Maalox
@Ossian K Olsson @Keiller roboten levererad och hade tänkt installera nu i helgen. Klurar nu på om min orginalplan för placering av laddstation kommer fungera.

Jag hade tänkt att placera den i ett U-format fack, med husfasad bakom, odlingsbädd till höger samt ett förråd till höger. Är detta helt kört, tror ni? Enkel skiss nedan.

EDIT. Inser att det nog inte kommer fungera. Hade det varit en separat gudiekabel så, men det är det ju inte här.

• Screenshot 2026-08-07 at 10.12.14.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Maalox Maalox skrev:
@Ossian K Olsson @Keiller roboten levererad och hade tänkt installera nu i helgen. Klurar nu på om min orginalplan för placering av laddstation kommer fungera.

Jag hade tänkt att placera den i ett U-format fack, med husfasad bakom, odlingsbädd till höger samt ett förråd till höger. Är detta helt kört, tror ni? Enkel skiss nedan.

EDIT. Inser att det nog inte kommer fungera. Hade det varit en separat gudiekabel så, men det är det ju inte här.
De flesta robotar med begränsningstråd kräver en bit framför och bakom laddstationen för att kunna hitta. Vad säger manualen? Bättre att placera laddstationen parallellt med förvaringen så har roboten rejält med plats för att köra in och ut ur laddstationen.

• Gilla
Maalox
  • Laddar…
Maalox
A Anders_Nilsson skrev:
Bättre att placera laddstationen parallellt med förvaringen så har roboten rejält med plats för att köra in och ut ur laddstationen.
Exakt så här det får bli, vilket också är i linje med manualen. Köpte maskinen lite på volley och läste inte så mycket innan... Men blir nog fint ändå även om orginalplanen inte höll. Tack, Anders!

Ossian K Olsson
Maalox Maalox skrev:

IMG_8202.jpeg
Skapa konto

Jag tror inte det är omöjligt! Min står såhär nu (och motsäger vad manualen säger) och det fungerar bra!

IMG_8203.jpeg
Skapa konto

Jag hade testat att göra såhär! Där den blå rutan är laddstationen och de röda är begränsningskablarna.

• Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Tack!
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag hade testat att göra såhär!
Det skall jag göra, stort tack!!

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Också blivit med billig robot, tack för en lärorik och underhållande tråd. Tänkte lägga kabeln lite slött för att kolla hur den går, innan jag "permanentar" den. Nu min fråga, fattar inte riktigt i manualen hur nära ex. buskage och altan man kan dra kabeln, är det 10 eller 35 cm? Och om man bygger öar, är det endast ett varv kabel som gäller eller kan man dra den flera varv för att ha lite kabel att ta av om man ska dra om en vacker dag? Kan man ha en "passage" på ca 60cm? Hur lägger jag kabeln där?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
B Byggisen skrev:
Också blivit med billig robot, tack för en lärorik och underhållande tråd. Tänkte lägga kabeln lite slött för att kolla hur den går, innan jag "permanentar" den. Nu min fråga, fattar inte riktigt i manualen hur nära ex. buskage och altan man kan dra kabeln, är det 10 eller 35 cm? Och om man bygger öar, är det endast ett varv kabel som gäller eller kan man dra den flera varv för att ha lite kabel att ta av om man ska dra om en vacker dag? Kan man ha en "passage" på ca 60cm? Hur lägger jag kabeln där?
Det enda jag kan hjälpa dig med är det med 10 eller 35 cm! 10 cm går bra när det är ”plant” utanför. Tex plattor. 35 cm behövs om det är ett staket/odlingslåda för annars tar roboten i när den ska svänga runt.

Ossian K Olsson
En vecka in och det var dags att bygga ett garage! Jag vill att det ska gå i samma stil som huset så det var bara att lösa!

IMG_8221.jpeg
Skapa konto

”Ramen” byggdes av vanliga 45x45 reglar

IMG_8223.jpeg
Skapa konto

Sen skruvade jag på panel! Praktiskt att jag räknade ut att det skulle vara 13 mm mellan panelen och jag hade ett 13 mm borr!

IMG_8226.jpeg
Skapa konto

IMG_8227.jpeg
Skapa konto

Sen skulle den andra panelen på plats! Sågade upp och sen förborrade!

IMG_8228.jpeg
Skapa konto

Ta da! Okej, inte riktigt klart än då det saknar färg och tak! Det kommer imorgon även om jag inte är helt hundra på hur det ska lösas! Sen ska jag få till någon form av ”grund” också!

Fortsättning följer!

• Gilla
  • Älska
GEGS och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
planen är att bygga ett hus /…/ Ska tydligen vara i tegel!
Jag tror jag talar för alla när jag uttrycker min besvikelse. Vad hände med teglet!?

• Haha
  • Gilla
Stefan_R och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror jag talar för alla när jag uttrycker min besvikelse. Vad hände med teglet!?
Jag är lika besviken jag! Men jag hittade inget hålkälstegel (som huset har) och även det röda vanliga teglet var slut på återbruket :(

• Gilla
  • Älska
Stefan_R och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.