Uppfinningen som gör elmotorn störningsfri” https://www.nyteknik.se/nyheter/uppfinningen-som-gor-elmotorn-storningsfri/879702
Vi hade kunnat ha normer som begränsar switchbruset från vår kraftelektronik redan för länge sedan, och undvikit det läge vi nu har hamnat i och som incidentrapporten påvisar. Det finns teknik hur man löser det, även det kostar något mer att bygga.
Men, eftersom vi (eller någon annan) inte har krävt skärpning genom normer så har åren gått och inget har hänt.
Med de nivåer som nu börjar uppträda gällande switchbrus på industrier, allmänna lokaler och till viss mån även i våra hem så kan det, rimligen, komma att innebära stora ansträngningar, många år, och höga kostnader att åtgärda.
Det verkar vara många som efterfrågar ”quick fix” enkla, snabba och billiga lösningar.
Jag är rädd att det tåget passerade för flera år sedan, medan ”vi stod på perrongen och tittade åt annat håll”.
Som jag tog upp i inlägg #700 så vet många av oss inte ens om att de har ett EMI/EMC-bekymmer när de inträffar.
När vi är där, att vi inte ens vet att vi har ett (analkande) bekymmer, då är det svårt att hjälpa och att få hjälp.
Redigerat:
Jag är fortfarande inte klar över vem du vänder dig till. Den första frågan är om jag som husägare borde vara oroad av mängden supratoner i vårt elnät. Vad kan de leda till i ett vanligt hushåll? Är det något allvarligt?M Martin Lundmark skrev:
Den andra frågan är vad jag kan göra åt det. Jag kan inte mäta upp om de alls finns där. Jag vet inte om att jag har några problem orsakade av dem. Eftersom det saknas normer och inte görs några mätningar kan jag inte veta när jag köper en apparat om den släpper ut mycket eller lite. Finns det något jag kan göra?
Det känns som ett problem som de flesta omöjligt kan greppa och ännu mindre göra något åt. Det måste uppmärksammas och erkännas som ett problem innan det kan tas fram normer och märkningar. Och innan det finns normer och märkningar av nya produkter finns det ingenting som gemene man kan göra åt det.
Du sitter uppenbarligen på en stor kunskap om ämnet. Men vill du göra något mer än att skrämma upp folk med saker de inte kan göra något åt måste du beskriva varför det är ett problem för vanligt folk. Och vad vi kan göra åt saken. Annars är det bättre att strunta i varningar och bara ta det som en teknisk diskussion med insatta.
Jag tycker att Martin ska söka sig till ett deltagande i de tekniska kommittéer där denna fråga dryftas.
Som jag har visat så är det inget okänt, och det är inget som sopas under mattan heller.
Men det tar stopp där, man kan inte enas om vilka risker och skada som finns, inte heller om normer och åtgärder.
Det finns enormt spretiga intressen i frågan.
Att någon en gång har hittat en JFB som inte fungerade där hen misstänker att det kan ha varit övertoner som skapade problemet, eller att en person har hört lite ljud från sin synt, som en störning från en annan apparat - det räcker ju liksom inte som underlag för att skriva en ny standard som kommer fördyra saker och ting enormt för alla konsumenter.
Det måste finnas mer kött på benen.
Vi här på bygghus kan verkligen inte göra ett skit, vi kan bara möjligen bli skrämda, jag har hela tiden haft svårt att förstå vad Martins agenda går ut på.
Att det finns mycket övertoner och skräp ovanpå den fina 50Hz grundfrekvensen i våra elnät vet vi redan, det är lätt att mäta upp.
Att förbjuda och ta bort all switchelektronik skulle vara en lösning, men den är i praktiken inte möjlig, och skulle dessutom leda till nya andra faror och risker.
Som jag har visat så är det inget okänt, och det är inget som sopas under mattan heller.
Men det tar stopp där, man kan inte enas om vilka risker och skada som finns, inte heller om normer och åtgärder.
Det finns enormt spretiga intressen i frågan.
Att någon en gång har hittat en JFB som inte fungerade där hen misstänker att det kan ha varit övertoner som skapade problemet, eller att en person har hört lite ljud från sin synt, som en störning från en annan apparat - det räcker ju liksom inte som underlag för att skriva en ny standard som kommer fördyra saker och ting enormt för alla konsumenter.
Det måste finnas mer kött på benen.
Vi här på bygghus kan verkligen inte göra ett skit, vi kan bara möjligen bli skrämda, jag har hela tiden haft svårt att förstå vad Martins agenda går ut på.
Att det finns mycket övertoner och skräp ovanpå den fina 50Hz grundfrekvensen i våra elnät vet vi redan, det är lätt att mäta upp.
Att förbjuda och ta bort all switchelektronik skulle vara en lösning, men den är i praktiken inte möjlig, och skulle dessutom leda till nya andra faror och risker.