Mikael_L
A avh67f skrev:
Det var Mikael som föreslog fast anslutning om rätt ska vara rätt.
Och anledningen till att jag skrev det var för att få folk att tänka till och inse att det inte ens alltid är krav på JFB. (jag skrev alltså inte primärt för att föreslå det som lösning).

JFB är ett tilläggsskydd med uppgiften att skydda personer mot oavsiktlig strömgenomgång.
Lika bra och bättre skydd kan åstadkommas med andra metoder, t.ex. använda ELV (SELV), dubbel isolering osv.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag angav också källan till det jag kommenterade. Jag kommenterade vad du skrivit tidigare i denna tråd och även i andra trådar.

Det kunde ha varit tydligare. Det var mycket riktigt min slutsats. Men jag är intresserad av att veta hur du ser på den slutsatsen. Om du baserat på dina tidigare erfarenheter eller vad du läst i rapporten anser att min slutsats är felaktig eller otydlig så kan du öka tydligheten genom att tala om vad som är felaktigt eller otydligt.

Är inte du tveksam till hur switchbrus påverkar jordfelsbrytare då? Jag har uppfattat det du skriver som att frågan är otillräckligt utredd och det saknas såväl normer som tester. Hur skulle då någon kunna vara säker på om det är ett problem? Att frågan bör utredas därför att det finns misstankar om att det kan vara ett problem är vi helt överens om.

Jag har aldrig föreslagit fast anslutning av utrustning på sjukhus. Där blandar du ihop mig med någon annan.

Hej Avemo

Tack för respons!

Jag vill först be om ursäkt om jag blandat ihop dig (Avemo) med Mikael_L angående fast anslutning av utrustning. Det var oavsiktligt och inte meningen att reta någon.

När du frågar ”Är inte du tveksam till hur switchbrus påverkar jordfelsbrytare då?” så kan jag utan tvekan svara, att jag har naturligt flera källor till ”insomnade jordfelsbrytare” inte bara denna incidentrapport.

Det innebär att jag naturligtvis vet mer än jag (kan) berätta om (inte tvärtom som en del gör) men jag uttalar mig normalt, bara om det som det finns källor till, som är pålitliga och som kan anges, det måste ni respektera.

Jag anser det mycket viktigt att skydd som t.ex. jordfelsbrytare verkligen fungerar.

Som det ser ut idag, så kan det vara en risk att de flesta jordfelsbrytare har samma principiella lösning att blockera transienter som jag skrivit här om i inlägg #662.

Om det sedan innebär att de flesta jordfelsbrytare kan ”somna in” vid tillräckligt höga nivåer av switchbrus genom mätkärnan, det vet jag inte, men det vore klart oroande. För det skulle innebära att det finns få alternativa jordfelsbrytare att välja idag.

Vi får verkligen hoppas att det har tillsatts utredning/forskning med anledning av incidentrappoeten.

Samtidigt så har TS inledande inlägg om DC-i elnät och jordfelsbrytare typ B i denna tråd, nästan omöjliggjort (blockerat) möjligheten att tala om det jag tar upp här om switchbrus och insomnande jordfelsbrytare.

Detta även om jag skulle starta en ny tråd med ny rubrik.

Det är på tok för lite skillnad mellan DC och switchbrus för de flesta här på Byggahus, för att det skall gå skriva om insomnade jordfelsbrytare på grund av switchbrus i en annan tråd.

Man kommer då att återkommande berätta för mig, att det finns redan en tråd om insomnade jordfelsbrytare ”som är död ”. De kommer sedan att hänvisa mig till denna tråd vi skriver i nu, om jag nu tvunget vill fortsätta att tala ”gallimattias”.

Jag kan tänka mig starta en ny tråd med rubriken ”Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare" om flera önskar detta. Men då måste vi hjälpas åt att den håller sig till ämnet.

Men som jag har beskrivit här, anledningen har jag valt (är jag tvungen) att ta ”tjuren vid hornen” och ta upp ämnet switchbrus i samma tråd (denna tråd), är att denna tråd fanns och många är irriterade över hur den hanterade ämnet.

Mänga av källorna (t.ex. solcellsinvertern och elbilsladdare) och problematiken är väldigt identiskt gällande DC i elnät och switchbrus i elnät. Forskargruppen vid LTU tog även upp dessa två företeelser samtidigt i sin forskningsrapport.

Redigerat:
Mikael_L
Och till alla som bekymrar sig över att det finns något nytt, nyss upptäckt här, så kan jag lugna.
Det är i princip gammal skåpmat, det finns hur mycket som helst att googla fram.
(Prova att sök med "2kHz 150kHz" )

Över 150 kHz så finns det standarder som sätter krav, där går vi in i EMC-frekvensområde.
Under 2kHz finns det andra standarder som är tillämpliga.

Men i området mellan 2kHz - 150kHz är det ganska oreglerat.
Och detta är en mångårig huvudvärk hos våra elektriska standardiseringsorgan, de kommer inte överens om vad som ska gälla, vilka krav och nivåer som ska gälla och sånt.

Några av mina första träffar om jag googlar
https://research.chalmers.se/publication/249925
https://ltu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1094772&dswid=-5114
(här tror jag det blev flera länkar till samma arbete)

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378779617301864
https://ieeexplore.ieee.org/document/6930980
https://www.a-eberle.de/en/special-publications/everything-supra-with-your-grid/
https://fhi.nl/app/uploads/sites/42/2019/11/CN-Rood.pdf
https://energiforskmedia.blob.core....line-communication-elforskrapport-2009-29.pdf

Så det är i alla fall inget bortglömt, eller nyss hittat.
Men standardiseringens kvarnar mal ofta långsamt.

edit:
Jag har inte själv läst något av detta, inte ens kollat om de träffar denna fråga.
Jag vill bara visa på att det är inget som skulle vara okänt i omvärlden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett stort problem som gör att JFB inte fungerar, typ somnar in, är att anläggningsinnehavare inte testar och motionerar regelbundet med testknappen.

Och detta är ingen misstanke ens, utan ett faktum.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett stort problem som gör att JFB inte fungerar, typ somnar in, är att anläggningsinnehavare inte testar och motionerar regelbundet med testknappen.

Och detta är ingen misstanke ens, utan ett faktum.
Lätt förståeligt att man inte vill bryta strömmen till hela huset… det är alltid något som strular efter det…

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Samtidigt så har TS inledande inlägg om DC-i elnät och jordfelsbrytare typ B i denna tråd, nästan omöjliggjort (blockerat) möjligheten att tala om det jag tar upp här om switchbrus och insomnande jordfelsbrytare.
För mig känns det som att du är onödigt defensiv. Det finns flera fundamentala skillnader mellan hur du diskuterar och TS agerande. Fredrik Byström skrev om sina personliga spekulationer som om de vore fakta och framförde lösningen att alla borde skaffa en jordfelsbrytare typ B. Därefter lämnade han tråden och skrev aldrig ett ord av förtydligande eller förklarande. Det har inte du gjort. Du stannar kvar i tråden och diskuterar.

Jag tycker ofta att det är oklart vad du är ute efter. Ibland ser det ut som att det är en fråga som alla bör känna till och kanske göra något åt. Andra gånger är det ganska stora textmängder. Mitt försök till sammanfattning var inte menat som något annat än just det. En sammanfattning. Vi vill förhoppningsvis båda två att kunskapen skall spridas om ämnet. Om jag försöker att för min och andras förståelse skriva en sammanfattning av vad du har skrivit så måste väl ändå du vara den som bäst kan bedöma om min sammanfattning var bra eller inte? Och det är jag säker på att du kan göra på ett bättre sätt än att hänvisa till en ännu större textmassa som dessutom inte finns tillgänglig öppet på nätet.

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo

Tack för respons!

Jag vill först be om ursäkt om jag blandat ihop dig (Avemo) med Mikael_L angående fast anslutning av utrustning. Det var oavsiktligt och inte meningen att reta någon.

När du frågar ”Är inte du tveksam till hur switchbrus påverkar jordfelsbrytare då?” så kan jag utan tvekan svara, att jag har naturligt flera källor till ”insomnade jordfelsbrytare” inte bara denna incidentrapport.

Det innebär att jag naturligtvis vet mer än jag (kan) berätta om (inte tvärtom som en del gör) men jag uttalar mig normalt, bara om det som det finns källor till, som är pålitliga och som kan anges, det måste ni respektera.

Jag anser det mycket viktigt att skydd som t.ex. jordfelsbrytare verkligen fungerar.

Som det ser ut idag, så kan det vara en risk att de flesta jordfelsbrytare har samma principiella lösning att blockera transienter som jag skrivit här om i inlägg #662.

Om det sedan innebär att de flesta jordfelsbrytare kan ”somna in” vid tillräckligt höga nivåer av switchbrus genom mätkärnan, det vet jag inte, men det vore klart oroande. För det skulle innebära att det finns få alternativa jordfelsbrytare att välja idag.

Vi får verkligen hoppas att det har tillsatts utredning/forskning med anledning av incidentrappoeten.

Detta även om jag skulle starta en ny tråd med ny rubrik.

Det är på tok för lite skillnad mellan DC och switchbrus för de flesta här på Byggahus, för att det skall gå skriva om insomnade jordfelsbrytare på grund av switchbrus i en annan tråd.

Man kommer då att återkommande berätta för mig, att det finns redan en tråd om insomnade jordfelsbrytare ”som är död ”. De kommer sedan att hänvisa mig till denna tråd vi skriver i nu, om jag nu tvunget vill fortsätta att tala ”gallimattias”.

Jag kan tänka mig starta en ny tråd med rubriken ”Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare" om flera önskar detta. Men då måste vi hjälpas åt att den håller sig till ämnet.

Men som jag har beskrivit här, anledningen har jag valt (är jag tvungen) att ta ”tjuren vid hornen” och ta upp ämnet switchbrus i samma tråd (denna tråd), är att denna tråd fanns och många är irriterade över hur den hanterade ämnet.

Mänga av källorna (t.ex. solcellsinvertern och elbilsladdare) och problematiken är väldigt identiskt gällande DC i elnät och switchbrus i elnät. Forskargruppen vid LTU tog även upp dessa två företeelser samtidigt i sin forskningsrapport.
Jag tror du får ta fram ett realistiskt testfakta som kan inträffa hos normala konsumenter som repeterbart kan få JFB att inte lösa ut eller lösa ut med stor fördröjning för att folk skall bli intresserade. Det jag konstaterar är att vi inte verkar se det du beskriver särskilt ofta i normala konsumentinstallationer.

A
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
[länk]

Verkar gå på ca 4500kr om man inte köper den på Ahlsell.

Borde jag skaffa.
När/om dessa blir lite billigare kommer jag definitivt att börja använda dem. Det är svårt att motivera priset när en vanlig jfb går på någon hundralapp. Men det är en väldigt bra uppfinning och jag förstår att de inte kan kosta 200 kr.

En annan bra uppfinning är hagers 3x1 pol personskyddsbrytare. Tror de ännu är ensamma om den. Sparar plats i centraler med 3 separata kortslutning/överlastskydd. Ursäkta för off topic 😇

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
När/om dessa blir lite billigare kommer jag definitivt att börja använda dem. Det är svårt att motivera priset när en vanlig jfb går på någon hundralapp. Men det är en väldigt bra uppfinning och jag förstår att de inte kan kosta 200 kr.

En annan bra uppfinning är hagers 3x1 pol personskyddsbrytare. Tror de ännu är ensamma om den. Sparar plats i centraler med 3 separata kortslutning/överlastskydd. Ursäkta för off topic 😇
Jag kan tänka mig att sätta en sån i huset, är inte sååå dyrt i sammanhanget.
Garaget får nog nöja sig med en vanlig dock =)
Den PSAn ska jag nog slänga ett öga på, kanske löser något problem jag inte visste jag hade. 🤔

A
Det är alltså anslutning för 3st enfasgrupper med varsin fas och nolla med separat säkring för varje grupp och jordfelsskydd över alla 3 grupper. Går alltså ej koppla in en trefasledning där.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är alltså anslutning för 3st enfasgrupper med varsin fas och nolla med separat säkring för varje grupp och jordfelsskydd över alla 3 grupper. Går alltså ej koppla in en trefasledning där.
Jo tror jag sett den, var nog @Mikael_L som hade den uppe här i nått sammanhang.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
[länk]

Verkar gå på ca 4500kr om man inte köper den på Ahlsell.

Borde jag skaffa.
Kanske är billigare på Ahlsell om du har rätt avtal😉

Rejäl skrev:
Kanske är billigare på Ahlsell om du har rätt avtal😉
Annars är nog de flesta ställen billigare 😉
Men det som talar för Ahlsell är ändå frukosten Bara den är värd mycket 😋

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Annars är nog de flesta ställen billigare 😉
Men det som talar för Ahlsell är ändå frukosten Bara den är värd mycket 😋
Nej då har du rätt rabattavtal så blir det bra pris😉 sedan är det tråkigt att dom slutat med frukosten varje morgon😢😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.