14 427 läst ·
49 svar
14k läst
49 svar
Har modernare bil-generatorer fortfarande kol?
Startmotorn klickade väl till och sedan slirar eller?
Benedix drevet orkar väl inte dra runt när batteriet är dåligt.
Åk till Biltema och köp ett nytt batteri att prova med innan du börjar riva i bilen
Fredrik
Benedix drevet orkar väl inte dra runt när batteriet är dåligt.
Åk till Biltema och köp ett nytt batteri att prova med innan du börjar riva i bilen
Fredrik
Har du kollat så att batterikabelskorna på batteriet sitter ordentligt fast och inte är oxiderade? Är kabeln som går från plus på batteriet till startmotorn ordentligt fastdragen på startmotorn och inte oxiderad? Ibland så kan själva kabelskon vid startmotorn var skadad/sprucken. Det kan även vara dålig jordförbindelse mellan startmotorn och motorblocket. Kollas enklast genom att koppla en startkabel mellan minus på batteriet och gods på motorn. Kan även vara så att startmotorn kärvar eller går trögt dock är detta mera sällsynt.
Ett enkelt sätt att göra ett belastningsprov på batteriet, om man endast har tillgång till en multimeter/voltmeter är att ansluta multimetern till batteriet, lägga in högsta växeln, trampa på bromspedalen och vrida på startnyckeln under ca 10 sekunder. Batterispänningen ska då inte understiga 9,5 volt samt att batterispänningen efter att startnyckeln släppts snabbt ska återgå till ca12,5 volt.
Laddningsspänningen från generatorn ska när motorn går ligga mellan 13,8-14,5 volt om generatorn är ok.
Ett enkelt sätt att göra ett belastningsprov på batteriet, om man endast har tillgång till en multimeter/voltmeter är att ansluta multimetern till batteriet, lägga in högsta växeln, trampa på bromspedalen och vrida på startnyckeln under ca 10 sekunder. Batterispänningen ska då inte understiga 9,5 volt samt att batterispänningen efter att startnyckeln släppts snabbt ska återgå till ca12,5 volt.
Laddningsspänningen från generatorn ska när motorn går ligga mellan 13,8-14,5 volt om generatorn är ok.
För 2-3dagar sedan så ville orkade den inte vrida samt gick inte knuffa igång den vilket den så lätt annars startat på.
Så jag köpte dyr prisvinnar Tudorbatteri. Vilket gick bra men redan andra dagen märkte jag tappad effekt, och sen ytterligare och idag så var det gränsfall att starta igen..
Mina funderingar blir då...
1) Drar något tjuvström medans den är avstängd?
2) Kan det vara dom sytrådsmala kablarna,iaf jorden är spinkig.
Kör jag en stund, så motorn är varm och sådär så är det inga problem. Det är just när den ståt kall några timmar.
Så jag köpte dyr prisvinnar Tudorbatteri. Vilket gick bra men redan andra dagen märkte jag tappad effekt, och sen ytterligare och idag så var det gränsfall att starta igen..
Mina funderingar blir då...
1) Drar något tjuvström medans den är avstängd?
2) Kan det vara dom sytrådsmala kablarna,iaf jorden är spinkig.
Kör jag en stund, så motorn är varm och sådär så är det inga problem. Det är just när den ståt kall några timmar.
Jag har en amerikanare som ger svag sken i generatorlampan när bilen inte är igång. Vrider jag nyckeln så blir det starkt sken.
En nisse sa att kolen kunde fastna över vintern och ge denna effekt.
Går det att mäta sig till om kolen inte är som dom ska?
(har en utbytt ombyggd generator på sisådär 110amp med inbyggd regulator vilket kablaget är anpassat för nu)
En nisse sa att kolen kunde fastna över vintern och ge denna effekt.
Går det att mäta sig till om kolen inte är som dom ska?
(har en utbytt ombyggd generator på sisådär 110amp med inbyggd regulator vilket kablaget är anpassat för nu)
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden