14 427 läst ·
49 svar
14k läst
49 svar
Har modernare bil-generatorer fortfarande kol?
Sida 1 av 4
Nu är väl inte min bil modern i sig då det är en 98 eller något sådant.
Funderar på om min generator verkligen laddar som den ska.
Ifall jag piskar på med värme samt stereo ihop med att det är kallt ute, så
är det ingen garanti att den startar på sekunden när man vrider nyckeln.
Sitter det fortfarande kol i generatorer?
Om en sådan är slutkörd, laddar den dåligt eller inte alls?
Låter mer som ett trött batteri.... Du har väl inga problem om du kör långt och "eldar på" med ljus, stereon osv,? Om inte låter det som batteriet. Får du problem med att batteriet dör när du ska starta bilen? Kan ju vara kondens i bensinen, gamla tändstift, whatever som gör bilen svårstartad.Yrrol skrev:Nu är väl inte min bil modern i sig då det är en 98 eller något sådant.
Redigerat:
Det finns kollösa generatorer men jag tror faktiskt att de flesta fortfarande har kol.....men inte fasen ska du behöva byta dessa på en så ny bil....
Jag skulle börja med att kolla batteriets kondition. Låter som en mycket troligare felkälla. Och det är ju rätt enkelt att mäta spänningen över batteriet med motorn igång och verifiera att laddningen faktiskt verkar fungera som det är tänkt.
Jag skulle börja med att kolla batteriets kondition. Låter som en mycket troligare felkälla. Och det är ju rätt enkelt att mäta spänningen över batteriet med motorn igång och verifiera att laddningen faktiskt verkar fungera som det är tänkt.
Batteriet är nästan nytt. Kanske 1år. Biltema, men det batteriet har ju vunnit flera tester.specifikt på vinterstart.
Om jag tvingar elhissen trots att rutan är öppen, eller trycker på den defekta framlyktespolningen osv, så märker jag att det drar ström, antingen på att ljuset sviker lite eller att jag kanske hör generatorn jobba lite mer.
Har haft det problemet länge. säg att förr hände det 2 gånger att den inte ville gå runt direkt. kanske gick halvt varv sen bara lät lite gnyande. fortsatte jag hålla nyckeln en stund så kunde den plötsligt starta utan knappt vridits runt.
Trodde först det var i samband med långfärder, att motorn hade värmt startmotorn såpass så den mådde dåligt.
... Men ... Köpte nytt batteri av starkare modell ... Och tja, som sagt så hände detta så sällan så det var ju inte lätt att veta om det var lösningen.
Men nu börjar jag se ett mönster att det sker när jag kört hårt med stereo och fläkt.
Krävs ytterst liten putt för rulla igång den. Så den har ingen problem att tända. Och vore startmotorn dålig så skulle den ju inte krånglat bara 2 gånger om året.
Funderat lite på om det vore klena jordkablar eller annat.
Byta kol i en generator borde dock vara lätt, ifall det nu skulle kunna vara problemet.
Om jag tvingar elhissen trots att rutan är öppen, eller trycker på den defekta framlyktespolningen osv, så märker jag att det drar ström, antingen på att ljuset sviker lite eller att jag kanske hör generatorn jobba lite mer.
Har haft det problemet länge. säg att förr hände det 2 gånger att den inte ville gå runt direkt. kanske gick halvt varv sen bara lät lite gnyande. fortsatte jag hålla nyckeln en stund så kunde den plötsligt starta utan knappt vridits runt.
Trodde först det var i samband med långfärder, att motorn hade värmt startmotorn såpass så den mådde dåligt.
... Men ... Köpte nytt batteri av starkare modell ... Och tja, som sagt så hände detta så sällan så det var ju inte lätt att veta om det var lösningen.
Men nu börjar jag se ett mönster att det sker när jag kört hårt med stereo och fläkt.
Krävs ytterst liten putt för rulla igång den. Så den har ingen problem att tända. Och vore startmotorn dålig så skulle den ju inte krånglat bara 2 gånger om året.
Funderat lite på om det vore klena jordkablar eller annat.
Byta kol i en generator borde dock vara lätt, ifall det nu skulle kunna vara problemet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag gissar på:
* jordfel
* att din solenoid spökar
* glapp i kablaget till startmotorn och/eller solenoiden.
Du kan testa detta genom att med använda startkablar direkt från batteriet till startmotor och att jorda motorblocket bättre.
Att man märker att det drar ström för elhissar och spolare är inte ovanligt och helt normalt. Dessa är stora förbrukare.
* jordfel
* att din solenoid spökar
* glapp i kablaget till startmotorn och/eller solenoiden.
Du kan testa detta genom att med använda startkablar direkt från batteriet till startmotor och att jorda motorblocket bättre.
Att man märker att det drar ström för elhissar och spolare är inte ovanligt och helt normalt. Dessa är stora förbrukare.
Ibland kan en diod gå sönder i generatorn också. Då blir laddningen svagare.
Har du väldigt kraftig stereo så kanske generatorn är för svag?
Finns nu voltmetrar man kan sätta i cigarettuttaget. Bla. Biltema Batterimonitor 100 kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Batterimonitor-1224-V-43332/
Har du väldigt kraftig stereo så kanske generatorn är för svag?
Finns nu voltmetrar man kan sätta i cigarettuttaget. Bla. Biltema Batterimonitor 100 kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Batterimonitor-1224-V-43332/
Spänningsregulatorn kan strula, den sitter i generatorn och finns som reservdel.http://www.skruvat.se/Laddningsregulator-C189.aspx
Men som tidigare skribenter påpekat, en multimeter att avläsa laddspänningen med är rätt väg att gå innan man gör något annat. Har du tur kan du köpa en ny generator till reapris http://www.mister-auto.se
Biltemas batterier kan vara bra men också skräp. Verkar som man överlåter slutkontroll av produkter till kunden, det blir billigare att lämna ut en ersättningsvara än att ha anställda att sitta och kolla allt som ska säljas. Då behöver du en batteritestare, jag köpte min på jula och den talade om att ett nästan oanvänt 45A batteri från biltema inte höll måttet. Dessvärre är det ca 2år gammalt och kvittot borta, annars hade jag fått ett nytt på 3-årsgarrantin.
Men som tidigare skribenter påpekat, en multimeter att avläsa laddspänningen med är rätt väg att gå innan man gör något annat. Har du tur kan du köpa en ny generator till reapris http://www.mister-auto.se
Biltemas batterier kan vara bra men också skräp. Verkar som man överlåter slutkontroll av produkter till kunden, det blir billigare att lämna ut en ersättningsvara än att ha anställda att sitta och kolla allt som ska säljas. Då behöver du en batteritestare, jag köpte min på jula och den talade om att ett nästan oanvänt 45A batteri från biltema inte höll måttet. Dessvärre är det ca 2år gammalt och kvittot borta, annars hade jag fått ett nytt på 3-årsgarrantin.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du behöver bara mäta spänningen över batteriet, när det stått oanvänt ett tag några timmar eller så bör du ligga kring 12.5V och sen med motorn igång en stund och lite mer än tomgång kring 14.5V. Tumregelmässigt är då både batteri och generator ok, vilspänningen visar konditionen på batteriet och får du rätt spänning vid drift är generator och de delarna också ok. Behöver inte göras svårare än så.
Min erfarenhet säger att om spänningen är 12,7V behöver det inte betyda att strömmen finns där. Batteritestaren hjälpte mig att kassera 3 batterier.GK100 skrev:Du behöver bara mäta spänningen över batteriet, när det stått oanvänt ett tag några timmar eller så bör du ligga kring 12.5V och sen med motorn igång en stund och lite mer än tomgång kring 14.5V. Tumregelmässigt är då både batteri och generator ok, vilspänningen visar konditionen på batteriet och får du rätt spänning vid drift är generator och de delarna också ok. Behöver inte göras svårare än så.
Nej, men vilspänningen är en bra tumregelmässig indikator på batteriets kondition. Och spänningen under drift säger i princip allt om hur det står till med generator och övrigt i laddningskedjan. Och allt enkelt att testa med en spänningsmätning.