17 439 läst ·
84 svar
17k läst
84 svar
Har man inte problem så skaffar man sig - SCHEPPACH BRMR300
@Ossian K Olsson @Keiller roboten levererad och hade tänkt installera nu i helgen. Klurar nu på om min orginalplan för placering av laddstation kommer fungera.
Jag hade tänkt att placera den i ett U-format fack, med husfasad bakom, odlingsbädd till höger samt ett förråd till höger. Är detta helt kört, tror ni? Enkel skiss nedan.
EDIT. Inser att det nog inte kommer fungera. Hade det varit en separat gudiekabel så, men det är det ju inte här.
Jag hade tänkt att placera den i ett U-format fack, med husfasad bakom, odlingsbädd till höger samt ett förråd till höger. Är detta helt kört, tror ni? Enkel skiss nedan.
EDIT. Inser att det nog inte kommer fungera. Hade det varit en separat gudiekabel så, men det är det ju inte här.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 607 inlägg
De flesta robotar med begränsningstråd kräver en bit framför och bakom laddstationen för att kunna hitta. Vad säger manualen? Bättre att placera laddstationen parallellt med förvaringen så har roboten rejält med plats för att köra in och ut ur laddstationen.Maalox skrev:
@Ossian K Olsson @Keiller roboten levererad och hade tänkt installera nu i helgen. Klurar nu på om min orginalplan för placering av laddstation kommer fungera.
Exakt så här det får bli, vilket också är i linje med manualen. Köpte maskinen lite på volley och läste inte så mycket innan... Men blir nog fint ändå även om orginalplanen inte höll. Tack, Anders!A Anders_Nilsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 406 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 406 inlägg
Maalox skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte det är omöjligt! Min står såhär nu (och motsäger vad manualen säger) och det fungerar bra!
Logga in
Skapa konto
Jag hade testat att göra såhär! Där den blå rutan är laddstationen och de röda är begränsningskablarna.
Också blivit med billig robot, tack för en lärorik och underhållande tråd. Tänkte lägga kabeln lite slött för att kolla hur den går, innan jag "permanentar" den. Nu min fråga, fattar inte riktigt i manualen hur nära ex. buskage och altan man kan dra kabeln, är det 10 eller 35 cm? Och om man bygger öar, är det endast ett varv kabel som gäller eller kan man dra den flera varv för att ha lite kabel att ta av om man ska dra om en vacker dag? Kan man ha en "passage" på ca 60cm? Hur lägger jag kabeln där?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 406 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 406 inlägg
Det enda jag kan hjälpa dig med är det med 10 eller 35 cm! 10 cm går bra när det är ”plant” utanför. Tex plattor. 35 cm behövs om det är ett staket/odlingslåda för annars tar roboten i när den ska svänga runt.B Byggisen skrev:Också blivit med billig robot, tack för en lärorik och underhållande tråd. Tänkte lägga kabeln lite slött för att kolla hur den går, innan jag "permanentar" den. Nu min fråga, fattar inte riktigt i manualen hur nära ex. buskage och altan man kan dra kabeln, är det 10 eller 35 cm? Och om man bygger öar, är det endast ett varv kabel som gäller eller kan man dra den flera varv för att ha lite kabel att ta av om man ska dra om en vacker dag? Kan man ha en "passage" på ca 60cm? Hur lägger jag kabeln där?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 406 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 406 inlägg
En vecka in och det var dags att bygga ett garage! Jag vill att det ska gå i samma stil som huset så det var bara att lösa!
”Ramen” byggdes av vanliga 45x45 reglar
Sen skruvade jag på panel! Praktiskt att jag räknade ut att det skulle vara 13 mm mellan panelen och jag hade ett 13 mm borr!
Sen skulle den andra panelen på plats! Sågade upp och sen förborrade!
Ta da! Okej, inte riktigt klart än då det saknar färg och tak! Det kommer imorgon även om jag inte är helt hundra på hur det ska lösas! Sen ska jag få till någon form av ”grund” också!
Fortsättning följer!
Logga in
Skapa konto
”Ramen” byggdes av vanliga 45x45 reglar
Logga in
Skapa konto
Sen skruvade jag på panel! Praktiskt att jag räknade ut att det skulle vara 13 mm mellan panelen och jag hade ett 13 mm borr!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen skulle den andra panelen på plats! Sågade upp och sen förborrade!
Logga in
Skapa konto
Ta da! Okej, inte riktigt klart än då det saknar färg och tak! Det kommer imorgon även om jag inte är helt hundra på hur det ska lösas! Sen ska jag få till någon form av ”grund” också!
Fortsättning följer!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 559 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 406 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 406 inlägg