A
Martin har rätt i att även konsumenterna har ett ansvar. Emc-lagen gäller ju alla. Avemo och andra har också en bra poäng att det är för svårt att veta vad man ska göra som konsument och ens veta om ett problem föreligger.

Mycket ligger tyvärr i tillverkarnas händer.

M Martin Lundmark skrev:
Hej 13th Marine

Man bygger av den anledningen ”serverhallar och liknande” (ljudstudios) med tanke på att minimera störningar från switchade teknik.

Ljusanläggningar kan störa ljudanläggningar. Här ett reportage från Värmlandsoperan: ”Tystlåtna nätstädare räddade Värmlandsoperan från svåra elstörningar”
[länk]
Jag kan inte riktigt tycka att en serverhall och en ljudstudio är speciellt lika.

Att ljudanläggningar är känsliga för störningar är inget nytt.
Som vanligt kämpar elinstallatören med att hålla en röd tråd och lämnar mer frågor än svar.

A avh67f skrev:
Martin har rätt i att även konsumenterna har ett ansvar. Emc-lagen gäller ju alla. Avemo och andra har också en bra poäng att det är för svårt att veta vad man ska göra som konsument och ens veta om ett problem föreligger.

Aldeles riktigt

Min uppmaning att ní rekvirerar incidentrapporten och läser den
Det innebär att ni, som konsument, visar ett intresse för EMC/EMI-frågan.

Elsäkerhetsverket som ansvarar för elkvalite och EMC kan nu se att ni visar intresse.

Dessutom så "riskerar" ni samtidigt att lära er lite 😊

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej allihop

Om ni önskar det så är det ok för min del om ADMIN börjar en ny tråd, med rubriken ”Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare" från mitt inlägg #601

ADMIN kan göra en lämplig förklaring så man förstår att TS inledningsvis inte hänsyftar på mig 😊

Läser ADMIN denna text eller måste jag kontakta någon?
Vem?
Jag skulle anmäla inlägg #601 och sen skriva i orsaksfältet att jag har en önskan om att det efter detta inlägg gärna fick brytas ur i en egen ny tråd.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan inte riktigt tycka att en serverhall och en ljudstudio är speciellt lika.

Att ljudanläggningar är känsliga för störningar är inget nytt.
Som vanligt kämpar elinstallatören med att hålla en röd tråd och lämnar mer frågor än svar.
Hej 13th Marine

Likheten består i att de delar elnät

En genererar switchbrus den andra kan störas av switchbrus.

Ibland delar en verkstad (med tunga maskiner, frekvensomriktare och svetsar) elnät med verkstadens kontor (med belysning och datorer). Där finns bekymmer med störande och störd på samma elnät.

Jag arbetade flera år med problematiken att EMC-filtren i belysning gick sönder på löpande band

Komponenterna ”försvann” och lämnade bara svarta märken efter sig.

Ibland matas vägguttag på sammaelnät som belysning. Vid ett tillfälle när svetsarvid några dagars ombyggnation metades från dessa uttag då gick ett antal ljuskällor sönder per dag.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej 13th Marine

Ibland delar en verkstad (med tunga maskiner, frekvensomriktare och svetsar) elnät med verkstadens kontor (med belysning och datorer). Där finns bekymmer med störande och störd på samma elnät.

Jag arbetade flera år med problematiken att EMC-filtren i belysning gick sönder på löpande band

Ibland matas vägguttag på sammaelnät som belysning. Vid ett tillfälle när svetsarvid några dagars ombyggnation metades från dessa uttag då gick ett antal ljuskällor sönder per dag.
Fast nu missade du min frågeställning helt.
Har en serverhall, där nästan allt består av switchade elektronik problem av detta?

Att en ljudanläggning kan störas av detta är inget nyhet.

A avh67f skrev:

Vad menar du att jag som konsument har för ansvar? 🤔
Sålänge jag har köpt CE-märkta produkter ska jag kunna anta att dessa följer relevanta direktiv.

M Martin Lundmark skrev:
Hej 13th Marine

Du bör nog jobba på dina liknelser.
Studio och serverhall. varandras motsatser.
Smutsig el är inget nytt. Det problemet har vi haft i årtionden.
Frågan är, som jag saknar svar på. var ligger problemet för mig? Riskerar jag att min jfb lägger av grannen startar sin svets?
Hur illa ligger jag till när jag kör med min svets? I de tester man har gjort har man mätt mängden skitig el som krävs? På 20år borde man hunnit göra ganska många olika test.

Har en serverhall, där nästan allt består av switchade elektronik problem av detta?

Hej 13th Marine

Även serverhall kan t.ex. behöva belysning.

Ofta finns en Zon-barriär (t.ex. en transformator, eller filter) mellan serverhallens switchade nätdelar och känslig utrustning.

Nej, därför kan det vara bra att se till att t.ex. solcellsanläggningar och elbilsladdning inte stör hemmens multimediasystem.

Det är viktigt att fastighetsägaren inte tillgriper ”fuknep” som klippta skyddsledare för att undvika brum och störningar.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är, som jag saknar svar på. var ligger problemet för mig? Riskerar jag att min jfb lägger av grannen startar sin svets?
Hej 13th Marine

Hur skall jag veta när jag inget vet om din anlöggning?

Nu är du snart inne på frågor som liknar att du går till en läkare och direkt ställer en fråga utan att lämna ytterligare information, kan jag få cancer med det levnadssätt jag har idag?

Bananskalare Bananskalare skrev:
I de tester man har gjort har man mätt mängden skitig el som krävs? På 20år borde man hunnit göra ganska många olika test.
När jag började mäta på switchbrus fick jag börja med att bygga min egen mätutrustning, det är först de senaste 2–3 åren det kommit mätutrustning som kan användas för switchbrus i elnät. Den kostar från 50 000 kr och uppåt.

Jag åkte runt med ett ocilloskop (utan att kunna spara minnesbilder) i resväskan och lärde mig en hel del om störningar på olika platser.

Nu börjar snart mätnormer komma, så vi kan få den information och dela med andra utanför forskarnas artiklar som normalt bara de kommer åt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad jag förstår av texten han citerar i inlägg [länk] är det fråga om att jordfelsbrytare i ett observerat fall på ett sjukhus inte löst inom specificerad tid. Det gällde flera olika jordfelsbrytare och samtliga fungerade som de skulle vid efterföljande kontroll i provbänk. Det saknades vid tillfället förutsättningar att säkerställa orsaken till problemet.

"Rapporten gör inte anspråk på att leda detta i bevis då de mätmetoder som använts har begränsningar och att alldeles för få jordfelsbrytare provats. Syftet är att påtala en misstanke om att det under vissa förhållanden kan finnas ett samband mellan förekomst av strömmar i supratonsområdet och problem med jordfelsbrytares funktion."

Jag får det till följande slutsats:

1. Det är alltså inte riktigt rättvisande att säga att den somnar in. Den löser fortfarande ut men det tar längre tid än reglerna säger.

2. Att det beror få "supratoner" är en misstanke och ingenting mer.

3. Vad som än orsakade problemet var temporärt till sin natur. Så fort omständigheterna normaliserats återgår jordfelsbrytaren till normal funktion.

Det är om jag förstår det rätt ett fel som man normalt inte skulle märka om det inträffade i en anläggning ens om man tryckte på testknappen på jordfelsbrytaren.
Hej Avemo

Personen som skrivit incidentrappoeten till elsäkerhetsverket har läst ditt inlägg (ovan) och sände mig följande kommentar som jag fått tillåtelse att lägga in här.

Han har kopierat texten i ditt inlägget och jag har markerat hans kommentarer i mörk text.

"Man kan ju direkt konstatera att Avemo inte läst rapporten, då hade han nog förstått det hela bättre.

Vad jag förstår av texten han citerar i inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-loeser-fel-jfb-ut.493227/post-5312102 är det fråga om att jordfelsbrytare i ett observerat fall på ett sjukhus inte löst inom specificerad tid. Vi har flera jordfelsbrytare med samma problem, men i rapporten fokuserar vi på en specifik jordfelsbrytare. Det gällde flera olika jordfelsbrytare och samtliga fungerade som de skulle vid efterföljande kontroll i provbänk. Det saknades vid tillfället förutsättningar att säkerställa orsaken till problemet. Med det menar jag att vi inte hittat vad som orsakat obalannströmmen eller kopplingsvägen. Vi har inte haft tid eller möjlighet eftersom det pågår verksamhet i lokalerna som vi inte kan störa.

"Rapporten gör inte anspråk på att leda detta i bevis då de mätmetoder som använts har begränsningar och att alldeles för få jordfelsbrytare provats. Syftet är att påtala en misstanke om att det under vissa förhållanden kan finnas ett samband mellan förekomst av strömmar i supratonsområdet och problem med jordfelsbrytares funktion."

Jag får det till följande slutsats:

1. Det är alltså inte riktigt rättvisande att säga att den somnar in. Den löser fortfarande ut men det tar längre tid än reglerna säger.

Det vi har sett vid testerna är att jordfelsbrytarens funktion helt kan upphöra vid en viss strömstyrka på felströmmen. Det finns också ett område innan jordfelsbrytaren slutar fungera då funktionen blir osäker.

2. Att det beror få "supratoner" är en misstanke och ingenting mer. Ja, men vi hittar ingen annan förklaring. Vi har testat fyra olika jordfelsbrytare i installationen och ingen av dom har fungerat när vi kopplat in dom. Däremot har alla fyra jordfelsbrytare fungerat utan anmärkning i provbänk. Vi har också undersökt om vi har DC-komponenter i anläggningen, men det finns inte.

Frekvensen på felströmmarna som vi har jobbat med i provbänk stämmer överens med obalansströmmarna som vi hittat i anläggningen.

3. Vad som än orsakade problemet var temporärt till sin natur. Så fort omständigheterna normaliserats återgår jordfelsbrytaren till normal funktion.

Det var inget temporärt fel.

Felet finns kvar oavsett när vi testar. Vi har också kunnat uppmäta en obalansström i ett frekvensområde där vi kan visa att jordfelsbrytarens funktion upphör.

Det är om jag förstår det rätt ett fel som man normalt inte skulle märka om det inträffade i en anläggning ens om man tryckte på testknappen på jordfelsbrytaren.

Jo vi har märkt av felet även om vi använt testknappen."

SLUT CITAT

Jag rekommenderar att man rekvirerar Incidentrapporten med diarienummer 23EV2449, som handlar om blockerade jordfelsbrytare som finns på Elsäkerhetsverket/Martin

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Personen som skrivit incidentrappoeten till elsäkerhetsverket har läst ditt inlägg (ovan) och sände mig följande kommentar som jag fått tillåtelse att lägga in här.
Det var ambitiöst. Tack.

M Martin Lundmark skrev:
"Man kan ju direkt konstatera att Avemo inte läst rapporten, då hade han nog förstått det hela bättre.
Jag har hela tiden varit öppen med att jag inte läst rapporten utan att jag försökte tolka vad du skrivit. Det är ju bara att konstatera att jag inte tolkade det rätt. Tack igen för klargörandet.

A Avemo skrev:
Jag har hela tiden varit öppen med att jag inte läst rapporten utan att jag försökte tolka vad du skrivit. Det är ju bara att konstatera att jag inte tolkade det rätt. Tack igen för klargörandet.
Hej Avemo

Eftersom jag publicerade (citerade) i incidentrapportens sammanfattning ordagrant, så är det inte mig du försöker tolka och sammanfatta.

Utan du försöker tolka och sammanfatta incidentrapportens sammanfattning utan att du läst själva raporten.

Nu kan vi lämna det för ögonblicket.

Hej

Den som skrev incidentrapporten till Elsäkerhetsverket, ser det som allvarligt att han har en elanläggning (ett sjukhus) med en osäkerhet gällande funktion hos jordfelsbrytarna.

Han gör på eget initiativ en extra utredning för att försöka säkerställa att han inte misstar sig, innan han lämnar in incidentrapporten till Elsäkerhetsverket, detta framgår för den som läser incidentrapporten.

Han har anmält problemet till Elsäkerhetsverket och sedan händer inget.

Så några jul/nyårsnötter att fundera på:

Tror ni (vet ni) att detta är det enda sjukhus vars jordfelsbrytare kontinuerligt kan ha ”somnat in”?

Tror ni (vet ni) att jordfelsbrytare kontinuerligt har ”somnat in”, bara kan ske på sjukhus?

Vem av er kan ta på sig att reda ut hur omfattande problemet med ”insomnade” jordfelsbrytare är.
T.ex. i de av Sveriges elanläggningar där kravet på jordfelsbrytare finns?

Är desa jämt insomnade eller varierar det?

Vilka jordfelsbrytare rekommenderar ni att man använde på platser där man konstaterar att jordfelsbrytare ”somnat in”?

Är "insomnade" jordfelsbrytare något att bry sig om, kan vi inte klara oss även om några inte fungerar ibland?

Har den som skrivit incidentrapporten till Elsäkerhetsverket helt enkelt misstagit sig?

Redigerat:
Det kan naturligtvis hänt att deras JFB somnat in pga övertoner. Och? Det är skit samma om du inte kan visa på att detta händer ofta.

Man satsar inte stora pengar eller försöker gå på en unik svensk lösning för att detta händer enstaka gånger per år. Kostar för mycket. I samhället är det alltid så att man måste väga kostnad mot konsekvens. Du får helt enkelt visa på att detta händer i ett stort antal fall och att konsekvenserna är svåra. Och även då är det osannolikt att något händer utanför rent säkerhetskritiska verksamheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.