Som jag har uppfattat det, så är väl varningen om vad som händer i framtiden, när alltmer kraftiga enheter kopplas in och då troligen även "bruset" blir kraftigare. Tänk en enkel villa, där det laddas 2 bilar, 1 EPA, 2 sparkcyklar, 5 telefoner, 3 datorer och det också spelas spel på 2 kraftiga datorer m.m. .m.m...... samtidig som all belysning består av "neddimrad" LED.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Som jag har uppfattat det, så är väl varningen om vad som händer i framtiden, när alltmer kraftiga enheter kopplas in och då troligen även "bruset" blir kraftigare.
Så har jag också uppfattat varningen. Men jag vet inte vad som händer då. Jag vet inte ens om det kommer att bli ett problem. Och jag ser absolut ingenting som jag kan göra åt saken i dagsläget.
Tänk en enkel villa, där det laddas 2 bilar, 1 EPA, 2 sparkcyklar, 5 telefoner, 3 datorer och det också spelas spel på 2 kraftiga datorer m.m. .m.m...... samtidig som all belysning består av "neddimrad" LED.
Har du någon indikation som tyder på att detta skulle vara ett problem? Och i så fall. Är det ett säkerhetsrelaterat problem? Det är inte avsett som en retorisk fråga. Jag har verkligen ingen aning om hur stort problemet är.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Undrar om stora serverhallar och liknande har problem, där borde typ allt bestå av switchade nätdelar 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att Martin ska söka sig till ett deltagande i de tekniska kommittéer där denna fråga dryftas.

Som jag har visat så är det inget okänt, och det är inget som sopas under mattan heller.
Men det tar stopp där, man kan inte enas om vilka risker och skada som finns, inte heller om normer och åtgärder.
Det finns enormt spretiga intressen i frågan.

Att någon en gång har hittat en JFB som inte fungerade där hen misstänker att det kan ha varit övertoner som skapade problemet, eller att en person har hört lite ljud från sin synt, som en störning från en annan apparat - det räcker ju liksom inte som underlag för att skriva en ny standard som kommer fördyra saker och ting enormt för alla konsumenter.
Det måste finnas mer kött på benen.

Vi här på bygghus kan verkligen inte göra ett skit, vi kan bara möjligen bli skrämda, jag har hela tiden haft svårt att förstå vad Martins agenda går ut på.

Att det finns mycket övertoner och skräp ovanpå den fina 50Hz grundfrekvensen i våra elnät vet vi redan, det är lätt att mäta upp.
Att förbjuda och ta bort all switchelektronik skulle vara en lösning, men den är i praktiken inte möjlig, och skulle dessutom leda till nya andra faror och risker.
Hej Mikael_L

Jag har i drygt 40 år arbetat med elkvalite och EMC (deltagit i arbete och forskning) och håller på fortfarande och nu även mot medicinsk teknik. Jag har kontakter med tekniska kommittéer och är invald i SNRV, sektion E, (Elektromagnetisk miljö och interferens) https://www.snrv.se/

Så vad menar du med din uppmaning att ”Jag tycker att Martin ska söka sig till ett deltagande i de tekniska kommittéer där denna fråga dryftas.”?

Det ger väl inte er mer kunskap och information och ger er möjlighet att fråga?

Jag skriver här för att hjälpa till att förstå vad det handlar om.

Om du söker på orden supratoner, (2–150 kHz) och switchbrus så kommer du att hitta att det pågår stor aktivitet gällande ämnet runt om i världen . Det är ca 20 doktorander vid LTU.

Problemet är jag upprepat flera gånger att de som köper och använder switchad kraftelektronik även behöver engagera sig. Att bry sig att vi får produktnormer.

En uppmaning till Mikael_L och övriga som ogillar att jag skriver här, ni är inte tvingade att läsa det jag skriver här eller svara och kommentera.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så har jag också uppfattat varningen. Men jag vet inte vad som händer då. Jag vet inte ens om det kommer att bli ett problem. Och jag ser absolut ingenting som jag kan göra åt saken i dagsläget.

Har du någon indikation som tyder på att detta skulle vara ett problem? Och i så fall. Är det ett säkerhetsrelaterat problem? Det är inte avsett som en retorisk fråga. Jag har verkligen ingen aning om hur stort problemet är.
Jag har ingen indikation på detta utan har bara sett det så, att OM det påverkar en säkerhetspryl negativt, så kan vi ju förvänta oss många fler incidenter med felande säkerhetsutrustning, när bruset blir kraftigare ( vilket det logiskt sett borde bli ).

Mikael_L
Här skickar jag upp lite mätdata på saker som jag mätt.
Det blir lite yxigt och fragmentariskt, och kanske lite konstigt, när jag bara ska försöka beskriva en allmän situation, utan att riktigt veta vad jag ska redovisa för något.
Alltså jag menar .., normalt sett när jag ska visa på något exakt, så presenterar jag data för att visa just det... Här har jag liksom huggit en presentationsform och ett diagram och hämtat data någonstans var som helst i tid, utan något klart syfte vad jag vill visa med det.

Men vi ser här kurvformet för U och I (som idealt borde ha varit sinusformade, vad har vi för crestfaktor på I här, tro?)
Oscilloskop-skärmdump som visar flerfärgade kurvor, eventuellt trefas-ström och spänning, med tidsstämplar och mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ser vi distorsion på U och I, varierar lite över tid.
Ett översiktsdiagram som visar tre tidsberoende dataserier med tillhörande osäkerhetsintervall genom skuggade områden.
Skapa konto

Och slutligen har jag lagt in en tabell med övertoner, normerat som % av grundtonen (vilket blir speciellt för I, då strömmen varierar hela tiden).
Tabell med övertonstatistik för elnät, datum, intervall, statistik för spänning och ström, kompatibilitet och kanalinformation.
Skapa konto

edit:
Och jag har ju även mätt spektrum med övertoner mellan 0,5 (eller var det instrumentet nu började) och 500 kHz.
y-skalan i dBµV, dvs 120 dBµV = 1 volt på övertonen, 60 dBµV = 1 millivolt på övertonen.
Graf med fluktuerande linjer i olika färger, möjligen visar vetenskapliga data eller mätningar över tid/frekvens.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar om stora serverhallar och liknande har problem, där borde typ allt bestå av switchade nätdelar 🤔
Hej 13th Marine

Man bygger av den anledningen ”serverhallar och liknande” (ljudstudios) med tanke på att minimera störningar från switchade teknik.

Ljusanläggningar kan störa ljudanläggningar. Här ett reportage från Värmlandsoperan: ”Tystlåtna nätstädare räddade Värmlandsoperan från svåra elstörningar”
https://www.elinstallatoren.se/2017...dade-varmlandsoperan-fran-svara-elstorningar/

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har ingen indikation på detta utan har bara sett det så, att OM det påverkar en säkerhetspryl negativt, så kan vi ju förvänta oss många fler incidenter med felande säkerhetsutrustning, när bruset blir kraftigare ( vilket det logiskt sett borde bli ).
Självklart. Men jag kan inte se något vis på vilket jag som konsument kan påverka det hela i dagsläget.

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Jag har i drygt 40 år arbetat med elkvalite och EMC (deltagit i arbete och forskning) och håller på fortfarande och nu även mot medicinsk teknik. Jag har kontakter med tekniska kommittéer och är invald i SNRV, sektion E, (Elektromagnetisk miljö och interferens) [länk]

Så vad menar du med din uppmaning att ”Jag tycker att Martin ska söka sig till ett deltagande i de tekniska kommittéer där denna fråga dryftas.”?
Du gav ju oss en uppmaning att vi skulle verka för att din fråga skulle tas på allvar (typ), därför tyckte jag att det var bättre att du själv försökte göra denna påverkan, du som åtminstone förstår vad det handlar om.

Men du är alltså redan inblandad i sånt - bra.
Varför får du inget gensvar där?

Mikael_L
De kurvor och data jag skickade upp i förra inlägget var väl hur det typiskt brukar se ut när jag stöter på de värsta elmiljöerna. Ungefär såhär ser det ut i kontor, butiker och allmänna byggnader, där det är fullt med LED-belysning och switchade nätdelar till datorer och allsköns annan utrustning.

Här kommer lite ifrån ett flerbostadshus jag har mätt i, och som har typ den finaste elkvaliten jag stött på, bättre än såhär blir det aldrig.
Jag har tyvärr ingen spektrummätning därifrån, men jag kan troligen fixa en någon gång i Januari.
Graf med fyra fasers vågformer över tid, troligen för elektrisk ström eller spänning.
Skapa konto

Statistiktabell för övertoner, datum och tid specificerade, elförbrukningsdata, spännings- och strömvärden.
Skapa konto

Mikael_L Mikael_L skrev:
Här skickar jag upp lite mätdata på saker som jag mätt.
Det blir lite yxigt och fragmentariskt, och kanske lite konstigt, när jag bara ska försöka beskriva en allmän situation, utan att riktigt veta vad jag ska redovisa för något.
Alltså jag menar .., normalt sett när jag ska visa på något exakt, så presenterar jag data för att visa just det... Här har jag liksom huggit en presentationsform och ett diagram och hämtat data någonstans var som helst i tid, utan något klart syfte vad jag vill visa med det.

Men vi ser här kurvformet för U och I (som idealt borde ha varit sinusformade, vad har vi för crestfaktor på I här, tro?)
[bild]

Sen ser vi distorsion på U och I, varierar lite över tid.
[bild]

Och slutligen har jag lagt in en tabell med övertoner, normerat som % av grundtonen (vilket blir speciellt för I, då strömmen varierar hela tiden).
[bild]

edit:
Och jag har ju även mätt spektrum med övertoner mellan 0,5 (eller var det instrumentet nu började) och 500 kHz.
y-skalan i dBµV, dvs 120 dBµV = 1 volt på övertonen, 60 dBµV = 1 millivolt på övertonen.
[bild]
Det var ett starkt eller styvt nät du mätt på där. Vet du hur utnyttjandegraden på trafon ligger i ditt fall? Har du mätt lite i mer perifera punkter där om det nu är lagt så att det inte bara är radialer från ett ställverk och där du gjort mätningen?

Mikael_L
Jag har ingen koll på hur krallig trafo de har där.
Men matningen är (om jag minns rätt) dubbla AL 185, och trafon ligger rätt nära, tror det är max 120 meter eller så.
Jag misstänker att det är en rätt stark matning.
Jag ska fundera och leta lite, eventuellt har jag en förimpedansmätning någonstans, men bara eventuellt, jag vet nämligen inte när och varför jag skulle gjort en sådan.

Normalt sett har jag mycket sällan chansen att se transformatorerna, på det viset jobbar jag med lite fel saker. :)

Mätningarna jag visade är gjorda på inkommande fördelning.

M Martin Lundmark skrev:
En uppmaning till Mikael_L och övriga som ogillar att jag skriver här, ni är inte tvingade att läsa det jag skriver här eller svara och kommentera.
Så har jag svårt att uppfatta att några ser på vad du skriver. För egen del uppskattar jag det i princip alltid i de olika trådar du brukar skriva i. Det enda jag tycker är som sagt att du kan bryta ut detta som utvecklats senare i tråden till en egen eller flera om så passar.

Du och TS är lite tillspetsat från olika planeter både i sätt att skriva och ärlighet försök att vara korrekt och öppen.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du gav ju oss en uppmaning att vi skulle verka för att din fråga skulle tas på allvar (typ), därför tyckte jag att det var bättre att du själv försökte göra denna påverkan, du som åtminstone förstår vad det handlar om.
Hej Mikael_L

Jag har arbetat i mer än 20 år för att apparater skall fungera som avsett på plats.

Nu måste ni som köper och använder switchad kraftelektronik kräva att produktnormerna kommer.

Hur ní bäst gör det (via konsumentgrupper, politiker) vet jag inte än.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du är alltså redan inblandad i sånt - bra.
Varför får du inget gensvar där?
Svårt att säga

Men eftersom det i huvudsak är de tillverkande företagen som sitter i normkommittéerna för frekvensområdet (2–150 kHz) så har de möjligen inte så bråttom att bli färdiga.

Under min tid vid LTU satte jag en forskarkollega i produktnormkommittén för frekvensområdet (2–150 kHz). När han slutade vid LTU ersattes han inte av någon från forskningsgruppen.

Går en apparat sönder eller slutar att fungera på grund av störningar då köper många konsumenter en ny utrustning ofta av samma fabrikat (tillverkare) som de haft tidigare.

Hej allihop

Om ni önskar det så är det ok för min del om ADMIN börjar en ny tråd, med rubriken ”Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare" från mitt inlägg #601

ADMIN kan göra en lämplig förklaring så man förstår att TS inledningsvis inte hänsyftar på mig 😊

Läser ADMIN denna text eller måste jag kontakta någon?
Vem?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.