Y
Brrr. Jag var ute och kollade nu.

* Silverbatteri.
* 12,73 innan jag startade
* 14,76 efter start
* 14,49 efter kanske 10minuter.

Ifall det vore kontaktfel så tänker jag att det dels borde bli oftare samt borde bli ett sprakande ljud.

Jag har haft problem på 2 bilar med att polklämman varit sprucken. Lampor,fönsterhissar och allt har fungerat. Ibland så har dock bilen vägrat starta. Efter lite felsökning så har jag hittat en spricka i klämman som skruvas fast på batteriets pluspol. Det blir förmodligen för dålig ledningsförmåga då stora startströmmar krävs. Efter byte av klämmor så har bilarna bringat mig problemfri lycka under många år.

Yrrol skrev:
Brrr. Jag var ute och kollade nu.

* Silverbatteri.
* 12,73 innan jag startade
* 14,76 efter start
* 14,49 efter kanske 10minuter.

Ifall det vore kontaktfel så tänker jag att det dels borde bli oftare samt borde bli ett sprakande ljud.
Har du mätt spänningen med ljus och kupefläkten på när motorn är igång?

Att spänningen var lägre efter 10 minuter kan ber på att motorns tomgång var något lägre.

Y
ljuset var på men inte kupefläkten.
är väl inte jättesugen att gåut igen men ifall det är viktig del i analysen så kan jag gå ut och mäta med både stereo och fläkt. :p

Om generatorn inte laddar som den ska så syns det ganska bra på spänningen med bilen på tomgång och några förbrukare på.

Ljus och full fart på kupefläkten brukar vara ganska avslöjande. :)

Y
* startad.
* stereo hög volym
* helljus
* full kupéfläkt

= 14,62

Yrrol skrev:
* startad.
* stereo hög volym
* helljus
* full kupéfläkt

= 14,62
= generatorn laddar nog som den ska.

• Gilla
1457g
  • Laddar…
I
Jag hade kollat att batteriet verkligen kan leverera strömmen som normalt behövs vid start. Kan det det, hade jag kikat på startmotorn.

Y
Hur kollar jag batteriet?

I
Bäst av lågprisalternativen är väl batteritestaren som jag nämnde. Den belastar batteriet motsvarande en startmotor samtidigt kan man avläsa spänningen eller gå efter rött gult och grönt-fälten.
Alternativt plockar man tändkablarna och ber någon vrida på start, ( men med moderna bilar, dit räknar jag även din, vet jag inte om det är skadligt ). Samtidigt mäter man spänningen över polerna. Det sistnämnda kan ju ge fel indikation om ex startmotorn är kortsluten.
9541000.jpg

Redigerat av moderator:
Enklast att kolla batteriet är att köra fläkt + lyse + något mer med motorn avstängd (åtminstone inte snurrande) och mäta batterispänningen. Kryper det lång under 12 så är inte batteriet bra.

Övriga mätningar som är gjorda visar på OK laddning och att alla celler är hela.

Protte

Hej
Enklast är att mäta spänningen över batteriet samtidigt som man kör startmotorn.
Låter starten trött?

Fredrik

Y
Ska göra dom mätningarna imorgon. Nu när jag inte kört fullfart med fläkt osv så har jag inte haft problem.
Jag kör inte så långa sträckor så den hinner inte kompensera om jag slösar. känns det som.

Startmotorn låter inte dålig.
Bara dom gångerna den vill bråka som den kanske går typ 1 varv och stannar för nästan pipa(kanske bara inne det piper).
Håller kvar nyckeln en stund och väntar på kabelbrand, ibland så ur inget så tänder den motorn utan ens vridit runt (vad jag hör). Har funderat på om det kan vara att någon kugg/givare hamnat fel. Säg att jag skulle slinta med nyckeln vid ett startförsök, att något hamnar fel. Osannolikt men ändå en känsla jag fått ibland. volvo 740 hade ju dum sensor som kunde spöka. Vem vet vad Mitsubishi har.

Jag har aldrig blivit dömd att kalla på hjälp, den startar alltid. Ibland kanske jag har fått låta den vila en stund tills jag gör sådant envetet tändförsök igen. Dock obehagligt. Ibland snabbast att bara rulla den lite och släppa kopplingen så tänder den direkt igång. Siktar numera på att stå parkerad i lutningar, haha.

Gott less på bilen samt väntar på rätta Volvon ska dyka upp. Vill verkligen inte lägga onödiga pengar på byta allt som är misstänkt. Speciellt inte nu när det är kallt ute, hehe.

I
Vilka andra elektriska prylar i bilen, förutom startmotorn drar 120-150A ?
Ska man köra startmotorn i TS fall, måste tändkablarna kopplas bort, bilen startar ju direkt. Kan man koppla bort tändkablarna på en bil med elektronisk tändning / styrning utan att riskera att ex. en tändmodul går sönder? Dessutom som jag skrev tidigare, kan en startmotor med överslag indikera att ett friskt batteri är defekt bara för att spänningen sjunker för mycket
Köp en batteritestare på Jula eller Biltema för några hundra, den kan komma till användning fler gånger. Bland annat kan man kolla sitt batteri strax innan garantitiden går ut.

Y
Vet inte om det var en fråga som jag skulle svara på men; enda lyxen som finns är främre elhissarna. Minimalt med elektriska prylar.

Har ett minne av att bensinstationen eller mekonomen kan testa batteriernas hälsa kostnadsfritt. Kanske vore något. Iofs inte fel att skaffa en testare och finns det nu på Jula eller Biltema så är det intressant. Inte så peppad att beställa saker online.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.